Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Hva er grisekjøring?

En som kjører usannsynlig uvørent med dårlig bil fra 1980 og fint lite kontroll i 80km/h eller en som kjører svært hensynsfullt og har full kontroll i en helt ny bil i 120km/h?

hvordan kan du si at han kjørte hensynsfullt eller hadde full kontroll?

 

eller missforstod eg innlegget ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er grisekjøring?

En som kjører usannsynlig uvørent med dårlig bil fra 1980 og fint lite kontroll i 80km/h eller en som kjører svært hensynsfullt og har full kontroll i en helt ny bil i 120km/h?

 

Edit:

Garasjen, jeg har FIA-stoler og 4pkt. FIA-belter. :blush: (Sparco EVO 2).

Kjørte med hjelm en periode også i gamlebilen rett etter jeg fikk lappen.

Gode vaner I guess. :p

Ganske så interessant at mange "eksperter" hevder at nye biler gir en falsk trygghet, man tror man har full kontroll i 120km/t, mens det bare er en illusjon fordi man har servo, mykere fjærer, som gjør at det føles ut som alt bare er fint. Helt til det plutselig går galt, uten forsvarsel såklart.

Lenke til kommentar
hvordan kan du si at han kjørte hensynsfullt eller hadde full kontroll?

 

eller missforstod eg innlegget ditt?

Jeg snakker ikke om trådstarter, men det er fullt mulig å ha full kontroll i 120km/h.

Bare et tenkt eksempel. Man kan kjøre hensynsfyllt i 120km/h også. Hvis du ikke synes det vil jeg gjerne vite hva du mener er hensynsfull kjøring. :)

Farten er ikke det eneste som gjør at man lett kan miste kontrollen.

 

Ganske så interessant at mange "eksperter" hevder at nye biler gir en falsk trygghet, man tror man har full kontroll i 120km/t, mens det bare er en illusjon fordi man har servo, mykere fjærer, som gjør at det føles ut som alt bare er fint. Helt til det plutselig går galt, uten forsvarsel såklart.

 

Jaha? Så bilteknoligien har ikke beveget seg særlig fremover?

At nyere biler har bedre kjøreegenskaper er ingen illusjon, ALT er bedre, dekk, fjærer, bremser, bedre balanse i understell, styrerespons osv. Mao. skal det veldig mye mer til for at en bil skal klare å slippe. Spesielt med all den fancy elektronikken man finner i de.

Så du ikke ekempelet mitt?

Hvis du gjorde det så kan du få lov til å møte opp på rudskogen en dag, jeg tar med to biler, en 1984 205 som er temmelig sliten og en lusen Z3 med M-tech understell etc.

Du kan da få lov å bevise for meg at 205-en vil ha like godt veigrep, vil kunne stoppe like fort og vil kunne svinge unna ting like fort som Z3-en.

 

Btw: Jeg kjørte i 270km/h på motoveien fra Asker til Drammen uka før jeg fikk lappen. Shoot me.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Det er veldig mange her som ignorer et par uomtvistlige ting, kjører du veldig fort, så blir bremselengden enormt lang, selv om du har bedre servo og elektronikk, i tillegg er faren for å dø og å drepe ved en kollisjon adskillig høyere.

 

Masse bisarre eksemple hindrer ikke dette "en fyr som kjører kjemephensynsfult og bra i 120 er bedre en en som kjører sårlig i 80" og så? Er det grunn til å tro at folk som kjører for fort er mer hensynsfulle en gjennomsnittet, at de tar mindre sjangser? (en dårlig sjåør i 120 er farligere enn en god i 80 også, om dette skulle være relevant overhodet) Det finnes dårlige førere i alle segmenter, å kjøre fortere øker risikoen for alle sjåførtypene. Ta litt ansvar, den gamle unnskyldninga. "det jeg gjør er ikke så ille, fordi andre er verre" er lam og veik.

