Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Altså. Man har plikt til å stoppe for fotgjengere gjennom vikeplikten. Vikeplikt innebærer at man ikke skal hindre eller forstyrre dem man har vikeplikt for, dette gjelder også for fotgjengere. Dersom man holder for høy fart mot et fotgjengerfelt bryter man denne regelen med god margin, og dersom fotgjengere i tillegg blir nervøse, feier vi all tvil til side.

 

Betyr det at jeg må bremse ned før hvert fotgjengerfelt jeg passerer selv om det ikke finnes antydning til at noen skal over? (Selvfølgelig bremser jeg ned i god tid hvis de viser tydelig at de skal over. Det er de som ikke gjør det jeg irriterer meg over selv om jeg kanskje ikke forklarte det så tydelig for noen innlegg siden.)

Nei, men det betyr at du må bremse ned dersom du kommer til et fotgjengerfelt med noen som skal over, likegyldig om de viser det tydelig eller ikke.

 

For øvrig er jeg helt enig i at kryssing av vei burde foregå i mer ordnede former, f.eks. ved et lys som ble tent eller lignende hver gang noen ønsket å krysse veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13412342564

Altså. Man har plikt til å stoppe for fotgjengere gjennom vikeplikten. Vikeplikt innebærer at man ikke skal hindre eller forstyrre dem man har vikeplikt for, dette gjelder også for fotgjengere. Dersom man holder for høy fart mot et fotgjengerfelt bryter man denne regelen med god margin, og dersom fotgjengere i tillegg blir nervøse, feier vi all tvil til side.

 

Betyr det at jeg må bremse ned før hvert fotgjengerfelt jeg passerer selv om det ikke finnes antydning til at noen skal over? (Selvfølgelig bremser jeg ned i god tid hvis de viser tydelig at de skal over. Det er de som ikke gjør det jeg irriterer meg over selv om jeg kanskje ikke forklarte det så tydelig for noen innlegg siden.)

 

Det betyr at du skal ha muligheten til å stoppe hvis noen skulle smette ut, dvs ikke øke farten inn i et felt.

Lenke til kommentar

I dag ble jeg forbikjørt av en moped i sykkelfeltet..

 

16-åringer som ikke skjønner at de bare lager kødd i å først bli forbkikjørt, så kjøre forbi igjen selv på høyre side så snart trafikken går litt saktere enn deres toppfart, og gjerne gjenta prosessen en rekke ganger slik at den samme plagsomme sagtegående mopeden ender opp i å være 10 mopeder..

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag ble jeg forbikjørt av en moped i sykkelfeltet..

Det er strengt forbudt for moped å kjøre i sykkefeltet. Man lager også farlige situasjoner for syklister ved å gjøre det. Ellers er jeg enig angående MC og køkjøring. Man skal ha usedvanlige gode grunner til å kjøre forbi køen, da man sinker ned trafikkflyten betydelig ved å gjøre det.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke mopedister/motorsyklister samme forbikjørings-'rettigheter' som syklister?

 

Jeg husker ikke, så er tydeligvis godt at jeg ikke kjører moped lenger...

Det er ikke bare ulovlig, men livsfarlig. Bilister venter ikke å bli kjørt på høyre side, noe som kan føre til farlige situasjoner.

 

Er det sykkelfelt er det ihvertfall ulovlig, da moped ikke har lov til å kjøre i sykkelfelt.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare ulovlig, men livsfarlig. Bilister venter ikke å bli kjørt på høyre side, noe som kan føre til farlige situasjoner.

Jeg vet godt at forbikjøring på høyre side er ulovlig for bilister! Har også ingen vansker med å se at det er veldig risikabelt for mopedister og motorsyklister, men visste/husket ikke at det var ulovlig for alle motoriserte kjøretøy... Var vel for ung da jeg tok mopedførerbevis til at dette ble husket; jeg mente faktisk å huske at motorsyklister var et særtilfelle i trafikken på sånt...

 

Spesielt derfor: tusen takk for oppklaringen!

 

Er det sykkelfelt er det ihvertfall ulovlig, da moped ikke har lov til å kjøre i sykkelfelt.

DETTE visste jeg ihvertfall fra før!

Lenke til kommentar

Har ikke mopedister/motorsyklister samme forbikjørings-'rettigheter' som syklister?

 

Jeg husker ikke, så er tydeligvis godt at jeg ikke kjører moped lenger...

