Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har sagt det gjentatte ganger i løpet av denne tråden, hvis dere kjører fort på grunn av misnøye over de gjeldende fartsgrensene, og at dere mener at veiene tåler så mye mer, så gjør noe konstruktivt med det istedenfor å kjøre rundt som noen hensynsløse drittunger.

 

Er det så viktig å kunne kjøre 90 i 80-sonen, så organisér dere, opprett foreningen "folkeaksjonen for høyere fartsgrenser" eller noe sånt, kom med dokumenter som beviser argumentene deres, og få en dialog med de gjeldende makter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, jeg har sagt det gjentatte ganger i løpet av denne tråden, hvis dere kjører fort på grunn av misnøye over de gjeldende fartsgrensene, og at dere mener at veiene tåler så mye mer, så gjør noe konstruktivt med det istedenfor å kjøre rundt som noen hensynsløse drittunger.

 

Er det så viktig å kunne kjøre 90 i 80-sonen, så organisér dere, opprett foreningen "folkeaksjonen for høyere fartsgrenser" eller noe sånt, kom med dokumenter som beviser argumentene deres, og få en dialog med de gjeldende makter.

Det må jo være lov å være uenig med politikken på visse fronter uten å være politisk aktiv? Nesten alle misliker noe med hvordan landet blir styrt, man kan jo ikke regne med at samtlige organiserer seg for hver eneste lille ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det må jo være lov å være uenig med politikken på visse fronter uten å være politisk aktiv? Nesten alle misliker noe med hvordan landet blir styrt, man kan jo ikke regne med at samtlige organiserer seg for hver eneste lille ting.

 

AtW

Men det er ikke ikke lov å grisekjøre bare fordi at man er så kul og synes det går alt for seint på veiene.

Lenke til kommentar
Det må jo være lov å være uenig med politikken på visse fronter uten å være politisk aktiv? Nesten alle misliker noe med hvordan landet blir styrt, man kan jo ikke regne med at samtlige organiserer seg for hver eneste lille ting.

 

AtW

Men det er ikke ikke lov å grisekjøre bare fordi at man er så kul og synes det går alt for seint på veiene.

Lovlig er det ikke, men jeg, og sikkert andre, setter moral over lov.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lovlig er det ikke, men jeg, og sikkert andre, setter moral over lov.

 

AtW

Å hvilken moral vil da det så være? Man kan ikke grisekjøre å så hjemme seg bak en slags "moral", du vet godt at det ikke er lov og du har ikke noen hensikt med grisekjøringen.

 

På hvilket moralistisk grunnlag skal du forsvare at du grisekjører og dermed setter ditt og andres liv i fare?

Lenke til kommentar
Lovlig er det ikke, men jeg, og sikkert andre, setter moral over lov.

 

AtW

Å hvilken moral vil da det så være? Man kan ikke grisekjøre å så hjemme seg bak en slags "moral", du vet godt at det ikke er lov og du har ikke noen hensikt med grisekjøringen.

 

På hvilket moralistisk grunnlag skal du forsvare at du grisekjører og dermed setter ditt og andres liv i fare?

Jeg orker ikke å gi meg inn på en diger spekulasjon på hva slags moral grisekjørere baserer seg på, jeg bare bemerker at jeg setter min moral over loven, og det gjør nok endel andre også, derfor synes jeg ikke ulovlighet er noe argument i seg selv, det finnes mange teite lover, bare fordi det er lovlig betyr ikke at det er rett, eller motsatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen som har råd, tips. bortsett fra å ta det med ro da, det hvet jeg!

 

Du trenger råd og tips til og kjøyre normalt.

Du veit at du utsetter andre for stor fare?

(ja samma faen om du var åleine)

 

Hadde det vore opptil meg hadde du vore fotgjenger resten av livet, eller kanskje sykkelist (trøsykkel ja, uten motor)

Lenke til kommentar
Lovlig er det ikke, men jeg, og sikkert andre, setter moral over lov.

