Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Forresten, jeg mente såklart høyresiden, jeg var for irritert til å huske forskjellen. Fyren stoppet faktisk på bensinstasjonen 100m fra der jeg bor, hadde jeg vært litt tøffere hadde jeg stoppet og kjefta på ham.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du egentlig her?

Nei, jeg setter ikke likhetstegn mellom agressiv kjøring og tyske kvalitetsmerker (i dette tilfellet Audi) slik jeg opplever at du gjør. Jeg er likevel enig i at segmentene som disse bilmerkene retter seg mot nok har en høyere andel av aggressiv kjøring enn andre.

Motsier du ikke deg selv her? I 1.setning sier du det ikke er sammenheng mellom agressiv kjøring og tyske kvalitetsmerker, mens i 2.setning er du enig at andelen agressiv kjøring er høyrere enn andre bilmerker. Plis eksplein! (Eller ikke, your call :))

 

Rart at noen spiller misunnelses-kortet når folk klager på adferden til brukere av bilmerker som av den gemene hop er betraktet som dyre og ekslusive. Snakk om generalisering :D:p

Hehe, jeg får ta det enda en gang da. Ja, det er nok en høyere andel som kjører agressivt i tyske kvalitetsmerker. Men man kan likevel ikke sette likhetstegn mellom tyske kvalitetsmerker og kjørestil, fordi det finnes mange som ikke kjører aggressivt. Det finnes også mange som kjører aggressivt i andre bilmerker.

 

Kort fortalt: Folk er forskjellige. Man kan ikke generalisere.

 

Når det gjelder misunnelse er det bare en teori fra min side, og som jeg skrev, en av mange mulige forklaringer. Det kan neppe kalles generalisering.

 

For nye deltakere i debatten henviser jeg heretter til dette og tidligere innlegg, da jeg begynner å bli smått lei av å gjenta meg selv. :)

Lenke til kommentar

Hva faen menes med tyske kvalitetsmerker?

Finnes det tyske bilmerker som skiller seg positivt/negativt ut på kvalitet?

 

Fordi f. eks en Mercedes har en helt annen kvalitetsfølelse enn f. eks en Peugeot eller en Toyota. Det synes også på prisen da.

 

Nå mener jeg ikke kvalitet sett slik at det "aldri" er noe feil på bilen, jeg mener hvordan bilen er å kjøre, åssen utstyret fungerer, design, interiør osv. Der ligger Tyskerne etter min mening milevis foran. (Nå mener jeg av mer normale biler, ikke i Ferrari/Rolls Royce klassen.)

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Nå mener jeg ikke kvalitet sett slik at det "aldri" er noe feil på bilen, jeg mener hvordan bilen er å kjøre, åssen utstyret fungerer, design, interiør osv. Der ligger Tyskerne etter min mening milevis foran. (Nå mener jeg av mer normale biler, ikke i Ferrari/Rolls Royce klassen.)

Her er jeg helt enig. I fjor sommer måtte jeg leie bil da firmabilen havnet på verksted. Valget falt på en Audi A3, og langt ifra den dyreste av A3-modellene. Jeg ble imponert over interiøret, kjøreopplevelsen og egentlig alt. Selv de billigste modellene fra Audi, VW og andre tyske merker har samme kvalitetsfølelse som de dyre utgavene, noe få andre bilmerker (min personlige mening) klarer.

Lenke til kommentar

Skillet mellom opplevd kvalitet og teknisk kvalitet er viktig.

 

Jeg betaler gladelig mer for høyere opplevd kvalitet. Pålitelighet er en selvfølge. Men noen ganger må man velge mellom de to, og da må man tenke seg godt om.

 

Ta f.eks bilen til min far; en '97 Daihatsu Rocky. Tilnærmet 0 opplevd kvalitet, interiør som ligger tiår bak en like gammel tysker, moderne selvfølgeligheter er fraværende. Men allikevel - grei teknisk kvalitet, i de 120k den har rullet her har det kun vært normal utbytting av slitedeler. Ville jeg noensinne funnet på å kjøpe en lignende bil selv, til bil nr1 - nei. Men det varierer hva man trenger i en bil, og av og til hjelper det lite med opplevd kvalitet om man verken har mulighet til å dra nok, eller stort nok bagasjerom. En tilsvarende bil med god opplevd kvalitet ville enten gått på påliteligheten løs, eller blitt så alt for dyr.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig venta på det en stund, men det var likevel skikkelig kjedelig å 'endelig' få det:

 

VEDTAK OM TILBAKEKALL AV RETTEN TIL Å FØRE MOTORVOGN PÅ GRUNN AV SÆRLIGE FORHOLD SAMT FORBUD MOT Å FØRE FØRERKORTFRI MOTORVOGN

 

I medhold av vegtrafikkloven av 18. juni 1965 § 34, tilbakekalles Deres rett til å føre førerkortpliktig motorvogn (førerkort) for et tidsrom av inntil videre regnet fra dags dato.