Nei, det stemmer ikke. De særskilte reglene for syklister gjelder bare for syklister. For forbikjøring gjelder nøyaktig de samme reglene for motorsyklister/mopedister som biler.

 

(Men disse reglene kjenner ikke mopedister til uansett, siden opplæringen for mopedlapp er omtrendt null)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

(Men disse reglene kjenner ikke mopedister til uansett, siden opplæringen for mopedlapp er omtrendt null)

Dette er selvsagt ikke annet enn en mulig forklaring på hvorfor jeg ikke visste, det er ihvertfall ingen unnskyldning!

 

Da jeg tok mopedlappen som tilvalgsfag i 10. klasse hadde vi relativt lite tid til å drive kjøring i trafikk (merk: relativt, vi kjørte mer enn nok likevel) grunnet lang vinter, og hadde derfor tid til litt mer teori enn nødvendig kun for mopedlappen.

 

Jeg husker ikke hva vi hadde av ekstra teori den gangen, bilteorien har pakket seg oppå og gravd ned mopedteorien i ettertid...

 

Hmm... Nok off-topic, snart? :whistle:

 

En idiot overholdt ikke vikeplikten sin inn i rundkjøringa i Trysil forrige lørdag! Blomsterpotter m/innhold ble til blomsterpotter u/innhold da jeg sto på bremsen så potter og innhold skilte lag og ble strødd godt rundt i bagasjerommet! Errr...

 

Statoil-stasjon med bilstøvsugere like ved gjorde veldig godt på humøret etterpå, og blomsterjord hadde vi mer av.

 

Ingen skade skjedd, men det var IKKE hans fortjeneste!

Lenke til kommentar

Drosjeeier klager over folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer. Er så f.. lei av folk som ikke gidder å ta på blinklyset. Kjører som sagt mye og dette blir det av mer og mer. Hater dem som ikke gidd å blinke. Er så irreterende å måtte stå over fordi bilen ikke gadd og blinke.

Lenke til kommentar

Angående rundkjøringer, jeg har blitt veldig glad i folk som blinker inn også, når de skal ta en 270°. Jeg ble aldri opplært til dette på kjøreskolen, men prøver å innarbeide det som en god vane nå. Blinker alltid ut, men enkelte ganger hvis det er lite trafikk (altså, bare biler bak meg, og ingen som skal inn og kan være i tvil om jeg fortsetter eller ikke) så blinker jeg bare én gang - hva mener dere om dette? Selv syns jeg at det holder, men hvis det er slik at dette sees ned på så bør jeg kanskje skjerpe meg.

 

Møtte forøvrig en nisse av en trailersjåfør i dag. Jeg kjørte i cirka 40 km/h med to biler foran meg. Kom et par biler andre veien, men de passerte. Da bestemte han seg for å kjøre ut fra vår høyreside (fra en stor parkeringsplass/industritomt) og vrenge den over i venstre kjørefelt - uten å se seg for. Endte meg at jeg og de to andre bilene måtte bremse ganske kraftig, og når jeg passerte han og sendte et stygt blikk så jeg at han satt i telefonen. En yrkessjåfør burde jo klare å tenke litt.

Lenke til kommentar

Angående rundkjøringer, jeg har blitt veldig glad i folk som blinker inn også, når de skal ta en 270°. Jeg ble aldri opplært til dette på kjøreskolen, men prøver å innarbeide det som en god vane nå.

Jeg pleier selv å blinke inn i rundkjøringer, spesielt hvis jeg skal helt igjennom små rundkjøringer med kun et kjørefelt/en kjørering. I noen situasjoner kan det kanskje være forvirrende for andre, men jeg mener det er bedre å blinke en gang for mye enn en gang for lite.

 

 

Blinker alltid ut, men enkelte ganger hvis det er lite trafikk (altså, bare biler bak meg, og ingen som skal inn og kan være i tvil om jeg fortsetter eller ikke) så blinker jeg bare én gang - hva mener dere om dette? Selv syns jeg at det holder, men hvis det er slik at dette sees ned på så bør jeg kanskje skjerpe meg.

I mange nyere biler blinker blinklysene tre ganger hvis du forsiktig dytter spaken opp eller ned. Dette er veldig kjekt i blant annet rundkjøringer og ved feltskifte. Jeg "kopierer" dette når jeg kjører min egen, litt eldre, bil. Jeg syns du skal blinke minimum tre ganger, da det er mye lettere å oppfatte enn kun ett blink, som hvis sjåføren bak deg ser en annen retning det ene sekundet blinklyset ditt gir tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...