WiiBoy Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar 1 hour ago, Snylter said: Det viktigste realistiske tiltaket vi kan innføre er å skille kjøreretningene så man ikke kolliderer med møtende trafikanter, det ville spart en hel del liv. Et av de mest effektive tiltakene målt på kost og effekt er, dessverre, fotobokser. De er henter inn mer penger enn de koster og de er svært effektive i å redusere alvorlige ulykker. Varslingssystem langs høyhastighetsveier som blinker dersom trafikken går sakte lengre frem kunne også være et billig og enkelt tiltak. 1 hour ago, Snylter said: Staten har ikke valgt å prioritere reelle tiltak for å få ned ulykkestallene, de driver med skrivebordsøvelser som har liten eller ingen reell betydning. Reduksjonen i dødsfall de siste årene er det hovedsaklig bilprodusentene og helt andre organer enn Norge som har bidratt til. Norge er vel blant de landene i verden med minst trafikkdrepte pr. 100.000. Det kommer ikke av seg selv, dette er svært vellyket politikk ( dersom målet er få trafikkdrepte) https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250429-1 2 1
Snylter Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar 5 hours ago, WiiBoy said: Norge er vel blant de landene i verden med minst trafikkdrepte pr. 100.000. Det kommer ikke av seg selv, dette er svært vellyket politikk ( dersom målet er få trafikkdrepte) https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250429-1 Jada, vi har få trafikkdrepte. Jeg vil tro mye av grunnen er lave hastigheter og de siste årene en vesentlig fornyelse av bilparken som igjen fører til sikrere forhold for trafikantene. Er dette egentlig et resultat av vellykket politikk eller flaks? 1
WiiBoy Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar 3 hours ago, Snylter said: Jada, vi har få trafikkdrepte. Jeg vil tro mye av grunnen er lave hastigheter og de siste årene en vesentlig fornyelse av bilparken som igjen fører til sikrere forhold for trafikantene. Er dette egentlig et resultat av vellykket politikk eller flaks? Bilparken i Norge er på ingen måte eksepsjonelt nyere eller bedre enn i mange andre sammenlignbare land, så forskjellen handler om utforming av veier, begrensinger (som hastighet og alkohol) og kultur. Det er tre ting som definitivt er styrt politisk. Om politikeren har oppnådd målet de ønsket på grunn av eller på tross av vedtakene sine kan alltid diskuteres, men for min del så synes jeg det blir tullete å påstå at dette handler om flaks. 3 1 1
qualbeen Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar WiiBoy skrev (14 timer siden): Bilparken i Norge er på ingen måte eksepsjonelt nyere eller bedre enn i mange andre sammenlignbare land […] Det er helt sant. Bilparken i Norge har alltid vært langt bak resten av sammenlignbare land. Det er ikke noe nytt. Det som er nytt, er hvor langt bak vi lå. Det har nemlig skjedd en (liten) viktig endring. Før «alle» kjøpte seg elbil, så var bilparken vår betydelig eldre, målt opp mot sammenlignbare land Uten skatt, mva og andre avgifter, ble det mulig å kjøpe seg rimelige, men NYE, elbiler for folk flest (fra Nissan Leaf til Tesla Model 3, og alt i mellom. Biler priset for folk flest!) Bilparken vår ble betydelig oppgradert (i snitt-alder) grunnet dette Lavere alder på bilpark (i snitt) er ikke en villet politikk! Det er en (heldig) bi-effekt av miljøpolitikken. Men ikke noe politikerne våre aktivt ønsker! ------------------------- Jeg tok meg frihet til å leke med faktiske tall, fra SSB (https://www.ssb.no/statbank/table/08581?sq=30114570) Helt ærlig har snittalderen falt mye mindre enn jeg trodde. Jeg trodde forskjellen skulle være merkbar, og at den skulle ha begynt tidligere. Men nei; bilparkens alder har økt jevnt og trutt, frem til 2023, for så å få en voldsom dupp. I tillegg til alder, har også antall kjøretøy økt. Hvorfor? Det vet jeg ikke. Kanskje fler enn forventet ikke vraket den gamle fossilbilen sin, men lot den stå langtidsparkert i garasjen i ~8 år, just in case? Eller for de få langturer familien skal ut på? Norgesferie med familien, i en gammel Nissan Leaf, vil jeg ikke anbefale. Bilen er mer enn behagelig nok å kjøre og å sitte i. Lastekapasiteten er det ingenting å si på! Men rekkevidden ... Når batteriet er på skuffende 24kWh, er det begrenset hvor langt man kommer (spesielt etter noen år med batterislitasje). I praksis kanskje ca 10 mils rekkevidde? Dersom folk