Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Snylter said:

Det viktigste realistiske tiltaket vi kan innføre er å skille kjøreretningene så man ikke kolliderer med møtende trafikanter, det ville spart en hel del liv.

Et av de mest effektive tiltakene målt på kost og effekt er, dessverre, fotobokser. De er henter inn mer penger enn de koster og de er svært effektive i å redusere alvorlige ulykker.

Varslingssystem langs høyhastighetsveier som blinker dersom trafikken går sakte lengre frem kunne også være et billig og enkelt tiltak. 

1 hour ago, Snylter said:

Staten har ikke valgt å prioritere reelle tiltak for å få ned ulykkestallene, de driver med skrivebordsøvelser som har liten eller ingen reell betydning. Reduksjonen i dødsfall de siste årene er det hovedsaklig bilprodusentene og helt andre organer enn Norge som har bidratt til.

Norge er vel blant de landene i verden med minst trafikkdrepte pr. 100.000. Det kommer ikke av seg selv, dette er svært vellyket politikk ( dersom målet er få trafikkdrepte)

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250429-1

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, WiiBoy said:

Norge er vel blant de landene i verden med minst trafikkdrepte pr. 100.000. Det kommer ikke av seg selv, dette er svært vellyket politikk ( dersom målet er få trafikkdrepte)

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250429-1

Jada, vi har få trafikkdrepte.

Jeg vil tro mye av grunnen er lave hastigheter og de siste årene en vesentlig fornyelse av bilparken som igjen fører til sikrere forhold for trafikantene.

Er dette egentlig et resultat av vellykket politikk eller flaks?

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Snylter said:

Jada, vi har få trafikkdrepte.

Jeg vil tro mye av grunnen er lave hastigheter og de siste årene en vesentlig fornyelse av bilparken som igjen fører til sikrere forhold for trafikantene.

Er dette egentlig et resultat av vellykket politikk eller flaks?

Bilparken i Norge er på ingen måte eksepsjonelt nyere eller bedre enn i mange andre sammenlignbare land, så forskjellen handler om utforming av veier, begrensinger (som hastighet og alkohol) og kultur.

Det er tre ting som definitivt er styrt politisk.

Om politikeren har oppnådd målet de ønsket på grunn av eller på tross av vedtakene sine kan alltid diskuteres, men for min del så synes jeg det blir tullete å påstå at dette handler om flaks.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (14 timer siden):

Bilparken i Norge er på ingen måte eksepsjonelt nyere eller bedre enn i mange andre sammenlignbare land […]

Det er helt sant. 

Bilparken i Norge har alltid vært langt bak resten av sammenlignbare land. Det er ikke noe nytt. 

Det som er nytt, er hvor langt bak vi lå. Det har nemlig skjedd en (liten) viktig endring.

• Før «alle» kjøpte seg elbil, så var bilparken vår betydelig eldre, målt opp mot sammenlignbare land
  • Uten skatt, mva og andre avgifter, ble det mulig å kjøpe seg rimelige, men NYE, elbiler for folk flest (fra Nissan Leaf til Tesla Model 3, og alt i mellom. Biler priset for folk flest!)
  • Bilparken vår ble betydelig oppgradert (i snitt-alder) grunnet dette
  • Lavere alder på bilpark (i snitt) er ikke en villet politikk! Det er en (heldig) bi-effekt av miljøpolitikken. Men ikke noe politikerne våre aktivt ønsker!

-------------------------

Jeg tok meg frihet til å leke med faktiske tall, fra SSB (https://www.ssb.no/statbank/table/08581?sq=30114570)

Helt ærlig har snittalderen falt mye mindre enn jeg trodde. Jeg trodde forskjellen skulle være merkbar, og at den skulle ha begynt tidligere. Men nei; bilparkens alder har økt jevnt og trutt, frem til 2023, for så å få en voldsom dupp. 

I tillegg til alder, har også antall kjøretøy økt. Hvorfor? Det vet jeg ikke. Kanskje fler enn forventet ikke vraket den gamle fossilbilen sin, men lot den stå langtidsparkert i garasjen i ~8 år, just in case? Eller for de få langturer familien skal ut på? 

Norgesferie med familien, i en gammel Nissan Leaf, vil jeg ikke anbefale. Bilen er mer enn behagelig nok å kjøre og å sitte i. Lastekapasiteten er det ingenting å si på! Men rekkevidden ... Når batteriet er på skuffende 24kWh, er det begrenset hvor langt man kommer (spesielt etter noen år med batterislitasje). I praksis kanskje ca 10 mils rekkevidde? 

Dersom folk ikke vraker gamle biler ved innkjøp, så øker snitt-alder på bilpark. Hvis vi så antar at ny-bilen brukes mest, så vil de fleste kjøre kilometer allikevel gjøres med en bil av nyere standard, nyere sikkerhet. Ergo trenger ikke økt alder på den parkerte bilpark bety så mye. Dessverre har jeg ikke tall over gj.snitt kjørelengde pr bil-alder. (Ikke orker jeg å regne mer på dette heller 😛

Min hypotese er at gj.snitts-alder på biler du i praksis møtte på veien, er lavere enn utregnet snitt i tabell under.
Nuvel. 

Screenshot2026-01-29at12_38_43.thumb.png.4f5d32c176cf76f6442db90f268f0ab3.png

Se droppen fra 2024!  

Dessverre ser jeg ikke tall fra 2025 i statistikkbanken til SSB. Det kommer vel senere i år? 

Fortsetter trenden? Eller har det snudd? 🤷‍♂️

For å backe opp hypotesen om at folk som kjøpe seg billig elbil ikke vraket fossil-dyret sitt, burde jeg sikkert ha gravd frem spørreundersøkelser, eller lignende. Det gjorde jeg ikke. Men i tallene fra SSB ligger også hvor mange personbiler som finnes. Altså total størrelse på bilparken. Den er visualisert her: 

Screenshot2026-01-29at12_57_09.png.995d714b431600cd26f397659681150e.png

Ergo: Antall biler har økt jevnt og trutt frem til 2022. Det samme gjorde snitt-alder. 

I 2023 og 2024 har trenden IKKE fortsatt. I stedet er det et markant avvik fra forventet trend-linje. 

Bilparken har blitt mindre. Folk har i praksis solgt unna elle vraket biler. Er det kjøretøy sendt til Ukraina som påvirker statistikk?  Eller har ikke familier lyst på 2 biler lenger? Jeg aner ikke.. Men bilparken har krympet noe inn. Og snitt-alder droppet markant.

Vilt drøy konklusjon: det er stort sett eldre kjøretøy som sendes til spiker. Ikke ny-bilen. 

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...