Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Angående rundkjøringer, jeg har blitt veldig glad i folk som blinker inn også, når de skal ta en 270°. Jeg ble aldri opplært til dette på kjøreskolen, men prøver å innarbeide det som en god vane nå. Blinker alltid ut, men enkelte ganger hvis det er lite trafikk (altså, bare biler bak meg, og ingen som skal inn og kan være i tvil om jeg fortsetter eller ikke) så blinker jeg bare én gang - hva mener dere om dette? Selv syns jeg at det holder, men hvis det er slik at dette sees ned på så bør jeg kanskje skjerpe meg.

Jeg prøver å innarbeide blinking mot venstre i rundkjøringer jeg også. Jeg ser god nytteverdi av det i mange av de rundkjøringene jeg bruker, også i rushen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blinker ved 270°, og har alltid gjort det. Da jeg spurte kjørelæreren min om hvorfor man ikke lærer dette, var det fordi det ikke var påbudt, og så få gjorde det, at det ikke fikk noen prioritet, rett og slett for at elevene skulle få mindre å huske på.

Lenke til kommentar

Blinker alltid ut, men enkelte ganger hvis det er lite trafikk (altså, bare biler bak meg, og ingen som skal inn og kan være i tvil om jeg fortsetter eller ikke) så blinker jeg bare én gang - hva mener dere om dette? Selv syns jeg at det holder, men hvis det er slik at dette sees ned på så bør jeg kanskje skjerpe meg.

I mange nyere biler blinker blinklysene tre ganger hvis du forsiktig dytter spaken opp eller ned. Dette er veldig kjekt i blant annet rundkjøringer og ved feltskifte. Jeg "kopierer" dette når jeg kjører min egen, litt eldre, bil. Jeg syns du skal blinke minimum tre ganger, da det er mye lettere å oppfatte enn kun ett blink, som hvis sjåføren bak deg ser en annen retning det ene sekundet blinklyset ditt gir tegn.

Godt poeng. De situasjonene når jeg bare blinker én gang er for det meste i store rundkjøringer med to felt, og gjerne der man enten kan gå rett frem eller til venstre. Når jeg da legger meg ytterst regner jeg med at folk skjønner at jeg skal rett frem, og da tenker jeg at jeg ikke trenger å blinke mer enn en gang, og det er egentlig bare for å holde på vanen og ikke slurve.

 

(Forresten mente jeg ikke 270°, men 90° mot venstre. 270° blir jo det samme som å kjøre til høyre, men du tar en runde i rundkjøringen først. Blinker også hvis jeg skal ta en halv runde og kjøre i motsatt retning igjen. Lagde en liten figur, for jeg føler meg ikke fantastisk opplagt i dag etter en nokså hard russetid.

20100518-gk29m2w63r764eyis13p977y5a.jpg

Jeg blinker inn i rundkjøringen hvis jeg tar 90° mot venstre eller 180°)

 

..hvorfor svinger dere 270°, er det stas å kjøre en ekstra runde? Med mindre man skal kjøre overflødige runder er jo 180° maks man kan bruke en rundkjøring til, så jeg antar det dere tenker på er 90° venstre.

Nå var du akkurat før meg, jeg rettet nettopp meg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

..hvorfor svinger dere 270°, er det stas å kjøre en ekstra runde? Med mindre man skal kjøre overflødige runder er jo 180° maks man kan bruke en rundkjøring til, så jeg antar det dere tenker på er 90° venstre.

Det kommer an på om man måler vinkel i forhold til bilen, som du tok utgangspunkt i, eller om den måles fra midten av rundkjøringen.

Endret av djlord
Lenke til kommentar

Blinker alltid ut, men enkelte ganger hvis det er lite trafikk (altså, bare biler bak meg, og ingen som skal inn og kan være i tvil om jeg fortsetter eller ikke) så blinker jeg bare én gang - hva mener dere om dette? Selv syns jeg at det holder, men hvis det er slik at dette sees ned på så bør jeg kanskje skjerpe meg.