 

Jeg bryter selv fatsgrensen, men å bruke andre dårligere sjåfører som påskudd er bare teit.

 

AtW

Lenke til kommentar
Btw: Jeg kjørte i 270km/h på motoveien fra Asker til Drammen uka før jeg fikk lappen. Shoot me.

Nice one. Hva slags bil var dette? Mer å gå på eller? Har selv hatt ca 280km/t (regnet ut i forhold til turtall, siden speedometra orginalt bare går til 180km/t på R32 GT-R) på motorveien mellom Stavanger og Sandnes. Farten må taes med forbehold, da eventuell feilvisning på turteller vil slå ut veldig mye. Var litt mer å gå på, men ikke mye. kanskje 10-15 km/t mer i beste fall. Den klarer nok ikke 300 km/t med den høye CW verdien den har. Jeg var også uten lappen.

Shoot me to.

Lenke til kommentar
*snip*

Det jeg la mest vekt på var ikke dårlige sjåfører, men dårlige biler.

Etter å ha jobbet bitte litt på en beinstasjon/versted må jeg si at jeg har sett mye tvilsomme greier. Feks. flere biler med bremseklosser slitt ned til metallet. Bremselengden i 80km/h på en bil med slike bremser vil da være like lang som på en 'sportsbil' som kjører i rundt 150km/h sånn ca.

Joda, det er mange som ikke kan kjøre what so ever som kjører grisefort, det er sant, men det er ikke de som er verst i trafikken. De verste er de som ikke overholder vikeplikt, ikke ser seg til venstre i rundkjøringer, ikke holder god nok avstand til bilen foran og de som kjører biler i elendig forfatning.

 

Nice one. Hva slags bil var dette? Mer å gå på eller?

Silvia S14, sånn ca. racerigget. Var på 7200rpm i 5. gir, hadde et gir til å gå på, men eksosen og oljen ble litt vel varme.

Lenke til kommentar

:!: Skyline.... Du ser jo ut til å nyte livet uten lappen? Så mye skryt av noe som gjør deg til en fotgjenger? Og gang på gang kommer du med nye historier om hvor fort du kjørte osv. osv..... Var det ikke en luring her som sendte alt som ble skrevet her til din lokale lensmann? :thumbup: Kommer garantert til å ligge i hagen din på lur ;)

 

 

Goophy: Klart bilene er bedre i dag enn for ti år siden, men det kreves fortsatt en sjåfør som mestrer litt mer enn å gi gass og styre for å kjøre grisefort. En 20 år gammel kar med navnet Pål, som er vant med som Skyline sier : En gammel Sierra V6, får endelig lånt penger i banken til la oss si en "gromt" rigget Mazda 323 GTR. Den er trimmet og har forsterkede bremser, understell og de "værste dekkene du får tak i" Den er en skikkelig grom bil i hendene til en som kan bruke den, men han har aldri kjørt slik bil. Han har kjørt Sierraen hardt i 2 år uten uhell og vet innerst inne at han er over gjennomsnittet når det gjelder bilkjøring... Kjørt bil siden han var 14 år og vært intresert så lenga han kan huske. Han setter seg i bilen og kjører pent i en uke, neste uke kjører han litt fortere osv. Etter en måneds tid synes han at han har full kontroll og "kjenner" bilen. Derfor finner han et øde sted og gir gass... Et par kompiser er med for å "kjenne draget" I 150 km/t i en slak sving synes han det går fort og letter litt på gassen, med det resultat at bilen får en skrens... Han svinger brått og godt over for å komme på rett kjøl, men kontraen slynger bilen sidelengs inn i en lyktestolpe og bilen deles i to på midten. Han er ved bevisthet når bilen stopper og ser at bakenden på bilen er borte, det samme er kompisen som satt i baksetet for han ble delt i to og døde monentant... Kompisen som sitter ved siden av er bevistløs og blør ut av nese og munn, Pål rekker ikke å se mer før han mister bevistheten.

