Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Hva definerer egentlig en mockumentary? Må det være totalt "Spinal Tap"? Har stort sett definert mockumentary som en "dokumentar" hvor sannhet ikke er et prioritert virkemiddel. Regner også de fleste av Michael Moores filmer som mockumentaries...

 

Skjønner naturligvis at "min" definisjon gjerne ikke stemmer helt med ordets rette betydning, er det noen som har en korrekt definisjon?

 

Mockumentary er en parodi på en dokumentar.

Angående artikkelen så virker det faktisk som journalisten har lest noe og grovt misforstått.

 

> "Herzog er kjent for å blande inn fakta i fiksjonsfilmene sine og fiksjon i dokumetarene sine. "

 

Det Herzog egentlig gjør er å få filmene sine til å se ut som dokumentarfilmer, og dokumentarene sine til å se ut som fiksjonsfilmer. Når man ser Grizzly Man så får man derfor en følelse av det ikke er ekte, men likevel er det ekte. Noe som nok er grunnen til at så mange reagerer såpass på den. Selve innholdet er ikke fiksjonelt dog, så her er det nok mest snakk om slurvete journalistarbeid.

 

S,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, sitter igjen med samme følelse som Svankmajer viser til her når jeg ser f.eks Grizzly Man: "Dette er for sykt til å være sant". Men synes uansett hvilken sjanger dere til legge den til, både mockumentary eller en ren dokumentar, selv om jeg personlig heller mer mot en dokumentar, at filmen er veldig bra. Følelsene virker veldig ekte.

Lenke til kommentar

Årets beste film blir hva? Den filmen man så i år, ble ifølge IMDb sluppet i år eller som gikk på kino i år? IMDb forteller meg at verken Vendetta eller Walk the Line er fra 2006, men likevel er det to av favorittene.

 

De filmene jeg har sett i år, som kom i løpet av det siste året, som jeg likte best er:

5. Capote

4. V for Vendetta

3. Walk the Line

2. Inside Man

1. Brokeback Mountain

Lenke til kommentar
Er alle hjelpelinjene til play.com på engelsk ?

Må ringe dem og høre hvorfor de ikke vil godta kortet mitt..

6697388[/snapback]

 

HAr du fått beskjed om at kortet ditt er declined pg.a "large orders" styr? Da er det bare å ringe inn og oppgi navn og kort info etc. Så fikser dem det der ganske kjappt.

Lenke til kommentar
Årets beste film blir hva? Den filmen man så i år, ble ifølge IMDb sluppet i år eller som gikk på kino i år? IMDb forteller meg at verken Vendetta eller Walk the Line er fra 2006, men likevel er det to av favorittene.

6696937[/snapback]

 

De opplyste vet at IMDb ikke alltid er til å stole på. ;)

 

V for Vendetta ble sluppet i år i USA og Norge. Hvorfor det står 2005 aner jeg ikke, muligens den ble sluppet før et annet sted i verden? Den ble i hvert fall ikke sluppet før mars 2006 i USA og Norge.

 

Walk the Line kom ut november 2005 internasjonalt, men ikke før februar 2006 her i Norge

Lenke til kommentar
Angående denne topp 3 filmer i år, regner jeg egentlig med at Miami Vice kommer inn på denne listen. For å være ærlig har jeg nå skyhøye forhåpninger ettersom flere av dere her inne har gitt den over 9/10 i deres anmeldelser. :ermm:

6696444[/snapback]

Anbefaler deg å senke forventningene. Jeg ville ikke ha gitt den 9/10, heller nærmere 6-7. Regner meg som en som har veldig sans for M. Manns filmer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...