Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

det er fullt lovlig å kjøre med park/tåkelys - i dagslys. i veitrafloven står det at "kombinasjonen park/tåke/grøftlys kan benyttes som kjørelys i dagslys fram til mørkets frambrudd"

å forby denne kombinasjonen fra starten av er helt tullete- det er feil justerte tåkelys/grøftlys som skulle vært forbudt-

 

mange kronidioter fyller opp bagasjerommene på bilene uten å justere ned kjørelysene, de blender mer. så hadde de hatt tåkelys så hadde det vært bedre. (hvis de er rett justert)

 

men dessverre for oss som ferdes daglig på norske veier, så er det folk uten førerkort som lager lovene og talentløse hagenisser med politiuniform som skal håndheve dem.

 

jeg overbevist om at svært mange veikryss/rundkjøringer har blitt tegnet av barnehage unger.

Stavanger f.eks: fatter ikke at det er mulig å lage komlokk-rundkjøringer. ikke alle kjører nissan micra.

Molde: mest ego sjfører i norge,

Bergen: eneste plass jeg vet om som har runkjøring midt på en motorvei. (arkitekt tosk!)

Oslo: er det meldt snø i morgen ble det trafikk-kaos i går. (tullete gjeng)

Kristiansund: har lokale rundkj. regler- vær forsiktig, man vet aldri hvor de skal.

Kristiansand: må være de tregeste i landet.

Trondheim: der er det bare farlig å være.

 

hva går rundt inni hodene på folk som bygger hus 2 meter fra europavei 6 og klager over mye trafikk etterpå, uff....

 

helt til slutt: antall døde i trafikken 1990-2008 gjennomsnitt ca 260- antall døde i trafikken 2009 213- iflg myndighetene/veivesentet så var dette pga midtdeler og nedsatt hastigheter... jaha?? bevis takk! mitt spørsmål: de siste 47, hva døde de av?

gjenomsnitt døde i norge 1990-2009 er det samme, så igjen- hva skjedde med de siste 47?

 

dagens klaging..... hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er fullt lovlig å kjøre med park/tåkelys - i dagslys. i veitrafloven står det at "kombinasjonen park/tåke/grøftlys kan benyttes som kjørelys i dagslys fram til mørkets frambrudd"

å forby denne kombinasjonen fra starten av er helt tullete- det er feil justerte tåkelys/grøftlys som skulle vært forbudt-

(...)

Bergen: eneste plass jeg vet om som har runkjøring midt på en motorvei. (arkitekt tosk!)

(...)

Hvorfor ikke bare forby denne kombinasjonen først som sist? Er vel ingen som har direkte nytte av å kjøre med park og tåke på dagtid heller? Da hadde man kanskje blitt kvitt litt flere av dem som "glemmer" å bytte lys etter mørkets frembrudd.

 

Regner med at du sikter til rundkjøring på E39/E16 i Åsane. Dette er IKKE motorvei, jfr. skilting på stedet. Motorvei opphører 500m før i nordlig retning, i sørlig retning er det enkelt og greit bare to felter. :)

 

EDIT: For øvrig mye enig med deg.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Regner med at du sikter til rundkjøring på E39/E16 i Åsane. Dette er IKKE motorvei, jfr. skilting på stedet. Motorvei opphører 500m før i nordlig retning, i sørlig retning er det enkelt og greit bare to felter. :)

Da nye E16 fra Sandvika og nordover ble bygget i fjor sommer ble det også bygget en "midlertidig" rundkjøring der E16 går over til firefeltsvei. Kommer man nordfra i 80 km/t forventer man ikke å plutselig støte på en stor rundkjøring med 50-sone, og i tillegg var det mer eller mindre elendig skiltet. 5 timer etter åpningen av veien havnet første bil på taket i denne fantastiske konstruksjonen, og dette er ikke den eneste ulykken som har skjedd.

 

I ettertid ble det satt opp større og flere skilt og det ble tydeligere merket i kjørefeltene, men fortsatt kjører folk som idioter når de kommer frem til rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Angående parklys + grøfte-/tåkelys er dette lovlig, men hva med alle som kjører med

nær-/kjørelys + grøfte-/tåkelys?

 

I Oslo er det nesten 50/50 av disse to kombinasjonene (ikke inkl. de som kjører med kun

nær-/kjøre-/parklys)...

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Jeg tror heller det er defekt i hjernen. Enkelte kjører konsekvent med parklys + tåkelys både dag og natt. Først trodde jeg det var bare menn, men jeg har senere sett at også kvinner gjør dette. Det er både forbudt, upraktisk og farlig. Og lyset står ikke sånn i «default» posisjon når man starter. Man må aktivt vri den over hver gang, ellers står lyset på etter at man har skrudd av bilen.

 

Men hallo, i Nårge koster jo tåkelys 1 kr per par mens blinklys koster 9999 kr + moms!

