Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

De klumpene med magnesium jeg har vært borti har gått i oppløsning i gym-baggen og lagd masse dårlig stemning for meg tidligere, ellers så bruker jeg jo kun en liten squirt flytende kalk til tung markløft en gang i uka, en flaske alene bør jo vare iallefall i to år.

 

Altså om flaska koster 129,- og jeg runder litt opp blir det 1.265,- per tunge markøkt, det kan jeg ta meg råd til :p

Bruker mye i BP også jeg, tilogmed i bøy hender det jeg bruker. 4-5 posebørst 4-6 ganger i uka. Men ja, blir ikke dyrt med ditt forbruk nei, uansett hva du kjøper :)

 

Nå er det riktignok kvaliteten på grepet som gjør at jeg er en pulvermann. Mye som er "greit" i flytende form også, men har til gode å oppleve tilnærmet like godt grep som med pulver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det ble diskutert sko på forrige side, tok ikke av AJ1'sene under oppvarming til bøy idag med 50kg. (trener alltid bøy/mark i sokkelesten, siden 2013)

 

Havnet allerede på første rep for mye frampå, justerte litt tilbake på de tre neste repsene til jeg plutselig havnet for langt bakover før jeg klarte på sett og vis klarte å komme meg igjennom 10-12 reps og kunne si meg ferdig oppvarmet, skoene hoppet dog fort tilbake i gymbaggen.

 

Konklusjonen er at jeg ikke ser poeng med bruke arbeidskapasitet til å tilvenne seg til å bruke sko, disse skoene har atpåtil ganske flat såle, grøsser ved tanken om hvordan det hadde blitt med olysko med discohæler. :p

Lenke til kommentar

Har nå gått ned fra 103 kg til 91.2 kg siden 15. januar. Ganske stolt av meg selv da jeg tidligere har hatt dårlig erfaring med å deffe (lav forbrenning). Uansett opplevde jeg veien fra 103 til 92 kg som temmelig enkel, men har nå stagnert på rundt 92 kg i en stund. Hvorfor er det slik? Har kroppen det vanskeligere å forbrenne fett jo lettere mann blir? Kanskje dumt spørsmål, men jeg sliter med å se logikken..

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Gratulerer med fremgangen!

Du må redusere (justere) kaloriinntaket ditt. Siden du har mistet så mange kilo så betyr det også at kroppen din trenger mindre energi til å opprettholde vekten din. Ditt nåværende inntak er akkurat nok til å vedlikeholde vekten din på 91.2 kg, men for lite til 103 kg. Derfor mistet du 11.8 kg.

Nettopp pga dette er det viktig å trene styrke for langsiktige resultater. Mer muskelmase betyr høyere kaloribehov for å vedlikeholde musklene. Da går du ikke opp i vekt igjen like lett :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med fremgangen!

Du må redusere (justere) kaloriinntaket ditt. Siden du har mistet så mange kilo så betyr det også at kroppen din trenger mindre energi til å opprettholde vekten din. Ditt nåværende inntak er akkurat nok til å vedlikeholde vekten din på 91.2 kg, men for lite til 103 kg. Derfor mistet du 11.8 kg.

Nettopp pga dette er det viktig å trene styrke for langsiktige resultater. Mer muskelmase betyr høyere kaloribehov for å vedlikeholde musklene. Da går du ikke opp i vekt igjen like lett :)

 

Takk for tilbakemelding! Jeg logger alt (både vekt og mat) gjennom Lifesum, og appen justerer også kaloribehovet mitt basert på oppdatert vekt. Likevel har fremgangen stagnert noe i det siste, og jeg er redd for å pushe meg selv mer med treningen i frykt for å overtrene meg selv. Merker allerede at jeg sliter med å holde aktiviteten i gang til tider, antakeligvis grunnet mangel på energi og mat.. 

Lenke til kommentar

Har du ligget i underskudd hele tiden?

En karbedag kan være det som skal til for å få kontinuitet.

Du har mest sannsynlig kjørt hormonproduksjon ned med så langvarig underskudd.

Ja, jeg kan vel trygt si det. Jeg har vært ganske disiplinert i forhold til å holde meg i underskudd gjennom de to foregående månedene. Jeg har også nylig lagt merke til at jeg sliter med prestasjonene på trening selv om jeg ikke har mistet betydelig med styrke/masse på bekostning av deffingen/langvarig underskudd.

 

Kan det kanskje hjelpe med et par hviledager med overskudd av karbohydrater?

