Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Finnes jo mange forskjellige filmer som heter det, så hvilken så du? Jeg så Henjel gwa Geuretel, som jo da er koreansk for akkurat det, og det var en ålreit film.

 

Så den med some heter witch hunters eller noe sånt. Den sugde.

Hvis du har sett en annen, da må du gjerne lage egen review.

 

The Crow 1994

 

Kultklassiker og en gammel favoritt som jeg fant fram igjen på lørdag kveld. Mørk og kul og en av de feteste skurkene i slike filmer. Har sine negative sider og, men totalt sett er dette en meget, meget god film.

 

8,5/10

 

Så får vi se hvordan den nye versjonen blir.

 

Er på mange måter enig i at the Crow er en ålreit film. Hvis jeg ikke tar feil er også denne basert på en slags comic, Marvel eller DC herunder. Problemet, som jeg tror mange der ute sikkert er enig med meg i, er at uten dødsfallet til Lee ville ikke filmen vært så mye som en fotnote i filmets historie.

 

Fordi, face it, produksjonsvaluene er ikke så bra. Det skorter litt både her og der hva gjelder sammenheng og historie i nevnte film. På den annen side er det noe med atmosfæren, kulissene, selve essensen filmen er preget av.

Er noe dystopisk og mørkt med det hele som tiltrekker meg godt. For meg er ikke film bare handling og historie, men også litt den følelsen jeg sitter igjen med og de visuelle inntrykk filmen gir meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Crow er basert på en comic ja, men ikke en tiår-lang serie type Marvel eller DC comics. Og de har tatt seg store friheter ift comicene, er ikke så mye igjen av det i filmen. Jeg liker også The Crow. Musikken, stemningen, onelinerene til Eric og Top Dollar, og han lille rappkjefta karen fra Twin Peaks..og ja, Top Dollar har en av de feteste badguy-stemmene noensinne.

Den første oppfølgeren var også bra, de skaffa en Brandon Lee-lookalike til å spille Eric igjen, og Sarah var blitt mere voksen med tatoverte englevinger over hele ryggtavla.

 

Det finnes flere comics som er basert på filmen, derimot.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Pane e tulipani (2000):

 

En søt liten feel-good-film som tar for seg en hjemmeværende kone som blir glemt igjen på en veikro og impulsivt bestemmer seg for å reise på en liten roadtrip og eventuelt starte et nytt liv. Vakker musikk, herlige, varme farger og interessante karakter. Særlig forfriskende var det å se Bruno Ganz i annen rolle, da det eneste jeg har forbundet han med er hans rolle som Hitler fra Der Untergang.

 

7/10.

Lenke til kommentar

Kan ikke sies at jeg har hatt noe forhold til oppfølgerene til The Crow. Mener så vidt at jeg så den i butikkhylla for et par år tilbake, da selvsagt uten gulroten Brandon Lee og med et veldig hjemme-mekket b-film cover.

 

Det fattet egentlig ikke så mye interesse pga. mine tidligere erfaringer med oppfølgere av den typen. Av erfaring kan jeg si at enhver filmserie som det bygges rundt opp om, og som skifter regissør og skuespillere er av typen pengemølle. Det er kun for å melke penger ut av de siste resterende følelsene som skulle sitte igjen av nostalgi fra tidligere filmer i serien.

 

En reboot av serien, eller enda bedre - en remake, har jeg ofte langt større troa på at kan være av typen fungerende eller bra/god underholdning. Dette kan jeg påstå av erfaring. For det er jo ikke så uvanlig heller.

 

Punisher bl.a., i tillegg til fantastic four hadde også relativt nylige tidligere innspillinger som gikk forbi relativt ubermeket og hvor rebootene som bare kom med et par års mellomrom gjorde det meget bra. Men da med betydelig støtte og funds fra hollywood, vel å merke. Dette kom også tydelig godt frem i filmets CGI, spesielt mtp. den nye Fantastic Four serien.

Lenke til kommentar

Vel, den første oppfølgeren City of Angels er helt OK, den foregår noen år senere, og omhandler fortsatt Eric og Sarah, han kommer tilbake igjen for å hevne noe annet, og tar kontakt med Sarah, som er blitt 18-19 år og ganske heit. Og såvidt jeg husker er Iggy Pop lederen for drugbadguys-motorsykkel gjengen.