 

Jeg kjører kun med parklys + grøftelys på dagtid når det er lyst. Det er for å spare xenon pærene, samtidig som at jeg synes at det ser stiligere ut. :p

Tommelfingerregelen er vel at kjørelys skal brukes når gatelysene er på? Det var i hvertfall det politimannen sa til meg (kjørte med park + grøftelys, men det var fortsatt lyst ute) når jeg ble stoppa i en promillekontroll hjemme i helga.

 

 

Ellers synes jeg nesten at de bør bli påbudt med lys foran og bak på tråsykler. Det bør i hvertfall være slik hvis de skal sykle i veibanen, uansett tid på døgnet. Alle andre kjøretøy som er i veibanen må jo ha det så hvorfor skal ikke syklistene ha det? Det vil jo bli mye enklere å se dem da hvis de bruker noenlunde greie lys.

Samtidig synes jeg at det bør bli påbudt med gule sykkeljakker (utenom i løpssammenheng på lukket vei/område selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt med å spare xenonpærene. Da jeg skiftet ut mine kostet det fane meg over 3000 kr! Men da jeg regnet litt nærmere på det kom jeg fram til at siden disse pærene lyser såpass lenge (2000 timer), så utgjør det kun en kostnad på 2-3 øre/km. Drivstoff utgjør jo nærmere 60-90 øre/km.

 

Ser det virkelig stilig ut med tåkelys? Husk at xenon er mye dyrere. Det finnes masse folk som er misunnelige på oss «xenon-folk». Og derfor kjører de rundt med uoriginale, irriterende wannabe-xenon. Slå på xenon om dagen for showoff, da :p

Lenke til kommentar

Angående parklys + grøfte-/tåkelys er dette lovlig, men hva med alle som kjører med

nær-/kjørelys + grøfte-/tåkelys?

 

I Oslo er det nesten 50/50 av disse to kombinasjonene (ikke inkl. de som kjører med kun

nær-/kjøre-/parklys)...

Nær+grøft er KUN tillatt når siktforholdene krever det, altså ved tett tåke.

 

Min bils kjørelys ser forøvrig veldig ut som denne kombinasjonen, da park-lysene originalt sitter i grøftelyktholderne, og standard kjørelys(de som kommer på automatisk) er park+nær, som jo er helt vanlig, men parkp. pleier å sitte sammen med nærp. så man ikke ser det som 4 lys. På min gjør det derimot det, så jeg venter på å bli stoppet og forsøkt bøtelagt for å kjøre med nær+grøft.

I min forrige Audi fikk jeg faktisk bot for park+grøft på kveldstid.

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg nesten at de bør bli påbudt med lys foran og bak på tråsykler. Det bør i hvertfall være slik hvis de skal sykle i veibanen, uansett tid på døgnet. Alle andre kjøretøy som er i veibanen må jo ha det så hvorfor skal ikke syklistene ha det? Det vil jo bli mye enklere å se dem da hvis de bruker noenlunde greie lys.

 

§ 5. Lys og refleks

2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900219-0119.html#5

 

Jeg stemmer for å fjerne ordene som brukes i mørket eller i usiktbart vær fra lovteksten.

Lenke til kommentar

Syklistene kan gjerne slutte med de blinkende lysene. De kan være vannvittig irriterende.

Skal vi se. Hva er best?

 

  1. Irritere seg i et par minutter
  2. Kjøre på og drepe en syklist

Hvis du syns sykkellysene er så irriterende, hva tenker du rundt bilførere som kjører med feilstilte lys, glemmer å blende ned eller de uten et eneste lys? Skal vi kutte ut lys på bilene også, fordi de noen ganger er vanvittig irriterende?

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Syklistene kan gjerne slutte med de blinkende lysene. De kan være vannvittig irriterende.

Enig. Det er vanskeligere å vurdere avstanden til et blinkende lys, noe som faktisk øker risikoen. Smarte syklister har kun konstant på lys og ferdig med det. :)

Lenke til kommentar

Nær+grøft er KUN tillatt når siktforholdene krever det, altså ved tett tåke.

Jeg vet det. Jeg påpekte egentlig at mange gjør den feilen, men ser nå i ettertid at det kanskje ikke kommer så tydelig frem... :whistle:

 

Min bils kjørelys ser forøvrig veldig ut som denne kombinasjonen, da park-lysene originalt sitter i grøftelyktholderne, og standard kjørelys(de som kommer på automatisk) er park+nær, som jo er helt vanlig, men parkp. pleier å sitte sammen med nærp. så man ikke ser det som 4 lys. På min gjør det derimot det, så jeg venter på å bli stoppet og forsøkt bøtelagt for å kjøre med nær+grøft.

I min forrige Audi fikk jeg faktisk bot for park+grøft på kveldstid.

Sært... Hva slags bil kjører du? Bilde av bilen med lysene slik du beskriver? Gjerne også et med kombinasjonen nær + tåke, slik at vi ser forskjellen.

 

Og en ting til: er det ikke plassering og effekt av lykter som er relevant for hva som er lov og ikke? Og er det isåfall lov med lys slik du beskriver? :hmm:

Lenke til kommentar

Nær+grøft er KUN tillatt når siktforholdene krever det, altså ved tett tåke.

