Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Jeg baserer min oppfatning på det som virkelig fåregår ute i trafikken.

Det finnes noen ytterst få som kjører som en prest bestandig og er nomore en av de så skal jeg trekke tilbake alt jeg har sagt om saken men er han ikke det så står jeg på mitt.

Hver dag er forskjellig med tanke på humør, vær, stressnvå og livssituasjon og hvordan man kjører bil avhenger av dette.

Er man stresset, har dårlig tid og er litt varm i toppen er det mye enklere og legge blyfoten på gassen en om det er lønningsdag, fredag ettermidag og man er på vei til ølutsalget for å kjøpe drikke til festen senere på kvelden.

 

Så når noen kommer og forteller at de aldri bryter fartsgrensa i en 50 sone så tror jeg ikke på det.

Det er menneskelig å feile og alle gjør det mere eller mindre.

 

Og det er mange som kjører for fort ! http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=176777&hl=

og hvor sier eg at eg kjører som en prest?

 

du har hengt deg opp i bruken av et ord, "slavisk",

noe som faktisk med ettertanke er feil. den skal eg rette på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått med meg denne tråden før nå, og gidder ikke lese gjennom hele, men etter de første 2 sidene så må jeg bare le høyt av trådstarter og juble på vegne av hele vår trafikkerende nasjon.

 

Skulle ønske straffen var langt strengere også. F.eks 5 år uten lappen og kun moped og traktor-sertifikat de påfølgende 10 årene. Mange folk klarer seg helt fint uten bil så jeg synes ikke noe synd på deg for at du må endre livsstil fra bil til trøsykkel, buss og taxi.

 

Jeg finner det ikke en dråpe formildende at andre lovbrytere ikke får så mye straff som de burde fått.

 

Det at dette skjedde i en tunnel med mange felter er riktignok bedre enn om det skjedde i en 30-sone i skoletida, men det skal faktisk ikke mye fantasi til for å tenke seg at dette var svært farlig. Alt som skulle til for en dødsulykke er en spiker i veien, en knust flaske som står på stetten sin som kan punktere, en vannpytt å få vannplaning på, en parkert mestabil, en mesta-ansatt som går over veibanen, eller en funksjonsfeil på bilen. Skremmende! Godt du slipper å utsette deg selv og andre for den faren på en stund.

Lenke til kommentar

Vel, som det tideligere er nevnt, så var bilen utstyrt med kliss nye Falken FK-451 215/40ZR 17 dekk, disse dekkene er garantert å takkle punktering i minimum 250 km/t og opptil 290km/t. Jeg har selv vært med i bil som har punktert i 270 km/t, og selv da var dette helt udramatisk. Min bil punkterte i ca 140-150 km/t en gang, men dette var ikke lett å merke, trodde først det var lite luft i dekket, stoppet bilen, gjikk ut og sjekket, det så ganske normalt ut, men det viste seg at det var helt tomt for luft. Fordi dekkene er laget for ekstrem fart, er det også krav til at de takkler en punktering i høy fart. Dette medfører ekstremt stive dekk sider, de er så stive at det ikke synes nevneverdig at dekkene er tomme eller fulle med luft.

Man kan også kjøre svingete vei, og alikevel ikke merke mye til det.

Man må selfølgelig få tettet dekket så fort man legger merke til dette.

(har alltid med dekk fix på boks og en liten 12v kompressor, og ikke reservehjul (det betyr ekstra vekt!) Hadde bilen vært utstyrt med orginal dekk derimot, hadde en punktering betyd den visse død, helt klart. 100 kmt/t kan være nok på de dekka. Orginal dekk, 175/80-13 Rated for maks 160 km/t.