Så våkner Pål på sykehuset, alt gikk visst bra med han. Bare blåmerker, ribbensbrudd og en hernerystelse.

Foreldrene hans er der og ser slitne ut, de har dårlige nyheter... Begge kompisene døde og Pål vil bli tiltalt for å ha kjørt ihjel kompisne sine...

 

Dårlig Sjåfør som mente han var over gjennomsnittet endte opp med å drepe vennene sine, selv med en bil som er bygd for å tåle fart og røff kjøring...

Er dette en måte å vise sin glødende bilinteresse på? Det får man heller gjøre på bane, hadde man brukt pengene det koster for bare et par dødsulykker pga. uvettig kjøring kunne man holdt banene døgnåpne for de som ville "teste" bilene sine og se hva de virkelig var gode for som sjåfører under langt tryggere forhold...

Lenke til kommentar

Jada, selfølgelig.

Men å kjøre fort med passasjerer i bilen er rett og slett idiotisk.

 

'Normal' kjøring på vanlig motorvei i 120-30km/h er fint lite farlig imo. Og det vil være stor forskjell på det og eksempelet ditt. Det er klart en ungdom som 'Pål' vil kjøre svært aggressivt, noe som lett kan provosere frem skrens o.l.

 

Jeg tror ungdom flest vegrer seg for å dra på 'track-days' for å teste bilene sine, er muligens fordi de fleste som vil være tilstede der er svært erfarne. Da er det mye greiere å kjøre fort på veien, tror de.

Selv har jeg vel hatt en 50-60 banedager i året de siste 3-4 årene, men ser alikevel mitt snitt til å more meg litt på landeveier kveldtid.

Folk får kalle meg idiot, uhensynsløs og alt annet de vil, men det kommer fortsatt ikke til å endre hva jeg gjør på veien.

 

Banedager spesielt for førstegangskjører hadde vel kanskje vært noe.

Lenke til kommentar

De fleste sånne ulykker skjer med passasjerer og i høy fart. Men er klart at alt dette er bare eksempler. Jeg tror mange hadde benyttet muligheten til å prøve bane hvis de fikk sjangsen. Og banekjøring for nye sjåfører hadde kanskje vært lurt det og, gjerne med en ny og en gammel bil og?

 

Men saken er jo at snittet på sjåføregenskapene hos unge folk med raske fete biler ligger en del under det som kreves for å kjøre fort på vanlige veier uten å være en fare for seg selv eller andre.

 

Jeg kjører jo ofte 20 km/t over og vel så det, og jeg har kjørt godt over 200 og. Men det var 5 år siden og nå tenker jeg meg litt bedre om før jeg gjentar den bragden. Man må liksom igjennom den delen og, men man burde ikke skryte og totalt se bort ifra fysiske lover og fakta fordi "det ikke skjer meg". Spør Skyline om fem eller kanskje ti år hvis han er sent ute ;) Om han synes det han sa og gjorde her på forumet er noe han kunne tenke seg å gjøre nå...

Lenke til kommentar
Jada, selfølgelig.

Men å kjøre fort med passasjerer i bilen er rett og slett idiotisk.

 

Men å kjøre fort i trafikken er greit? Passasjeren velger å sitte på, og tar således risikoen på egen kappe, det er verre med de andre trafikkantene som ufrivillig får en mer risikabel tur i trafikken.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jada, selfølgelig.

Men å kjøre fort med passasjerer i bilen er rett og slett idiotisk.

Det er det dummeste jeg noen gang har hørt.

 

Det er ikke verre å ta livet av en passasjer enn det er å ta livet av en hvilken som helst annen som måtte ferdes på veien. En passasjer har tross alt påvirkningskraft ovenfor sjåføren.

