Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

http://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1449-okt-kreftrisiko-av-for-mye-protein

 

Dette har vært i fokus i forskningmiljøet de siste to-tre årene, og vi ser dette konsekvent i forsøksdyr (med de begrensingene som dette medfører) Samtidig ser man en korrelasjon i epidemiologiske studier hos mennesker. Dette er først og fremst aktuelt hos personer som har hatt kreft eller har førstegrads-slektninger som har/har hatt.

 

 

Tenkte å dele denne her inne, selv om det snart er farlig bare å spise. :D

Hva tror du personlig er årsaken til økning i krefttilfeller? Er det matvaner, mosjon, miljø eller en kombinasjon av alt dette?

 

Strålingsnivåene ble vel også høyere etter Tjernobyl, og med den enorme bruken av trådløs teknologi, kan vel dette bare gå en vei? Ble ot dette men.

Lenke til kommentar

Må spørre om jeg har satt meg litt for drøyt mål.

Jeg er 179 og veier p.d.d. 84kg, litt for mye, men ikke veldig.

Planen er å komme meg ned til ca 77kg i løpet av midten av februar.

Er det gjørbart?

 

Planlagt program er trening 4 (5) ganger i uken.

Overkropp mandag/torsdag, ben tirsdag/fredag

Og mulig en trening lørdag eller søndag om det ikke blir annen aktivitet

(langrenn/alpint etc).

Høres det ok ut, eller burde jeg nedjustere målet.

Er alltid morsomere å nå mål enn å ikke gjøre det...

Lenke til kommentar

Hvilke mål har du med treningen?

Proteinen man anbefaler er jo for å stoppe den katabole prosessen trening er.

 

For øyeblikket prøver jeg å bygge, men lurer sånn generelt. De fleste råda jeg ser dreier seg ofte om totalt daglig inntak. Og en del av post-workout-rådene virker noe kommersielt påvirket...

Endret av Bushmann
Lenke til kommentar

Av det jeg veit så er dagstotalen langt viktigere enn hva du spiser når. Litt fritt etter hukommelsen mener jeg at det har vært sagt flere ganger her inne at kroppen har opp til 80g protein (avhengig av hvor godt trent du er, jo bedre trent, jo større reserver) liggende som reserver i kroppen. Glukoselagre har vi også liggende i kroppen, dvs at den aldri er helt tom for næring. Det er nok svært få som er uenige i at det er lurt med næring raskt etter trening, men det haster kanskje ikke så mye som mange tror?

 

Jeg regner med at det kommer poster som utdyper dette/retter på meg, men jeg er tålelig sikker på at dette har vært info som har vært posta her inne av folk som vet hva de snakker om.

 

Men jeg vil gjerne slå et slag for helmelka nå som jeg har sjansen til det jeg da. En liter bør ikke være så forbanna vanskelig å få i seg, selv om du ikke er sulten. Da får du både 670 kcal, godt med deilig fett og en tilnærmet optimal (?) tilførsel av proteiner som både gir deg et raskt opptak og ligger lenge i kroppen og sikrer stabil tilførsel av proteiner de påfølgende timene.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Snip

Og du er absolutt inne på rett vei, man referer til en "aminosyre-pool" i plasma, denne kan variere i størrelseorden men er noe ish 70-100g. Disse kommer fra kroppen selv i form av avskallede celler, sekreter og enzymer som reabsorberes i størrelseorden 75-95%. Så proteiner vi spiser, samt nysyntese av aminosyrer og selvsagt nedbrytning av kroppsproteiner kan bli effektivisert av eksempel styrketrening da kroppen skjønner at dette er hensiktsmessig.

 

Dette blir videre diktert av total mengde energi, karbohydrater kan også ha en "proteinsparende" effekt ved å stimulere til proteinsyntese. Dette er også grunnen til at ved en "klassisk vektnedgangperiode" ofte men i en begrenset periode kutter ut fett på bekostning av akkurat karbohydrater, trolig kan dette ha noe med signaliseringen i halvfulle mot tomme glykogenlagre å gjøre.

