Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Killing (1956) | Stanley Kubrick

 

"Eh, what's the difference?"

 

post-163913-0-59319800-1367179250_thumb.png

 

Nå har jeg ikke sett mange filmer som kan gå under kategorien film-noir, men dette må være en av de beste filmene fra den kategorien. Kubricks mest undervurderte? Filmens historie tar for seg en liten gjeng menn som skal rane veddeløpsbanen, på ingen måte en banebrytende historie. Det som derimot var banebrytende med denne filmen var måten historien ble fortalt gjennom flere personers synsvinkel. Spilletiden er på knappe 85 minutter så det sier seg nesten selv at filmen ikke har med mange overflødige scener, noe som fører til at filmen holder et intens tempo og er spennende gjennom hele spilletiden. Det er heller ikke vanskelig å se at Kubrick har en fortid som fotograf da nærmest hele filmen består av vakre komponerte shots med nydelig skygge- og røykbruk. Jaggu får vi ikke servert litt hverdagsfilosofi fra en sjakkspillende, notoroisk kriminell wrestler også. Mesterlig

 

To tomler opp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fett, den må jeg få sett.

 

______________________

 

The Mist (2007)

Mye unødvendige samtaler og scener. En del ulogikk og teite deler var også til stede. Men noen fine scener og bra effekter var det også. Noen steder ble det litt kjedelig, og filmen generelt var ikke spesielt bra, men grei underholdning kan jeg si at det var.

Lenke til kommentar

Hmm, du har en veldig annerledes oppfatning av The Mist, ser jeg.

 

For min del var det en veldig god film som gjorde meg ekstremt ukomfortabel til tider. Det aller beste ved den er jo at man ser etter hvert at du ikke sikkert kan si om fienden er "der ute" eller "her inne".

 

Det er også en film man aller, aller helst burde se i sort-hvitt-versjonen for ekstra effekt.

Lenke til kommentar

Argo (2012)

 

Interessant spennede film basert på hendelsene rundt gisselsaken Iran 1979.

Vet ikke hvor mye og hvilke friheter man hadde tatt ift den virkelige hendelsen, men

det framgår på kommentarer at det har vært noen. Husker godt styret rundt dette

den gang, men ikke detaljene. Det er for lenge siden.

 

Feks dette på slutten, da Iranerne kom etter dem på flyet regner jeg med ikke stemmer, men fant ikke ut noe om akkurat det.

 

 

Hvertfall bra og realistisk laget film i det store hele.

 

6/10 (sterk sekser, ikke helt syver syns jeg)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye og hvilke friheter man hadde tatt ift den virkelige hendelsen, men

det framgår på kommentarer at det har vært noen.

Faren min var med på revolusjonen der, og det var noen ting han sa ikke var riktig. Setter det i spoiler:

 

 

-Når alle folkene strømmet inn i ambassaden, så kunne man se at det var alt fra vanlige folk til gamle kjerringer. Det var visst nesten bare en stor gruppe studenter som tok over der, ikke gamlinger osv.

-Når de sitter i kjelleren og setter sammen papirene som har blitt strimlet, er det barn og damer som sitter og gjør det. Det var også utvalgte studenter som gjorde dette, ikke barn.

-Det at de kjører etter flyet på slutten er enten veldig overdrevet eller ikke sant.

-Også det at det var en fyr som var hengt fra en kran når de kjørte forbi var litt overdrevet. De får det til å virke som om det var noe normalt under revolusjonen, men det hadde kanskje skjedd noen få ganger, og da var det ikke midt i bilveien slik at alle så på.

 

 

Det er noen av de tingene jeg husker han reagerte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A Sound of Thunder (2005)

http://www.imdb.com/title/tt0318081/

 

Fant meg nok en scifi film jeg aldri ville kommet over om det ikke var for Netflix. Denne var cheeeeesy på alle mulige måter og hadde nesten ingen originalitet. Men de uoriginale ideéne kombineres på en latterlig måte. Resultatet er b-film latter. Jeg stusset over hvordan de fikk med Ben Kingsley på denne, men så ser jeg av IMDB at han har horet seg ut til omtrent alt som finnes på 2000-tallet.