For å poengtere hvor viktig gode dekk er, så prøvde jeg unnamanøver med standard dekk, og da fant jeg ut at en unnmanøver var kritisk allrede ved 100 km/t(veldig mye overstyring og veldig lite styre presisjon, med Falken dekka var samme manøver forholdsvis trygg ved bilens makshastighet 160 km/t.(litt tendens til overstyring, men 100% kontant styre respons. Dette mye takket være Tein og Eibach understell , med komplett GT foringer og lenke armer)

 

Mesta ansatte klokka 21:36? Dessuten er det påbudt med skilting ved eventuelt vei arbeid ol. + at sikten er sinnsykt god i den aktuelle tunnelen, og den er godt opplyst. + At jeg hadde 4x55 watt + 2x 100 watt lyspærer som lyser MEGET godt. (grøfte lys, + standard fjernlys, + ekstra fjernlys (2.0eGT front lykter)

Sikten er så god at jeg skulle fint klart å stoppe bilen helt, og for deretter akselere opp til standard hastighet før jeg hadde nådd eventuell MESTA arbeider.

 

For at folk skal utale seg ang. denne tunnelen, er det god ide å kjøre igjennom den først. Jeg har kjørt tunnelen 20 ganger eller mer etter den fatale episoden min, og oversikten der inne er meget god.

Lenke til kommentar

Greit, greit, beklager om jeg tråkket deg litt på tærne (noe det sikkert er nok folk som har gjort i løpet av de siste 48 sidene, med god grunn om jeg får legge til).

 

Jeg ser du forsvarer det hele med at det var så sikkert, men jeg får fortsatt ikke noe medfølelse for deg. Hele holdningen med råkjøring er noe som har irritert meg lenge. Daglig ser jeg bilister jeg skulle ha ønsket mistet lappen for alltid så jeg blir ikke mindre irritert når jeg ser såpass grove fartsovertredelser (jada, det var kjempesikkert :roll: ), og råkjøreren selv ber om bistand for å unngå eller minimere straff som jeg mener i utgangspunktet er for lav. Nei, det er ikke mye sympati å hente her.

 

PS. Håper det var som passasjer du har kjørt gjennom tunnellen de 20+ gangene etter råkjøringa.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bryr meg lite om argumentene dine Skyline, du :

 

*Kjørte alt for fort, ikke 5 eller 10Km men nesten 100Km/t over det lovlige.

*Har vært tatt for råkjøring før og mista lappen, du burde ha lært leksa da.

 

Respekter at du har dritti ordentlig på leggen og gjør opp for deg, greit at du må være et par år uten lappen , men forhåpentligvis så blir du litt mer fornuftig på denne tiden.

 

Alle de formiddlene omstendighetene som er nevnt før i tråden er null verdt, husk du har gjort dette før og dermed kommer straffen og boten til å bli atskillig strengere.

Vil påstå at det finnes ingen formidlene omstendighet for en såpass stor råkjøring i alle fall ikke i en tunnel, hadde du faktisk greid å ødelagt bilen der inne så hadde røykutviklingen og vrakrestene dine kunnet faktisk utløst en enda større ulykke.

Mange store tunelkatastrofer som har startet på den måten.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
La meg først feie for egen dør og rette den moraliserende pekefingern jeg har på lur:

 

Jeg kjører ikke for fort. Jeg er ikke paragrafrytter, men har respekt for de fysiske lover, og spesielt fart. The love of my life ble drept i trafikken for 5 år siden. Bestekameraten min kjørte bilen og det var fart som gjorde det. Jeg liker ikke folk som kjører fort. Spesielt leker jeg det dårlig når man setter seg ned med kalkulatoren og regner ut hvor liten gevinst det tross alt har i de fleste tilfeller. Det at du sansynligvis tjente en del tid på dette gjør at jeg liker situasjonen enda dårligere. Hadde jeg hatt blålys på taket hadde jeg sansynligvis gjort det til min livsmisjon å ta folk som deg (ikke noe personlig ment). Sånn, der har jeg utlevert meg selv. Døm meg de som som tør.