I mange nyere biler blinker blinklysene tre ganger hvis du forsiktig dytter spaken opp eller ned. Dette er veldig kjekt i blant annet rundkjøringer og ved feltskifte. Jeg "kopierer" dette når jeg kjører min egen, litt eldre, bil. Jeg syns du skal blinke minimum tre ganger, da det er mye lettere å oppfatte enn kun ett blink, som hvis sjåføren bak deg ser en annen retning det ene sekundet blinklyset ditt gir tegn.

Godt poeng. De situasjonene når jeg bare blinker én gang er for det meste i store rundkjøringer med to felt, og gjerne der man enten kan gå rett frem eller til venstre. Når jeg da legger meg ytterst regner jeg med at folk skjønner at jeg skal rett frem, og da tenker jeg at jeg ikke trenger å blinke mer enn en gang, og det er egentlig bare for å holde på vanen og ikke slurve.

Så lenge du faktisk gir tegn er det egentlig samme for meg hvor mange ganger du blinker! :)

 

Men som jeg sa, et enkelt blink er lett å overse, og det koster deg ikke så veldig mye å blinke to ganger til.

Lenke til kommentar

270° er riktig hvis man snakker om kompasskurs og tar utgangspunkt i rett frem = 0°.

Siden nord er opp = rett frem på de fleste kart så er det naturlig å tenke venstre = 270 °.

 

compass.jpg

 

I militæret bruker man ofte klokka som gradskive/retningsanviser. "Fi kl 9".

 

klokke.gif

Lenke til kommentar

Jeg pleier å blinke når jeg skal ut av rundkjøringen til venstre. Jeg gjør det konsekvent uansett hvor mange eller få folk som er til stede, fordi en vane er en vane og det er lettere å huske å gjøre det hvis du alltid gjør det av vane. Jeg fortsetter å blinke til venstre gjennom rundkjøringen til jeg skal av på neste utkjøring, så bytter jeg om og blinker til høyre. Lærte dette på kjøreskole, så det finnes faktisk noen lærere som lærer bort dette.

 

Ellers virker det på meg som om diskusjonen om hvordan man måler grader kommer igjen hver eneste gang vi diskuterer rundkjøringer. Kan vi ikke bli enige om å feks bruke urskiven hvor man kjører inn på "klokka seks", så slipper vi denne diskusjonen igjen? :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier å blinke når jeg skal ut av rundkjøringen til venstre. Jeg gjør det konsekvent uansett hvor mange eller få folk som er til stede, fordi en vane er en vane og det er lettere å huske å gjøre det hvis du alltid gjør det av vane. Jeg fortsetter å blinke til venstre gjennom rundkjøringen til jeg skal av på neste utkjøring, så bytter jeg om og blinker til høyre. Lærte dette på kjøreskole, så det finnes faktisk noen lærere som lærer bort dette.

Jeg lærte også dette, og fikk skryt av sensor som mente det burde vært påbudt. :p

Lenke til kommentar

Min kjørelærer lærte meg også dette, og begrunnet det med at det kan lette trafikkflyten og derfor er noe man bør gjøre. Han regnet også med at dette var noe som ville bli påbudt om få år, men det tror jeg nok er for optimistisk. Etter kjøretimene sitter dette igjen og jeg gjør det automatisk om jeg skal ut av rundkjøringen til venstre eller helt rundt. Bytter til høyreblink ved siste utkjøring før jeg skal ut.

 

Runars regel om at man bør blinke minimum tre ganger til høyre synes jeg er god, da det er fort gjort å ikke få med seg et eller to blink. Tre derimot skal det en del mer til å gå glipp av.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Når jeg skulle til venstre i en rundkjøring lærte jeg å blinke til venstre før rundkjøringen og slå av rett før jeg kjørte inn for så å begynne å blinke til høyre ved den utkjørselen før den jeg skulle ut i.

 

 

Over til noe annet: Nå holdt det på å smelle med et par syklister igjen. Jeg hadde nok med å se etter biler ettersom det er en ganske uoversiktlig utkjørsel. Det jeg tydeligvis ikke så var de to som syklet i veibanen med mørke kondomdrakter. Det er ikke lett å se, særlig ikke når det begynner å bli litt mørkt ute. Menmen det gikk nå bra da, selv om det kun var snakk om 5cm eller noe sånt. Tror de ble litt forskrekket for jeg tror de dunket med hånda på baksiden av bilen min. Heldigvis (for dems skyld) ble det ikke noe merke.