 

2/10

Lenke til kommentar

Parker

 

Jason Statham er en fullstendig uengasjerende skuespiller. Men det stopper ikke denne filmen fra å være bra. Jennifer Lopez leverer nemlig en troverdig og overraskende variert rolle, i den lille tiden hun har tilgjengelig. Det er også flere smart utklekte scener som gjør den vært å se.

 

Men selve action-delen er ganske kjedelig. Og Stathams rolle er helt uforståelig. En kriminell som jakter på sine 200.000 dollar - men får sjansen til å tjene flere titalls millioner dollar, noe han ikke vil, av en eller annen grunn. Heller vil han ikke pule Jennifer Lopez, selv om han får sjansen til å begynne bakfra til og med. I tillegg er han skalla og ensformig.

 

Terningkast 4

  • Liker 7
Lenke til kommentar

dette er favoritten min

 

LOL

Ingen sier "LOL" i hele filmen. Det trekker ned ett hakk.

Miley Cyrus har overbitt og en nasal lesbisk mannestemme. Ned et hakk til.

Det handler om at Miley mister jomfrudommen. Med klærne på. Ned et hakk til.

Helt latterlig gammeldags, urealistisk og ren idiotisk amerikansk skildring av Frankrike. Ned et hakk.

Flere ganger i filmen må du faktisk sitte og lese en chatsamtale. Ned et hakk.

Da er det vel ikke flere hakk igjen?

Terningkast 1

Endret av Bork Laser
  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Grandmaster

 

Det er synd at kinesernes trang til å blande inn urealistiske kampscener og poesi, skal hindre denne historien å bli fortalt skikkelig. Som egentlig handler om en mann som ville bryte med de tradisjonelle kampkunstene og lage noe enklere og mer effektivt. Den historien kan du bare glemme her.

 

Det er bare en haug med deprimerte kinesere som sloss like ballettaktig og utroverdig vanlig. Så kommer japanerne og invaderer Kina. Så drar de igjen. De har ingen direkte påvirkning i filmen, men allikevel skal invasjonen være så viktig at de til og med bruker gammelt filmopptak for å fortelle det. Det er tydeligvis noen budsjettproblemer her nemlig. I flere av filmens scener blir vi offer for saktefilm av 90-talls varianten. Før det ble vanlig å lage disse med høyhastighetskamera. Isteden er det bare vanlig film saktet ned, og resultatet er selvfølgelig hakkete.

 

Dette er rett et strålende bevis på at Kineserne har en lang vei å gå når det gjelder å lage enklere filmer. De lager storslåtte kampsport eventyr, men de klarer ikke å tenke enkelt, noe historien om Wing Chun bygger på. De klarer heller ikke å være selvkritiske, til annet enn keiserdynastiet, og da blir det umulig å fortelle historien om en kampkunst som skulle bryte med det gamle.

 

Terningkast 2

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Iron Man 3.

 

Skuffende film. De følger samme rettning som The Dark Knight Rises, skal gjøre helten mer sårbar og full av følelser. Det hele var lite inspererende å se på, og ble bare plagsomt.

 

The Mandarin plottet skuffet totalt!!!

 

Hele filmen fremhevet Robert Downey Jr. sitt "cocky humor" for alt det er verdt, resultatet ble at filmen var spekket full av one-liners og komedie. Så mye, at det ble forutsigbart når humor skulle dukke opp. Kvalmt. Så mye så, at det føltes ikke ut som Tony Stark, men at det var Downey Jr I filmen.

 

Det visuele er helt spetakulært, det er utentvil. Men filmen manglet, som i Iron Man 2, en sikkelig Badguy. Boss fight, igjen, var kjapt over men heldigvis ga mer motstand.

 

6/10

 

PS,

Slutt senen etter rulleteksten er ikke verdt å vente på.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...