Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare sleng på 300 og dra til den kommer opp.

 

Har iallefall bilett til tg , har bare ikke sakt i fra på jobben ennu :hmm:

Haha, thats the spirit. Skal selv, og har eksamen tre dager etterpå. Kynisk av skolen å strategisk plassere lesedagene i ferien men blir YOLO for meg. Skal misbruke den splitter nye PS4 som ble kjøpt for noen dager siden for å si det sånn. : )

Lenke til kommentar

Kroppen klarer å løfte det, det er bare hodet som trur det ikke går.

Hadde din utkårede ligget under vekten hadde du løftet den lett av med adrenalin sånn satt på spissen.

 

Blir litt som kompiser som slenger på 20kg ekstra på 1rm uten at man vet det, da går flere løft opp VS om man forteller det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du har helt rett og for å være ærlig så motiverer dette meg ekstra mye for å følge med slavisk i undervisningen rundt det aktuelle emnet. Enn så lenge så tilsier snittet mitt at jeg kan fortsette med en doktorgrad etter mastern, og det er jo også målet mitt. Har jo 48 timer å se på notatene så enkelt og greit får jeg jobbe hardere og ta totalt fri i påsken.

Skal for første gang ha hotell alle dagene, er rett og slett for digg med buffe hver dag og treningsenter på hotellet fant jeg ut. Satser på å få hilset og eventuelt se hvem som har størst biceps!

Lenke til kommentar

I hvilken rekkefølge burde jeg utføre disse fire øvelsene, for å få mest utbytte?

Benkpress, øvelser triceps, øvelser biceps og pullups.

 

(Markløft, knebøy osv er andre dager..)

Ta den øvelsen du prioriterer høyest først. Er målet svære gøns så trener du selvsagt biceps først. Men om du vil bli sterk i benk så tar du den først, osv.

 

For meg så ville det blitt Benk -> pull-up -> triceps -> biceps.

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løfte lettere og flere sett tømmer jo glykogenlagrne og bruker mye energi.

Tyngre holder på massen.

 

Kombo vil jo bli en 8-10RM-økt med droppsett. (ta av halve vekta rett etter siste sett og løft til reppene går saktere)

 

Skal ikke være nødvendig med streng progresjon, man vil ikke ha energi nok til å bygge eller forsterke noe uansett.

 

Perfekt tid til å trene på teknikker.

Lenke til kommentar

Kaffe inneholder tanniner eller garvesyre om du vil, som helt riktig kan påvirke opptaket av jern. Eller også polyfeoner om du vil. Videre kan fytinsyre i korn, kopper, sink og muligens kalsium hemme. Svært mye som kan påvirke i begge veier.

 

Hemjern absorberes lettere enn ikke-hemjern, da det ikke påvirkes av andre kostfaktorer. Ikke-hemjern ioniseres ved hjelp av magesyren og vil sammen med stoffer i kosten enten danne uløselige polymere komplekser (store, sammensatte molekyler) som ikke absorberes, eller løselige monomerer (enkle molekyler) som kan absorberes. Syrer som eksempel vitamin C vil fremme opptaket. Dette er bakgrunnen for at man klisjeaktig anbefaler å drikke juice, spise paprika til måltider som inneholder jern. :)

 

Dette er mikronæringstoffer som alle har sine respektive mekanismer. Holder vi oss til jern så vil kostfaktorene har størst betydning for pasienter med dårlig jernstatus. Personer med gode opptaksmekanismer så reguleres disse faktorene slik at man oppnår jernhomeostase selv om man ikke spiser jernholdig mat sammen med for eksempel C-vitamin - slik at kroppen tilpasser seg for mye/ for lite. Dårlige jernstatus så vil kroppen sørge for bedre opptaket og vice versa. Generelt vil et variert kost fra gode matvarekilder mer enn nok dekke behovet for alle mikronæringstoffer.

Så har vi makronæringstoffer, store molekyler. HCI (saltsyre i magen) vil føre til denaturering, dette innebærer at aminosyrene "mister” sin 3dimenasjonle bindinger og bryter ned hydrogenbindinger. Den ekstremt sure PH'en vil redusere partikkelstørrelsen og spesifikke transport-molekyler vil frakte disse videre slik at vi kan utnytte energien og samtidig nyttegjøre oss av aminosyrene for proteinsyntese. Tilbake til magesekken så har vi nå fått pepsin, dette er et proenzym som aktiveres av saltsyrer (hydroliseres) og blir stimulert av matinntak. Pepsin klipper vilkårlig slik at man får mindre aminosyrer-fragmenter. Om man eksempel mangler pepsin så kan andre enzymer “kompensere” og ta over. Et eksempel er fedmekirurgi hvor man kan fjerne deler av magesekken. Dette resulterer samtidig et tilskudd av mineraler og vitaminer i resten av sitt liv, mens opptak av makronæringstoffer går bra utover adaptasjonfasen.

 

Omsetningen av makromolekyler er med andre ord forskjellig, sammenlignet med mikronæringstoffene. Tarmen er så genial at den "støvsuger" energirike molekyler, i den hensikt å enten forbruke det eller lagre det som energi til verre tider. I disse moderne tider referer man til dette som overvekt.

 

Som en liten fun fact så er også dette grunnen til at mennesker ofte blir tørste etter gigantiske store proteinholdige måltider. Hydrolyse-reaksjonene krever vann og disse enzymene (hydrolaser) blir av uhyre stor betydning.

 

Beklager sein oppfølging fra min side Dukien! Jeg har vært på litt for mange fyllekuler i det siste, og i slike tider har jeg rett og slett ikke samvittighet til å lese i DST :p Du skuffer aldri, svaret du kommer med er nok engang helt rått!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1449-okt-kreftrisiko-av-for-mye-protein

Dette har vært i fokus i forskningmiljøet de siste to-tre årene, og vi ser dette konsekvent i forsøksdyr (med de begrensingene som dette medfører) Samtidig ser man en korrelasjon i epidemiologiske studier hos mennesker. Dette er først og fremst aktuelt hos personer som har hatt kreft eller har førstegrads-slektninger som har/har hatt.



Tenkte å dele denne her inne, selv om det snart er farlig bare å spise. :D
Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Mulig dette har vært nevnt ørten ganger allerede, men skader vel ikke å spørre igjen:

 

Dersom jeg har helt greit kosthold mtp. makroer osv, hvor mye er det egentlig nødvendig å få i seg etter trening? Som oftest trener jeg såpass sent at det ikke blir noe middag etter trening, og når jeg trener tidligere så har jeg ikke matlyst før det har gått ihvertfall en time, om ikke to. Noen sier en enkelt banan, andre 2 scoops proteinpulver og 8 egg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...