Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For all del. Man kan godt være liberalistiske og si at folk må få gjøre som de vil, men å si "dette fungerer ikke" blir for dumt, for det vet folk her ærlig talt ingenting om. Det samme gjelder "hvor skal grensa gå? Ved at ingen har råd til noenting?". Makan til dustete argument. Målet er jo å redusere forbruket, ikke forby. Vil man forby er det jo bare å gjøre det, men ved å regulere priser så reduserer man forbruket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nesten så det er fristende å skrive at det har med naturlig utvalg å gjøre. Noen har selvbeherskelsen til å ikke bruke for mye narkotika, tobakk, godteri, ubeskyttet sex osv., og andre ikke.. Hvor langt skal man gå i beskyttelsen av enkeltindividet? Hvis man fortsetter slik, kommer staten til å velge utdanning og til slutt begynne med kjønnsseleksjon ift hva som er best for nasjonen Norge.

 

Over til noe annet,

hadde en god økt på gymmen i dag. Terper en del på teknikken i benk, og lurer på hvor stor avstand folk har fra albuen til overkroppen under de forskjellige delene av løftet.

 

Edit: Jeg er forøvrig for at eventuell øking av pris på usunne "matvarer" gjenspeiles i lik reduksjon på sunne alternativer.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde en god økt på gymmen i dag. Terper en del på teknikken i benk, og lurer på hvor stor avstand folk har fra albuen til overkroppen under de forskjellige delene av løftet.

Eg prøver å halda den under handleddet gjennom løftet for å unngå eit svakt ledd.

Lenke til kommentar

Jack3d... Igjen...

 

Første gangs test ble skuffelse hvor jeg ble ukonsentrert på trening og økta gikk i dass. Det var 2scoops...

Mandag benka jeg LETT 4x80kg etter å ha nebba 3 scoops, hvor 80kg tidligere har vært min 1RM! :eek:

I går var det bøy på programmet og 4x4 med 110kg var som en tur i parken...

 

Hva er dere andres erfaringer med dette?

 

Jeg legger enda til merke til at det snakkes om saker som overgår jack3d på lang vei... :hmm:

Lenke til kommentar

Prisøkning på godteri eller ikke, jeg er bare lei av at Foss prøver å skylde på alt annet enn seg selv. Han skylder vel på jødene neste gang.

 

Trener du målrettet minst tre ganger i uka, bro? Spiser du mindre kalorier enn du bruker, kompis? Ligger du unna brus og pottis, mann?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jack3d... Igjen...

 

Første gangs test ble skuffelse hvor jeg ble ukonsentrert på trening og økta gikk i dass. Det var 2scoops...

Mandag benka jeg LETT 4x80kg etter å ha nebba 3 scoops, hvor 80kg tidligere har vært min 1RM! :eek:

I går var det bøy på programmet og 4x4 med 110kg var som en tur i parken...

 

Hva er dere andres erfaringer med dette?

 

Jeg legger enda til merke til at det snakkes om saker som overgår jack3d på lang vei... :hmm:

Trener alltid med jack innabords! Men, hadde ei økt uten noe tilskudd what so ever her forige uke. Manglet det trykket jeg var vandt til, ble også veldig deprimert da jeg ikke hadde samme energi og focus som jeg pleier!

Skummelt hvor kjedelig det er å trene uten :hmm:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Jeg ser det, men jeg tenkte mer på forebygging som ved å spre kunnskap. Folk bør gjennom skolen og media lære hva som er sunn mat og hva som er en god livvstil. La folk velge livsstilen sin fordi de vet at de har godt av den, ikke fordi det koster både skjorta og buksa å leve annerledes. Så får vi heller godta at noen velger å spise usunn mat.

Det er ikke sikkert det hjelper noe særlig. Leste om en undersøkelse i USA som hadde prøvd på dette. Kontrollgruppen som fikk mye kunnskap om kosthold osv hadde ca like mange overvektige som den andre gruppen som ikke fikk ekstra kunnskap. Det har vel mer med miljøet å gjøre, tenker jeg.

Sånn for min egen del hadde jeg blitt veldig glad dersom det på en eller annen måte ble billigere å leve sunt. I.e. billigere grønnsaker, osv. Det er nok litt verre i praksis, men jeg hadde blitt svært fornøyd! :)

 

Over hvor lang tid foregikk den undersøkelsen? Utdannelse og holdningskampanjer trenger så klart en del tid på å bli effektive. Dessuten er prisnivået annerledes i USA. Her i Norge er det like billig eller billigere å kjøpe råvarer og lage sin egen sunne mat fra bunnen av, enn det er å kjøpe for eksempel pizza til en familie. I USA er det både raskere og billigere å kjøpe usunn ferdigmat, og da vil også utdannede mennesker oftere velge den enkle løsningen.