 

AtW

Så hvis jeg klubber ned rikinger, stjeler pengene deres og gir til Kirkens bymisjon, så er det greit? Rikingene har jo tross alt mer enn nok fra før.

 

Argumenter gjerne for utsagnene dine. :)

Ifølge min moral er det ikke greit nei. Det er jo så enkelt som dette, om din moral kommer i konflikt med loven, hva velger du å rette deg etter? Moralen din eller loven? Jeg velger å rette meg etter min moral. Evt for småting, som egentlig ikke er så viktige, så bryter jeg loven om jeg finner det hensiktsmessig (det er vom jeg er uenig i loven altså) (verd risikoen osv).

 

Feks synes jeg at den norske lov er for streng mot nazister og rasister fra et ytringsfrihetsperspektiv, et litt mer trivielt eksempel, når man kjører tohjuling så har man lov til å kjøe i kollektivfelt, men er i motsetning til busser bundet av påbudt svinging til høyre skilt. Å skifte felt skaper bare krøll i trafikken, jeg er uenig i den regelen, og følgelig bryter jeg den om konsekvensene er små.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, dere som evnt vil ha en enkel grunn til at jeg ikke har tenkt å foreta meg noe politisk er enkel: Politikere i norge idag er grovt sett(med noen unntak), prester, bønder, sosialister, idioter, tja lista er LANG, felles for mange er mangel på sunn fornuft, evne til å legge sammen to tall, tro(veldig utbredt blant de håpefulle som tror på gratis ditt og datt) at penger kommer dalende fra oven.

 

Man kan ikke sitte å i ett kontor og tro at det hjelper med høyere bøter og lavere fartsgrenser overalt når det ikke har noe for seg. Joda, enkelte kverrulanter som er RIMLIG, tja naive(aner ikke i farta og trøtte tilstand hva som passer bedre...), tror at man ikke er melkeku om man bare kjører pent og rolig og har fått en bot. Har du/dere aldri brutt så mye som en fartsgrense med mer enn 5km/t? Aldri kjørt mot gult? Glemmt å bruke blinklys? Sette seg inn i hva som KAN medføre bøter hadde vært en idee, mange morsomme lover som rammer mange som gjør småfeil, 500kr her og 500 der blir penger om du regner på det!

 

Enda mer melkeku er man om man i det hele tatt prøver å forsvare avgiftsnivået på biler idag, det har ingenting med miljø og sikkerhet å gjøre og har bare medført at bilparken i ett av verdens rikeste land er på linje med polen!

 

Så ja, jeg sier hva jeg mener om MYE, spesiellt biler og alt som har med biler å gjøre!

 

Forresten igjen, det er aldri farten som dreper. Skal forklare hva jeg legger i den, for noen, merkelige påstanden. Sett att man kjører fort, for fort, en ulykke inntreffer. Selvfølgelig skylder man på farten med en gang og dettt var dett. Der har man problemet, mener jeg. Hvorfor er ikke fokuset mer på det som skjer før farten er ett problem, joda farten har indirekte skylda, men førern som ikke vet hva han og bilen er kapabel til er problemet. Selvfølgelig kan det være at farten faktisk var altfor høy til at hverken fører eller bil kunne redde inn den feilen, men fremdeles er det førern som er problemet. Enda mer direkte, problemet er at fører ikke kjenner seg, bilen og veien godt nok. Det jeg prøver å komme fram til her er at det er flere ting som forårsaker ulykker enn bare farten. Kanskje det er opplæringen som ikke er god nok? Man lærer hvordan man skal kjøre pent og rolig, men ikke noe mer. Man tenkte kanskje at man ikke trenger mer når grensene er lave? Skal innrømme at jeg som 18åring med fersk lapp var hard på gassen...og kjørte MYE og fort første året og kjører fremdeles mye og fort. Erfaringen etter noen månder hva noe ala wtf. vi lærte å kjøre i 80, 60 høyeste på oppkjøring og dett var dett? Hva kan skje om jeg kjører for fort i en sving? Bremselenger, avstander osv. Ser på fart som litt hysj hysj, tabu, man gjør det kanskje uten å snakke noe om det?

