Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Lady Hermit 3/6

 

Sverdfilm , handler om en dame som vil ha en læremester og så er det en bad guy som kalles Svarte Ridder. Bortsett fra fight scenes på hengebroa og oppe i pagoden så er ikke denne spes spennende. Lo Lieh er oxo med men gjør ikke mye ut av seg.

 

Avskyelige snømann 3/6 , som regel liker jeg Hammer men denne ble for tam : 1 jævla scene med snømannen , veldig skuffende da snømannen tross alt var grunnen til at jeg ville se filmen.

 

Hammer-filmer har en tendens til å være fryktelig kjedelige hvis ikke Peter Cushing, Chris Lee eller Vincent Price er med.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Place Beyond the Pines

 

MV5BMjc1OTEwNjU4N15BMl5BanBnXkFtZTcwNzUzNDIwOQ@@._V1_SX214_.jpg

 

Begynner bra. Føler gufs av gjenmøte med helten fra Drive i skuespiller Gosling, bare at han kjører kross-sykkel denne gangen. Det er nok et tårevått gjenmøte med trippel A materiale fra kjære og kjente kanter. Litt som filmen crash bare at trådene er tettere vevet sammen, at historiene og personene i dem er konsise, og at det faktisk har mye med hverandre å gjøre fra begynnelsen av.

 

Liker godt temaet gjennom hele denne filmen. Dette spisse, og igjen, konsise budskapet som leveres. Nemlig at vi alle er mennesker og at selv om man noen ganger står på hver sin kant av lov, rase eller ideologi, så er det livet og samhold i familien som teller til sist.

 

Likevel litt smårusk som trekker ned her og der. For det første er filmen litt for lang. Skjønner at det er mye som skal fortelles og at det er flere vinklinger, men enkelte ganger liker jeg å innbille meg hva som skjer videre, å ikke få matet det inn med gaffeltruck. Ved filmens slutt er jeg usikker på om tåren i øyekroken kom av et slitent gjesp eller om det fortsatt var genuine følelser å spore igjen noe steds.

 

Fortsatt bra film og fortsatt topp materiale, en helmaks filmkveld!

 

7/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013)

 

Ikke helt til forventningene. Tradisjonell utdatert i stilen, hadde ventet den litt friskere

og kreativ sånn sett. Lignet kanskje litt på Van Helsing.

Hellesen greit laget med grei historie. Ikke imponerende men heller ikke kjedelig

Ganske standard midt på treet heksefilm, ikke noe spesielt.

 

5/10

Lenke til kommentar

The Italian job (2003)

 

En ganske grei actionfilm. Liker filmen er litt gjenomtenkt eller det folka gjør i filmen er det.

Jeg har sett den en del ganger nå og synes den er ganske bra og litt morsom. Liker veldig godt at når de skal rane noe, så er allt planlagt slik at de kan klare allt uten å bruke våpen. Den er ikke akuratt veldig spennende, men god underholdning.

 

7/10

Lenke til kommentar

Den første White Noise var ikke så skremmende som jeg hadde håpt på og den var heller ikke så kraftig på sin stemning en det jeg hadde forventet. Selv om spøkelsene hadde et godt design for meg, kan jeg forstå at kritikere klagde dem og filmens redigering. Rotten Tomatoes ga den dårlig kritikk. Jeg har veldig sjeldent opplevd oppfølgere som får høgere score en originalen og WN2 er den typen. Med en score av 73% på Rotten Tomatoes ga jeg den en sjangs, det angrer jeg ikke på.

