Sovna Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Tror ikke det er så mange som er klar over at det er vikeplikt for buss ut fra holdeplass på ring 3 i Oslo når det har blitt vinter/miljø fartsgrense. 70 normalt, 60 vinter/miljø. Jeg ser at bussjåførene er relativt forsiktig når de kjører ut fra disse holdeplassene, noe de har tradisjon for å ikke gjøre særlig ellers. Så de skjønner nok godt at andre ikke skjønner dette med vinter fartsgrense. 2
Hanhijnn Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Hugo_Hardnuts skrev (15 timer siden): Hanhijnn skrev (16 timer siden): Hvordan vil du håndheve det? Tenker du hvordan jeg mener det bør sanksjoneres, eller mer spesifikt hvordan "forbudt å sykle på fortau" skal defineres? Hvordan tenker du at et sånt forbud skal håndheves? Rent praktisk og regulatorisk.
skaftetryne32 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Hugo_Hardnuts skrev (17 timer siden): Jeg håper virkelig dette blir gjennomført, og at det i tillegg blir å gjelde for alle typer syklister og i hele landet: Jeg håper på dette jeg også, det vil bety at vi får egne veier for syklister, for ikke forvent at noen med vettet i behold legger seg ut på bilvei på en sykkel, da blir jeg heller på fortauet. Dedikert sykkelvei koster dog fra 30000 kr til opp mot 115000 kroner per meter i følge ki, jeg tror dog det er verdt det i det lange løp. Nederland bruker visstnok 1.5% av sitt budsjett på sykkelveier og får 3% tilbake i bedre folkehelse, det høres ut som fornuftig pengebruk, Nederland er dog ganske flatt i motsetning til Norge.
Dubious Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Alt de trenger å gjøre er å skille gang- og sykkelveier, sånn at det blir gang, og sykkelvei. De kan starte med en hvit stripe mellom gående og syklende.
skaftetryne32 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Dubious skrev (4 minutter siden): Alt de trenger å gjøre er å skille gang- og sykkelveier, sånn at det blir gang, og sykkelvei. De kan starte med en hvit stripe mellom gående og syklende. Det kan funke her og der, men det blir liten plass på både gående og syklister der det er trafikk. Dubious skrev (1 minutt siden): De kan starte med en hvit stripe mellom gående og syklende. Noe folk flest ofte ikke legger merke til, eller ikke bryr seg om, vi trenger et tydelig skille, rød asfalt for syklister f.eks å tydelig merking å tydelig avskilt fra annen trafikk er løsningen, ett enkelt strøk med maling kommer folk flest ikke til å merke engang i den stimen av mennesker vi ser enkelte steder, det kan funke i mer grisgrendte strøk, men ikke i byen.
Dubious Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Det kan funke her og der, men det blir liten plass på både gående og syklister der det er trafikk. Noe folk flest ofte ikke legger merke til, eller ikke bryr seg om, vi trenger et tydelig skille, rød asfalt for syklister f.eks å tydelig merking å tydelig avskilt fra annen trafikk er løsningen, ett enkelt strøk med maling kommer folk flest ikke til å merke engang i den stimen av mennesker vi ser enkelte steder, det kan funke i mer grisgrendte strøk, men ikke i byen. Der det er mye trafikk må det mer til, men det er veldig mange nye veier som blir laget med gang- og sykkelveier, hvor det ikke ville kostet mye å legge på en hvit stripe. 1
skaftetryne32 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Dubious skrev (6 minutter siden): Der det er mye trafikk må det mer til, men det er veldig mange nye veier som blir laget med gang- og sykkelveier, hvor det ikke ville kostet mye å legge på en hvit stripe. Det er sant, men det er sjelden jeg ser noen som faktisk respekterer stripene, og da er poenget borte, og ofte er de så lite trafikkert de veiene at det knapt er et poeng med dem i utgangspunktet, det er nok mye av grunnen til at det er ingen som respekterer dem.