ikke vraker gamle biler ved innkjøp, så øker snitt-alder på bilpark. Hvis vi så antar at ny-bilen brukes mest, så vil de fleste kjøre kilometer allikevel gjøres med en bil av nyere standard, nyere sikkerhet. Ergo trenger ikke økt alder på den parkerte bilpark bety så mye. Dessverre har jeg ikke tall over gj.snitt kjørelengde pr bil-alder. (Ikke orker jeg å regne mer på dette heller 😛) Min hypotese er at gj.snitts-alder på biler du i praksis møtte på veien, er lavere enn utregnet snitt i tabell under. Nuvel. Se droppen fra 2024! Dessverre ser jeg ikke tall fra 2025 i statistikkbanken til SSB. Det kommer vel senere i år? Fortsetter trenden? Eller har det snudd? 🤷♂️ For å backe opp hypotesen om at folk som kjøpe seg billig elbil ikke vraket fossil-dyret sitt, burde jeg sikkert ha gravd frem spørreundersøkelser, eller lignende. Det gjorde jeg ikke. Men i tallene fra SSB ligger også hvor mange personbiler som finnes. Altså total størrelse på bilparken. Den er visualisert her: Ergo: Antall biler har økt jevnt og trutt frem til 2022. Det samme gjorde snitt-alder. I 2023 og 2024 har trenden IKKE fortsatt. I stedet er det et markant avvik fra forventet trend-linje. Bilparken har blitt mindre. Folk har i praksis solgt unna elle vraket biler. Er det kjøretøy sendt til Ukraina som påvirker statistikk? Eller har ikke familier lyst på 2 biler lenger? Jeg aner ikke.. Men bilparken har krympet noe inn. Og snitt-alder droppet markant. Vilt drøy konklusjon: det er stort sett eldre kjøretøy som sendes til spiker. Ikke ny-bilen. 2
Dubious Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Det finnes omtrent 200 000 registrerte veterankjøretøy i Norge, ifølge tall fra KNA. Det er nesten alle kjøretøy over 20 år. 1
Deechon Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars Sen kveld ute på det som i utgangspunktet er stille påsketrafikk da jeg plutselig fikk en model s som sneiet forbi meg i rykende fart på motorveien. Tutet på han og da begynte han å kaste bilen fra ene siden av veien til den andre før han akselererte videre. Dust.
Gavekort Skrevet 29. mars Skrevet 29. mars Hadde en morsom opplevelse med en fransk turist her om dagen. Han forstod tydeligvis ikke at man må flette inn på et spesifikt tidspunkt for å kjøre av motorveien og inn mot sentrum, så han ble rasende når jeg "presset" meg inn for å kjøre av. Jeg bedømte den luken som helt kurant å ta, men uansett så ble han rasende. Masse blinking med lys hytting med never, sacre bleu osv. På et tidspunkt så kjørte han forbi og presset meg bakover, som var da jeg forstod at han ikke var helt stabil. Ble litt rystet men jeg holdt hodet kaldt, så tenke jeg kunne ha det litt gøy i stedet. Jeg visste at det ikke er så fryktelig mange veier man kan ta opp mot sentrum, og jeg kan ta omtrent alle av dem for å komme meg hjem. Så jeg bare fortsatte å følge bak han. Vanlig tempo, vanlig avstand, som om jeg skulle ta "rute-alternativ D" hjem. Kunne se at han ble mer og mer nervøs av å ha meg bak han, så han begynte å gasse, bremse, kjøre sakte før grønne lyskryss osv. Jeg bare cruiset bak han, god avstand, samme vei han skulle og beundret kunstverket jeg hadde laget. Pièce de résistance var når vi kom til en rundkjøring der jeg må snu 180 for å komme meg hjem på "rute-alternativ D" (Kunne fortsatt om jeg orket, men tipper han allerede hadde ganske mye adrenalin i kroppen) der han trodde jeg var så i hugget på han at han ble med meg de 180 gradene og kjørte videre 360 grader i rundkjøringen til hver vår vei. Et av de festligste road rage øyeblikkene jeg har opplevd. Tipper det tok noen timer før adrenalinnivået til franskmannen senket seg, og til neste gang så glemmer han forhåpentligvis ikke av at det er mulig å følge etter hverandre, og du vet aldri hvilken person du har irritert på deg, om han er ustabil eller ikke. 2
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Intet mindre enn fem biler parkert i sykkelfeltet i Dronning Eufemias gate, på en strekning på 3-400m. Det sedvanlige svaret når man kommenterer at det ikke er lov å stå der: "Hvor skal jeg ellers stå?!" Vel, det finnes faktisk både sidegater hvor det er lov å stanse og en hel holdeplass ved Oslo S. Og hvis man absolutt er pokka nødt til å stanse i akkurat Dronning Eufemias gate, er det faktisk ikke noe forbud mot å stoppe i kjørebanen, i motsetning til sykkelfeltet. 1 2