Lenke til kommentar
Hvis en bil hadde punktert i tunnelen, så hadde vel personen som kjørte satt på varsels lys og hviss man slipper ungen sin ut midt inne i en tunnel så er man så dum at man er på grensa til å være mongloid. Tror nok også denne ungen isåfall hadde sett og hørt bilen min leeeeengggggeeee før jeg hadde vært i nærheten.

Fordi dette var en 75hk diesel, og fordi jeg kjørte normalt i inngangen av tunnelen så var jeg ikke oppi 170 km/t før ca midt i tunnelen, ca 3-4 km inni tunnelen, og da hører man godt at den bilen kommer nedover.

Da prøver vi et nytt scenario siden det andre ikke funka...

 

Familien Pettersen på fem er på vei hjem fra bilferie i Danmark:

 

Pappa (Christian på 28 år) kjører rolig hjemover mens barna (Mads 3 år, Maiken 4 år og lille Sofie på 4 måneder) sitter i baksete å maser om hvor langt det er hjem, osv, osv...

Kona (Maria 26 år) sitter å sover i passasjersete..

 

Brått sier det pang i venstre fordekk, men Christian vet hva som skal til.

Kjører rolig inn til siden av tunnelen, setter på varsellysa, vekker Maria så hun kan prate med Maiken og lille Sofie, å tar selv med seg Mads ut, for han vil jo se pappa skru (kanskje en framtidig Skyline i denne gutten??)

 

Christian begynner å stresse fordi det kommer noen raske biler forbi, å vil bare sette seg i bilen å kjøre igjen...

Med et er Mads ute å går litt på egen hånd, så kommer da Skyline kjørende i 170km/t, ser Mads som går midt i veien, å får panikk..

Skyline skjønner at Mads ikke skjønner noe, så han svinger unna, men pga vifte for å få varme i bilen, musikk på anlegget osv, så er bilen til familien Pettersen skvær tom for strøm..

 

Skyline ser dermed ikke bilen til Pettersen, å legger over til høyre i tunnelen, (hvor Christian sitter å skifter dekk og Maria prater med Maiken og lille Sofie) for å ikke treffe Mads...

 

Brått satt Mads igjen aleine igjen :cry:

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at det ikke kan skje, for det kan det..

 

Hvor sannsynlig er en annen sak, men den sannsyligheta er der!!

 

 

Du sier det er 75 hester i den Primera'en du kjørte..

Hadde du satt på Skyline bremser/understell da eller, for en bil med 75 hester har sjeldent ordentlige bremser, understell osv osv..

Men ok, du har jo tydligvis en topp-tunet bil virker det som, hvorfor ikke noe motor i den?

 

 

Det andre du sa der, om at du hadde 280++ på motorveien i det hele tatt før du hadde lappen, sier jo litt om hvor kort du egentlig tenker..

Da har du jo null innsikt om hva trafikk, bilkjøring ol. egentlig er.

Lenke til kommentar
Skyline skjønner at Mads ikke skjønner noe, så han svinger unna, men pga vifte for å få varme i bilen, musikk på anlegget osv, så er bilen til familien Pettersen skvær tom for strøm..

Du har vel ikke hørt om en fantastisk oppfinnelse kalt dynamo?

Prøv å finne en bil uten. :)

 

Det er ikke verre å ta livet av en passasjer enn det er å ta livet av en hvilken som helst annen som måtte ferdes på veien. En passasjer har tross alt påvirkningskraft ovenfor sjåføren.

Hvorfor skal man ta livet av andre på veien?

Jeg kan bare snakke utifra mine egne opplevelser på veien og jeg har _aldri_ vært i nærheten av å kollidere med en annen bil i høy fart noen sinne. Ikke vet jeg hvordan man skal klare det mm. man ligger i feil felt heller.

Og blant ungdom vil en jevngammel person si at man gir på litt ekstra.

 

Det andre du sa der, om at du hadde 280++ på motorveien i det hele tatt før du hadde lappen, sier jo litt om hvor kort du egentlig tenker..

Da har du jo null innsikt om hva trafikk, bilkjøring ol. egentlig er.

