Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Danke schön. Jeg er inneforstått med det du sier om kcal, var ute etter proteinbiten. Jeg skjemmer meg litt over å spørre om dette, jeg vet det har stått her før, men hvor finner jeg riktig protein- og kalorimengde basert på min trening og vekt/høyde/alder? 80kg/182cm/22 år hvis noen vil prøve seg. Har tenkt til å trene styrke 3 dager i uka og løpe 3 dager i uka, men jeg får se om jeg har kapasitet.

Lenke til kommentar

Danke schön. Jeg er inneforstått med det du sier om kcal, var ute etter proteinbiten. Jeg skjemmer meg litt over å spørre om dette, jeg vet det har stått her før, men hvor finner jeg riktig protein- og kalorimengde basert på min trening og vekt/høyde/alder? 80kg/182cm/22 år hvis noen vil prøve seg. Har tenkt til å trene styrke 3 dager i uka og løpe 3 dager i uka, men jeg får se om jeg har kapasitet.

 

https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Her vet du hva du skal ha i deg av kcal for å holde vekta. Øk med 500 kcal for å øke vekta, senk med 500 for å gå ned i vekt. 2-3g protein per kilo fettfri kroppsvekt.

 

Innspill: hvorfor kreatin i April og ikke nå?

Jeg er av kreatin nå for å se hvor mye kreatin-vannvekt jeg bærer på (resultat: tydeligvis ikke så mye :p)

 

Ahh!

Hvor mye var det snakk om? Halvkilo, liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kalorikalkulator uten krav om å like dopingbloggen

 

Diskutant: Det var nok ikke snakk om store greiene i mitt tilfelle, kanskje en 300 gram, men nå har jo jeg tatt kreatin en stund, og har vel ikke så mye ekstra kreatin flytende rundt som forårsaker bloating :)

 

Dopingbloggen, faktisk.. Du har vel ikke mista all tiltro til bloggen grunna det?

 

Ang. kreatin: ok.. Aner ikke hva som er i meg, men gidder ikke prøve uten grunn :)

Lenke til kommentar

Jeg har over en periode klart å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse ved kalorioverskudd.

 

Overskudd vil si at du tar inn flere kalorier enn du forbrenner. Hvordan går du da ned i fettprosent? :)

 

Sikker på du hadde overskudd, eller gjetter du?

 

Jeg hadde et overskudd på 300-500 kcal. Jeg gikk opp betydelig i muskelmasse, og ned nesten 2% i fett. Jeg har ikke klart å opprett holde dette over tid dog.

Lenke til kommentar

Danke schön. Jeg er inneforstått med det du sier om kcal, var ute etter proteinbiten. Jeg skjemmer meg litt over å spørre om dette, jeg vet det har stått her før, men hvor finner jeg riktig protein- og kalorimengde basert på min trening og vekt/høyde/alder? 80kg/182cm/22 år hvis noen vil prøve seg. Har tenkt til å trene styrke 3 dager i uka og løpe 3 dager i uka, men jeg får se om jeg har kapasitet.

 

Det mest effektive er å teste det ut selv egentlig. Begynn på diet, treningsprogram og alt kost-tilskudd og la kroppen venne seg til det (ca 3 uker).

Etter det, vei deg kva uke (f.eks mandag morning). Og sjekk progresjon. Om du går for mye ned i vekt - spiss litt meir. Eller om du går for mye opp i vekt (dvs du legger på deg fett og ikkje berre muskler).

 

Det finst mange ulike meninger, kva som er best og kva som er verst.

Når du skal gå ned i vekt:

Mange sei at du skal ligge 300-500kcal under det du forbrenner. Slik at du brenner ned "kun" fett og sparer alle muskler du har. Og kanskje øker i styrke. Høres veldig bra ut, ikkje sant? Men det kommer til å ta ei veldig god stund! Forutsatt at du forbrenner kun fett, vil det vare 2100-3500kcal i uka = 250-400g fett i uka. Dvs 1-2kg i månad.

 

Ei anna måte å gjere det på, er å ligge 1000-2000kcal under det du forbrenner. Du vil forbrenne noen muskler. Om du holder på med det i meir enn 2 månad, vil du overtrene. MEN, om du gjer alt riktig i dei 2 månad, vil du RASE ned i vekt. (husk gode kosttilskudd med aminosyrer!) Du vil kunne forbrenne 800-1700g i uka eller 3.5-7kg i månad! Men, noe av det blir muskler også.

 

Eg personleg liker å ligge på 500-1000 under. Er ikkje så glad i å miste muskler, samtidig som eg liker ikkje å leane så alt for lenge heller.

Velg ut i frå målet, motivasjon og kva som passer deg best.

 

Når du skal bygge muskler, er det igjen mye fram og tilbake, kor mye kan du legge på deg.

Men det ser ut som, at dei fleste er enig om ca 1lbs (ca 0.5kg) muskler i uka, forutsatt du gjer det svart bra både "i" og "utanfor" gym (dvs trening og diett). Altså ca 2kg i månad.

Meir realistisk for folk flest, er 1-1.5kg i månad.

 

Bruk online kalkulator, for å få oversikt, men tilpass ditt behov. Det kommer veldig mye ann på kor aktiv du er, kor mye du beveger deg osv osv.

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Idag fant eg i skapet "lift-straps" som dei blir kalt. Det er leeenge siden eg brukte dei.

Hadde dei med meg te gym idag. For eit økt eg hadde! Det beste øktet, siden eg begynte å trene på igjen!

Fekk til så mye bedre isolasjon når eg trente rygg (brukte mye mindre biceps), merka det skikkeleg gødt i traps og lats. Og eg greide å pushe meir, siden eg slapp konse. om isolasjon.

Når eg trente biceps etter det, så fekk eg såå mye meir ut av trening, siden den var ikkje sliten i heile tatt, etter å ha trent rygg.

 

Det er veldig sjeldent eg ser folk bruke dei. Veldig undervurdert utstyr! Personleg syns eg det er noe av det meste du får for pengane.

Anbefalast på det sterkaste for alle!

4896FCF85019AFE08D76C5B8EA168A559BA100.jpg?aHR_cDovL1d1dy3hMXN-cHBsZW-lbnRzLmNvbS3hdS7kYXRhYmFzZS7pbWFnZXMvcHJvZF6xMjE_LmpwZwkvMjA0NDQwNzYvQjEvNDg3NkZDRjg-MDE3QUZFMDhENzZDNUI2RUExNjhBNTU3QkExMDAuanBn

Lenke til kommentar

Jeg har også de der, bruker de stort sett om jeg kjører fler enn 5reps på mark. Er helt enig i hva du sier, jeg får også mer ut av markløft da jeg slipper å resette grep og tenke på alt anna. Synes løftebånd har fått unødvendig mye pes, det er kanskje ikke det beste for grepet og bruke de til alt av markløft, men grepet får man trent av så mange andre øvelser i tilegg. De der koster forresten rundt 130,- på gymgrossisten.no

Lenke til kommentar

Personlig unngår jeg med vilje straps kun for å trene grep, så min praktiske styrke ikke blir svekket, f.eks hvis jeg skal løfte noe tungt utenfor gymmet så hjelper det ikke om jeg hadde marka 200 med straps om flaskehalsen er grepet :) Men bruker kritt da, og alternert grep når vanlig overhåndsgrep slipper opp når jeg kjører tungt. Samme med belte egentlig, bruker det ikke med mindre jeg skal teste 1rm for å styrke core

 

Ellers hadde jeg årets første prowler treningsøkt i går, det kan sterkt anbefales om man har mulighet til å teste det, tungt som F !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...