 

I White Noise 2: The Light følger vi Nathan Fillion fra Firefly, Catsle og Serenity som etter en nær-døden-opplevelse får evnen til å se hvem som snart skal dø. Han bruker så denne evnen til å redde dem og filmen blir på en måte det jeg har bestemt for å beskrive som: en superheltfilm i et skrekkunivers. Men snart skal Serenity kapteinen finne ut at det å leke Gud har en kraftig konsekvens

 

white.noise.2.the.light.movie.jpg

 

Filmen er "alt det originalen ikke var", og det er nettopp det Rotten Tomatoes sier også med eksakt samme ordutvalg. WN2 fokuserer sterkt på stemning og Kristen tematikk og mørkhet, og alle scener og deler gir mening og verdighet untatt 1-2 av skremselscenene som er godt brukt men er ikke fult nødvendig. De går rett på sak i filmen og legene som er ved Nathan på sykehuset vet hva han opplever, de er ikke hjernedøde karakterer som stempler han som en hallusinerende tosk.

7/10

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Star Trek: Into Darkness.

 

Rett og slett helt utrolig av en film! Langt bedre en den første!!

 

Vil ikke si mer, den må oppleves!

 

Når ikke helt til topp grunnet et par "merklige" besluttninger, men de er små.

 

 

 

Woooohoooo! Er forsatt i lykkerus! Faen for en film!

 

9/10

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Red Planet (2000) VS Mission to Mars (2000) VS Ghosts of Mars (2001)

 

Au da... var det SÅ vanskelig å lage film om planeten Mars? Ghosts of Mars er riktignok en scifi "skrekkfilm" mens de to andre er scifi-dramaer, men dette var dårlige greier.

 

John Carpenters Ghosts of Mars er ikke skummel overhodet, bare klisjé. Skuespill, dialoger, effekter, alt er under par. 2/10

 

Red Planet er kanskje den mest "realistiske" av filmene, og det er det eneste fine jeg har å si om den. 3/10

 

Mission to Mars er mer mysteriepreget og har hvertfall en interessant (hvis du liker Ancient Aliens, Prometheus osv.) og ligner på et snodig vis litt på The Abyss. 4/10

Lenke til kommentar

Takker for anmeldelsen!

 

Er en stor fan av sci-fi, har bl.a sett Mision to Mars ved en tidligere anledning, og skal vi være ærlige med oss selv så er det en stund siden filmatiseringen av nevnte film. Som konsekvens er kanskje ikke filmeffektene helt opp til snuff, men la deg ikke fortvile for det er fortsatt en knall-film.

 

For de som er interesserte handler det om en gruppe som oppfølger en annen gruppe, dog ikke hvilken som helst gruppe, men en gruppe pioneerkolonister av planeten Mars. Som hør seg bør er ikke alt som det skal være, så da har denne ene gruppen blitt sendt for å undersøke tatpe signaler fra den tidligere ekspedisjonen, og å finne ut av hva som gikk galt. Veldig spennende materiale, kanskje ikke thriller-esque som event horizon eller sunshine, men fortsatt meget underholdende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Star Trek: Into Darkness.

 

Rett og slett helt utrolig av en film! Langt bedre en den første!!

 

Vil ikke si mer, den må oppleves!

 

Når ikke helt til topp grunnet et par "merklige" besluttninger, men de er små.

 

 

 

Woooohoooo! Er forsatt i lykkerus! Faen for en film!

 

9/10

 

Bra at den lever over forventning :)

Men, hvor har du sett filmen?

Lenke til kommentar

Bra at den lever over forventning :)

Men, hvor har du sett filmen?

 

På kino, hvordan det?

 

 

NB!

 

Filmen bør ses på 2D, eller IMAX.

 

J.J. nektet å filme i 3D, men ønsket å filme i IMAX format. Han fikk vilen...

 

Star Trek: Into Darkness er første film å bli gjort om til 3D fra IMAX format, med andre ord et dette "produsert" 3D. Har hørt fra andre at 3D'en er ikke bra.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

3D er stort sett ALDRI en grunn i seg selv for å se en film..fargene blir mattere hvis ikke kinoen kompenserer med å kjøre opp lysstyrken, noe nesten ingen gjør. Hver gang har jeg blitt sittende og løfte på brillene for å se hva som egentlig er på skjermen ved jevne mellomrom.

