Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker at en politibil brøt vikeplikten sin i dag, slik at vi vet hvilken standard de setter.

 

Irriterende.

Det samme som ei kjerring i dag som kom kjørende inn i veien fra venstre side der hun både sperret for trafikken i det andre feltet og ga et såpass usikkert signal på hva hun skulle at jeg måtte ta en unnamanøver da det så ut til at hun ikke hadde peiling på vikeplikt i det hele tatt. Greit nok at det ikke var trafikk i det andre feltet , men når du kommer kjørende over mot det andre feltet og kommer såpass nærme før du i det hele tatt tråkker på bremsen så er det ikke rart at man reagerer da man ikke vet om den andre billisten kommer til å overholde vikeplikten i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk på død og liv snike når det er kø? Ser dette fenomenet hver gang jeg kommer sent av gårde fra jobb og skal hjem.

Får de som er kjent, så snakker jeg om strømsveien ved ikea furuset. Der hender det tetter seg i høyre fila, som går videre til sam eydes vei og retning E6. Og da ligger folk så lenge de kan i venstre fila, får så å blinke til høyre, så folk som står i køen må stoppe helt opp og vente enda lengere. I tillegg ser jeg noen ligger i venstre fila får å ta en hel runde rundt rundkjøringa, slik at de kommer foran så mange som mulig som ligger i køen.

 

Samtidig er jeg glad får at jeg kunne flytte nærmere jobb etter noen år med pendling, når jeg ser hva som stadig skjer på E6 som jeg kjørte på daglig, hvor enkelte amatører stadig klarer å lage et kaos uten like.

Lenke til kommentar

 

 

Bekrefter bare at politifolk er mennesker som gjør feil i trafikken, på linje med alle andre trafikanter.

 

 

Med andre ord: Senker standarden.

 

Jeg skal ikke drive å slakte tjenestefolk fordi de "burde vite bedre" (vet selv hvordan det er å få autoritets-kortet mot meg her på forumet). Poenget var at det er en ganske flau feil, uten at jeg skal lage super oppstyr rundt det.

Lenke til kommentar

De er vel ikke unntatt vikeplikt med mindre de er under utrykning, altså med blålys på.

Mest sannsynlig tar jeg feil, men § 11 som jeg linket til sier kun at det gjelder «fører av utrykningskjøretøy», og sier ingenting om at kjøretøyet må være under utrykning.

Lenke til kommentar

Politiet er heller aldri fritatt fra å følge vegtrafikklovens §3, å bryte vikeplikt kan fort være et brudd på denne.

 

Et familiemedlem av meg har opplevd å kræsje med politiet en gang, patruljen han kolliderte med truet med beslag av førerkortet..

 

Veien det gjaldt var en vei med høyreregel, politibilen ga ingen som helst tegn til å kjøre utrykning eller ha behov for å lette tjenesten..

 

Det endte selvsagt ikke med førerkortbeslag, og politiet måtte påta seg skylden for ulykken så staten som selvassurandør kunne betale for kollisjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

.Et familiemedlem av meg har opplevd å kræsje med politiet en gang, patruljen han kolliderte med truet med beslag av førerkortet...

jeg beskylder ikke familiemedlemmet ditt for å lyve...men generelt når jeg hører slike påstander skulle jeg ønske at vi hadde begge versjonene av saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De er vel ikke unntatt vikeplikt med mindre de er under utrykning, altså med blålys på.

Mest sannsynlig tar jeg feil, men § 11 som jeg linket til sier kun at det gjelder «fører av utrykningskjøretøy», og sier ingenting om at kjøretøyet må være under utrykning.

 

 

§3 gjelder uansett. Det er jo f.eks. denne som ble forsøkt brukt i saken mot en taxisjåfør som i nattemørket på Puddefjordsbroen i forfjor (eller var det i fjor?) kjørte inn i en politibil som sto parkert på toppen av broen uten noen form for lysbruk. Politiet hadde valgt å slå av alle lys, inkludert parkeringslys, fordi de prøvde å hindre en som hadde planlagt å hoppe og ikke ville skremme ham.

 

Politiet vant saken, fordi retten mente at bilen sto parkert slik at den burde vært synlig (refleks, silhuett og veibelysning) i hele oppoverbakken over broen om taxisjåfør hadde vært årvåken nok. Men det var ingen selvfølge at politiet kunne velge å parkere slik. Hadde de stått noen meter lenger opp på broen hadde mest sannsynlig taxisjåføren blitt frikjent.

Lenke til kommentar

 

 

 

Bekrefter bare at politifolk er mennesker som gjør feil i trafikken, på linje med alle andre trafikanter.

 

 

Med andre ord: Senker standarden.

 

Jeg skal ikke drive å slakte tjenestefolk fordi de "burde vite bedre" (vet selv hvordan det er å få autoritets-kortet mot meg her på forumet). Poenget var at det er en ganske flau feil, uten at jeg skal lage super oppstyr rundt det.

 

 

Jeg irriterer meg alltid om jeg gjør feil som å glemme å blinke. Og jeg er irritert over at så mange av mine kolleger på veien virker å gå inn for å bruke signallys minst mulig. Selvsagt kan feil skje, men jeg er veldig enig i at de av oss som har dette som jobb definitivt ikke burde bli lagt spesielt merke til når det gjelder å unnlate å f.eks. gi tegn.

 

Samtidig er det jo lettere å legge merke til politiet den ene gangen de glemmer det.

Lenke til kommentar

 

.Et familiemedlem av meg har opplevd å kræsje med politiet en gang, patruljen han kolliderte med truet med beslag av førerkortet...

jeg beskylder ikke familiemedlemmet ditt for å lyve...men generelt når jeg hører slike påstander skulle jeg ønske at vi hadde begge versjonene av saken.

 

I det aktuelle tilfellet ble det en relativt omfattende sak rundt dette, politiet mente nemlig at de var på forkjørsvei.

Mitt familiemedlem kom fra en sidevei, og hovedveien han kom inn på (som politiet kjørte på) var på det aktuelle stedet en vei med normal høyreregel.

 

Dette med forkjørsvei ble også påstått i en annen kollisjon der samme bil kolliderte med en bil fra statens vegvesen, i samme kryss.

 

Den aktuelle bilen var litt av en inntektskilde for eieren, disse hendelsene medførte hver for seg til inntekter langt mer enn kjøpssummen.

Lenke til kommentar

Det ser jeg ingen grunn til. Kan du vise til noen spesifikke saker?

 

Du ser ingen grunn til det? Man plikter å være ansvarlig når man kjøper, et familiemedlem av meg ble dømt når han kjørte inn i en lastebil som svingte over hans kjørebane i et kryss, fordi han lett kunne unngått ulykken, men for å statuere et poeng (og få reparert bilen), så valgte han å ikke bremse ned nok. Han fikk (fortjent) skylda selv om den andre parten hadde vikeplikt. Det er ikke sånn at om noen andre driter seg ut, så er det free for all, og man kan gjøre det man vil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du viser her til en person som sørget for å kollidere med vilje, det er jo et soleklart brudd på §3.

 

Alle har plikt til å forsøke å unngå kollisjon, det er en viss forskjell på å bevisst unngå nedbremsing (som du beskriver) og å forsøke å unngå ulykke uten at man lykkes i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...