 

Så hvilke forutsetninger har jeg som ungdom, 19 og noen månder gammel, for å komme med så mange påstander? Nei, si det, bortsett fra kjørt MYE, I snø, is, fjellveier, fort, alt mulig, så vil kanskje noen avfeie mine meninger fordi jeg er innenfor en såkalt risiko gruppe iflg. forsikringa. Fremdeles har jeg ikke sett så mye som en politibil i nærheten av meg, ikke fått bøter eller prikker, heller ingen skader påført bilen pga fart(mer at jeg trodde jeg hadde litt mer bakkeklaringing og bedre clutch som har blitt dyrt). Men fremfor allt, å kjøre bil handler om mye mer enn å komme seg fra a til b, uansett om det er snakk om til butikken eller 75mil gjennom natta på ukjente veier med en engelsk bil og pålitelighet deretter.

 

Nå ble det sikkert nok oftopic oppi her trøtt som jeg er(flyplasser er no driit), kanskje det til og med står noe fornuftig eller noe som er verdt å tenke over? :dribble:

Lenke til kommentar
En veldig lang quote...

Har aldri tenkt på dette på den måten... Men må si meg enig! Har jo lenge forstått ikke bare farta dreper, men med dine argumenter ble jeg "overbevist" :p

Jeg har selv ikke lappen (under 1 mnd til jeg blir 18 :love: ) og har derfor aldri kjørt særlig fort, og vet heller ikke hvordan en bil "reagerer" i en sving når det regner og linende.. Så jeg må si meg enig at sjorføren er den som dreper.

 

 

Bra skrevet forresten!

Lenke til kommentar
Forresten igjen, det er aldri farten som dreper. Skal forklare hva jeg legger i den, for noen, merkelige påstanden. Sett att man kjører fort, for fort, en ulykke inntreffer. Selvfølgelig skylder man på farten med en gang og dettt var dett. Der har man problemet, mener jeg. Hvorfor er ikke fokuset mer på det som skjer før farten er ett problem, joda farten har indirekte skylda, men førern som ikke vet hva han og bilen er kapabel til er problemet. Selvfølgelig kan det være at farten faktisk var altfor høy til at hverken fører eller bil kunne redde inn den feilen, men fremdeles er det førern som er problemet.

Det argumentet der er rent vås, og det burde du vite om du ser på deg selv som en god sjåfør. Reaksjonstiden er av en viss lengde, bremselengden er så så lang og kreftene involvert er større når det går fort. Det hjelper ikke hvor god sjåfør man er, slik er det uansett. Se på racing, og hvor mange ganger folk kjører ut der, og dette er blant de beste førerene i verden. Hvis du ikke innser at risikoen øker ved høyere fart, så har du ikke noe på veien å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det argumentet der er rent vås, og det burde du vite om du ser på deg selv som en god sjåfør. Reaksjonstiden er av en viss lengde, bremselengden er så så lang og kreftene involvert er større når det går fort. Det hjelper ikke hvor god sjåfør man er, slik er det uansett. Se på racing, og hvor mange ganger folk kjører ut der, og dette er blant de beste førerene i verden. Hvis du ikke innser at risikoen øker ved høyere fart, så har du ikke noe på veien å gjøre.

 

AtW

Litt forskjell i å kjøre litt for fort, å å ligge å tyne grensene på en bane da ;) Spør du meg så er fartsgrensene her til lands latterlige. De har vært like i 50 år, men bilene har blitt bedre å bedre. Hva stopper fortest av en 15 år gammel taunus, å en flunka ny Mercedes. Mye av skylden til ulykker her til lands er at folk ikke har råd til å kjøpe seg en skikkelig bil. Ja, jeg sier mye, ikke alt. Klart det også er mange idioter ute på veien som aldri burde vært der.

Lenke til kommentar
Det argumentet der er rent vås, og det burde du vite om du ser på deg selv som en god sjåfør. Reaksjonstiden er av en viss lengde, bremselengden er så så lang og kreftene involvert er større når det går fort. Det hjelper ikke hvor god sjåfør man er, slik er det uansett. Se på racing, og hvor mange ganger folk kjører ut der, og dette er blant de beste førerene i verden. Hvis du ikke innser at risikoen øker ved høyere fart, så har du ikke noe på veien å gjøre.