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) Hanhijnn skrev (6 timer siden): Hvordan tenker du at et sånt forbud skal håndheves? Rent praktisk og regulatorisk. Jeg tenker man dels må drive informasjonsarbeid og dels kontrollvirksomhet. Pr. nå aner man i hvert fall en effekt i hovedstaden av fokuset på at syklister sykler på rødt. Vi blir stadig flere som står og venter på det grønne lyset. Man må anta at man vil få en lignende effekt knyttet til andre forbud man har fokus på. skaftetryne32 skrev (4 timer siden): Jeg håper på dette jeg også, det vil bety at vi får egne veier for syklister, for ikke forvent at noen med vettet i behold legger seg ut på bilvei på en sykkel, da blir jeg heller på fortauet. Dedikert sykkelvei koster dog fra 30000 kr til opp mot 115000 kroner per meter i følge ki, jeg tror dog det er verdt det i det lange løp. Nederland bruker visstnok 1.5% av sitt budsjett på sykkelveier og får 3% tilbake i bedre folkehelse, det høres ut som fornuftig pengebruk, Nederland er dog ganske flatt i motsetning til Norge. Mmm, mener du at det er generelt uforsvarlig å sykle i veibanen der man i dag kun har fortau som alternativ? For jeg tenker at de fleste stedene hvor det er fortau langs bilveien og ikke gang- og sykkelvei eller sykkelfelt, er som regel veier hvor fartsgrensen er så lav at jeg ikke helt ser problemet med å sykle der. Vi vil jo typisk snakke inne i byer/tettsteder. Edit: Også er jeg jo enig i at egen infrastruktur er det beste, men ikke alltid praktisk eller økonomisk mulig. Endret 14. januar av Hugo_Hardnuts 1
fredrik2 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Sykling på fortau er forbjudet i de flesta länder. Hvis Norge ska införa det så må man tillatte sykling på g/s veier. Ett strek på en vanlig sykkelvei blir för smalt och skulle ikke göra det bättre. En del gående borde verkligen förstå at det er bra hvis gående går på sidan av en g/s i stället för mitten eller flera i bredd.
skaftetryne32 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Hugo_Hardnuts skrev (51 minutter siden): Mmm, mener du at det er generelt uforsvarlig å sykle i veibanen der man i dag kun har fortau som alternativ? Det er kort og godt livsfarlig for syklister i bilveien, de aller fleste oppfører seg, men den lille promillen som ikke gjør det er livsfarlige, jeg har fått nok og beveger meg ikke ut på en bilvei igjen med min sykkel, de tror kanskje det er veldig uskyldig å presse en syklist ut av veien, men en vet ikke hva som kan skje, en vet ikke hva som ligger i grøftekanten, en stor stein eller noe skarpt, det har skjedd med viten og vilje alt for mange ganger, jeg gidder ikke å utsette meg for den dritten lenger. 2
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Jeg kan være enig når det er snakk om landevei, men der er jo ikke fortau et alternativ uansett. Inne i by/tettsted er min erfaring at det ikke er noe problem. Kanskje jeg har vært heldig...
Dubious Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar fredrik2 skrev (8 timer siden): Sykling på fortau er forbjudet i de flesta länder. Hvis Norge ska införa det så må man tillatte sykling på g/s veier. Ett strek på en vanlig sykkelvei blir för smalt och skulle ikke göra det bättre. En del gående borde verkligen förstå at det er bra hvis gående går på sidan av en g/s i stället för mitten eller flera i bredd. Det er tillatt å sykle på gang- og sykkelveier, og der er laget brede nok til at de kan lage 1 sykkelfelt, avskilt med stripe. Unødvendig med plass for møtende syklister for så mange er det ikke som sykler. Der det er mye folk så lager de sykkelstier "fortløpende". Nederste setningen er hvorfor det er en fordel med en hvit stripe, så gående vet hvilken side de skal gå på, og at syklisten ikke automatisk får skyld i en kollisjon.