 

Han som spiller Eric er veldig lik Brandon Lee, og bruker stort sett samme kostymet og hår.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

M

 

Ettersom jeg nå har hatt filmplakaten hengende på rommet i flere år utelukkende fordi den er skammelig fet så fikk jeg det for meg tidligere i kveld at jeg muligens burde se filmen òg. Det er tross alt hakket mer prestisje å være en pretensiøs filmnerd enn å bare leke en pretensiøs filmnerd. Så klart har jeg hørt at Fritz Lang er en mann man ikke ytrer et vondt ord om og så klart har jeg ronket meg igjennom Metropolis som seg hør og bør, men jeg er lat og begynner å bli eldre. Viktige ting, som for eksempel film, må oftere vike for unyttig vås, som for eksempel jobb, husleie og nedbetaling av gjeld.

 

M handler om noe så hyggelig som en barnemorder, om en politistyrke som slår hardt ned på byens kriminelle undergrunn for å fange barnemorderen, og om den kriminelle undergrunnen som samlet forsøker å fange barnemorderen i håp om at politiet vil la dem være i fred. Det at Fritz Lang uttrykte bekymring over voksende kynisme i mellomkrigstidens tyskland kommer altså mer enn godt frem. At filmen flere ganger minner oss på at den slemme mannen faktisk er skikkelig slem sier vel også sitt om det publikumet han lagde filmen for.

 

Og nå skal jeg selvfølgelig ofre noen velvalgte ord om slutten. Gjør jeg ikke det venter en lynsjemobb utenfør døren min med fakler, fjær og tjære så fort jeg publiserer dette. Og slutten er bra. Slutten er veldig bra. Jeg klarte å velte beina mine ned fra sofaen og satt spent fremlent mot lyset fra tv-skjermen i ekstase over hvor bra dette er skrevet og hvor bra det blir formidlet. Jeg trodde mine problemer var grunn nok til å rive seg i håret, men det jeg så til slutt satt igjen med etter å ha sett denne filmen var at jeg egentlig bare burde holde kje

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, den første oppfølgeren City of Angels er helt OK, den foregår noen år senere, og omhandler fortsatt Eric og Sarah, han kommer tilbake igjen for å hevne noe annet, og tar kontakt med Sarah, som er blitt 18-19 år og ganske heit. Og såvidt jeg husker er Iggy Pop lederen for drugbadguys-motorsykkel gjengen.

 

Han som spiller Eric er veldig lik Brandon Lee, og bruker stort sett samme kostymet og hår.

Der tar du nok grundig feil, du. City of Angels handler om Ashe Corven, som sammen med sønnen uheldigvis så noen doplangere drepe en fyr, eller noe sånt. Dette likte doplangerne dårlig, så de drepte både Ashe og sønnen hans. Ashe kom så tilbake senere som The Crow for å få hevn. Men ha, Sarah er fortsatt med. Ser du nærmere etter vil du også se at hun har masken til Eric og forlovelsesringen hans (og Shellys, om jeg ikke husker feil) i leiligheten sin. Men masken og ringen(e?) er den eneste sammenhengen med den første, bortsett fra Sarah selv.

 

Det finnes flere comics som er basert på filmen, derimot.

Feil igjen. Filmen The Crow er basert på tegneserien av James O'Barr, ikke omvendt. Men du har derimot rett at det er flere tegneserier om The Crow, inkludert Flesh & Blood, med en kvinnelig Crow. ;)

 

Anyway, ny film.

 

EVIL DEAD (2013)

 

Jeg er en litt vel stor fan av Evil Dead trilogien, så har utsatt denne lengst mulig i frykt for at den kunne være ræva. Men leste i Empire at Bruce Campbell selv er produsent, og han bekrefter at de planlegger både en Army of Darkness 2 og Evil Dead 4 med ham som Ash. Aner ikke hvordan de kan få til begge filmene, så godt mulig de bare velger en. (Evil Dead 4 vil i så fall følge den originale slutten i AoD, der Ash havnet i en postapkalyptisk fremtid som (kanskje?) eneste overlevende.)