 

AtW

Litt forskjell i å kjøre litt for fort, å å ligge å tyne grensene på en bane da ;) Spør du meg så er fartsgrensene her til lands latterlige. De har vært like i 50 år, men bilene har blitt bedre å bedre. Hva stopper fortest av en 15 år gammel taunus, å en flunka ny Mercedes. Mye av skylden til ulykker her til lands er at folk ikke har råd til å kjøpe seg en skikkelig bil. Ja, jeg sier mye, ikke alt. Klart det også er mange idioter ute på veien som aldri burde vært der.

Men så glemmer du at Norge er det landet i Europa med den eldste bilstallen. Kom her med din flunkende nye mercedes og ta hele landet over en kam. Nei, fartsgrensene er forsvarlige intill det motsatte er bevist, og den saken blir tynnere og tynnere for hver ulykke som skjer.

Lenke til kommentar
Det argumentet der er rent vås, og det burde du vite om du ser på deg selv som en god sjåfør. Reaksjonstiden er av en viss lengde, bremselengden er så så lang og kreftene involvert er større når det går fort. Det hjelper ikke hvor god sjåfør man er, slik er det uansett. Se på racing, og hvor mange ganger folk kjører ut der, og dette er blant de beste førerene i verden. Hvis du ikke innser at risikoen øker ved høyere fart, så har du ikke noe på veien å gjøre.

 

AtW

Litt forskjell i å kjøre litt for fort, å å ligge å tyne grensene på en bane da ;) Spør du meg så er fartsgrensene her til lands latterlige. De har vært like i 50 år, men bilene har blitt bedre å bedre. Hva stopper fortest av en 15 år gammel taunus, å en flunka ny Mercedes. Mye av skylden til ulykker her til lands er at folk ikke har råd til å kjøpe seg en skikkelig bil. Ja, jeg sier mye, ikke alt. Klart det også er mange idioter ute på veien som aldri burde vært der.

For det første, det er ikke en ting som er skyld i alle ulykker, bare for å få det på det rene, vi får ikke et ulykkesfritt land av nye biler, årsakene er sammensatte. For det andre norge er et av landene i verden med færrest dødsfall i trafikken (i forhold til antallet billister).

 

For det tredje, fartsøknong øker risikoen for å kjøre ut/kollidere i nesten samlige tilfeller, veldig stor fartsøkning øker risikoen veldig mye (typisk bane).

 

For det fjerde, det holder ikke å være teknisk god for å være en god sjåfør i trafikken.

 

For det femte, jeg er litt lei av unnskyldningen "hva med de som kjører med gamle biler", unnskyldningen "det kunne vært verre er dårlig uansett. Økt fart øker risikoen, er fartsøkningen verd risikoen som du utsetter både deg selv og andre for? Det er sakens kjerne, ikke om en eller annen fylikk i en tanus er en verre sjåfør

 

PS: ikke alt dette sikter til deg, bare en generell rant rundt tråden.

 

EDIT: hadde jeg vært diktator, så skulle jeg forsøkt å innføre grenser på veiene som besto av maks kinetisk energi (antaklig med en maksfart og minimumsfart i tillegg), og se åssen det funker, så kunne man fått en grense som var mer rettet mot hvor stor fare man utsetter andre for, kan folk i MC kjøre i 120 mens folk i støgg SUV må kjøre i 60 :D

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Forresten igjen, det er aldri farten som dreper. Skal forklare hva jeg legger i den, for noen, merkelige påstanden. Sett att man kjører fort, for fort, en ulykke inntreffer. Selvfølgelig skylder man på farten med en gang og dettt var dett. Der har man problemet, mener jeg. Hvorfor er ikke fokuset mer på det som skjer før farten er ett problem, joda farten har indirekte skylda, men førern som ikke vet hva han og bilen er kapabel til er problemet. Selvfølgelig kan det være at farten faktisk var altfor høy til at hverken fører eller bil kunne redde inn den feilen, men fremdeles er det førern som er problemet.

