Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markløft, ohp og benkpress blir jeg nok aldri å prøve myo-reps med, akkurat på knebøy føler jeg meg dog tryg nok på teknikk til at når jeg er nede på 60%ish av 1rm er det uansett hva jeg prøver stort sett bare hodet/viljestyrken det står og faller på.

Er teknikk viktig, les baseøvelser så kjører man aldri myo. 

Sparer dem til isolasjonsøvelsene jeg, det er uansett disse øvelsene man lager massen med og her man drar nytte av myo. 

Lenke til kommentar

 

Markløft, ohp og benkpress blir jeg nok aldri å prøve myo-reps med, akkurat på knebøy føler jeg meg dog tryg nok på teknikk til at når jeg er nede på 60%ish av 1rm er det uansett hva jeg prøver stort sett bare hodet/viljestyrken det står og faller på.

Er teknikk viktig, les baseøvelser så kjører man aldri myo. 

Sparer dem til isolasjonsøvelsene jeg, det er uansett disse øvelsene man lager massen med og her man drar nytte av myo. 

 

 

Bare av ren nysgjerrighet (siden du er den ubestridte myo-kongen): hvilke øvelser bruker du myo på? Selv bruker jeg det på beinpress, triceps kabelnedtrekk og kabel-curl-for-the-gørlz. Men har til gode å finne noen virkelig gode for for eksempel bryst og rygg.

Lenke til kommentar

Rygg, roing med ben eller bryststøtte med skulderbredt grep er perfekt på myo. 

Med stang stående fremmover blir det base for styrke igjen. 

 

Bryst er benk med manualer, med myo blir ikke vektene for tunge heller , da dette er isolasjonsøvelsen for volum og ikke styrke, styrken er i bankpressen man har tatt rett før. 

 

Bruker det på nedtrekk men ikke hang-ups/pullups ol

manualer i benk, franskpress, bicepscurl med manualer eller ez, arnoldpress, benpress eller legcurl , roing med kabel i maskin.

 

Bruker det ikke på mage, situps er ulovlig. 

Bruker det ikke på legger, her blir det 15-sek pr rep så uegnet for myo pga senen som må få sluppet all hold

Bruker det ikke i baseøvelser

 

Men en normal isolasjonsrunde varer ofte i 5-6 uker hvor man går ned til 5-reppere de siste ukene, det er da styrkedelen igjen.

Så med myo / eller om man bare vil bruke øvelsene til volum så varer en fase i 4 uker hvor ca i uke 3 ender man på xRM-vektene man regner med og uke 4 da blir rekorder/ tyngre en den utregnede RM. 

Den uka bruker man også til å justere neste utregning etter hvordan det gikk. 

 

Detter man ned i 5 rep, så 1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1 på myo så er det kanskje litt tungt. 

Bruker man 10RM for utregning så bør man iallefall ha 10+7+5+5-ish i uke 3 

Aktiveringsett bruker man de første 2 ukene, 15 rep, så teller 1-30 deretter. 

Resten av ukene teller alle rep fra første rep. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Interessant der. Når pleier du å restarte syklusen? Etter en bestemt antall uke eller når du har stoppet opp?

 

Jeg kjører ca. slik war beskriver der men har over tid tilagt meg en egen metode som passer for meg.

10RM utregninger benytter jeg meg ikke av.

 

Jeg har fast 5-ukers syklus hvorav den 5. er deload. Dette har litt med at jeg jobber 5-skift og har derfor tilpasset det til jobb.

 

uke 1-4 har jeg aktiviseringssett med et fastsatt antall repetisjoner - dette er noe man kan tilegne kroppen når man har benyttet metoden over lengre tid.

 

Et eksempel:

Uke 1 - 10kg - 15reps aktivering + 30

Uke2 - 12kg - 12reps aktivering + 30

Uke3 - 14kg - 9reps aktivering + 30

Uke4 - 16kg - ingen aktiviseringssett = 30 reps totalt.

Alle uker lagt sammen blir 52kg

 

Deretter noeterer jeg meg hvilke uker/belastninger som er for lette - i dette eksempelet ble uke 3 og 4 for lette og jeg velger å øke belastningen til neste syklus.

Nå ser det slik ut:

Uke 1 - 10kg - 15reps aktivering + 30

Uke2 - 12kg - 12reps aktivering + 30

Uke3 - 16kg - 9reps aktivering + 30

Uke4 - 18kg - ingen aktiviseringssett = 30 reps totalt.