skaftetryne32 Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden): Intet mindre enn fem biler parkert i sykkelfeltet i Dronning Eufemias gate, på en strekning på 3-400m. Det sedvanlige svaret når man kommenterer at det ikke er lov å stå der: "Hvor skal jeg ellers stå?!" Vel, det finnes faktisk både sidegater hvor det er lov å stanse og en hel holdeplass ved Oslo S. Og hvis man absolutt er pokka nødt til å stanse i akkurat Dronning Eufemias gate, er det faktisk ikke noe forbud mot å stoppe i kjørebanen, i motsetning til sykkelfeltet. Se på det som en utmerket mulighet til å starte med trial sykling, jeg tror kanskje det hadde vært et brukbart insentiv til å parkere ett annet sted også😁
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Vel, jeg vurderer å begynne å parkere sykkelen midt i veibanen for å knytte skoene o.l. siden "jeg skal bare" tydeligvis er gyldig grunn. 4
RookieNO Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Jeg kan se begge sidene av den saken, men som bilist så holder jeg med Hugo akkurat her, vanskelig og ikke se poenget
qualbeen Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars I Spania opplever jeg at bilister faktisk stopper midt i kjørefeltet. Blokkerer alt og alle bak. Hvorfor? Jo, nei, "skal bare"... 🤯 For meg, sitter det langt inne å blokkere andre. Jeg hater å være i veien for andre. Hvis jeg må blokkere noen, så prøver jeg alltid å være til ulempe for færrest mulig folk. Så derfor kan jeg forstå at noen velger å forulempe syklister i stedet for bilister (det er stort sett færre av de, samt at syklistene kommer seg rundt. Motsatt fall; en bilist kommer seg ikke rundt, om man blokkerer kjørefeltet. Dog; det at jeg forstår, betyr ikke at jeg støtter. Det er ikke tillatt! Og det er grådig irriterende for enhver syklist, samt at det skaper trafikkfarlige situasjoner for den myke trafikant (syklist). Løsning: sykkelfelt og kjørebane burde hatt noen fysiske skiller. Jeg forstår ikke hvorfor vi kun adskiller dette med litt maling. Helt idiotisk! 1 2
skaftetryne32 Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars qualbeen skrev (27 minutter siden): Løsning: sykkelfelt og kjørebane burde hatt noen fysiske skiller. Jeg forstår ikke hvorfor vi kun adskiller dette med litt maling. Helt idiotisk! Der det er mulig så er det fint, men noen ganger blir det vanskelig tror jeg, så litt av løsningen er at de sykkelveiene må respekteres av andre trafikanter, men den kulturen har vi ganske enkelt ikke. Amsterdam er et godt eksempel på noe vi bør prøve å etterligne, der er det noen ganger ett fysisk skille, men der det ikke er et fysisk skille så er skillet maling og rød asfalt ikke noe mer, og det respekteres, i motsetning til i Norge der det er enkelte bilister som nærmest har erklært krig mot syklister. Jeg støtter dog et fullt utbygd sykkelvei nettverk, det kommer til å koste en formue, men får vi folk på en sykkel og ut av bilen så er det milliarder å spare på ren helsegevinst. 2
:utakt Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars (endret) I hovedsak skiller vi bare møtende trafikk med en malingstripe også. Om noen hundre år kommer etterkommerne våre til å klø seg i hodet over at vi satte oss inn i noe som veide over et tonn og suste avgårde i 80 km/t, uten annen sikring enn egne ferdigheter, en gul stripe maling og et håp om at møtende trafikant ikke gjorde noe dumt. Jeg skjønner at syklister irriterer seg over feilparkering, men samtidig så er det mye lettere å svinge rundt hindringer med en sykkel. Det er sånt jeg ikke orker å hisse meg opp over. Hvis andre syns det er verdt det, så for all del. På gamle Twitter var det noen kontoer der syklister filmet at de sparket i biler og slo i stykker speil når de passerte sånne. Det syns jeg blir fullstendig useriøst. Blir man så hissig er det på tide å ta bussen i stedet. Endret 30. mars av :utakt
