Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen tips mot å styrke håndledd?

Når jeg kjører benkpress, så skjer det automatisk at venstre håndledd knekker, mens høyre er rett, slik det skal være. Er svakest i venstre generelt.

Er du meg? Jeg hadde det samme problemet den siste måneden, men nå går det bedre.

 

Fiks teknikken din, det er der du har problemer. Det funker bra å skvise stangen alt du har før du tar den ned fra 'racken'.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Haha, uTukt! Gruer meg allerede!

 

--------

 

Jeg følger en god del treningsdamer på insta, deriblant et par mødre som legger ut en god del bilder og videoer av seg selv hvohvor de trener med barna. De er skikkelig godt trent (veldig markert). Det som irriterer vettet av meg er at de fremstiller det som at de blir slik av å trene ved hjelp av egenvekt/unger på skuldrene mens de tar pushups/squats/what ever. Det er så tydelig at de trener tung styrke.

 

*dagens rant* Ja, jeg er teit :)

Endret av darkness|
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen tips mot å styrke håndledd?

Når jeg kjører benkpress, så skjer det automatisk at venstre håndledd knekker, mens høyre er rett, slik det skal være. Er svakest i venstre generelt.

Er du meg? Jeg hadde det samme problemet den siste måneden, men nå går det bedre.

 

Fiks teknikken din, det er der du har problemer. Det funker bra å skvise stangen alt du har før du tar den ned fra 'racken'.

Ja kanskje jeg er deg :p

Hm ja, kanskje det er best å ta på mindre vekter og fikse teknikken.

Skvise i form av opp, eller stramme rundt stangen?

 

Merket at det gikk lettere de få gangene jeg klarte å ha begge håndleddene strak... :o

Lenke til kommentar

Ække helt på jordet nei. Hvorvidt det kan blokkere for proteiner kan jeg ikke uttale meg om, men det er feks slik at feks kaffe blokkerer for opptaket av jern (mener jeg å huske, ett eller annet er det ihvertfall), hvis du drikker melk mens du spiser mørk sjokolade blokkerer du også for noen stoffer. Husker ikke eksakt hva det heller er, ble fortalt av en ernæringsdoktor i et foredrag som var et samarbeid mellom NRK og NTNU.

 

Poenget mitt er ihvertfall at Corey ikke er helt på jordet, men hvorvidt det kan blokke for makro aner jeg ikke.

 

Sikkert andre her inne som vet mer om dette :)

 

Ser at Dukien, som jo må kunne betraktes for å være en slags fasit var før meg her. Men dette med mikro stemmer, Jan hente frem lenka om noen er nysgjerrige

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Kaffe inneholder tanniner eller garvesyre om du vil, som helt riktig kan påvirke opptaket av jern. Eller også polyfeoner om du vil. Videre kan fytinsyre i korn, kopper, sink og muligens kalsium hemme. Svært mye som kan påvirke i begge veier.

Hemjern absorberes lettere enn ikke-hemjern, da det ikke påvirkes av andre kostfaktorer. Ikke-hemjern ioniseres ved hjelp av magesyren og vil sammen med stoffer i kosten enten danne uløselige polymere komplekser (store, sammensatte molekyler) som ikke absorberes, eller løselige monomerer (enkle molekyler) som kan absorberes. Syrer som eksempel vitamin C vil fremme opptaket. Dette er bakgrunnen for at man klisjeaktig anbefaler å drikke juice, spise paprika til måltider som inneholder jern. :)

 

Dette er mikronæringstoffer som alle har sine respektive mekanismer. Holder vi oss til jern så vil kostfaktorene har størst betydning for pasienter med dårlig jernstatus. Personer med gode opptaksmekanismer så reguleres disse faktorene slik at man oppnår jernhomeostase selv om man ikke spiser jernholdig mat sammen med for eksempel C-vitamin - slik at kroppen tilpasser seg for mye/ for lite. Dårlige jernstatus så vil kroppen sørge for bedre opptaket og vice versa. Generelt vil et variert kost fra gode matvarekilder mer enn nok dekke behovet for alle mikronæringstoffer.

Så har vi makronæringstoffer, store molekyler. HCI (saltsyre i magen) vil føre til denaturering, dette innebærer at aminosyrene "mister” sin 3dimenasjonle bindinger og bryter ned hydrogenbindinger. Den ekstremt sure PH'en vil redusere partikkelstørrelsen og spesifikke transport-molekyler vil frakte disse videre slik at vi kan utnytte energien og samtidig nyttegjøre oss av aminosyrene for proteinsyntese. Tilbake til magesekken så har vi nå fått pepsin, dette er et proenzym som aktiveres av saltsyrer (hydroliseres) og blir stimulert av matinntak. Pepsin klipper vilkårlig slik at man får mindre aminosyrer-fragmenter. Om man eksempel mangler pepsin så kan andre enzymer “kompensere” og ta over. Et eksempel er fedmekirurgi hvor man kan fjerne deler av magesekken. Dette resulterer samtidig et tilskudd av mineraler og vitaminer i resten av sitt liv, mens opptak av makronæringstoffer går bra utover adaptasjonfasen.

 

Omsetningen av makromolekyler er med andre ord forskjellig, sammenlignet med mikronæringstoffene. Tarmen er så genial at den "støvsuger" energirike molekyler, i den hensikt å enten forbruke det eller lagre det som energi til verre tider. I disse moderne tider referer man til dette som overvekt.

Som en liten fun fact så er også dette grunnen til at mennesker ofte blir tørste etter gigantiske store proteinholdige måltider. Hydrolyse-reaksjonene krever vann og disse enzymene (hydrolaser) blir av uhyre stor betydning.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Noen ildsjeler som kunnne tenke å vise til et program eller lage et til meg med øvelser for arm. (Biceps, triceps)

Som dere vet har virkning, kanskje et dere har hatt suksess med det selv.

Takker på forhånd!

Et lite tips. Franskpress med full bevegelse.

En par tre sett med denne etter benkpress vil gjøre underverker. Og gjøre deg sterkere i benk sies det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...