Han hadde lappen, jeg hadde ikke.

Når det gjelder trafikk og trafikkbilder er jeg temmelig uerfaren, det er sant, har kjørt fint lite i trafikken, men har uansett et godt overblikk over regler. Når det kommer til bilkjøring vil jeg dristre meg til å si at jeg vet bedre hvordan en bil oppfører seg en de alle fleste andre på veien.

Og jeg ser heller ikke problematikken i et godt sikret 'high-speed run' på motorveien.

To biler 3km foran, to biler 1km bak og radiokontakt. Pungterer man gjør det, som nevt tusen ganger her, fint lite når man har dekk med stive vegger.

Lenke til kommentar
Ikke kom her å si at det ikke kan skje, for det kan det..

 

Hvor sannsynlig er en annen sak, men den sannsyligheta er der!!

 

 

Du sier det er 75 hester i den Primera'en du kjørte..

Hadde du satt på Skyline bremser/understell da eller, for en bil med 75 hester har sjeldent ordentlige bremser, understell osv osv..

Men ok, du har jo tydligvis en topp-tunet bil virker det som, hvorfor ikke noe motor i den?

 

 

Det andre du sa der, om at du hadde 280++ på motorveien i det hele tatt før du hadde lappen, sier jo litt om hvor kort du egentlig tenker..

Da har du jo null innsikt om hva trafikk, bilkjøring ol. egentlig er.

Først det scenarioet ditt, man kan se veldig langt fremover i den tunnelen, og man har god tid til å bremse ned. Jeg hadde sett denne bilen rimelig fort. Selv om den ikke hadde hatt lys på, fordi baklyktene har faktisk refleks, og siden jeg hadde store mengder lys på, ville jeg fått refleksjoner ganske fort. Dessuten er tunnelen godt opplyst.

Flere dumme scenario?

 

Når det gjelder bilen,

Understell;

Komplett sett med 2.0 e GT foringer,

TEIN justerbare støtdempere (kortere enn standard dempere, beregnet på senkefjærer)

Eibach fjærer (40mm senking, ca 50% stivere enn orginal fjærer)

Eibach tårnstags stabilistator forran og bak.

Bur var under planlegging.

2.0e GT ble gjennom hele 90 tallet kåret til klassens beste kjøremaskin i sin klasse, og min bil var nok enda ett hakk hvassere enn en standard 2.0e GT.

 

Bremser;

2.0e GT Calipere og Skiver forran og bak.

Green stuff klosser forran og bak.

 

2.0e GT hadde forøvrig klassens korteste bremselengde. (ca 38 meter fra 100-0)

 

Så bremsene på bilen min var det ingenting i veien, og kjøre egenskapene var faktisk meget bra.

 

Når det gjelder motoren så kan den nok ha gitt litt mer enn 75 hk, den gjorde 155 km/t på flat vei før jeg begynte på den, jeg satte i KN filter ,og fjerna resonans boksen. + justerte diesel pumpa. Da gjikk den ca 185 km/t på flat vei.

Kanskje 85 hk +. Motor oppgradering var under planlegging, det var to mulige utveier, den mest sannsynlige var å sette i en CD20ET (Primera 2.0 TD, 90hk)

og sette i chip, og intercooler med mer. Forventet effekt ca 120-130hk.

Plan 2 var en YD22DET (Primera P12 2,2 CDi, X-Trail 2,2CDi, 138 hk orginalt)

Denne skulle chippes, og tweakes litt, forventet effekt tett på 200hk.

Diesel var et must når jeg hadde denne bilen, studenter har ikke mer penger enn nødvendig, derfor gjikk det i grønn diesel til 3-4 kroner literen.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Dekkeksempelet ditt med familien Pettersen er vel hypotetisk.

Eksploderer dekket eller bare nøyer med å punktere så lurer man seg ut av tunellen på felgen, går fint det selv i Norges lengste tunell.