 

Greit det er kult å se tekst i forskjellige lag innover i skjermen men..ser helst filmer i 2D.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, hyggelig at noen leser, er stor scifi fan selv. Jeg synes Mission to Mars klart er den beste filmen. Men så er jeg ganske tilbakeholden med scores slik at de høye tallene virkelig teller ;)

 

Om man tenker tilbake på den gjennomsnitlige scifi-filmen rundt år 2000 og nå i 2013 så synes jeg det er en betydlig økning i kvalitet. Men det er kanskje en kombinasjon av større budsjetter og subjektiv hukommelse som spiller meg et puss.

Lenke til kommentar

3D er stort sett ALDRI en grunn i seg selv for å se en film..fargene blir mattere hvis ikke kinoen kompenserer med å kjøre opp lysstyrken, noe nesten ingen gjør. Hver gang har jeg blitt sittende og løfte på brillene for å se hva som egentlig er på skjermen ved jevne mellomrom.

 

Greit det er kult å se tekst i forskjellige lag innover i skjermen men..ser helst filmer i 2D.

 

JAAA!!! Endelig noen som forstår! 3D er noe herk! Det ødelegger jo mer enn det gir innlevelse. Som med 3D TV så synes jeg det virker som en gimmick. Og akkurat som deg så sitter jeg og løfter på brillene for å prøve å få med meg detaljer som er skjult i det mørke bildet. Men det er ingen jeg kjenner som deler denne oppfatningen.

Lenke til kommentar

Varg Veum – Falne engler

Verkar som desse filmane har satt seg som mål å få karakterane, dialogane og situasjonane sine til å stå fram som så unaturlig og lite truverdig som mogleg. Å overspele alle mulige kjensler er skodespelarane spesielt glad i. Falne engler er heller ikkje særlig flink til å byggje opp spenninga si, sidan drapa liksom berre ramlar inn her og der. Men filmen har faktisk eit hint av mystikk ei god stund. Desse Varg Veum filmane har alltid vore ganske flinke til å blåse opp store løyndommar og få det til å verke som det skjuler seg noko stort og spesielt under overflata. Og nettopp derfor ender slutttwisten opp som eit ekstra stort antiklimaks, så pinlig simpel og latterlig dum som den er.

 

Varg Veum – Skriften på veggen

Falne engler var kanskje dårlig, men ingenting i forhold til denne suppa av ein real kalkun. Først og fremst: skodespelet er heilt innforjævlig. Her snakkar me heilt på botnnivå, der desse såkalla ”skodespelarane” leser den elles stive dialogen ordrett frå manuset. Nemnast må spesielt Lene Nystrøm, som har mindre å spele på enn ein stein. Og færre ansiktsutrykk enn Steven Seagal.

 

Kameraarbeidet og klippinga prøver på ynkelig vis å vere eksperimentelt og leikent, i form av jump-cuts og handheldt kamera. Vel, det bidrog heller til eit enormt rot av usamanhengande og lite rytmisk redigering og humpete og kvalm filming.

 

Dårlig klipping tas til det ekstreme i det filmen presterer ein av sine mest absurde augneblikk og det heile byrjar å grense til det komiske. Lene Nynstrøms karakter (grøss) kjem lukkelig heim, fordi ho og Veum har fått kjøpt eit billig og fint nytt hus. Dei smiler og ler begge to, før dei plutselig i neste bilete har heftig sex. Her gjekk det frå Nystørms falske latter til knulling på under eit sekund. Jaggu meg, filmskaparen har ikkje akkurat tatt seg god tid her du gitt. Ingenting i mellom, rett på sak.

 

Og så kjem med til slutten. Joda, Skriften på veggen er faktisk ikkje like tynn i plottet som Falne engler var, det skal den ha. Likevel skriver den seg inn som ein klassisk Veum film, med den typiske historia om den rebelske, lause og dopavhengige tenåringsjenta som roter seg inn i feil miljø. Sei meg, handlar Varg Veum filmane om noko anna enn dette sånn eigentleg?

