Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Jeg er ute etter å gå ned i vekt. :)

 

Jeg er en gutt på 17 år, 187 høy å veier 102 kg, Ønsker derfor å gå ned til 70-75 Kg, Vil ikke gå alt for lavt... Jeg har hatt et vekttap på 32 Kg, så har hatt meg en liten pause nå. Jeg har da tenkt på å begynne igjen. :)

 

Derfor lurer jeg på hvor mye Kcal/karbohydrater osv... Jeg bør spise for å gå ned i vekt?

 

Takker på forhånd! :)

 

Skjønner btw helt ikke hvorfor vektmålet ditt er 70-75 kg, det er ikke så veldig høyt for en på 187 cm. Nå er det mulig målet ditt bare er å bli "tynn", men det er vel ikke så kult?

 

Jeg veier pr. dags dato rundt 95 kg, er 186 høy og har egentlig sluttet å tenke på vekten. Greit å se på for å få en viss indikasjon på om man er helt på jordet eller ikke, men der stopper det. Målet er få ned fettprosent og bygge litt.

 

Ja, trekker meg der da. Er i fettprosent jeg må ned i. Trener 3-4 ganger uken med 45 minutter på Elipse maskin/Tredemølle på treningsenter, deretter styrke.

 

Bare så lenge jeg går ned i fettprosent! :)

 

Pleier som oftest å følge med vekta hver lørdager. Men nå i det siste har den stått helt stille... Hvorfor den har gjort det vet jeg ikke, om du har noe aning på hvorfor? :)

 

Takker på forhånd. :)

 

Hei! :)

 

Jeg er ute etter å gå ned i vekt. :)

 

Jeg er en gutt på 17 år, 187 høy å veier 102 kg, Ønsker derfor å gå ned til 70-75 Kg, Vil ikke gå alt for lavt... Jeg har hatt et vekttap på 32 Kg, så har hatt meg en liten pause nå. Jeg har da tenkt på å begynne igjen. :)

 

Derfor lurer jeg på hvor mye Kcal/karbohydrater osv... Jeg bør spise for å gå ned i vekt?

 

Takker på forhånd! :)

 

Skjønner btw helt ikke hvorfor vektmålet ditt er 70-75 kg, det er ikke så veldig høyt for en på 187 cm. Nå er det mulig målet ditt bare er å bli "tynn", men det er vel ikke så kult?

 

Jeg veier pr. dags dato rundt 95 kg, er 186 høy og har egentlig sluttet å tenke på vekten. Greit å se på for å få en viss indikasjon på om man er helt på jordet eller ikke, men der stopper det. Målet er få ned fettprosent og bygge litt.

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Høres det ut som en god plan å kjøre stronglifts 5x5 i 6 måneder +- for å deretter fokusere mer på volum? Jeg tenker at siden jeg er relativt svak så er det lurt å bygge et bra styrke grunnlag for å deretter fokusere mer på øke volum. Er også litt usikker på om 6måneder med stronglifts er nok for å bygge et godt styrke grunnlag. Jeg er klar over at mange her har erfaringer med stronglifts så jeg lurer på hva jeg kan forvente når det gjelder utseende etter 6 måneder om vi sier at jeg øker bra i styrke og har et rimelig godt kosthold.

Lenke til kommentar

Dei går sjølvsagt om kvarandre, men eg ville kanskje sagt at kondisjon går på O2-opptak og uthald går på beina sin evne til å halde det gåande over lange distansar. Kan vel kanskje samanlikne det med å ta 100 push-ups.

 

Trener du 4x4 vil sjølvsagt beina få kjørt seg og, men det går meir på kondisjon. Trener du uthald ved å jogge 10 km vil du ikkje bli like andpusten, men beina får kjørt seg bra.

Trener du kun for feittforbrenning så er det godt nok med 4x4, men om du har som mål å kunne jogge eller springe lengre distansar kan langdistanse vere greit å trene.

Lenke til kommentar

Hvis en skal trene kondisjon, burde man helst jogge 5 eller 10 km? Gitt at du gir ytterste guffe på de respektive strekningene. (f.eks at jeg holder høyere nivå på 5km enn på 10, hvis dere skjønner?)

 

Ønsker du å trene opp kondisjonen foreslår jeg 4x4. Intervalltrening med intervaller på minimum 3 minutter og gjerne 4%-> helling er noe av det som gir desidert best effekt på kondisjonen. Her bør du ligge på ca. 75-80% av makspuls på de første intervallene, men de siste bør være på 85-90% av maks. Langkjøring i sone 1 eller 2 gir grei effekt på kondisjonen, selvfølgelig, men er vel kanskje mest myntet på de som ønsker å forbrenne fett.

 

Dersom du vil forbedre kondisjonen vil jeg foreslå dette:

Mandag: 4x4 (som beskrevet ovenfor)

Tirsdag: Tempotrening på 3-5km

Onsdag: Fri

Torsdag: 4x4

Fredag: Langkjøring 10-20km

 

Husk, tren på det du vil bli god på. Vil du bli en god mellomdistanseløper, fokuser mest på kondisjonen gjennom bl.a. intervalløkter, men om du vil bli en god langdistanseløper bør du trene en del med langkjøring for å bygge opp den nødvendige styrken i beina for å kunne klare +30km. På 3000 er det som regel ikke styrken i beina som avgjør, men det kan bli veldig avgjørende på en maraton.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vi snakker altså om kardiovaskulær utholdenhet kontra muskulær? Å diskutere uten å ha avklart begreper er nemlig sjeldent særlig fruktbart.

Eg kan ikkje alle begrepene og brukte dei difor ikkje. :p

 

Ut frå søkeresultat på Google høyrest det rimelig ut ja.

 

Med intervall har du høgare puls, men fleire pausar. På langdistanse har du ikkje like høg puls, beina får ikkje pausane innimellom, samt at intensiteten er lågare.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men kardiovaskulær vis-a-vis muskulær utholdenhet? Er ikke det to sider av samme sak, jeg mener med mindre du er topptrent atlet så har det fint lite å si da du trener begge samtidig uansett. Alt jeg spurte er hva som er bedre eller om det er vits i å løpe 10 km i stedet for5 med større intensitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...