Det argumentet der er rent vås, og det burde du vite om du ser på deg selv som en god sjåfør. Reaksjonstiden er av en viss lengde, bremselengden er så så lang og kreftene involvert er større når det går fort. Det hjelper ikke hvor god sjåfør man er, slik er det uansett. Se på racing, og hvor mange ganger folk kjører ut der, og dette er blant de beste førerene i verden. Hvis du ikke innser at risikoen øker ved høyere fart, så har du ikke noe på veien å gjøre.

 

AtW

Risikoen øker når farten øker, det er det ingen tvil om, skal ikke si noe på det. Problemet, hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med, er at man kun fokuserer på fart. Selvfølgelig så vil det være mer krefter innvollvert i en front/front krasj som følge av farten. Det jeg lurer litt på er om tankegangen til de håpefulle som sitter å styrer dette er hvor lav grensen faktisk må være før man kan krasje uten større risiko. Står alle biler stille, ingen alvorlige ulykker, kjører alle i 110 mange alvorlige ulykker, eller? Personlig fatter jeg ikke hvordan det er mulig å sovne bak rattet, kjøre i fylla, kjøre av veien de utroligste steder. Her ligger litt av det jeg prøver å komme fram til til med den kanskje noe optemistiske "farten dreper ikke".

Noen steder i det ganske land har man bygget midtdeler fordi statestikken tilsa at det var for mange ulykker, andre steder så er veien så dårlig at man ikke kan møte ett vogntog(som gir f i at det er trangt). Sovne bak rattet er og ett problem og det var vel i sommer biler fra vegvesenet som var rundt om på veiene og delte ut info. Burde være unødvendig da det stort sett bare er å stoppe langs veien, sove, slappe av, ta en kopp kaffe og litt mat. Kort sagt, ta problemet før farten er det største problemet, en ulykke stort sett mer enn bare fart. Unntaket er vel de gangene noen har gjort forsøk på litt optemistisk forsering av en sving i litt for høy fart, greit farten har skylda, men sjåføren som ikke skjønner hva som kan skje med for høy fart er vel problemet?

 

Rekasjonstiden vil variere voldsomt fra de som faktisk følger med til familer hvor far må holde to unger i sjakk. Når han først får foten på bremsen vil dekk og abs avgjøre allt om det er oppbremsning det er snakk om og her kan dette igjen bli avgjort av at avgifter hindrer folk i å kjøpe en trygg familiebil, ungdomsbiler, med nytt sikkerhetsutstyr. Joda, selv polen er vel bedre rustet her enn den rustne bilparken i norge.. :no:

 

Racing sjåfører pusher grenser langt utover hva som er mulig på en vanlig vei med trafikk. Litt av problemet er vel at vi dødlige på veien ikke har lært hva som skjer når man ikke kjenner grensene til bilen...

Lenke til kommentar
Risikoen øker når farten øker, det er det ingen tvil om, skal ikke si noe på det. Problemet, hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med, er at man kun fokuserer på fart. Selvfølgelig så vil det være mer krefter innvollvert i en front/front krasj som følge av farten. Det jeg lurer litt på er om tankegangen til de håpefulle som sitter å styrer dette er hvor lav grensen faktisk må være før man kan krasje uten større risiko. Står alle biler stille, ingen alvorlige ulykker, kjører alle i 110 mange alvorlige ulykker, eller? Personlig fatter jeg ikke hvordan det er mulig å sovne bak rattet, kjøre i fylla, kjøre av veien de utroligste steder. Her ligger litt av det jeg prøver å komme fram til til med den kanskje noe optemistiske "farten dreper ikke".