 

Til saken: <...>

Beklager at jeg hoster opp et så gammelt innlegg, men jeg ville gjerne kommentere dette. Jeg har opplevd noe i denne retning jeg også. Dette var om ikke "love of my life", så i hvertfall "årets forelskelse 1993", men jeg synes det var hardt nok å komme over. Kan ikke forestille meg hvor hardt det må ha vært å miste din store kjærlighet på den måten. Sist jeg så min årets forelskelse 93 var 20 minutter før hun døde, jeg var overlykkelig, hun også. Etter å ha kjørt hjem så la jeg meg og ante jeg fred og ingen fare til dagen etter, da jeg slo på nyhetene på lokalradioen. Av en eller annen grunn så fikk jeg det for meg at det var henne som var død, og jammen fikk jeg ikke det bekreftet et par timer senere. Jeg var knust, knust, og knust! Her var det også fart som var årsaken, ryktene sa 180-190 km/t, politirapporten inkludert alle sikkerhetsmarginer på målinger av bremsespor osv sa ca 150 km/t i en 60-sone, side mot front på en annen bil. Passasjersiden der hun satt var omentrent i midten av bilen.. Jepp, jeg behvøver ikke si mer nå. Får nesten tårer i øynene av å ta det opp igjen, selv 12 år etter. Så meningsløst, så meningsløst. 17 år ble hun.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vel, som det tideligere er nevnt, så var bilen utstyrt med kliss nye Falken FK-451 215/40ZR 17 dekk, disse dekkene er garantert å takkle punktering i minimum 250 km/t og opptil 290km/t. Jeg har selv vært med i bil som har punktert i 270 km/t, og selv da var dette helt udramatisk. Min bil punkterte i ca 140-150 km/t en gang, men dette var ikke lett å merke, trodde først det var lite luft i dekket, stoppet bilen, gjikk ut og sjekket, det så ganske normalt ut, men det viste seg at det var helt tomt for luft. Fordi dekkene er laget for ekstrem fart, er det også krav til at de takkler en punktering i høy fart. Dette medfører ekstremt stive dekk sider, de er så stive at det ikke synes nevneverdig at dekkene er tomme eller fulle med luft.

Man kan også kjøre svingete vei, og alikevel ikke merke mye til det.

Man må selfølgelig få tettet dekket så fort man legger merke til dette.

(har alltid med dekk fix på boks og en liten 12v kompressor, og ikke reservehjul (det betyr ekstra vekt!) Hadde bilen vært utstyrt med orginal dekk derimot, hadde en punktering betyd den visse død, helt klart. 100 kmt/t kan være nok på de dekka. Orginal dekk, 175/80-13 Rated for maks 160 km/t.

For å poengtere hvor viktig gode dekk er, så prøvde jeg unnamanøver med standard dekk, og da fant jeg ut at en unnmanøver var kritisk allrede ved 100 km/t(veldig mye overstyring og veldig lite styre presisjon, med Falken dekka var samme manøver forholdsvis trygg ved bilens makshastighet 160 km/t.(litt tendens til overstyring, men 100% kontant styre respons. Dette mye takket være Tein og Eibach understell , med komplett GT foringer og lenke armer)

 

flott, høres ut som en heftig bil å kjøre med... på bane, og ikke i trafikken,

hvor normale biler også kjører.

 

 

Mesta ansatte klokka 21:36? Dessuten er det påbudt med skilting ved eventuelt vei arbeid ol. + at sikten er sinnsykt god i den aktuelle tunnelen, og den er godt opplyst. + At jeg hadde 4x55 watt + 2x 100 watt lyspærer som lyser MEGET godt. (grøfte lys, + standard fjernlys, + ekstra fjernlys (2.0eGT front lykter)

Sikten er så god at jeg skulle fint klart å stoppe bilen helt, og for deretter akselere opp til standard hastighet før jeg hadde nådd eventuell MESTA arbeider.

