Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Der var det mange velkjente filmer. Jeg er selvfølgelig totalt uenig i førsteplassen, men fortell hvorfor du liker den så godt.

6709791[/snapback]

Jeg liker den godt fordi den først og fremst at den har påvirket så mange andre filmer.

Den ble laget i 1967, før mennesket hadde landet på månen, og før man hadde bilder av jorda og andre planeter. Scenen hvor den apen oppdager å bruke redskaper er helt genial, og senere i filmen på resisen til Jupiter er genialt laget. Du skulle lagt merke til filmingen og lydene. I stedet for bakrundsmusikk og masse action bruke Kubrick lyder av astronauten som puster for å lage en stemning.

Og det med en robot med intlegens og følelser hadde det aldri vert i noen film før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men synest du filmen er den beste du har sett i heile ditt liv? Ser ofte folk prater om viktigheten ein film har og at f.eks. Shawshank Redemption ikkje fortener ein så høg plassering på IMDB sidan den ikkje var "viktig" nok historisk sett, eg forstår godt at 2001 var ein viktig film, men er det synonymt med god film, i dette tilfellet, den beste du har sett?

 

Om det er den beste du har sett så har eg all respekt for det, men måten du forklarer kvifor det er favoritten din får meg til å lure på om det er den beste eller den du synest var viktigast.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er den som fortjener høyest status. Selvom den ikke er så spennende, så kan jeg se den mange ganger for å legge merke til alle de nydelige detaljene og de geniale effektene. Den er helt klart den beste, og ligge høyt over de andre yndlingsfilmene mine.

Lenke til kommentar
Såg Mors Ellling i går, veldig fin film forresten. Er Elsk meg i morgen den andre filmen? Og foregår Mors Elling før den første filmen? Har ikkje sett Elsk meg i morgen enda.

6709862[/snapback]

 

Handlingen i Mors Elling utspiller seg før filmen Elling, og gir oss bakgrunnshistorien for hvorfor han havnet på institusjonen han havnet på.

 

Jeg liker veldig godt karakterene i filmen samtidig som den har en del flotte øyeblikk, men jeg synes den sluttet litt for brått. Kunne nesten virke som om de fikk dårlig tid.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er den som fortjener høyest status. Selvom den ikke er så spennende, så kan jeg se den mange ganger for å legge merke til alle de nydelige detaljene og de geniale effektene. Den er helt klart den beste, og ligge høyt over de andre yndlingsfilmene mine.

6709973[/snapback]

Uavhengig av status så er 2001 meget spennende, og temmelig original. Den gode filmopplevelsen har en del med å gjøre at jeg så den første gang på kino som 12-åring. En av de få filmene som vokser for hver gang man ser den. Hadde jeg satt opp en egen liste over favorittfilmer så ville den nådd ganske høyt opp.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke om verken IMDbs Topp 250 eller filmens status da jeg så den, og det var ikke mer enn noen år siden. Jeg hadde sett nyere effekter, jeg hadde sett andre sci-fi-filmer og ingen av dem fanget ånden til verdensrommet på samme måte. At den var profetisk, hyperrealistisk og skremmende korrekt, i tillegg til mesterlig utført og så bedre ut enn filmer noengang har gjort, er bare plusspoeng. Det er ikke det som gjør filmen god, det er ikke det som gjør filmen til en legende.

 

Det er budskapet om menneskers plass i det store som gjorde det for meg. Utviklingen vår (selv for 40 år siden) gjorde at mennesker konsentrerte seg om teknologi, økonomi og den mekaniske hverdagen, og lot maskinene fjerne dem fra det menneskelige aspektet (som kommer frem av HAL som styrer dem vekk fra Jorden).

 

Personlig liker jeg filmen pga forholdet mellom Dave og Hal, og måten de bytter rolle som det overlegne vesenet ombord. Filmen stiller så mange spørsmål om menneskelighet og forhold mellom mennesker, i tillegg til forhold mellom mennesker og maskiner (på samme måte som Asimov gjorde). Det er blitt skrevet flere bøker om 2001 enn andre verdenskrig, så å kalle den meningsløs blir i mine øyne naivt. Å se inn i et mørkt rom og si at det er tomt fordi du ikke ser noe...

Lenke til kommentar
Sånn, da var Uro sett. Jeg kan si så mye som at dette er en av de beste norske filmene jeg har sett. Jeg elsker Uno, og har sett den et tosifret antall ganger. Men Uro var hakket bedre. Gled dere til den begynner å gå på kino. :)

6712510[/snapback]

Du kan godt fortelle oss om den er god i forhold til skikkelige filmer også.

Lenke til kommentar

Har ikke sett den selv, men den både ser og høres ut som en utrolig ekstremt cheesy film. Bare se på posteren da. Er jo til å ramle ned på gulvet og le seg ihjel av! :!:

 

7989s.jpg

 

Så litt vel amerikansk ut. Filmen er sikkert veldig bra, men av det jeg har lest og sett, virker den veldig harry.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...