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg kan vel trygt si det. Jeg har vært ganske disiplinert i forhold til å holde meg i underskudd gjennom de to foregående månedene. Jeg har også nylig lagt merke til at jeg sliter med prestasjonene på trening selv om jeg ikke har mistet betydelig med styrke/masse på bekostning av deffingen/langvarig underskudd.

 

Kan det kanskje hjelpe med et par hviledager med overskudd av karbohydrater?

 

Klem til når du først skal gjøre noe :)Fantastisk artikkel.

Konklusjonen finner du i bunn av artikkelen, men alt er verdt å lese.

 

Dette er også en god grunn når man er på strengt underskudd og beklagligvis blir bedt i et sosialt, hyggelig lag - spis karbs til fletta tar deg.

 

Bra jobba forøvrig - det er helt normalt det du opplever.

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går den veien høna sparker, mot TN. Skulle akkurat til å linke til den artikkelen, meget bra!

Men overskudd i et par dager? Mnjææææ, det virker litt mot sin hensikt.

Kort fortalt, tren fullkropp tidlig en dag og mos innpå med karbohydrater hele den dagen. Proteininntak og fettinntak trenger bare å være på vedlikehold men karbohydrater kan du bryte innpå. Alle slags karbohydrater er tillatt.
Det som skjer er at glykogenlagrene fylles, leptin "resettes" og vips. Du starter på null igjen hva hormoner, energi og motivasjon angår :)

Lenke til kommentar

 

Der tror jeg nådde deload uka mi med et smell.

 

Samme mønster her også, kroppen sier bare stopp, trent bra siden mid desember men siste uka har jeg bare utsatt og slurvet med dårlig trening. idag fremdeles ikke helt på topp dro jeg ny mark pers 180 1RM,   hvile, det funker :)

 

Som småbarnsfar i travel jobb, får man aldri nok hvile. blir liksom aldri nok hvile, har begynt å ligge på sofaen og se tv noe jeg aldri normalt sett gør. så konklusjon, jo tyngere løfting og jo mere tv :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Okey, da har jeg kommet i en situasjon der jeg ikke tror jeg får trent styrke på mange mange måneder pga skade i korsryggen. Hva i all verden gjør jeg da? Et alternativ er jo å begynne å gå litt ned i vekt, men da mister jeg vel muskler også, siden jeg ikke får trent styrke? 

Hvilken skade er det snakk om? 

 

Husk at man kan gjøre mange øvelser som ikke involverer korsryggen. Det blir bare mindre baseøvelser, og mer isolasjon og trening av øvre rygg, samt pressøvelser.

Lenke til kommentar

Vet ikke enda hva slags skade det er.

 

Jeg bare fant ut at jeg hadde problemer med alle øvelsene mine fordi de på en eller annen måte involverte korsryggen, så jeg gikk utifra at det ikke var noe håp:

 

Knebøy

Markløft

Benkpress

Roing

Overhead press

Chins

Pull ups

Push ups

Dips

Bicepscurls

Planke

 

Ideer til isolasjonsøvelser som overhodet ikke toucher innpå korsryggen?

Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg kan vel trygt si det. Jeg har vært ganske disiplinert i forhold til å holde meg i underskudd gjennom de to foregående månedene. Jeg har også nylig lagt merke til at jeg sliter med prestasjonene på trening selv om jeg ikke har mistet betydelig med styrke/masse på bekostning av deffingen/langvarig underskudd.

 

Kan det kanskje hjelpe med et par hviledager med overskudd av karbohydrater?

 

Klem til når du først skal gjøre noe :)Fantastisk artikkel.

Konklusjonen finner du i bunn av artikkelen, men alt er verdt å lese.

 

Dette er også en god grunn når man er på strengt underskudd og beklagligvis blir bedt i et sosialt, hyggelig lag - spis karbs til fletta tar deg.

 

Bra jobba forøvrig - det er helt normalt det du opplever.

 

 

Takk for link til fin artikkel, Høna. Da blir det karbload i morgen så får vi se hvordan det går utover uken. 

Lenke til kommentar

Spist rundt 1200kcal i dag og har funnet ut at eg bør ligge på rundt 2400kcal om eg skal ned i vekt. Har da med det tallet trukket fra ca 500kcal. 

 

Føler eg har spist mye idag men likevel så ble ikke totalen mer enn 1178kcal. Bør eg virkelig opp så "høyt" som 2400 eller går dety greit å ligge såpass lavt som nå? Prøver å gå ned såpass at eg kvitter meg med de siste 10kg, samtidig som eg trener styrke 5 dager i uka...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...