 

I medhold av samme lovs § 35 gis De samtidig forbud mot å føre førerkortfri motorvogn for et tidsrom av 1 år regnet fra dags dato.

 

Navn: *snip*

Fødselsnr.: *snip*

 

Begrunnelse for vedtaket:

 

Skriv fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus - Helseavdelingen om at De for tiden ikke fyller de helsemessige krav til å føre motorvogn.

 

Forhåndsvarsel er unnlatt i medhold av forvaltningslovens § 16 i det det vises til brev fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus - Helseavdelingen.

 

Når vedtak om tap av førerrett for en tid av inntil videre er truffet, pålegges De å innlevere Deres førerkort til politiet. Dette med hjemmel i vegtrafikkloven § 33 nr. 5.

 

Øvelseskjøring i nevnte tidsrom er ikke tillatt. De gjøres oppmerksom på at politiet ved en senere søknad om tilbakelevering, vil vurdere om hvorvidt ny teoretisk og/eller praktisk førerprøve på avlegges.

 

Dispensasjon fra førerkortforskriften kan søkes direkte til stedlige fylkeslege.

 

Politiets vedtak kan uten frist påklages til Politidirektoratet. Eventuell skriftlig klage sendes direkte til Oslo politidistrikt Førerkortkontoret, *snip*.

 

Med hilsen

*snip*

politifullmektig

 

*snip*

konsulent

 

Førerkort er såvisst et privilegium og ikke en rett... Heldigvis!

Pokkers epilepsi! :ermm:

 

EDIT: Og der var det levert...

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

nå har jeg funnet ut at jeg kan la være å bruke blinklyset når det ikke er andre biler i nærheten.

 

og hva f... er det med folk som MÅ ligge i bakfangeren min og ikke kjøre forbi selv om det er klart og jeg kjører i 80 i 90 sonen. defekt frontdemper er min grunn til at jeg kjører sakte.

Lenke til kommentar

Det jeg har lagt merke til i de årene som jeg har hatt lappen er att det er noen spesielt med førerne hvis reg nr tilsier att bilen har vært eller er hjemmehørende i Oslo, begynner som regel på B,C. Selv om jeg noen ganger ligger godt over fartsgrensa så skal de forbi og legger seg nesten helt oppi i støttfangern bak for å vise, øy, jeg eier veien se til helvete å kom deg vekk.

Lenke til kommentar

Hva faen menes med tyske kvalitetsmerker?

Finnes det tyske bilmerker som skiller seg positivt/negativt ut på kvalitet?

 

Fordi f. eks en Mercedes har en helt annen kvalitetsfølelse enn f. eks en Peugeot eller en Toyota. Det synes også på prisen da.

 

Nå mener jeg ikke kvalitet sett slik at det "aldri" er noe feil på bilen, jeg mener hvordan bilen er å kjøre, åssen utstyret fungerer, design, interiør osv. Der ligger Tyskerne etter min mening milevis foran. (Nå mener jeg av mer normale biler, ikke i Ferrari/Rolls Royce klassen.)

Er det ingen her som har kjørt Peugeot da? F.eks en Peugeot 605, evnt. 406? Jeg synes de oppfører seg mye bedre enn f.eks. VW Passat, både kjøremessig, og interiørmessig. Mye renere løsninger osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det som irriterer meg er dem som ikke greier og legge seg rett inn i rundkjøringen. Og det er mange. Det er tydligvis vanskelig og blinke seg ut for en del også.

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv Renault og synes kvaliteten på den er veldig bra. At Renault scorer så lavt på AutoIndex er mest på grunn av rævva kundebehandling hos Bilia. Franske biler tør jeg påstå har like god kvalitet som tyske. Renault har i mange år hatt common rail dieselmotorer. Det er først i de senere år at de tyske merkene begynner å få dem (med unntak av Mercedes da). Og hvis komfort er en kvalitetsfaktor så burde Citroen klart ha en fordel med deres oljedemping.

Lenke til kommentar

nå har jeg funnet ut at jeg kan la være å bruke blinklyset når det ikke er andre biler i nærheten.

 

og hva f... er det med folk som MÅ ligge i bakfangeren min og ikke kjøre forbi selv om det er klart og jeg kjører i 80 i 90 sonen. defekt frontdemper er min grunn til at jeg kjører sakte.

 

1) Dette etter min mening en vederstyggelighet. Går i samme gate å kjøre på rødt når ingen ser. Problemet er ikke selve handlingen når man er alene, men man vender seg til ekle uvaner. F.eks. Taxisjåfører som koster over lysregulerte overgangsfelt på rødt fordi de "rekker" det før fotgjengerne står i veien. Generelt nedsatt fokus på viktige signaler og handlinger kan en dag være det som skal til for at en eller annen blir skadet.