 

Uansett. Siden denne Evil Dead-filmen bare er en spin-off og har Bruce Campbell som produsent tok jeg sjansen på å se den. Nå sitter jeg her med litt blandete følelelser, for å være ærlig. Filmen starter ganske tregt, og er tydelig 'inspirert' av den første filmen. Hytten er nesten den samme, og mye av det samme i starten er den samme. Men samtidig fikk vi ikke den geniale scenen med porten som dunket i veggen fra den første filmen, noe jeg faktisk savnet. Videre ut i filmen ble det mer og mer rot, med en rekke scener litt vel inspirert av de to første flimene. Kanskje litt for mye for sitt eget beste, enkelte steder. Men samtidig er det helt klart en film som står på egne ben, og det er helt tydelig hvem som har laget denne. Det er ikke noe tvil om at dette er tvers gjennom Evil Dead. Hytten er veldig lik. Necronomicon er stort sett den samme. Førstepersonskameraet er med, og den levende skogen er med. Lys og lyd er mye av det samme som før, med en mørsk, ekkel steming, forsterket av en litt ekkel musikk. Akkurat sånn det skal være.

 

Men det slettes ikke en perfekt spin-off. Som sagt er en del scener litt for nære scener fra de to første filmene, og enkelte virker å være plassert der uten annen grunn enn fordi de var med i de to første filmene. Ta for eksempel scenen på badet:

 

 

Hvilken grunn hadde hun til å kappe av seg armen, annet enn at Ash gjorde det samme i Evil Dead 2? I Evil Dead 2 var det en viktig det av plottet, men her så vi ikke noe mer til det etter den scenen. Totalt meningsløst, og ikke i nærheten like bra gjort som i Evil Dead 2. Det passet ikke for karakteren heller.

 

 

Slutten var også litt rar, og personlig synes jeg den varte for lenge. Hva var grunnen for at den eneste overlevende var den det var? Det ga ingen mening. Har dere sett filmen skjønner dere hva jeg mener, så gidder ikke gå mer inn på det.

 

Men alt i alt storkoste jeg meg gjennom store deler av filmen, og det er strengt tatt alt man kan forlange av en film i denne sjangeren. Nå er det bare å glede seg til oppfølgeren, som allerede er "in development", hva nå det betyr.

 

Vurdering: 8/10

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fast & Furious 6 (2013):

 

Jeg skal ikke utdype meg veldig om plottet til filmen, da jeg 1) aldri så 4-ern, og 2) kke husker spesielt mye av 5-ern, og 3) så filmen på italiensk, så det var litt vanskelig å følge plottet til tider. Men det var et eller annet om en viktig boks eller noe som var verdt milliarder av kroner som en slem fyr hadde stjelt. Derfor må Vin Diesel og de andre folka nok en gang redde dagen på det vis som er mest logisk og effektivt: kjøre dyre biler veldig fort.

 

Det jeg ihvertfall kan fortelle er at nå har disse filmene virkelig fått selvinnsikt nok til å forstå hvor useriøse de har blitt, så denne gangen tar de det helt ut. Det er action hele veien, og selv om de stopper opp fra tid til annen for å slenge ut noen onelinere du aldri har hørt før, blir filmen aldri spesielt kjedelig, til tross for sin lengde på 2 timer og 10 minutter. Det er mer bilaction i denne filmen enn i den forrige, men fortsatt tar de seg tid til noen skytesekvenser og slåsskamper som er så over the top at folk begynte å applaudere i salen. Jeg ønsker ikke å spoile noe spesielt, men filmens høydepunkt er et viss supermaskulint svalestup over en motorveibru som er så teit/kult at du ikke kan gjøre annet enn å le mellom alt popkornet du allerede har stappet i munn. Filmen må også forresten nå ha verdensrekorden for lengste rullebane vist på et lerret noensinne.

 

Det er en film du må slå av hjernen for å kunne se, og jo mer av det nevnte popkornet du tar med deg, jo bedre. Den er ikke akkurat en film jeg kommer til å kjøpe på blu-ray, men billettprisen var den absolutt verdt.

 

6,5/10.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kongen av Bastøy 5/6 (muligens nær 6 oxo)

 

Jævlig bra film (det er det ikke ofte jeg sier).....ble gutter misbrukt seksuellt der eller er dette fri fantasi fra manuset......creepy er det i hvertfall :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

hvorfor leser du ikke om filmen eller ser på trailer før du bestemmer deg for å se på den.. jeg kan med engang ved å lese navnet skjønne at den er bare søpel

 

de Niro : "That's bulls**t"

 

Blir bare ren spekulasjon........filmen kan godt være ålreit for det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...