Dette stemmer ikke. Det var lov med nærlys og tåkelys samtidig før noen fant ut at ingen gadd å følge regelen som sa at "tillatt hjelpelys skal kun benyttes til det formål det er ment for" (som fortsatt er gjeldende, men blir fortsatt ikke håndhevet i det hele tatt) og bare heiv inn regelen "tåkelys er ikke tilatt sammen med nærlys", som da dekker hele året og hele døgnet. Det er ganske enkelt aldri en lovlig kombinasjon i Norge.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg nesten at de bør bli påbudt med lys foran og bak på tråsykler. Det bør i hvertfall være slik hvis de skal sykle i veibanen, uansett tid på døgnet. Alle andre kjøretøy som er i veibanen må jo ha det så hvorfor skal ikke syklistene ha det? Det vil jo bli mye enklere å se dem da hvis de bruker noenlunde greie lys.

Samtidig synes jeg at det bør bli påbudt med gule sykkeljakker (utenom i løpssammenheng på lukket vei/område selvfølgelig).

Kan nevne angående dette punktet at automatiske kjørelys blir påbudt på alle nye kjøretøyer fra 2011 eller 2012 (husker ikke nøyaktig) i hele EU/ECE-området. Dette er det stor motstand mot sørover i Europa, med begrunnelse at dette fjerner muligheten for andre trafikkanter enn biler å gjøre seg mer synlig, samt at det selvsagt vil gjøre at bilene vil gjøre trafikkanter uten lys mindre synlig.

 

Det er kanskje en grunn til at så mange personer, syklister, motorsyklister, osv. blir kjørt ned i Norge i sommerperioden med begrunnelsen "så ikke vedkommende".

 

EU-typen kjørelyskobling er ikke kompatibel med Norske, desverre. EU-reglene krever at de kan slås av, mens Norge krever at de ikke kan det. (ikke valgfritt i noen retning). Dvs. vi vil fortsatt i Norge ha en ødelagt lysbryter som ikke fungerer slik den er ment.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Bergen: eneste plass jeg vet om som har runkjøring midt på en motorvei. (arkitekt tosk!)

Tss, de fantastiske Rogalendingene har også fått til det. :thumbdown:

Det er riktignok ikke motorveiklasse, men mellom sandnes og bryne har de bygget flott ny firefelt MED RUNDKJØRINGENR!"¤

Hva faen?

Arkitektene på denna sida fjella har drekki for mye maling de siste åra. :wallbash:

 

Syklistene kan gjerne slutte med de blinkende lysene. De kan være vannvittig irriterende.

 

Jeg syntes det er bra at de blinker jeg. Møtte en syklist med lykten forran konstant på i mørket her om dagen, og på grunn av noen lys lengere i bakgrunn bak sykklisten var han helt umulig å se før jeg aldri hadde hatt sjangs til å stoppe i tide om han skulle vimsa ut i veien forran meg.

 

Det er ikke særlig vanskelig å vurdere avstanden til blinkende lys.

Og når du tar igjen en sykklist så slakker du av uansett, for du vet at han antagelig kun har 1/4 av farta di, så "problemet med å vurdere avstand" burde være bagateller.

Blinkende lys er mye lettere å få øye på, og med så lav fart de ofte har i forhold til bilister, så er det bare bra at de er lett synlige.

 

Nei, jeg lever heller noen blink her og der enn å ha kjørt i hjel en syklist.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min bils kjørelys ser forøvrig veldig ut som denne kombinasjonen, da park-lysene originalt sitter i grøftelyktholderne, og standard kjørelys(de som kommer på automatisk) er park+nær, som jo er helt vanlig, men parkp. pleier å sitte sammen med nærp. så man ikke ser det som 4 lys. På min gjør det derimot det, så jeg venter på å bli stoppet og forsøkt bøtelagt for å kjøre med nær+grøft.

I min forrige Audi fikk jeg faktisk bot for park+grøft på kveldstid.

Sært... Hva slags bil kjører du? Bilde av bilen med lysene slik du beskriver? Gjerne også et med kombinasjonen nær + tåke, slik at vi ser forskjellen.

 

Og en ting til: er det ikke plassering og effekt av lykter som er relevant for hva som er lov og ikke? Og er det isåfall lov med lys slik du beskriver? :hmm:

Har ikke eldre passater denne konfigurasjonen? Tenker da på denne typen. Jeg mener å huske at både tåkelys (hvis montert) og parklys er i "rammen" på støtfangeren, men det kan godt hende at jeg tar feil.

 

gxi: Er det virkelig et krav til at biler solgt i norge ikke skal kunne slå av lysene? Dette gjelder vel bare nye biler, og ikke bruktimport da, på samme måte som automatisk kjørelys ikke gjelder på bruktimport? Jeg syns det er idiotisk at man ikke skal kunne slå av lysene helt i biler kjøpt i norge, automatisk kjørelys er greit, men jeg ønsker å ha muligheten til å faktisk slå lysene helt av.

 

EDIT: Quote-fuckup...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...