Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg ikke helt forstår denne mentaliteten. Med mindre "dere" har påtalemyndighet, skal det ikke være nødvendig å blinke på "oss". Uansett om jeg velger å kjøre med blankslitte dekk, gamle oblater eller uten kjørelys, er det en sak mellom meg og myndighetene.

Dersom du er en fare for andre bilister (ikke synlig nok, forvirrende/blendende lys, farlige dekk), er det selvsagt en sak som angår også disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faen ta folk som skal gasse på skikkelig for å snike seg foran meg, så bruke en kilometer på å komme opp i riktig fart. Jeg får alltid litt lyst til å dytte borti bakre fangeren dems for å signalisere at jeg misliker sterkt folk som kaster bort min tid. Bilen min skal vrakes snart uansett, så jeg gir blaffen i hvordan den blir seende ut.

Lenke til kommentar

Folk som ikke bruker blinklys har jeg lyst til og følge etter helt hjem og når de parkerer bilen så går jeg bort og river av blinklyshendelen og sier: Den tar jeg for du trenger den tydeligvis ikke...

 

Det er greit og "glemme" og bruke det i litt grisgrendte strøk men i byen med mye trafikk og mange gater ser jeg på det og blinke som og vise respekt ovenfor andre bilister..

 

Blinklysnektere kan brenne..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du er en fare for andre bilister (ikke synlig nok, forvirrende/blendende lys, farlige dekk), er det selvsagt en sak som angår også disse.

Greit nok, jeg kan ikke forsvare ulovligheter. Blir bare litt oppgitt når den 20. bilisten blinker på meg i fullt dagslys.

 

For å illustrere med et litt dårlig eksempel: Hvis det ble laget en regel som sa at man måtte ta syv runder i alle rundkjøringer, finnes det mennesketyper som hadde tutet og blinket om man skulle glemme en runde. En del av disse gjør seg gjeldende på andre måter.

Lenke til kommentar

Jøss, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før. I mitt tilfelle er det nok heller batteriet som bør fikses, siden det er nesten flatt. Derfor velger jeg å spare batteriet, så jeg forhåpentligvis får start på bilen også neste gang jeg vrir om tenningsnøkkelen.

Du har råd til å betale en eventuell bot, men ikke til å kjøpe nytt batteri (som du må, før eller siden)?

 

Dynamo ja. Se bort i fra min kommentar, som ble postet før du redigerte din.

 

Uansett hva som er galt med bilen din bør du fikse det.

Endret av Runar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må sannsynligvis bytte både batteri og dynamo. Jaja, i mellomtiden får jeg vel finne meg i at "de feilfrie bilistene" retter pekefingre mot meg helt til bilen er i tipp topp stand.

Når du kjører uten lys er det vanskelig for andre å anslå avstanden frem til deg. Dette kan skape farlige situasjoner ved f.eks. kryss og utkjøringer, men også ved forbikjøringer. Biler uten lys står som regel stille, så at den plutselig beveger seg i høy fart er ofte uventet.

 

Jeg er ingen feilfri bilist, men jeg kommer til å fortsette å rette pekefingrene mine (i form av fjernlys) mot biler uten kjørelys, uansett hvor lyst det måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Beklager at jeg ikke helt forstår denne mentaliteten. Med mindre "dere" har påtalemyndighet, skal det ikke være nødvendig å blinke på "oss". Uansett om jeg velger å kjøre med blankslitte dekk, gamle oblater eller uten kjørelys, er det en sak mellom meg og myndighetene.

Dette er helt feil innstilling, i trafikken gjelder samarbeid/samspill, det er ingen som er "out to get you" om de blinker på deg pga. manglende lys. Lysene er veldig viktige for at du skal bli sett, og har stor innvirkning på andres handlinger. Jeg har opplevd en nestenkollisjon med høyreregler i gatekvartaler, hvor en bil uten lys ble oppfattet som en parkert bil. Og, som Runar sier, ved forbikjøringer kan det være veldig vanskelig å oppdage en bil uten lys.

 

"Vi" trenger ingen påtalemyndighet, så lenge du utgjør en fare for andre. Nå forstår jeg at det kanskje kan være irriterende å bli blinket på midt på lyse dagen gjentatte ganger, men du burde ta det som en takk og en påminnelse om å fikse dynamoen din.