 

At sunne matvarer blir billigere, har jeg ingenting imot. Men ved mindre staten gir oss skattelette i samme slengen, trenger den ikke mer penger i form av avgift på godteri.

 

Jeg har lest at de fleste røykere er mennesker med lav utdannelse og lavtlønnede jobber. Staten har gang på gang økt avgiftsnivået på tobakk. Forbruket har sikkert sunket noe, men den største effekten det har, er at de som fortsatt røyker og ikke tjener veldig godt, får en enda trangere økonomi. Velstående mennesker som røyker, vil i liten grad merke høyere avgifter på privatøkonomien, og kan fortsatt holde forbruket sitt oppe.

 

For all del. Man kan godt være liberalistiske og si at folk må få gjøre som de vil, men å si "dette fungerer ikke" blir for dumt, for det vet folk her ærlig talt ingenting om. Det samme gjelder "hvor skal grensa gå? Ved at ingen har råd til noenting?". Makan til dustete argument. Målet er jo å redusere forbruket, ikke forby. Vil man forby er det jo bare å gjøre det, men ved å regulere priser så reduserer man forbruket.

 

Hvorfor bør det være å redusere forbruket så drastisk? Usunn mat er bare helsefarlig i store mengder og over lang tid, i motsetning til tobakk og alkohol. De aller fleste menneskene i befolkningen spiser godteri og usunn mat i moderate mengder. Om noen, så skaper dette få individuelle eller samfunnsmessige problemer.

 

Bare et fåtall spiser så mye at det blir livstruende. Målet bør heller være å senke det antallet mennesker som spiser usunn mat på daglig nivå og blir overvektige på grunn av dette. De som bruker 4-sifrede summer på godteri og søppelmat i måneden nå, vil ikke nødvendigvis senke forbruket hvis prisen stiger med noen prosent. Da vil høyere avgifter bare slå skjevt ut sosialt. De har jo muligheten til å velge annen mat allerede i dag.

 

Vi bør heller gjøre befolkningen sunnere ved å legge til rette for at det skal være lett å ha en god livsstil. Dette kan gjøres ved å spre kunnskap om hvilke næringsstoffer som er sunne, hvilke råvarer som inneholder disse, og hvordan man tilbereder mat. Det kan også legges til rette for mer fysisk aktivitet. For eksempel er mange bedrifter flinke til å tilby sine ansatte helsetjenester og å organisere idrettslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden tobakk er under så heftig skrutinisering av kontrollmyndighetene, ser jeg for meg at det samme kan hende om et par år, etterhvert som mere data er hentet og bekreftet, at skjer med transfett, div. søtstoffer som kan være kreftfremkallende og annet drit som puttes i matprodukter og godteri. Rent logisk sett ser jeg ingen grunn til å la være.

Lenke til kommentar

Fitnessbloggen=latterlig...

 

Jeg posta at 2x kroppsvekt i gram proteiner pr. døgn holder for ei jente som vil ned til 55kg fra 70kg men det passa visst ikke inn der siden det er opplest og vedtatt man MÅ ha 2,5xkroppsvekta i gram proteiner pr. døgn... Go fitnessbloggen? :hmm:

Lenke til kommentar

Mer enn 2 gram pr kg kroppsvekt er jo voldsomt mye for enhver normal person. Da jeg tok kurset mitt lærte de oss at "atleter" kan trenge fra 2 gram og oppover, mens alle andre normale personer klarer seg fint fra f. eks 1,5-2 gram.

Virker som dette er noe maaange er uenige om og at mange gjerne smører på 0,5-1 gram ekstra, som jo fort kan slå ut i ganske stor forskjell :p

Lenke til kommentar

Hva man trenger, hva man burde og hva som er optimalt er 3 forskjellige ting.

3.0g pr kg på deff er vanlig, det man kutter i proteinen må man uansett erstatte med fett eller karb.

Så har protein en termisk effekt så det koster 1 kcal pr gram man fordøyer , så det totale kcalinntaket vil gå ned med et par hundre.

Ser ikke problemet med å dekke behovet med tilskudd.

Man kjøper en toro tomatsuppe som er pulver + vann = mat , men man rykker på nesen av proteinpulver som er samme deal og like mye naturlig mat som noe annet.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...