 

Men vent, det er ein ting me har gløymt. Filmane i Veumserien må nemlig ta seg til drastiske grep for å halde på engasjementet til sjåaren heile vegen, så derfor har filmskaparane… spoiler alert… bestemt seg for at vår kjære privatdetektiv skal skyte seg sjølv i hovudet. Greitt nok, då er me jo kvitt desse møkkafilmane ein gong for alle. Men den gong ei, han vaknar nemlig til livet knappe sekunda etter.

 

Eg vet ikkje kva det er med desse filmane og skape gigantiske plotthøl, men dei er i alle fall fryktelig glad i det. Floberg spør på slutten av filmen korleis Veum klarte å løyse saka ved å skyte seg sjølv i hovudet. Vel, eg lurer heller først og fremst på korleis i helvete han overlevde det. Ei lita form for forklaring hadde vore fint.

Endret av StrangeWorld
Lenke til kommentar

JAAA!!! Endelig noen som forstår! 3D er noe herk! Det ødelegger jo mer enn det gir innlevelse. Som med 3D TV så synes jeg det virker som en gimmick. Og akkurat som deg så sitter jeg og løfter på brillene for å prøve å få med meg detaljer som er skjult i det mørke bildet. Men det er ingen jeg kjenner som deler denne oppfatningen.

 

3D er utrolig stilig, men ikke i en kinosal. Skal du se 3D i en kinosal må du sitte i "sweet spot" og selv da er det ikke noe bra. Kjøpte meg Nvidia 3D Vision for en stund siden bare for å teste. Skaffet et par 3D filmer for å se om effekten var noe bra. Det jeg prøvde da var The Hobbit og Life of Pi. Når jeg sitter med skjermen foran meg på kort avstand blir effekten ganske bra. Mister noe farger, men dette er veldig forskjellig fra film til film. Det første man legger merke til er at karakterene i filmen står veldig fram fra bakgrunnen. Samtidig ser man forskjell fra objekter som er nærme til objekter som er langt bak. Hverken The Hobbit eller Life of Pi er filmer som stapper inn masse triks for å fremheve 3D effekten. Noe som er bra da 3D oppleves best når det ikke er opp i trynet ditt. Selv om 3D er litt kult og ganske stilig er det ikke noe som øker filmopplevelsen. Det blir bare en effekt man viser venner som er på besøk. Annet enn det har jeg ikke brukt 3D brillene på 1 måned.

Lenke til kommentar

JAAA!!! Endelig noen som forstår! 3D er noe herk! Det ødelegger jo mer enn det gir innlevelse. Som med 3D TV så synes jeg det virker som en gimmick. Og akkurat som deg så sitter jeg og løfter på brillene for å prøve å få med meg detaljer som er skjult i det mørke bildet. Men det er ingen jeg kjenner som deler denne oppfatningen.

Det mange enten ikke vet, eller bare fullstendig overser, er at 3D-filmer slettes ikke er noe nytt. Den første patented på 3D-filmer kom så tidlig som i 1890, men den første "ekte" 3D-filmen kom ikke før i 1915. Dette var jo ikke akkurat topp kvalitet, så den første 3D-filmen som ble vist for et betalende publikum var "The power of love" fra 1922. Etter det har det gått litt tregt, med en rekke forskjellige typer teknologi for å vise 3D-filmer. Spol frem til i dag, nesten hundre år etter den første ekte filmen, og hva har vi? Overprisete filmer, stygge briller, dårlig bilde og en dårlig unnskyldning til å kaste så mye drit mot kameraet som mulig og kalle det handling. Jippi... Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

3D kan bare ryke og reise til helvete enda. Har da en Sony tv og 2 par briller her, såg halve TinTin i 3D og spillt noen timer Uncharted..litt sånn som med bevegelses kontrollere og den dritten der, kult i starten men så blir man bare leeeei.

 

Latterlig med alle filmene på kino som har påklistret en stor 3D logo bare for å ha det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...