Lenke til kommentar

At din bil ikke er i teknisk stand til å kjøre med lys påslått er ingen som helst unskyldning for å kjøre uten. Enten får du la bilen din stå, eller så får du fikse problemet ditt.

 

At din bil har lys påslått er helt nødvendig i Norge hvor alle andre har det. Biler uten lys blir svært lett borte mellom andre biler med lys påslått. Hadde det vært standard at alle kjørte uten lys hadde det ikke vært noe problem.

 

Det er nok ikke særlig moro å krysse av for "ingen lys påslått" på skademeldingen dersom du havner i en ulykke. Det vil være god nok grunn for at du ender opp med all skyld selv om alt annet peker mot andre part.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Forresten, jeg har et spørsmål ang. rundkjøringer, som jeg lurer på om noen kan gi litt oppklaring i. Det har seg nemlig slik at vi i Stavanger er så heldige å ha mange teite rundkjøringer som er trafikkdominert rett gjennom. Når rushtiden da kommer er det som regel saktegående kø gjennom rundkjøringen. Når jeg da kommer fra siden og skal inn i trafikkflyten (se illustrasjon), er det da forferdelig galt av meg å gli sakte forover slik at bilen "bak" lager en luke til meg? Det er nemlig slik det fungerer her, man må være litt frempå om man vil komme inn (folk kjører jo såklart med <1 meter mellom bilene), og i 99% av tilfellene går dette helt fint. Men det hender at man treffer på egoister som absolutt ikke vil slippe deg frem, slik som i dag når jeg skulle hjem fra jobb, bilen foran meg glir inn og fletter helt fint, og jeg begynner å gli forover (bilen som skulle ha kommet bak hadde faktisk litt større mellomrom) og har HELE hennes bil bak meg (altså, snuten hennes var bak ræva mi), men tror du faen ikke at hun pressa seg fremover langs bilen min, slik at jeg måtte stoppe for at hun skulle få smyge seg inn foran meg (når det så vidt ikke var mer plass til at den brede bilen hennes kunne passere meg). Så, jeg lurer altså på hva reglene er her, for meg er det normal folkeskikk å samarbeide i slike tilfeller, men hva sier lovens lange tarm?

 

 

Lenke til kommentar

Hva loven sier vet jeg ikke men jeg ser på det som god folkeskikk jeg i slike sammenhenger..

Jeg gjør akkurat det samme og stort sett alle andre også som jeg har fått med meg.

Selvfølgelig kommer det noen innimellom som kjører på retta si, de kommer man ikke utenom men majoriteten kjører vel som "oss" vil jeg si..

Lenke til kommentar

Meh. Holdt på å kjøre ned en 16-åring på moped i dag, hun fant ut at hun skulle bryte vikeplikten sin rett foran bilen min. Ikke nok med det, jeg lå i en kø av biler, så hun kan ikke ha latt være å se meg/oss på veien heller. Hurra for mopedlappen fra fylte 16 år! :roll:

 

Enda godt for henne at jeg reagerte kjapt og laget to kølsvarte gummistreker på asfalten...

Lenke til kommentar

 

Strengt tatt har du ikke tillatelse til å gjøre dette ifølge trafikkreglene, siden du har vikeplikt. Men politiet kommer neppe og kaster deg rett i fengsel så lenge det er opplagt at det er eneste måten for deg å komme inn i køen på i rushtiden.