 

ja, mesta ansatte kan være ute kl 2 på natta de for å fikse/styre med veien.

husk, dette var på et tidspunkt med minst mulig trafikk, og da er det også sannsynlig

at de kan drive vei-vedlikehold for å ikke hindre trafikk eller lage større køer. og ja,

skilting skal være satt opp, men hva hjelper det når du allikevel ikke såg skiltene

ved innkjørsel i tunnelen? og med de lysene der hadde du sikkert blendet mothående

trafikk(ironi).

 

 

For at folk skal utale seg ang. denne tunnelen, er det god ide å kjøre igjennom den først. Jeg har kjørt tunnelen 20 ganger eller mer etter den fatale episoden min, og oversikten der inne er meget god.

 

de fleste av oss uttaler oss ikke om tunnelen, den er sikkert veldig fin.

vi uttaler oss om kjøringa og arrogansen din.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Mesta ansatte klokka 21:36? Dessuten er det påbudt med skilting ved eventuelt vei arbeid ol. + at sikten er sinnsykt god i den aktuelle tunnelen, og den er godt opplyst. + At jeg hadde 4x55 watt + 2x 100 watt lyspærer som lyser MEGET godt. (grøfte lys, + standard fjernlys, + ekstra fjernlys (2.0eGT front lykter)

Sikten er så god at jeg skulle fint klart å stoppe bilen helt, og for deretter akselere opp til standard hastighet før jeg hadde nådd eventuell MESTA arbeider.

 

For at folk skal utale seg ang. denne tunnelen, er det god ide å kjøre igjennom den først. Jeg har kjørt tunnelen 20 ganger eller mer etter den fatale episoden min, og oversikten der inne er meget god.

Heh, nå så du vel hverken skiltet med fartsgrensen eller selve fotoboksen etter ditt eget utsagn, så den "sinnsykt gode sikten" og skiltingen er jo tydligvis ikke nok for at du skal få det med deg ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, skiltet med fartsgrensa så jeg, det stod 80 med store tall, (80 hver vei = 160 km/t total ikke sant?) Grunnen til at jeg ikke så skiltet var fordi jeg kastet noen raske blikk fremover samtidig som jeg fant frem lommeboken, her kjørte jeg ca 50 km/t +/-. I tilleg var det mørkt og tett tåke. Så selfølgelig skiltet helga etter når jeg kjørte forbi, men da var det litt for sent. Fotoboksen så jeg jo, men ikke før den hadde tatt bilde av meg, sikten er meget god der inne, men det hjelper lite når fotoboksen ikke er veldig synlig, en mesta arbeider i refleks kjele dress (påbudt for vei arbeidere) hadde jeg nok sett MEGET godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fotobokser er ikke til for å ta folk i å kjøre for fort, men for å få folk til å bremse ned i det området fotoboksen står. Du kunne kjørt i 200 km/t mellom fotoboksene bare du hadde bremset ned like foran dem, og ingen hadde brydd seg. Uflaks/udyktighet.

Lenke til kommentar

Nei som du sa, så fikla du med lommeboka å så ikke skiltinga før tunnelen, så da kunne du ikke vite om det var veiarbeid der...

 

Om du kunne bremsa ned å akselerert opp til normal hastighet har ingenting å si...

 

Som nomore sier, så er de gjerne ute på kvelden/natta, faktisk stort sett det når det gjelder arbeid i tunneler/godt traffikerte veier..

 

Hadde tidligere litt medfølese med deg, men det var før jeg fikk lappen, å så hvor jævlig enkelte kjører, å før du blei overarrogant...

Det er tross alt noen andre på veien også...

 

Tenk om det sto en småbarnsfamilie med punktering der...

I beste fall hadde du skremt livsskiten av de, men hva om ungene ville strekke litt på beina?

Er ikke så greit å se en 75cm høy unge som løper over veien...

 

Greit dette ikke er et realistisk eksempel, men som jeg tenker på det:

Greit at jeg kan kjøre, men hva med de ti andre rundt meg?

Kan jo være kamikazesjåfører for alt jeg vet...

