Jump to content
Opus

Trafikalsk klagemur

Recommended Posts

5 hours ago, Pliscin said:

En bil som ligger og lunker i 10-20 under fartsgrensa og skaper massive køer på trafikkert veg på grunn av at det har regnet og bare er 2 plussgrader, og heller ingen telehiv. Kan ikke ta noen sjanser, selv om 99% av alle andre gjør det.

Satser på en karriere innen skjønnlitteratur?

Edited by Theo343 (takk for meg)

Share this post


Link to post
Pliscin skrev (5 timer siden):
Theo343 (takk for meg) skrev (På 24.11.2022 den 7.54):

Var ekstremt glatt i går så jeg tilpasset farten i 80 sone gjennom mørk skog. Likevel ligger en hvit transporter på fangeren hele veien.

En bil som ligger og lunker i 10-20 under fartsgrensa og skaper massive køer på trafikkert veg på grunn av at det har regnet og bare er 2 plussgrader, og heller ingen telehiv. Kan ikke ta noen sjanser, selv om 99% av alle andre gjør det.

Nå tror jeg ikke våt vei er regnet som ekstremt glatt.

Share this post


Link to post
skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Nå tror jeg ikke våt vei er regnet som ekstremt glatt.

Er ingen som skjønner ironi her visstnok. Nei poenget er at det er noen som ikke tar noen sjanser, selv om "alle" andre gjør det, ergo feilvurdering av forholdene.

Share this post


Link to post
Pliscin skrev (4 timer siden):

Er ingen som skjønner ironi her visstnok

En må først skjønne hvordan man formidler ironi før man faktisk bruker den. Det er ingenting som tyder på at det er ironi. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Ironi er å "ta noen sjanser" på glatta for å rekke fram tidsnok, og så være den ene som ender opp i grøfta, slik at man ikke rekker fram tidsnok og i tillegg sørger for at andre må stå og vente til bilbergingen er ferdig.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Er det glatt så er det glatt, da tar man ingen sjanser, iallefall ikke jeg. Ser nok biler i grøfta på vinterføre til at man vil havne der, eller det som værre er.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
On 11/24/2022 at 7:54 AM, Theo343 (takk for meg) said:

Var ekstremt glatt i går så jeg tilpasset farten i 80 sone gjennom mørk skog. Likevel ligger en hvit transporter på fangeren hele veien.

Ironien her er at personen tilsynelatende ikke tar sjangser, men lar en bil kjøre på fangeren hele veien.

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Emsal said:

Ironien her er at personen tilsynelatende ikke tar sjangser, men lar en bil kjøre på fangeren hele veien.

Er det ikke vanlig at det er bilen bak som justerer avstanden mellom bilene?

  • Like 2

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Emsal said:

Ironien her er at personen tilsynelatende ikke tar sjangser, men lar en bil kjøre på fangeren hele veien.

Hvis bilen bak holder for kort avstand må ihvertfall farten ned for å redusere risiko for kollisjon ved, og konsekvensen av en plutselig bråbrems.

At enkelte tror det er noen vits i å holde for kort avstand til forankjørende for på den måten få opp farten er for meg en bisarr opptreden.

  • Like 3

Share this post


Link to post
25 minutes ago, nebrewfoz said:

Er det ikke vanlig at det er bilen bak som justerer avstanden mellom bilene?

Bilen bak tar sjangser, bilen foran er lovlydig og kjøre forsiktig, noe han ikke gjør ved å la en annen bil kjøre på fangeren?

Edited by Emsal
  • Like 1

Share this post


Link to post
19 minutes ago, sverreb said:

Hvis bilen bak holder for kort avstand må ihvertfall farten ned for å redusere risiko for kollisjon ved, og konsekvensen av en plutselig bråbrems.

At enkelte tror det er noen vits i å holde for kort avstand til forankjørende for på den måten få opp farten er for meg en bisarr opptreden.

Vet at bilen bak som presser på ikke kjører forsvarlig, men hvis poenget for bilen foran var å ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved å kjøre sakte, så fungerer det jo mot sin hensikt at en idiot bak kjører opp intill fangeren. Det mest logiske her hadde jo vært å kjøre til siden og slippe personen forbi.

Igjen, prøver ikke å få frem hvem som er skyldig eller ikke hvis ulykken skjer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Emsal skrev (1 minutt siden):

Vet at bilen bak som presser på ikke kjører forsvarlig, men hvis poenget for bilen foran var å ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved å kjøre sakte, så fungerer det jo mot sin hensikt at en idiot bak kjører opp intill fangeren.

Den fornuftige sjåføren har jo egentlig ikke noe annet valg enn å senke farten ytterligere, for å selv ikke bli hardt skadet om noe skulle skje å man blir tvunget til nødbrems, så får idioten bare kjøre forbi der det passer.