Lenke til kommentar

Forresten, jeg har et spørsmål ang. rundkjøringer, som jeg lurer på om noen kan gi litt oppklaring i. Det har seg nemlig slik at vi i Stavanger er så heldige å ha mange teite rundkjøringer som er trafikkdominert rett gjennom. Når rushtiden da kommer er det som regel saktegående kø gjennom rundkjøringen. Når jeg da kommer fra siden og skal inn i trafikkflyten (se illustrasjon), er det da forferdelig galt av meg å gli sakte forover slik at bilen "bak" lager en luke til meg? Det er nemlig slik det fungerer her, man må være litt frempå om man vil komme inn (folk kjører jo såklart med <1 meter mellom bilene), og i 99% av tilfellene går dette helt fint. Men det hender at man treffer på egoister som absolutt ikke vil slippe deg frem, slik som i dag når jeg skulle hjem fra jobb, bilen foran meg glir inn og fletter helt fint, og jeg begynner å gli forover (bilen som skulle ha kommet bak hadde faktisk litt større mellomrom) og har HELE hennes bil bak meg (altså, snuten hennes var bak ræva mi), men tror du faen ikke at hun pressa seg fremover langs bilen min, slik at jeg måtte stoppe for at hun skulle få smyge seg inn foran meg (når det så vidt ikke var mer plass til at den brede bilen hennes kunne passere meg). Så, jeg lurer altså på hva reglene er her, for meg er det normal folkeskikk å samarbeide i slike tilfeller, men hva sier lovens lange tarm?

 

 

Har vært i den situasjonen her og endel ganger. Trøndere er generelt lite villig i å slippe frem folk, så har egentlig bare to valg. Gi bånn gass når det kommer en luke på noen meter, eller vente på at det komme noen som skal inn samme vei som jeg kommer fra. Da blir det gjerne en luke stor nok til å komme seg inn på veien. :p

 

Ser irritasjonen din, og det er håpløst når folk ikke vil slippe deg inn, spesielt når det er køkjøring.

Lenke til kommentar

Kiire: Jeg bor et sted med en sånn rundkjøring. Eller rettere sagt to. I rushen går køa ofte ned mot 30 km/t i denne 70-sonen og gjennom rundkjøringene. Før den første av disse to rundkjøringene er det 2 felter, der høyre felt er kun for avkjøring til høyre. En smal trafikkøy hindrer de i å kjøre inn i rundkjøringa. Dermed blir det kø i venstre felt selv om høyre felt er helt ledig. Køa kan strekke seg en halv kilometer langs de to feltene, videre en halv kilometer mellom de to rundkjøringene og videre. Noen frekkinger velger høyre felt og sniker seg en halv kilometer frem i køa. Deretter kjører de til høyre og tar en lite trafikkert vei forbi den neste halve kilometeren med kø og skal derfra og ut i rundkjøring nr 2, hvor køa står akkurat slik du beskriver på tegninga. Folk kan altså snike seg forbi 1 km kø og trenge seg på i rundkjøringa. I dette tilfellet er altså god folkeskikk stikk motsatt av ditt tilfelle selv om rundkjøringa og trafikken akkurat rundt den er likt ditt tilfelle.

 

Jeg tror forresten det var en rettsak for ikke så lenge siden om en slik rundkjøring. Rettsaken kom opp etter en kollisjon mellom en buss og en personbil så vidt jeg husker. Alle som skal kjøre inn i en rundkjøring har vikeplikt for de som er i rundkjøringa. Det handler vistnok om å være i rundkjøringa først. Det vil si at vanligvis må man stoppe og slippe forbi 2-3 biler som er i rundkjøringa i det øyeblikket du stopper ved vikepliktskiltet, men deretter har andre, som kom til vikepliktskiltene på andre kanter av rundkjøringa samtidig som du kom til ditt vikepliktskilt, ikke rett til å kjøre før deg. Køa skal altså slippe deg frem, men ikke før bilene som er i rundkjøringa i det du ankommer dit, har kjørt ut. Du gjør altså ikke noe juridisk feil ved å presse deg sakte men sikkert inn i køa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvilket parti må man stemme på for å få innført fellingstillatelse og skuddpremie på disse kronidiotene som aldri kan overholde høyreregelen? Når jeg er på vei ut foran en bil som har vikeplikt for meg (i et oversiktlig kryss hvor jeg vet at personen ser meg), stirrer ham/henne i øynene og sitter på hornet for å illustrere min misnøye, så slipper personen ikke engang foten fra gasspedalen? Hva feiler det folk egentlig?

 

EDIT: Hvor lovlig er det å installere et kompressorhorn (lastebilhorn) i en vanlig bil, på en egen bryter f.eks? Et vanlig horn sier bare "dust, kutt ut du'a!", jeg vil ha et horn som sier "dra dæ no så te hælvete langt fan inn i skauen din jævla kødd!" :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...