Noen steder i det ganske land har man bygget midtdeler fordi statestikken tilsa at det var for mange ulykker, andre steder så er veien så dårlig at man ikke kan møte ett vogntog(som gir f i at det er trangt). Sovne bak rattet er og ett problem og det var vel i sommer biler fra vegvesenet som var rundt om på veiene og delte ut info. Burde være unødvendig da det stort sett bare er å stoppe langs veien, sove, slappe av, ta en kopp kaffe og litt mat. Kort sagt, ta problemet før farten er det største problemet, en ulykke stort sett mer enn bare fart. Unntaket er vel de gangene noen har gjort forsøk på litt optemistisk forsering av en sving i litt for høy fart, greit farten har skylda, men sjåføren som ikke skjønner hva som kan skje med for høy fart er vel problemet?

 

Rekasjonstiden vil variere voldsomt fra de som faktisk følger med til familer hvor far må holde to unger i sjakk. Når han først får foten på bremsen vil dekk og abs avgjøre allt om det er oppbremsning det er snakk om og her kan dette igjen bli avgjort av at avgifter hindrer folk i å kjøpe en trygg familiebil, ungdomsbiler, med nytt sikkerhetsutstyr. Joda, selv polen er vel bedre rustet her enn den rustne bilparken i norge.. :no:

 

Racing sjåfører pusher grenser langt utover hva som er mulig på en vanlig vei med trafikk. Litt av problemet er vel at vi dødlige på veien ikke har lært hva som skjer når man ikke kjenner grensene til bilen...

Må si meg enig i mye som blir sagt her, for å koke det hele ned:

Hadde ingen fyllekjørt, kjørt i pillerus, sovnet bak rattet osv,

så tror jeg de alvorlige ulykkene her til lands hadde gått ned med 90%, og de siste 10% hadde kanskje vært forårsaket av folk som kjørte for fort.

Det er selfølgelig sammensatt av flere forskjellige faktorer,

men jeg hvet at de som jeg kjenner, som kjører fort, kjører etter evne, og tenker seg om 2-3 ganger først, og ingen av disse har vært utsatt for ulykker.

Problemet er størst for en fersk 18 åring, som skal teste grenser, uten å vite helt hvor grensa er. Derfor mener jeg, at det burde vært obligatorisk med banekjøring, før man fikk lappen. Der man kunne lært hvordan man skal håndtere en bil som er helt på grensen, gjerne en gammal bil med bakhjulstrekk, Volvo 240, Ford Sierra etc. Da lærer man sånn ca. hvor grensa ligger, og man lærer å tøyle bilen til en hviss grad. Slik det er idag, lærer man ingenting om dette. Det blir omtrent som om man lukker øynene og sier at ingen av disse 18 åringene skal kjøre for fort.

Sannheten er en ganske annen, nesten alle 18 åringer kjører for fort.

Derfor bør man ta tak i dette, og heller lære de best mulig å kjøre bil, isteden for å rekke en pekefinger mot dem og si fy og fy så galt det er å kjøre for fort,

enkelte blir bare provosert av dette og får lyst til å kjøre enda fortere.

Men gi info ang. ulykker osv. for all del, det kan skremme noen, men ikke alle.

Og det er denne siste gruppen, som ikke lar seg "skremme" som man bør ta ansvar for, og gi en god opplæring!

Endret av skyline
Lenke til kommentar
masse tekst

<litt tekst tatt bort>Derfor mener jeg, at det burde vært obligatorisk med banekjøring, før man fikk lappen. Der man kunne lært hvordan man skal håndtere en bil som er helt på grensen, gjerne en gammal bil med bakhjulstrekk, Volvo 240, Ford Sierra etc. Da lærer man sånn ca. hvor grensa ligger, og man lærer å tøyle bilen til en hviss grad. Slik det er idag, lærer man ingenting om dette. Det blir omtrent som om man lukker øynene og sier at ingen av disse 18 åringene skal kjøre for fort.

Sannheten er en ganske annen, nesten alle 18 åringer kjører for fort. <tatt bort tekst>

Enig med dette. Kunne jo lagt en dag til banekjøring i samme slengen med glattkjøringen og langkjøringen. Å håndtere en bil på tørt føre og i litt større skala enn på vått føre på glattkjøringsbanen hadde vært lurt. IMHO anyways.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...