  • Like 4

Share this post


Link to post
8 minutes ago, Emsal said:

Vet at bilen bak som presser på ikke kjører forsvarlig, men hvis poenget for bilen foran var å ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved å kjøre sakte, så fungerer det jo mot sin hensikt at en idiot bak kjører opp intill fangeren. Det mest logiske her hadde jo vært å kjøre til siden og slippe personen forbi.

Igjen, prøver ikke å få frem hvem som er skyldig eller ikke hvis ulykken skjer.

Når situasjonen nå engang er der så har jo ikke den forankjørende noe valg etter vaitrafikklovens plikt til å hindre at farlige situasjoner oppstår. Når man så har anledning så slipper man naturligvis halhenget forbi, men man kan ikke anta at det alltid er mulig.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Traktor med henger i 30 km/t i 80-sone. Flere biler i kø og faen om den første bilen aldri kjører forbi og de andre bak der igjen venter på at denne skal dra forbi. Dobbel irriterende at ikke traktorjævelen kjører inn i en av flere busslommer etc for å slippe forbi et tog av stadig flere irriterte bilister.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

 

 Plutselig begynte bilen min å skli bakover. Jeg prøvde både å bremse og gasse for å få friksjon og feste. Men det fungerte ikke.

Dermed dundret Peugeoten hans – skodd med piggdekk – inn i et søppelskur og deretter inn i hjørnet på en garasje.

 

Trodde piggdekk var best på isføre..

Sitat

Heldigvis klarte jeg å stoppe, slik at bilen ble stående på tvers av veien, sier, og legger til at hun ikke har piggdekk.

 

Edited by Dubious

Share this post


Link to post
On 11/29/2022 at 2:32 PM, sverreb said:

Hvis bilen bak holder for kort avstand må ihvertfall farten ned for å redusere risiko for kollisjon ved, og konsekvensen av en plutselig bråbrems.

At enkelte tror det er noen vits i å holde for kort avstand til forankjørende for på den måten få opp farten er for meg en bisarr opptreden.

Jeg opplever at mange er på "søndags" tur, kjører 50 i 70 sona. Våkner ikke opp før jeg kommer opp i rompa på dem, da kjører dem som regel på og holder fartsgrensen. Bortsett fra Olga på tur da. Men "presse" over tid har ingen hensikt bortsett fra irritasjon. 

Share this post


Link to post
DirekteDemokrati skrev (24 minutter siden):

Jeg opplever at mange er på "søndags" tur, kjører 50 i 70 sona. Våkner ikke opp før jeg kommer opp i rompa på dem, da kjører dem som regel på og holder fartsgrensen. Bortsett fra Olga på tur da. Men "presse" over tid har ingen hensikt bortsett fra irritasjon. 

Er ingen tilhenger av at folk kjører langt under fartsgrensen, men det ikke lurt(eller lov) å legge seg for nærme. Da er det heller bedre å kjøre forbi, eller ta en 5 minutters pause slik at distansen mellom dere har økt.

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Musefella said:

Er ingen tilhenger av at folk kjører langt under fartsgrensen, men det ikke lurt(eller lov) å legge seg for nærme. Da er det heller bedre å kjøre forbi, eller ta en 5 minutters pause slik at distansen mellom dere har økt.

Jeg personlig ligger nok 5-6 sekunder bak til vanlig, er først når det går tregt jeg går til 3 sekunders regelen. 

Innstillingen er som regel "Better safe than sorry" 

Ikke alltid forbi kjøring er gunstig eller mulig. Kaste bort 5 minutter er ikke noe man alltid har tid til. 

Gamle dager hadde jeg en 55hks Opel Corsa, da måtte forbikjøringer planlegges nøye. Måtte ta mye fart bakfra etc ettersom bilen hadde nada aks. Byttet til Audi Etron, skal si forbikjøringer kan gjøres ganske trygt. Kjører varebilen også mye, den er ikke akkurat kjapp av seg. Så ikke alltid moro å kjøre forbi med. Alt etter forhold/utstyr. 

Share this post


Link to post

To klovner i trafikken som setter folks liv og vel i fare: lastebil med dårlig tid som vil forbi, og er villig til å ta farlig forbikjøring, og en varebilsjåfør som er sta og konfliktsøkende og vil prøve å forhindre forbikjøringen ved å gi gass istedenfor å sakke ned og slippe forbi.

NRK

Share this post


Link to post

99% av klovneriet er lastebilsjåføren som MÅ forbi. Men jeg ser det er veldig vanlig blant trafikanter her og andre plasser å skylde på andre for sine egne handlinger.

Sitat

– Sjåføren min prøvde å komme forbi bilen framfor i ein halv time.

Hvorfor det? Det er flere biler foran det igjen. Hva skulle det hjelpe å kjøre forbi denne ene personen som allerede holder følge med trafikken foran?

  • Like 5

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...