Totalt løftet 56kg

 

I syklusen over gikk uke 1 og 2 for lett og jeg øker belastningene her til syklus 3.

Jeg gjør det på denne måten fremfor å sette ny 10RM og deretter gjøre nye utregninger.

 

På denne måten kjører man lineær progresjon uke for uke men også ulineær progresjon over tid, syklus for syklus :)

 

Under vises et eksempel på hvordan jeg logger i myo - lett å spore fremgangen istedet for notatblokker.

Viser også den ulineære progresjonen tydelig.

 

Se bort i fra de 4 nederste radene da som er styrkeboost = deff :confused:

 

post-268618-0-13768600-1456934666_thumb.jpg

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Shitt da Countryman!
2000453ab2303a84d305c6d7cd31302f.jpg


Jeg har selv tatt til meg litt av dette dere har nevnt og kjører det på visse øvelser hvor jeg begrenses til og gå opp i vekt da jeg ser at andre deler av kroppen begynner og jukse. F.eks i bicepscurl, hvor venstre skulder jukser hvis det legges på for mye. Men klarer låse den hvis jeg kjører lettere vekter og mer vekt på myo.


Jeg har dog ett lite spm, når kjører man deload? Er det faste intervaller, eller er det litt sånn at når man innser man fortsatt er stiv fra sist trening så er det kanskje greit og kjøre på ei uke der man går ned i vekt og eller repitisjoner? (Klarer ikke ha friuke, må ha noe og gjøre på om dagene :p

Lenke til kommentar

Jeg har dog ett lite spm, når kjører man deload? Er det faste intervaller, eller er det litt sånn at når man innser man fortsatt er stiv fra sist trening så er det kanskje greit og kjøre på ei uke der man går ned i vekt og eller repitisjoner? (Klarer ikke ha friuke, må ha noe og gjøre på om dagene :p

 

I myo tenker du på da? Spiller egentlig ingen rolle, myo eller ei - man kjører deload i volumøvelsene når vektene er blitt så tunge at man ikke lenger klarer å fullføre settene - eventuelt myo-settet.

 

Kjører man med progresjon vil dette automatisk inntreffe i uke 4-5-6-7...avhengig av hvor kraftig progresjonen er.

 

1 uke fri er helt nødvendig: bindevevet er blitt svært sterkt etter noen uker med tunge vekter og man kommer da ikke inn til muskelfibrene lenger. (man må først klare å rakne bindevevet før man når inn til fibrene)

Når du deloader ved å ta en uke fri svekkes bindevevet fordi kroppen tror at "faren er over". Hvis ikke vil bindevevet vedvare og forbli sterkt.

 

Men hør nå her: I deloaduken for volum kan man fint trene 6 dager i uken likevel :dremel:

Man kan f.eks legge den tyngste delen av styrkeprogrammet til denne uken og dette har mange fordeler, nevner 2 av de lol  :ph34r:

1: Man slipper treningsabstinenser

2: Når man tar fri fra isolasjonsøvelser = høyere energinivå til å yte maksimalt i de tunge løftene.

 

 

Det samme kan man gjøre motsatt vei - de ukene man har de tyngste vektene i volumprogrammet kan man deloade i basene. tunge Baseløft med maksimalt 5 repetisjoner vil slite på nervesystemet i motsetning til høyrepsøvelser. I høyrep. trigger man ikke nervesystemet.

 

På denne måten vil ikke de 2 forskjellige deloadene forstyrre hverandre. :dremel:

 

Høy treningsfrekvens og korte økter er nøkkelen i slike uker. Man legger seg ikke på sofaen selv om man deloader.

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om man noterer det som baseøvelse eller isolasjon. 

Hovedproblemet her er at 99.999% gjør disse øvelsene feil, skuldrene skal bak og ned for å få kontakt med lats og faktisk trene lats, da blir øvelsen så teknisk tung, når man skal gjøre dette mens man holder sin egen kroppsvekt at myo ikke egner seg. 

 

De fleste vil klare færre rep da med rett teknikk og de fleste er ikke sterke nok til å kjøre noen vektprogresjon heller i den øvelsen om startvekten er kroppsvekten. 

 

Blir som å begynne uke 1 i nedtrekk med 80kg , så forvente en progresjon i 5-6 uker oppå dette. 

I nedtrekken kanskje man ønsker ned på 35kg i uke 1 i maskin. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...