Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dæven, hun snudde seg for et ekstra bilde? 

WAR, kjenner du henne? :D

Nei, skaffer seg ikke dame som er sterkere en seg, da er man jo dømt til all husarbeid. 

 

Det er fokus på mange pga det er en egen fitness-gren sammen med roing i romaskin. 

Men skal man bruke den øvelsen for å bygge styrke, så ja. 

Kan jo garantere at man tar den feil og at det er lenge til man burde ha lagt på vekter, men ja 

Lenke til kommentar

Googla hvordan ta riktige chins, ble ikke så mye klokere... :p

 

Jeg bruker lat-shrugs som dynamisk oppvarming til benkpress - dette er i utgangspunktet "halve øvelsen" chins uavhengig av hvilket grep man velger, men armene holdes da rette gjennom hele utførelsen og det er kun lats som jobber/heiser og senker kroppen.

 

Du kan forsøke den øvelsen og se om det går opp et lite lys :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Googla hvordan ta riktige chins, ble ikke så mye klokere... :p

 

For å gjøre en kort historie lang, finn noe å stå på så du når opp lett, ta tak i stanga , så tar du skuldrene bakover og nedover og låser de der, så løft og senk uten å løfte skuldrene på slutten. 

Da bruker man faktisk lats og ikke bare biceps, men da er man ofte 10x så svak i øvelsen, men det er eneste måten å faktisk bli veldig sterk i den. 

 

Det er den samme måten nedtrekk skal gjøres, her skal man heller ikke lenger bakover med overkroppen en at man ikke treffer nesa. 

De som kaster seg bakover, de trener faktisk sittende roing , så er de så kry av fullrack med vekter på nedtrekken. 

Lenke til kommentar

Under 1% av den norske befolkningen følger kostanbefalingene som er oppsummert i artikkelen: " Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker». Det er å aktivt variere mellom disse (førstnevnte) -_- matvaregruppene er altså anbefalingene. :) 

http://www.norden-ilibrary.org/social-issues-migration-health/nordic-monitoring-of-diet-physical-activity-and-overweight/overall-conclusion_9789289329804-10-en 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kveld, du skal legge deg, du har ikke fått i deg mat nesten hele dagen og du er langt unna de kaloriene du egentlig skal ha i deg. Målet ditt er å bygge muskler. Hva gjør man? Spiser man pizzaen og isen man har liggende i fryseren, eller spiser man den "sunne" maten man ellers ville spist uten å komme opp på kalorinivået man skal opp på?

 

EDIT: "Du" og "ditt" kan egentlig leses som "jeg" og "mitt". Valgfritt.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen tar seriøst aldri slutt. Forbrukerrådet krangler med Proteinfabrikken og KEF gir noe nyansert svar, men presterer samtidig å bomme noe. Et stort glass melk er ikke nok (slutten).

http://www.tv2.no/v/1027620/

 

Jeg er mer enig med han PF-duden, men samtidig så kan man fint få i seg nok gjennom et godt og variert kosthold. Problemet er at det ikke alltid er så lett, jeg tviler på at det er mange som egentlig spiser riktig og variert. Spesielt oss i de yngre generasjonene, og er det egentlig så rart? Priskrigene hos matvarebutikkene gjelder oftest det som er mest usunt. Akkurat nå er det godteri.

 

Hvem som får i seg nok proteiner gjennom "et stort glass" melk etter trening vet jeg ikke, men jeg tviler på at 8.25g proteiner (2.5 dl Tine Helmelk) er nok. Inntaket som anbefales (mest) rundt omkring på nettet er 0.8g proteiner per kg kroppsvekt. En som trener mye styrke har naturligvis et mye større behov. Har lest alt fra 1.5g til 2.0g per kg kroppsvekt. Selv holder jeg det rundt 1.8g per kg kroppsvekt.

 

Siden jeg ikke lager middagen hjemme selv så er det ikke alltid jeg får i meg nok proteiner (ofte noe grønnsaker o.l. sunt, men av og til kalori- og proteinfattig). De gangene jeg er mett, men likevel langt unna makroene så tar jeg proteinpulver blandet med lettmelk avhengig av hvor mye jeg har bruk for.

 

Det er med andre ord helt individuelt om man trenger proteinpulver og hvor mye. Tracker man makroer så vil man ha rimelig god peiling på det. Du kjenner din egen kropp og kosthold bedre enn det Forbrukerrådet og en ernæringsfysiolog på TV gjør :)

 

 

Litt OT ift proteindiskusjonen:

Må sies at det er MYE lettere (for meg) å styre unna usunn mat hvis man aktivt måler kalorier og makroer. Hver gang jeg ser noen type mat på butikken og hjemme så tenker jeg øyeblikkelig kalorier. Unngår fint usunn mat og godteri nå. Hender at jeg tar noe mindre sunt en eller annen gang, men bare hvis det er innenfor kalori- og makromålene mine.

Men brusinntaket har jeg begrenset ekstremt. Bare drukket noen få dl i år, men det aller meste var på en spesiell anledning FØR jeg begynte å tracke. Siden (6-8 uker) så har jeg bare drukket 2 dl :)

Endret av Mr. President™
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...