 

2) Er noen som tydeligvis har et behov for å henge bakpå noen. Virker som de opplever en slags trygghet ved å henge tett innpå noen og de har tydeligvis ingen interesse av å kjøre forbi. Typisk folk man finner når man kjører på langtur i Norge. Og jupp! det er til tider veldig irriterende.

Endret av radivx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå bodd noen år i Trondheim, og merker det er flere ting som irriterer meg noe sinnsykt her.

 

1) Hva i helsikke er tingen med treige lyskryss. Noen er så treige at om jeg er helt alene i krysset og ser på lang avstand at det er rødt lys, så kan jeg trille fremover på motorbremsen i 20km/t hele veien uten at det bytter til grønt. Jeg må kjøre helt frem og stoppe eller gire til 1. og nesten stoppe før dritten slår over til grønt. Jeg vet at det ikke er noe pent gjort, men det har hendt at jeg har kjørt på rødt lys da jeg er helt totalt alene i området, pga lyskrysset er så sinnsykt tregt.

 

2) Jeg møter nesten daglig på folk som legger seg feil i rundkjøringer. Jeg har gått ut av tellinga på hvor mange ganger noen har kuttet innersvingen rett foran meg slik at jeg må bråbremse. Tenker da spesielt på rundkjøringa på ranheim og ntnu hvis noen er kjent. Er så faens drittlei av å ikke kunne stole på at noen gjør riktig der, og holde på å få noen inn i fronten min hele forbanna tiden.

 

3) De som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa kan brenne hardt.

 

4) Idioter som ligger å ronker i venstrefila og kjører akkurat like fort som vedkommende i høyrefeltet, og sperrer hele forbanna motorveien. Ikke snakk om de skal flytte seg om det blir kø bak som ligger helt opp i bakfangeren deres heller.

 

5) At folk skal bruke en halv evighet på å kjøre når det blir grønt lys. Når jeg står i køen og ser lyset skifter kan jeg nesten bare slappe av i 5min til før køa endelig begynner å sige fremover i sneglefart.

 

6) Idioter som ikke klarer å få starrekassene sine opp i fart på akselerasjonsfeltene. Er så sinnsykt irriterende om jeg ligger på motorveien og en idiot kommer ut fra aksfeltet i 50km/t i 80 sona. Enda mer irriterende er det å ligge bak de på aksfeltet. Lurer på om dette er et trønderfenomen, men godt over halvparten av befolkninga klarer ikke å finne gasspedalen på aksfeltene.

Lenke til kommentar

Begynner å lure på om jeg er usynlig i trafikken den siste uken.

I arbeid kjører jeg Hyundai H1 og på privaten en Chevrolet Caprice (5,5x2 meter).

 

På tordag kom jeg kjørende med Hyundayen ned Klostergata ved siden av Samfunnet og skal til høyre ned elgsetergata.

Stopper i lyskrysset og venter på grønt og i det lyset skifter sniker det seg en moped fram på min høyre side som skal forbi.

Må bare si at noen kjører med livet som innsats for normalt kutter jeg innersvingene som jeg tror er ganske vanlig for de fleste.

 

I dag kjørte jeg ut fra Rema på Tiller og skulle til høyre med min private bil og står og venter på at det skal bli klart, ved siden av meg på venstre side stiller det seg en annen bil med kvinnelig sjåfør som også blinker til høyre, hun har tydeligvist tengt seg ut forran meg men sånn blei det ikke for jeg legger meg ut samtidig med henne.

At hun ikke så hvor jeg skulle tviler jeg på for halve bakenden på bilen blinker når jeg bruker blinklys.

 

Makan til frekkhet men når viktige personer skal fram så er det ingenting som står mellom, hverken liv eller materiell eiendom.

 

Bare for ordens skyld var dette i Trondheim.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

1) Hva i helsikke er tingen med treige lyskryss. Noen er så treige at om jeg er helt alene i krysset og ser på lang avstand at det er rødt lys, så kan jeg trille fremover på motorbremsen i 20km/t hele veien uten at det bytter til grønt. Jeg må kjøre helt frem og stoppe eller gire til 1. og nesten stoppe før dritten slår over til grønt. Jeg vet at det ikke er noe pent gjort, men det har hendt at jeg har kjørt på rødt lys da jeg er helt totalt alene i området, pga lyskrysset er så sinnsykt tregt.

Dette kan godt være din egen feil da, ettersom mange lyskryss i dag er sensorstyrte, og det vil derfor "aldri" bli grønt før det faktisk står en bil ved stopplinja. Slike lyskryss er forøvrig en plage for mopedister o.l, som er for små til å trigge sensoren.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...