Ved motorstopp så gir man familien streng beskjed om å holde seg innendørs mens man selv roter under panseret.

Det eneste unntaket måtet være brann.

Det kan alltids skje noe selv om man faktisk holder fartsgrensa også.

 

Veistubben jeg har valgt er RV808 mellom Finneidfjorden og Hemnesberget.

Veien er av dårlig kvalitet og har fartsgrense 80km/t.

Bakketoppen er kvass og området på kartet er typisk for bygdenorge.

Er flere hytter i området også.

Tenk om noen har stoppa på parkeringsplassen, unger som løper rundt, bil i motsatt retning på vei opp bakken.

Den bilen kan få store problemer med å stoppe eller komme unna dersom det skulle være barn i veien ved siden av parkeringsplassen med samme tragiske utfallet som i tidligere eksempler men da i lovlig hastighet.

 

Synes det er nytteløst og pøse på med triste eksempler over hva som kan skje.

Man tenker ikke på det når man kjører i 45-50 meter pr. sekund etter veien.

Det er ting man kanskje tenker på etter på men da kunne det allerede være for seint.

Det er trist men sånn er det.

 

Pendla selv 10 mil om dagen i 3 år og etterhvert som man ble kjent med veien gikk det fortere og fortere og måtte jo selvsagt teste bilen noen ganger.

Man blir gjerne litt fandenivoldsk når man kjører mye bil og egentlig er drittlei.

post-161-1122813901_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Flere dumme scenario?

 

Når det gjelder bilen,

Understell;

Komplett sett med 2.0 e GT foringer,

TEIN justerbare støtdempere (kortere enn standard dempere, beregnet på senkefjærer)

Eibach fjærer (40mm senking, ca 50% stivere enn orginal fjærer)

Eibach tårnstags stabilistator forran og bak.

Bur var under planlegging.

2.0e GT ble gjennom hele 90 tallet kåret til klassens beste kjøremaskin i sin klasse, og min bil var nok enda ett hakk hvassere enn en standard 2.0e GT.

 

Bremser;

2.0e GT Calipere og Skiver forran og bak.

Green stuff klosser forran og bak.

 

2.0e GT hadde forøvrig klassens korteste bremselengde. (ca 38 meter fra 100-0)

 

Så bremsene på bilen min var det ingenting i veien, og kjøre egenskapene var faktisk meget bra.

 

Når det gjelder motoren så kan den nok ha gitt litt mer enn 75 hk, den gjorde 155 km/t på flat vei før jeg begynte på den, jeg satte i KN filter ,og fjerna resonans boksen. + justerte diesel pumpa. Da gjikk den ca 185 km/t på flat vei.

Kanskje 85 hk +. Motor oppgradering var under planlegging, det var to mulige utveier, den mest sannsynlige var å sette i en CD20ET (Primera 2.0 TD, 90hk)

og sette i chip, og intercooler med mer. Forventet effekt ca 120-130hk.

Plan 2 var en YD22DET (Primera P12 2,2 CDi, X-Trail 2,2CDi, 138 hk orginalt)

Denne skulle chippes, og tweakes litt, forventet effekt tett på 200hk.

Diesel var et must når jeg hadde denne bilen, studenter har ikke mer penger enn nødvendig, derfor gjikk det i grønn diesel til 3-4 kroner literen.

Det sier jo litt om hvor våken du er når du velger å kalle det for dumme scenarioer.... Dumt er et ord du bruker om ting man velger å ikke ville ta innover deg. Det er greit, skal ikke tvinge deg til å bli mer voksen i hue i dag...

 

Så du sier at teknisk var bilen en GT fra 90 tallet? Med senkesett og stag? og grønne bremseklosser? og grønn diesel :!: Imponerende, med tanke på at en standard Primera fra i dag hadde kjørt runder rundt deg....

 

Ja ja, hvordan går det med saken din da? Pratet med retten ennå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...