skaftetryne32 Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars :utakt skrev (14 minutter siden): men samtidig så er det mye lettere å svinge rundt hindringer med en sykkel. Det er sånt jeg ikke orker å hisse meg opp over. Hvis andre syns det er verdt det, så for all del. Det er også mye lettere for mykere trafikanter og bli alvorlig skadet fordi de må styre vekk fra veier som egentlig er ment for syklister, og inn i veier som er ment for tungtrafikk. :utakt skrev (15 minutter siden): På gamle Twitter var det noen kontoer der syklister filmet at de sparket i biler og slo i stykker speil når de passerte sånne. Det syns jeg blir fullstendig useriøst. Blir man så hissig er det på tide å ta bussen i stedet. Si det samme til bilistene når de bryter loven, men ja det er ikke noe en kommer langt med, hadde de hatt litt vett så hadde de fått dem tauet i stedet for. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. april Skrevet 2. april :utakt skrev (På 30.3.2026 den 14.05): Jeg skjønner at syklister irriterer seg over feilparkering, men samtidig så er det mye lettere å svinge rundt hindringer med en sykkel. Det er sånt jeg ikke orker å hisse meg opp over. Hvis andre syns det er verdt det, så for all del. På gamle Twitter var det noen kontoer der syklister filmet at de sparket i biler og slo i stykker speil når de passerte sånne. Hadde det vært en og annen bil det var snakk om, så hadde jeg vært enig. Men her var det snakk om 5 stk på et fåtalls hundre meter og da begynner det å bli veldig irriterende, særlig når det å svinge utenom disse bilene innebærer å bevege seg ut i et ganske tungt trafikkert felt med busser og taxier. Det er gjerne også slik at når det er mest trafikk i den gata, at sykkelfeltet plutselig blir veldig attraktivt som parkeringsplass. Og jeg forstår altså ikke hvorfor det ikke er mulig å bruke 2 min ekstra på å kjøre inn i en av sidegatene for å stoppe der. Jeg har lappet til et par speil (og slått i noen sideruter) opp igjennom, men da fordi bilistene omtrent har presset meg opp på fortauet eller ut i bussfeltet i det de har vrengt inn i sykkelfeltet. Sånt er det heldigvis blitt langt mindre av ettersom det virker som om bilistene i Oslo generelt er blitt mer påpasselige med å kikke i høyre sidespeil før de legger over. 1
Snylter Skrevet 2. april Skrevet 2. april Det største problemet i området der er jo at man har bestemt at det ikke skal være biler der, helt uten å legge tilrette for bilister så de kan unngå området. 2
qualbeen Skrevet 2. april Skrevet 2. april Snylter skrev (3 timer siden): Det største problemet i området der er jo at man har bestemt at det ikke skal være biler der, helt uten å legge tilrette for bilister så de kan unngå området. Det her helt sikkert et meget aktuelt, og reelt, problem. Det er dog ikke syklistenes feil. Å ta seg til rette, ved å parkere midt i et sykkelfelt, er ikke veien å gå. Finn heller en sidevei, eller en annen måte å stoppe (ulovlig) på, uten at det er midt i kjørebanen til en annen trafikantgruppe. Ja, også burde man nok uavhengig av dette prøvd å påvirke politikere, dersom det er slik at stopp-lommer er sårt ønsket fra bilistenes side. 2
Snylter Skrevet 2. april Skrevet 2. april 8 minutes ago, qualbeen said: Det her helt sikkert et meget aktuelt, og reelt, problem. Det er dog ikke syklistenes feil. Å ta seg til rette, ved å parkere midt i et sykkelfelt, er ikke veien å gå. Finn heller en sidevei, eller en annen måte å stoppe (ulovlig) på, uten at det er midt i kjørebanen til en annen trafikantgruppe. Ja, også burde man nok uavhengig av dette prøvd å påvirke politikere, dersom det er slik at stopp-lommer er sårt ønsket fra bilistenes side. Altså, det er ikke bilistenes feil at politikerne har tatt seg til rette heller. Selv har jeg kommet dit at jeg ikke gidder å bry meg lenger, jeg parkerer der jeg har behov for når jeg har behov. Var en tur i området der i fjor, det var ikke veldig kurant å være bevegelseshemmet der da.. Jeg gikk på krykker og hadde enorme smerter i et bein. Parkerte til slutt i et parkeringshus, kostet like mye som et besøk på en helt ok restaurant, i tillegg fikk jeg slite med at jeg måtte bevege meg langt.
skaftetryne32 Skrevet 5. april Skrevet 5. april Snylter skrev (På 2.4.2026 den 17.01): Altså, det er ikke bilistenes feil at politikerne har tatt seg til rette heller. Vel det er jo egentlig langt på vei det da, har man bil sertifikat så har man ofte stemmerett også, i motsetning til en viss andel syklister som strengt tatt er å regne som barn ennå, og tar man seg til rette og parkerer i sykkelfelt så er det bilisten sin feil det også. Snylter skrev (På 2.4.2026 den 17.01): Selv har jeg kommet dit at jeg ikke gidder å bry meg lenger, jeg parkerer der jeg har behov for når jeg har behov. Vel ikke bli sutrete om noen trial sykler over bilen din for det er akkurat hva noen kommer til å gjøre, de gidder ikke å bry seg, akkurat som deg. https://www.trial-bikes.com/en/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå