Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mystisk graving utenfor blokka mi! er det fiber!?


Anbefalte innlegg

Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99

og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull

:love: men jeg vet ikke hva det er ennå!?

 

hvis det finnes noen elektrikkere her eller folk med peil så kan jeg godt ta noen bilder av kabelene.

 

har hørt rykter om at det er Ngt som driver å bygger!?

kan det være pga ADSL2? fordi jeg har allerede adsl fra Ngt!

har Bravo. og alle Produktene fra Ngt er

tilgjengelig her.

Tror jeg bor ca 20 m fra en sånn dere sentral eller noe? er ikke sikker

 

anyways finnes det noen jeg kan sjekke dette med,

hvem som står for graving osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99

og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull

:love: men jeg vet ikke hva det er ennå!?

 

hvis det finnes noen elektrikkere her eller folk med peil så kan jeg godt ta noen bilder av kabelene.

 

har hørt rykter om at det er Ngt som driver å bygger!?

kan det være pga ADSL2? fordi jeg har allerede adsl fra Ngt!

har Bravo. og alle Produktene fra Ngt er

tilgjengelig her.

Tror jeg bor ca 20 m fra en sånn dere sentral eller noe? er ikke sikker

 

anyways finnes det noen jeg kan sjekke dette med,

hvem som står for graving osv?

Hvis de er på størrelse med en dorull så er det kanskje kloakkrør?? :D

Lenke til kommentar
Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99

og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull

:love: men jeg vet ikke hva det er ennå!?

Farge på de?

Regner med det er trekkerør og ikke kabel, er de gule?

ADSL2 går ikke på fiber og NGT bygger vel ikke noe fibernett selv men leier hos BaneTele og andre.

Lenke til kommentar

bilde så kan vi finne ut om det er fiber .. disse er sotre og ikke så veldig tykke

 

hvist du tør kan du bøye forsiktig på dem og hvist det er fiber er di ikke så veldig bøyelige

 

men kom med et bilde

 

ps jeg la fiber i kr.sand for noen år sidne :D

Lenke til kommentar

Joda, men det er ikke slik den fiberen de legger ned i bakken ser ut. De Lyse la ned i gata vår i Stavanger hadde diameter som en dorull, dvs selv fiberen var litt tynnere, men man la ned en dobbel plastrør som var litt tykkere enn en dorull på forhånd hvor man trekte fiberen i den ene. Aner ikke hvorfor man la ned dobbel plastrør, det visste ikke dem som gravde heller :) Muligens Lyse har flere planer i fremtiden...

 

Er ikke vanskelig å gjenkjenne kablene eller plastrørene, det stod Ericsson med store bokstaver på dem de brukte her. Tipper Alcatel også leverer fiber/rør til denne type ting.

 

Vann/klokk høres det ikke ut som(med mindre det er noe veldig spesielt), dette er de pålagte til å legge rør som har betraktelig større diameter enn en dorull, hvertfall for Kloakk :) Kloakkrør blir faktisk renste med jevne mellomrom, man fører en slange med en dyse som spyler dem på innsiden. Dvs en plastrør med diameter som en dorull er utelukket, bare sjekk kloakkrørene i huset deres... hadde sommerjobb i vann/avløpsverker i Stavanger for noen år siden :)

Lenke til kommentar
Aner ikke hvorfor man la ned dobbel plastrør, det visste ikke dem som gravde heller :) Muligens Lyse har flere planer i fremtiden...

De burde de ha visst, gravingen koster en formue mens rørene er gratis sammenlignet med gravekostnaden derfor bør man alltid legge ned ekstra trekkerør, et ekstra hørtes litt knipent ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Aner ikke hvorfor man la ned dobbel plastrør, det visste ikke dem som gravde heller :) Muligens Lyse har flere planer i fremtiden...

De burde de ha visst, gravingen koster en formue mens rørene er gratis sammenlignet med gravekostnaden derfor bør man alltid legge ned ekstra trekkerør, et ekstra hørtes litt knipent ut spør du meg.

UPC(het Norkabel da) på sin side la ned kablene sine UTEN trekkrør, vet ikke hvor mange ganger "grave" folka gravde dem i stykker...

 

De som gravde var ett lite hage/oppryddingsfirma, dvs de visste svært lite om hva de holdt på med. Lyse var tilstedet da de satte opp en koblingsboks.

 

Mulig ett ekstra er knipent, men gata vår er på "enden" av avstikkeren de lagde, så det kan være at de har lagt flere trekkrør andre steder. Dessuten fulgte jeg helt ærlig ikke så nøye med når de la kablene, jeg så bare at plastrørene var doble, dvs det er godt mulig at de har lagt dobbelt opp for det jeg vet. De hadde flere tromler med disse plastrørene.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...