 

Det går også helt fint å la være å spise noe direkte etter trening, har man eks tatt en måltid en time føre så går det fint å vente en time, to eller til og med tre. Dette avhenger av energibalansen, måltidstørrelse og fordelingen av proteiner/kh/fett. Kosttilskuddbransjen har vært veldig opptatt av å skape et marked som strengt talt ikke eksisterer, og studiene som tidligere la grunnlag for det "anabole vinduet" (som man går bort ifra nå) er gjort på fastende individer sammenlignet mot en kontrollgruppe. Og vips ser man at å spise etter trening, etter en natt faste gir en større anabol virkning sammenlignet mot dem som ikke har fastet. Tidligere har idrettsernæringen vært preget av mye søppel-metodikk når det gjelder studier og er som regel sponset av industrien selv. Så har man også tatt nytte av rådene mot toppidrettutøvere hvor næring etter trening faktisk er hensiktsmessig. En kynisk bransje med andre ord.

 

Helmelk smaker ypperlig. :) Det er indikasjoner (men ikke nok for å gi grunnlag) at helmelk sammenlignet mot skummet gir en større muskulær proteinsyntese. Grunnlaget er som sagt ikke det største, men dette har blitt demonstrert og her mistenker man at det er noen komponenter i melkefettet som bidrar positivt.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble invitert til seminaret i kostreform tidligere i høst, da jeg har vært i "bokseringen" med dem i flere sosiale media. Dem åpnet foredraget med å hinte til at staten råd for ernæring er korrupt, til en liten applaus fra publikum. Resten av foredraget fremsto som snodig og baserte seg på alternative som ortomolykær medisin, hvor foredragholderen fra Tunisberg medisinske skole i Tønsberg strengt talt ikke hadde helt kontroll på hva han sa. Jeg la inn en større kommentar i gruppen og ble lovet svar av han, men den kom dessverre aldri. Se gjerne min post i den gruppen her:

Hva det videre angår fra kostreform og overskriften i DB så har en bekjent av meg, med en master i human ernæring (Thomas) besvart dette helt ypperlig enn det jeg selv klarer så lenker og siterer til han her :

 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke mål har du med treningen?

Proteinen man anbefaler er jo for å stoppe den katabole prosessen trening er.

 

For øyeblikket prøver jeg å bygge, men lurer sånn generelt. De fleste råda jeg ser dreier seg ofte om totalt daglig inntak. Og en del av post-workout-rådene virker noe kommersielt påvirket...

 

Siden du trener sent, skal du da spise kveldsmat før du legger deg?

Jeg fikser biffen lett med å bare ta en gainer etter trening om den er på kvelden etter 22-23.

 

Men siden du spiser 3000kcal-ish før trening den dagen så er det ikke sånn at du trener fastende om du dropper det.

 

Jeg er enig med at industrien skaper et behov som ikke er der, bare se på post og pre-workout siste året :rofl:

Lenke til kommentar

 

Var ikke fotballfrue og mannen med i styret der? Sier litt om nivået.

 

Jo han og Caroline var med, men trakk seg for ett år siden, ellers hadde han trolig bedt om å gå. Lars modifiserte synet i takt med studiene (ernæring) og har egentlig alltid hatt en sunn skeptisk tilnærming og startet å stille saklige spørsmåltegn til filosofien. Det ble også diskusjoner på enkelte forum på facebook med høy temperatur. Nå er han egentlig lite populær i lavkarbo-miljøet og blir nærmest sett på som en judas av noen. Det betyr ikke at han ikke stiller spørsmåltegn til aspekter rundt rådene, det gjør både jeg og andre selv. Han sendte meg for øvrig kostholdet sitt ifjor sommer, og både han og fruen spiser eks fullkorn-brød og fokuserer fortsatt på mye fett, men fra gode kilder. Så tiden at han er en frontfigur for lavkarbo er for lengst forbi. Definisjonen er lavkarbo er dessuten utrolig vagt, VG sin variant fremstår som direkte uheldig (Bacon & Egg). Man kan fint spise lavkarbo og allikevel være innenfor statens retningslinjer for kostråd rettet mot den friske delen av befolkningen.

 

Hva angår kostreform så vil jeg også tilføye at noen av de "alternative" rådene er egentlig helt faire. Som eksempel aspektet med lettprodukter. Det er beskyldningene og arrogansen, det samme som dem beskylder motparten for som bidrar til polariseringen. Det verste er at dem har visstnok et ønske om å "bygge bruer" med myndighetene. En av mine forelesere sitter i det nasjonale styret som er med å utgjøre kostrådene og er spent på hva hun selv synes.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...