Jump to content
Opus

Trafikalsk klagemur

Recommended Posts

5 hours ago, Pliscin said:

En bil som ligger og lunker i 10-20 under fartsgrensa og skaper massive køer på trafikkert veg på grunn av at det har regnet og bare er 2 plussgrader, og heller ingen telehiv. Kan ikke ta noen sjanser, selv om 99% av alle andre gjør det.

Satser på en karriere innen skjønnlitteratur?

Edited by Theo343 (takk for meg)

Pliscin skrev (5 timer siden):
Theo343 (takk for meg) skrev (På 24.11.2022 den 7.54):

Var ekstremt glatt i går så jeg tilpasset farten i 80 sone gjennom mørk skog. Likevel ligger en hvit transporter på fangeren hele veien.

En bil som ligger og lunker i 10-20 under fartsgrensa og skaper massive køer på trafikkert veg på grunn av at det har regnet og bare er 2 plussgrader, og heller ingen telehiv. Kan ikke ta noen sjanser, selv om 99% av alle andre gjør det.

Nå tror jeg ikke våt vei er regnet som ekstremt glatt.

skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Nå tror jeg ikke våt vei er regnet som ekstremt glatt.

Er ingen som skjønner ironi her visstnok. Nei poenget er at det er noen som ikke tar noen sjanser, selv om "alle" andre gjør det, ergo feilvurdering av forholdene.

Pliscin skrev (4 timer siden):

Er ingen som skjønner ironi her visstnok

En må først skjønne hvordan man formidler ironi før man faktisk bruker den. Det er ingenting som tyder på at det er ironi. 

• Like 2

Ironi er å "ta noen sjanser" på glatta for å rekke fram tidsnok, og så være den ene som ender opp i grøfta, slik at man ikke rekker fram tidsnok og i tillegg sørger for at andre må stå og vente til bilbergingen er ferdig.

• Like 2

Er det glatt så er det glatt, da tar man ingen sjanser, iallefall ikke jeg. Ser nok biler i grøfta på vinterføre til at man vil havne der, eller det som værre er.

• Innsiktsfullt 1

On 11/24/2022 at 7:54 AM, Theo343 (takk for meg) said:

Var ekstremt glatt i går så jeg tilpasset farten i 80 sone gjennom mørk skog. Likevel ligger en hvit transporter på fangeren hele veien.

Ironien her er at personen tilsynelatende ikke tar sjangser, men lar en bil kjøre på fangeren hele veien.

6 minutes ago, Emsal said:

Ironien her er at personen tilsynelatende ikke tar sjangser, men lar en bil kjøre på fangeren hele veien.

Er det ikke vanlig at det er bilen bak som justerer avstanden mellom bilene?

• Like 1

12 minutes ago, Emsal said:

Hvis bilen bak holder for kort avstand må ihvertfall farten ned for å redusere risiko for kollisjon ved, og konsekvensen av en plutselig bråbrems.

At enkelte tror det er noen vits i å holde for kort avstand til forankjørende for på den måten få opp farten er for meg en bisarr opptreden.

• Like 1

25 minutes ago, nebrewfoz said:

Er det ikke vanlig at det er bilen bak som justerer avstanden mellom bilene?

Bilen bak tar sjangser, bilen foran er lovlydig og kjøre forsiktig, noe han ikke gjør ved å la en annen bil kjøre på fangeren?

Edited by Emsal

19 minutes ago, sverreb said:

Hvis bilen bak holder for kort avstand må ihvertfall farten ned for å redusere risiko for kollisjon ved, og konsekvensen av en plutselig bråbrems.

At enkelte tror det er noen vits i å holde for kort avstand til forankjørende for på den måten få opp farten er for meg en bisarr opptreden.

Vet at bilen bak som presser på ikke kjører forsvarlig, men hvis poenget for bilen foran var å ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved å kjøre sakte, så fungerer det jo mot sin hensikt at en idiot bak kjører opp intill fangeren. Det mest logiske her hadde jo vært å kjøre til siden og slippe personen forbi.

Igjen, prøver ikke å få frem hvem som er skyldig eller ikke hvis ulykken skjer.

Emsal skrev (1 minutt siden):

Vet at bilen bak som presser på ikke kjører forsvarlig, men hvis poenget for bilen foran var å ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved å kjøre sakte, så fungerer det jo mot sin hensikt at en idiot bak kjører opp intill fangeren.

Den fornuftige sjåføren har jo egentlig ikke noe annet valg enn å senke farten ytterligere, for å selv ikke bli hardt skadet om noe skulle skje å man blir tvunget til nødbrems, så får idioten bare kjøre forbi der det passer.

• Like 2

8 minutes ago, Emsal said:

Vet at bilen bak som presser på ikke kjører forsvarlig, men hvis poenget for bilen foran var å ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved å kjøre sakte, så fungerer det jo mot sin hensikt at en idiot bak kjører opp intill fangeren. Det mest logiske her hadde jo vært å kjøre til siden og slippe personen forbi.

Igjen, prøver ikke å få frem hvem som er skyldig eller ikke hvis ulykken skjer.

Når situasjonen nå engang er der så har jo ikke den forankjørende noe valg etter vaitrafikklovens plikt til å hindre at farlige situasjoner oppstår. Når man så har anledning så slipper man naturligvis halhenget forbi, men man kan ikke anta at det alltid er mulig.

• Like 1