Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen mafiafilmer bortsett fra et par av Scorseses filmer har klart å lage noe i nærheten av Gudfaren-sagaen når det gjelder interessante karakterer, atmosfære og flott narrasjon.

 

Mer realistisk sett kan jeg klassifisere gamle filmer som de som er over en generasjon gamle (selvfølgelig ingen bestemt grense. Konseptet i seg selv er jo vulgært. "Gammelt" er heller bare et hverdagslig uttrykk uten nærmere ettertanke).

Lenke til kommentar
Ikke se dem. Aldri se dem. Ikke det at de er dårlige, men de har en tendens til å ødelegge filmsmaken til mange av de som ser dem. Har en kamerat som ikke kan se en eneste film uten å legge merke til likheter til Rocky, Rambo og Gudfaren, og med en gang han ser en fedora utbryter han "Er det mafia?!".

7150085[/snapback]

 

Det er vel egentlig hans egen feil, og ikke filmens. Jeg tenker nå i allefall ikke sånn når jeg ser film, med mindre likhetene er så opplagte at det blir litt betenkelig.

 

EDIT. Gudfaren-filmene er forresten ganske så tidløse. Ja, scenene hvor det skytes, slås og generelt sett skades og drepes, virker ganske så dårlige (man ser liksom at fyren slår til en annen fyr, men at arma hans aldri er nærmere enn en meter fra ansiktet til offeret) - men så er det ikke vold Gudfaren handler om. Gudfaren handler om karakterer. En familie. Et portrett. Så lenge dette gjøres realistisk og bra, noe som Gudfaren i aller høyeste grad gjør, så kan egentlig aldri filmen gå ut på dato, f.eks. på samme vis som flere av Coen-filmene.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Men du kan gjerne se de to første. Kanskje du blir glad.

7150078[/snapback]

Eller fryktelig skuffet. Det er ganske gamle filmer vi snakker om, og du har garantert sett det meste i nyere produksjoner. Filmene var sikkert revolusjonerende da de kom, men jeg kjedet meg gjennom store deler av det såkalte mesterverket.

7150113[/snapback]

Eg såg alle 3 for nokre månadar sidan, aldri sett dei før. Hadde sjølvsagt høyrt mykje om desse filmane, men aldri hatt noko forhold til dei. Eg synest det var storarta, i staden for mykje action som ein del gangsterfilmar har ein tendens til å bli fyllt med fekk du innsikt i ein ... overgang?

Lenke til kommentar
Ingen mafiafilmer bortsett fra et par av Scorseses filmer har klart å lage noe i nærheten av Gudfaren-sagaen når det gjelder interessante karakterer, atmosfære og flott narrasjon.

7150406[/snapback]

Der kommer klisjeen "smak og behag" inn. Selv synes jeg "Say hello to my little friend"-Montana er mye tøffere enn "I'm gonna give him an offer he can't refuse"-Corleone.

 

Mer realistisk sett kan jeg klassifisere gamle filmer som de som er over en generasjon gamle (selvfølgelig ingen bestemt grense. Konseptet i seg selv er jo vulgært. "Gammelt" er heller bare et hverdagslig uttrykk uten nærmere ettertanke).

7150406[/snapback]

Sant nok. I så fall, har jeg ingen problemer å se en 60 år gammel film.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...