fredrik2 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 7 hours ago, Hugo_Hardnuts said: Jeg kan være enig når det er snakk om landevei, men der er jo ikke fortau et alternativ uansett. Inne i by/tettsted er min erfaring at det ikke er noe problem. Kanskje jeg har vært heldig... Beror på hvor man bor men nog finns det en del 50-60 veier med en hel del trafik utanfør sentrum byer der det finns en fortau som många bruker før sykling. 1
BadCat Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar I kveld kom jeg bak ei stasjonsvogn som holdt 40 km/t i 50-sonen. Bart føre og over snittet brei vei. Ingen biler foran denne. Jaha, tenkte jeg. Så kom den ned i 30 km/t og var fire til fem ganger over gulstripa og vel langt til høyre igjen når veien rettet ut. Her blinket det rødt for rus/mobilbruk, men kan selvsagt være en nervøs og dårlig sjåfør. Holdt god avstand og skilte vei etter halvannen kilometer. Jeg pleier vanligvis å rapportere uregelmessig kjøring til ordensmakten, men etter en dårlig opplevelse sist, passer jeg mine egne saker. Sist var det en som tok kryss fra feil kjørefelt og var jevnlig så mye over i feil felt at motgående trafikk var på hornet. Når man ringer ordensmakten blir man først satt over flere ganger og så møter man et mindre entusiastisk menneske som lurer på hva forstyrrelsen gjelder.
Matsemann Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Dubious skrev (11 timer siden): Nederste setningen er hvorfor det er en fordel med en hvit stripe, så gående vet hvilken side de skal gå på Hvilken side da? Venstre eller høyre?
Hanhijnn Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Dubious skrev (12 timer siden): Nederste setningen er hvorfor det er en fordel med en hvit stripe, så gående vet hvilken side de skal gå på, og at syklisten ikke automatisk får skyld i en kollisjon. Har du sett noe sted i Norge hvor dette fungerer? Det lille jeg har sett så virker det ikke som om hverken gående eller syklende bryr seg om den hvitstripa. I danmark og Nederland fungerer det ganske bra etterhvert for innbyggerne. Turistene derimot er helt på bærtur, og virrer rundt uten å ta hensyn til den skillelinja.
fredrik2 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 13 minutes ago, Hanhijnn said: Har du sett noe sted i Norge hvor dette fungerer? Det lille jeg har sett så virker det ikke som om hverken gående eller syklende bryr seg om den hvitstripa. I danmark og Nederland fungerer det ganske bra etterhvert for innbyggerne. Turistene derimot er helt på bærtur, og virrer rundt uten å ta hensyn til den skillelinja. Sykkelvei med fortau fungerar med avseende på avskillning. En vitt strippa tror jag kan fungera i teorin forutom at allt blir alltför smalt vilket ju självklart kommer göra at både grupperna kommer vara över på den andras område ibland. (Har bara sett den lösningen på ett sted i Norge och der vet ingen vad som gäller) 1
skaftetryne32 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar En hvit skillelinje tror jeg ikke er nok, rød asfalt for syklister er dog et klart og tydelig signal, litt informasjonskampanje må nok til uansett.
Dubious Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Hanhijnn skrev (2 timer siden): Har du sett noe sted i Norge hvor dette fungerer? Det lille jeg har sett så virker det ikke som om hverken gående eller syklende bryr seg om den hvitstripa. I danmark og Nederland fungerer det ganske bra etterhvert for innbyggerne. Turistene derimot er helt på bærtur, og virrer rundt uten å ta hensyn til den skillelinja. Som jeg skriver så gjelder det hvor det ikke ferdes hundrevis av folk hver dag. Der det er hundrevis av folk, og turister, så må de lage egne felt, og det gjøres stort sett. Noen plasser så prioriterer de faktisk syklister, som også blir feil.
Fattiglus Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Er forbannet over hvor lav straff det er for å kjøre livsfarlig. Er du under 18 år, uten førerkort og kjører sykt vilt er straffen lav. Et eksempel er idioten i nabobyen (Fredrikstadfolk...) Kjørte i 200 km/t I 50-sone i sentrum, med en kraftig sterk elbil. Krasjet og bare flaks han ikke drepe andre. Straffen ble: Utsettelse på lappen i 3 år og to måneder. Det ble filmet for å flashe seg på nett. Det svir kanskje å måtte vente tre år på lappen. Men å kjøre rusa i over 200 i en by gir kanskje en opplevelse og cred som er verdtvkun en utsettelse på lappen. Endret 15. januar av Fattiglus 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå