Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Varebilen la seg ut og raste forbi, og da jeg var på vei ut igjen oppdaget jeg plutselig at varebilen også hadde hatt en rævkjører bak seg.

 

Hva med å sjekke speil og blindsone før du svinger ut i veien igjen, istedenfor å bare anta at det er klart?

Liker du folk som virrer til høyre og venstre, tilsynelatende uten styring, mål, eller mening?

Du brukte vel kanskje ikke blinklyset heller, ettersom det "ikke var noen der"?

 

Kanskje det satt en 3-åring i bilen bak deg også, og en forelder som ikke likte tanken på å krasje inn i et mehe og hans bil på veil til barnehagen, og av den grunn ble irritert/skremt/sjokkert?

 

Men, nei da ... "Kan ikke folk vise litt hensyn!" (sagt med ironisk Trond-Viggo-stemme)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I know, I know, det hadde vært min skyld om han hadde truffet meg.
Rakk ikke svinge helt inn til siden engang før varebilen var forbi. På det tidspunktet blinket jeg ikke lenger, og begynte å rette opp ut mot venstre igjen. Det var snakk om maks en halvmeter sideforskyvning.

(Ikke at bil nr. 3 hadde rukket å se meg blinke ut igjen før han var på siden av bakhjulet mitt uansett)

 

Hadde bil nummer tre holdt en fornuftig luke hadde jeg sett ham.
Jeg burde naturligvis vært åpen for tanken på at han lå tett i tett med fangeren på varebilen, men må ha dratt en ubevisst konklusjon om at det ikke er tilfelle, siden biler gjerne har en billengde eller tre imellom seg.

 

Hele gjerningen min med å legge meg mot høyre dreide seg om å slippe bilen bak forbi.

 

DERSOM det satt en ansvarsfull forelder med en 3 åring i den bakerste bilen, så hadde vedkommende neppe risikert å ligge klin oppi ræva på bilen foran på såpeglatt føre og i dype hjulspor i løssnøen?

 

Med andre ord, ingen unnskyldning fra min side dersom det hadde blitt et sammenstøt.

Ikke annet enn at hele situasjonen kunne vært avverget om de to bak meg hadde fulgt trafikkreglene og holdt god nok avstand til bilen foran.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Hele gjerningen min med å legge meg mot høyre dreide seg om å slippe bilen bak forbi.

 

Greit nok, men det visste ikke de som bak. Det kan jo hende du skulle stoppe akkurat der.

 

DERSOM det satt en ansvarsfull forelder med en 3 åring i den bakerste bilen, så hadde vedkommende neppe risikert å ligge klin oppi ræva på bilen foran på såpeglatt føre og i dype hjulspor i løssnøen?

 

Nei, jeg sa vel aldri at vedkommende var ansvarsfull ...

 

Med andre ord, ingen unnskyldning fra min side dersom det hadde blitt et sammenstøt.

Ikke annet enn at hele situasjonen kunne vært avverget om de to bak meg hadde fulgt trafikkreglene og holdt god nok avstand til bilen foran.

 

Den kunne også ha vært avverget dersom du hadde fulgt trafikkreglene, så det er vel på sin plass med en hevet pekefinger til alle tre involverte parter.

 

Noen og enhver av oss kan nok ha vært i skoene til både bil A, B og C til ulike tider opp gjennom årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan fort bli farlig om man plutselig svinger ut igjen.

 

Lå som bil nr. 4-5 i køen bak en eldre mann som holdt seg godt under fartsgrensen enda det var optimale kjøreforhold. Så blinker han seg ut i en større busslomme for å slippe folk forbi. Trodde alle vi bak. Han fortsetter gjennom hele busslomma i type 30 km/t. Første mann som lå bak han fikk kjørt fobi, men da neste mann i køen skulle forbi så begynte busslomma å ta slutt, så han skulle bare rett ut på veien igjen. Kunne lett se at det ble full brems på han som hadde tenkt seg forbi.

Lenke til kommentar

Møtte på et skikkelig nek i dag.

 

Jeg skulle til garasjen min, vi har en ganske smal vei der det ikke er mulig å møtes.

Veien går i sving, og man ser ikke helt rundt svingen..

Først kommer det et par biler mot, jeg rygger noen meter til der vi kan møtes så de kommer forbi og alt er greit.

Så kjører jeg, og midt i svingen er det en i en Avensis som kommer imot, der er det en ledig luke (parkeringsplass) på siden, denne nekter han å svinge inn i selv om han altså lå godt an til det og kunne svingt inn uten å hindre meg..

Men neida, han skal videre han, så han står der et par minutter for å vente på at jeg skal rygge (mens han står ved siden av en tom plass..)

Til slutt gir jeg et par ganske tydelige signaler, han rygger noen (3-4) meter så jeg kommer meg inn i luka og han kan passere.

 

Man kjenner jo til typen, er neppe særlig fortrolig med reversen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, jeg opplevde også noe lignende, men her var det blant annet å bakkestarte som var et problem. Jeg var heller ikke fører av bilen.

 

Smalish vei med biler parkert på ene siden. Det er nok til å møte, men i svinger blir det litt trangt. Samme dersom lastebiler parkerer der (før var det en som likte å parkere i en sving...). Vi kommer kjørene oppover bakken og har bilene på vår side. Det kommer en bil i mot som ikke holder siden og vi møtes der det er en som har parkert med fronten en halvmeter uti veien. Selv om vi hadde hinderet på våres side så hadde det vært mye enklere akkurat her og nå om den andre bilen hadde rygget, men det er ikke saken. Begge bilene står stille i noen sekunder før vi begynner å rygge. Mens vi rygger slår den andre bilen av lysene og på igjen rett etterpå. I det vi har rygget langt nok til at det er god nok plass (ca to biler) og stoppet så begynner den andre bilen å rygge. Det ble til at vi kjørte fremover.

 

Jeg blir litt bekymret når føreren av den andre bilen ikke fikk med seg at vi hadde rygget og laget plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjer meg av og til. Møter ein bil på smal veg, stoggar, snur meg rundt og byrjar å rygge. Når eg har rygga inn i lomma so snur eg meg fram igjen og ser at møtande bil og har rygga inn i si lomme.

Det fører vanlegvis til "kven skal køyre fyrst?"-leiken, der vi begge står som nokre nek og prøver mentalt å få den andre til å køyre fyrst slik at rygginga ikkje var forgjeves.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skjer meg av og til. Møter ein bil på smal veg, stoggar, snur meg rundt og byrjar å rygge. Når eg har rygga inn i lomma so snur eg meg fram igjen og ser at møtande bil og har rygga inn i si lomme.

Det fører vanlegvis til "kven skal køyre fyrst?"-leiken, der vi begge står som nokre nek og prøver mentalt å få den andre til å køyre fyrst slik at rygginga ikkje var forgjeves.

 

Jeg har kjørt en del på smale kystveier, men dette har jeg egentlig aldri opplevd. Ikke annet enn at begge viker tidlig, og begge prøver å "få den andre til å kjøre." Er jo egentlig et vitne på hvor "flott" trafikken noen ganger kan være

Lenke til kommentar

Bare gi opp selv om du har rett. Er den andre parten så sta/dum at han/hun ikke innser at du har rett til å kjøre så sitter dere fortsatt der til en av dere gir opp.

 

Selv så har jeg møtt på mange som ikke forstår at biler som blokkerer kjørefeltet på din side betyr at du må vike for motgående kjøreretning. Det ordner jeg med å kaste armene opp i luften, stirre stygt og så motvillig rygge for å hindre ytterlige konflikter.

 

Har lite lyst på Fleksnes-situasjoner:

Lenke til kommentar

Jeg møtte en taxisjåfør et slikt sted en gang, der biler står parkert på en side..

 

Taxikusken kom mot med lysende lampe, og stoppet der det ikke er mulig å møtes for å plukke opp en passasjer.. Hadde han kjørt ti meter til kunne den fullt fungerende kompisen hans gått dit for å sette seg i bilen uten at noen ble hindret.

 

Needless to say, det gikk en jævel i meg og jeg kjørte helt frem til taxien, han ble nødt til å rygge.

Lenke til kommentar

Slik gjorde jeg også en gang, bare at taxien hadde kunde. Jeg har forståelse for at man noen ganger må kjøre forbi hindringer og at det ikke nødvendigvis er en lomme i det det kommer en bil man skal vike for. Han her taxisjåføren hadde dog sett meg for sikkert 50 meter siden (lav fartsgrense) og hadde mange muligheter for å smette inn blant parkerte biler for å vike. Frekk var han også, gav meg lyshorn og lagde dustefjes. 

Lenke til kommentar

Klassisk taxi i Oslo spør du meg. Stoppet for å slippe forbi en bil som kom imot, det var i en sving slik at man ikke så spesielt langt fram. Taxien bak tar først i bruk lyshornet, så velger å kjøre forbi meg da jeg står der jeg står. 5 sekunder etterpå innser han at jeg stoppet av en grunn, så da må han rygge hele veien tilbake. Herlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kom på en annen hendelse. Veien er smal og svingete og folk parkerer i veikanten. Ikke poenget her, men det er ikke skjeldent at vogntog klarer å forville seg inn på denne veien og blir stående fast eller må rygge ut.

Jeg kommer kjørene bak to biler i en av svingene, og vi har hindringen på vår side. De står stille, jeg ser det og kjører ikke nærme. Den fremste bilen har en henger og står midt i svingen. De står slik en liten stund og jeg lurer på hva som tar slik lang tid. Den bakerste bilen rygger ut av svingen for å gi plass for bilen foran. Bilen med hengeren begynner å rygge han også, men det ser ikke ut til at han helt klarer svingen problemfritt. Det viser seg at han prøver å rygge inn i en lomme sånn halveis inn i svingen. Det tar sin tid det også. Etter han har jukket seg inn i lommen kommer det en bil i mot.

Det jeg reagerte på er at selv om man har retten på sin side, er det virkelig verdt det å tvinge to biler, en med henger i en smal sving, når man selv har muligheter til å rygge inn der veien åpner seg opp mye raskere?

 

Her er svingen. Selv rgger jeg osv. dersom det er det som er raskest og enkleste for oss begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bremsetest... Kan jo ha sett en katt som løp ut i vegen. Man skal holde god avstand til forranliggende kjøretøy ;)

 

Bor i ett boligområde og det er ikke den bredeste vegen. For noen uker tilbake da jeg kom hjem så blinker jeg inn der jeg skal, stopper rolig opp og setter bilen i revers slik at ryggelysa kommer på... Ett nek av ett kvinnfolk skal da absolutt forbi så jeg må da stoppe og hu presser seg forbi delvis oppi grøfta istedet for å vente de få sekundene det tar for meg å rygge inn hos meg. Er jo jeg som hadde fått skylda vis jeg hadde rygga på drittkjærringa med hastverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...