 

Altså, tenk på at alle andre er idioter, hvis ikke kan du få deg en heftig opplevelse en dag...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er bevist at hvis du kjører over 250 km/t forbi en fotoboks, så blir du ikke tatt... Faen, du skulle jo bare ha gitt på mer! :ermm:

AHA! Der er unnskyldningen. Jeg hadde bare dratt en slik: "Det sies at hvis man kjører fort nok forbi fotobokser så blir man ikke tatt. Jeg så i forkant av fotoboksen at jeg hadde for stor fart til å komme meg under fartsgrensen, så jeg gasset heller på alt bilen var god for."

Lenke til kommentar
Nei som du sa, så fikla du med lommeboka å så ikke skiltinga før tunnelen, så da kunne du ikke vite om det var veiarbeid der...

 

Om du kunne bremsa ned å akselerert opp til normal hastighet har ingenting å si...

 

Som nomore sier, så er de gjerne ute på kvelden/natta, faktisk stort sett det når det gjelder arbeid i tunneler/godt traffikerte veier..

 

Hadde tidligere litt medfølese med deg, men det var før jeg fikk lappen, å så hvor jævlig enkelte kjører, å før du blei overarrogant...

Det er tross alt noen andre på veien også...

 

Tenk om det sto en småbarnsfamilie med punktering der...

I beste fall hadde du skremt livsskiten av de, men hva om ungene ville strekke litt på beina?

Er ikke så greit å se en 75cm høy unge som løper over veien...

 

Greit dette ikke er et realistisk eksempel, men som jeg tenker på det:

Greit at jeg kan kjøre, men hva med de ti andre rundt meg?

Kan jo være kamikazesjåfører for alt jeg vet...

 

Altså, tenk på at alle andre er idioter, hvis ikke kan du få deg en heftig opplevelse en dag...

Vel, om det er vei arbeid så vil det stå ett skilt med lys på inne i tunnelen, og det vil stå en bil en eller anne plass med varsels lys på, dessuten så hadde nok den arbeideren kommt seg lagt vekk fra vei banen når jeg hadde nærmet meg, lyden fra den 2.0 suge dieseln, uten resonans boks og med direkte luft filter + effekt eksos høres PÅ LANG avstand, (opptil 3 km ute) lyden var så sinnsykt høy at folk fikk vondt i hue av å sitte på, og lyden i tunnelen er så ekstrem at man ikke ungå å høre det.

 

Hvis en bil hadde punktert i tunnelen, så hadde vel personen som kjørte satt på varsels lys og hviss man slipper ungen sin ut midt inne i en tunnel så er man så dum at man er på grensa til å være mongloid. Tror nok også denne ungen isåfall hadde sett og hørt bilen min leeeeengggggeeee før jeg hadde vært i nærheten.

Fordi dette var en 75hk diesel, og fordi jeg kjørte normalt i inngangen av tunnelen så var jeg ikke oppi 170 km/t før ca midt i tunnelen, ca 3-4 km inni tunnelen, og da hører man godt at den bilen kommer nedover.

Lenke til kommentar
I tilleg var det mørkt og tett tåke.

Og du velger fortsatt å kjøre uten å ha øynene på veien?

Håper noen fjerner deg fra veien for godt, du har i alle fall ingenting der å gjøre etter å ha lest gjennom dine innlegg angående denne saken.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
og hviss man slipper ungen sin ut midt inne i en tunnel så er man så dum at man er på grensa til å være mongloid.

ja, da har du jo full rett til å meie dem ned.

 

Tror nok også denne ungen isåfall hadde sett og hørt bilen min leeeeengggggeeee før jeg hadde vært i nærheten.

unger/barn klarer ikke å høre hvor lyder kommer fra like godt som voksne.

dessuten er det vanskelig å høre det i en tunnel for en voksen også,

selv om man bare har to muligheter.

 

og det du skriver her viser bare lite medfølelse, lite forståelse for konsekvenser

og arrogant holdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...