 

Det var forresten en ledig kjempeflott og bred gang/sykkelsti rett ved siden av veien som er sopet etter vinteren. Det vet jeg for jeg har stått der og tatt bilder av fly. :p

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Problemet med venstreblinking i rundkjøringer er fortsatt at folk flest (i hvertfall i Rogaland) ikke klarer begge dela.

De blinker til venstre inn i rundkjøringa men aldri ut. Dermed kunne de likegjerne bare gitt faen i all blinking i det heletatt. :thumbdown:

 

Pri. 1 - Legge seg riktig i rundkjøringen

Pri. 2 - Blinke på vei ut av rundkjøringen

Pri. 7 - Blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen om en skal til venstre.

 

Fikser du pri 1-6 så kjør i gang med venstreblinking. :w00t:

Problemet med å lære det bor er at venstreblinkingen, som er noe av det man bør prioritere lavest i en "opplæringsfase" er det som må foregå som noe av det første man foretar seg i ei rundkjøring. Dermed tar det fokus bort fra høyrere prioriterte oppgavene, og man får dårlige uvaner om man ikke henter seg inn.

 

Men er man flink til å legge seg riktig inn i rundkjøringa skal møtende sjåfør være passe tett om han ikke forstår det selv om du ikke venstreblinker.

Så jeg syntes det er bra at kjørelærere ikke lærer bort å venstreblinke. Det hadde fungert i en perfekt verden, men ikke i denne, desverre. :(

 

 

 

 

Tror de ble litt forskrekket for jeg tror de dunket med hånda på baksiden av bilen min. Heldigvis (for dems skyld) ble det ikke noe merke.

 

Nuvel.. :p

Om det skulle blitt et skyldspørsmål om hvem som måtte betalt for lakkering av bilen tror jeg du hadde satt sjegget i postkassa :p

Lenke til kommentar

 

 

Har et spørsmål relatert til en klage. En idiot som kom fra venstresiden i dette krysset, hvor de som kommer fra bunnen har vikeplikt for de fra venstre, satte på blinklyset til høyre et godt stykke før krysset, men han fortsatte rett frem på tross av at han plasserte seg litt ut mot høyresiden av sitt kjørefelt som om han skulle ta av. Om jeg, som kom fra bunnen, hadde valgt å krysse feltet og kjøre over i feltet som er markert med smale svarte streker og dermed blitt truffet av denne idioten, hvem hadde fått skylda?

 

Fyren blinker altså til høyre og plasserte seg litt ut mot høyre, som om han skulle ta av, men fortsatte rett frem og for meg virker det da totalt urimelig at jeg skulle sitte igjen med noe som helst skyld om han hadde truffet meg i siden i det jeg krysset feltet.

Lenke til kommentar

Du hadde fått all skyld som følge av brudd på vikeplikt, uten tvil. Derfor man ikke setter seg i en slik situasjon at blinklyser er det som skiller mellom sammenstøt og ikke sammenstøt.

 

Slike saker har det være mange av, og de ender som nevnt altså i at den som bryter vikeplikt får all skyld.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

De fleste (les: mange) er jo det da. Driter i speil, se seg for for vikeplikt, kjører med veldig variabel fart, slipper ikke forbi. En av de er nok til å få meg til å tenne iallefall, for det kan bli farlig. Om de er foran meg og krasjer, er sjansen enorm for at jeg iallefall knuser bilen og noen ribbein. Som igjen fører til sykemelding. Og jeg vil helst ikke ha det.

 

Forøvrig ikke en knust RX7 heller da :/

Lenke til kommentar

I samme slengen kan de bøtelegge alle som kjører rundt med defekte kjørelys.

Jeg tror heller det er defekt i hjernen. Enkelte kjører konsekvent med parklys + tåkelys både dag og natt. Først trodde jeg det var bare menn, men jeg har senere sett at også kvinner gjør dette. Det er både forbudt, upraktisk og farlig. Og lyset står ikke sånn i «default» posisjon når man starter. Man må aktivt vri den over hver gang, ellers står lyset på etter at man har skrudd av bilen.

 

Men hallo, i Nårge koster jo tåkelys 1 kr per par mens blinklys koster 9999 kr + moms!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...