Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ville jeg selv syklet på Ring3 i Oslo/Norge? Neppe, her har vi en livsfarlig kultur ift. syklister. Men la oss se litt på det som sies.

 

Har man syklet på 4-felts GC500 på Gran Canaria, som er fult lovig og man oppfordres til å sykle på inn og ut av byene, så virker ikke Ring3 så veldig mye mindre logisk å kunne sykle på ;). Gran Canaria og Mallorca er steder hvor trafikksikerhet ift. myke trafikanter tas meget alvorlig.

GC1 er dog forbudt for syklende der (tilsvarende E18 gjennom Oslo her). 

 

Jeg ser ikke hvordan Ring 3 skiller seg teknisk sett fra GC500 på Gran Canaria men nordmenn er nå en særegen rase med sin "logikk".

Med flere biler så føltes GC500 tryggere å sykle på enn mindre trafikerte riks og fylkesveier i Norge. Med unntak av større satsing på gode veier i land hvor man er vesentlig mer tolerante ovenfor å dele veien med syklister er den største og avgjørende forskjellen det som er mellom øra til de bak rattet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, veien skal kun brukes til nytteformål. Men det betyr vel at vi skal forby koseturene du har med Golfen din også?

Kosetur og treningsformål er to vidt forskjellige ting. Dette gjelder uavhengig om jeg sitter på en av syklene, ktm'en, 535'n eller Golfen om den fortsatt hadde vært i mitt eie.

Lenke til kommentar

Ble liggende etter en remse med biler idag i flere kilometer, hvor det lå en moped fremst i 45 km/t.

 

Ved flere anledninger kunne bilen bak mopeden kjørt forbi, men valgte isteden å ligge bak der å lurke (80 sone), bilen bak der igjen hadde lagt seg på GOD avstand å virket heller ikke særlig interessert i å prøve å komme forbi. Det lå 5 biler foran meg, og sikkert 8-10 stk bak meg.

 

Hva faen feiler det folk. KJØR FORBI ELLER LEGG DEG INN PÅ EN BUSSLOMME.

 

Hvor jævla vanskelig er det å kjøre forbi en moped da?!

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du i en hvit suv som kjørte forbi idioten som stoppet mitt i bakken fra Bygdøy Sjøbad i går, hva faen feiler deg? Det er ikke særlig smart å gi på alt du har mellom syklister, barn, barnevogner og motgående trafikk, bare fordi du også ble irritert over idioten som stoppa for å slippe av kompisen sin med alt pikkpakket sitt midt i bakken. Tror ikke dama som trilla barnevogna du nesten kjørte på ble særlig fornøyd heller...

Lenke til kommentar

Han svingte av tilslutt, men folk må kunne klare å kjøre forbi en forbanna moped.

 

Men det er vel samme type folk som har så forbanna god tid at de ligger 20km/t under fartsgrensa på sommerføre i 80 soner.

Insinuerer ikke at situasjonen du beskriver var slik, men jeg kjører 35 minutter hver vei til og fra jobb, noe jeg nå har gjort i snart 9 år. Jeg har sett utallige hjernedøde forbikjøringer av mopeder og jeg har opplevd at trafikanter bak meg har blinket og tutet på meg for jeg ikke har kjørt forbi mopeder i områder hvor det er tilnærmet lik 0 sikt. Syns personlig at den manglende respekten for mopedførere på de norske veier er langt mer problematiske enn at en risikerer å komne 5 minutt senere frem ved å ikke ta hodeløse forbikjøringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i det, jeg forventer ikke at folk skal sneikjøre mopeder bare fordi de ikke går fortere enn 45. Denne strekningen her kjører jeg daglig nesten hver dag, og gjort det i mange, mange år, og det er flere forbikjøringsmuligheter, men vedkommende valgte å ikke kjøre forbi av en eller annen grunn. Skulle jeg kjørt forbi måtte jeg ha passert 5 biler.

 

Jeg ser det også nå og da med traktorer, folk velger å bli liggende bak istedenfor å kjøre forbi selv om det er mulighet for det. Og når det da blir fler å fler biler bakover, så er det til slutt en som mister hodet og vi får hasardiøse forbikjøringer. Har selv vært vitne til dette på vei mot sverige et par turer hvor folk kjørte forbi flere biler på en uoversiktlig strekning med campingvogn på slep pga en sinke som lå fremst å skapte irritasjon.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

På E6 sørgående litt nord for Lillehammer fikk jeg en bil tett opp bak forleden dag. Dette strekket har ingen forbikjøringsmulighet, og fartsgrensa skiftet nylig fra 90 til 80. Jeg lå over fartsgrensa både før og etter fartsskift, mens ‘ydmykheten selv’ bak meg tydeligvis ikke (ville) registrerte fartsskiftet. Han blinket frenetisk med fjernlysene og gestikulerte noe voldsomt med hendene. At jeg hadde andre biler ikke så langt foran meg var tydeligvis helt uten betydning.

Må da gå an å ikke la seg irritere så voldsomt over at andre ikke ønsker å bryte fartsgrensa med flere titalls km/t?

 

Ellers begynner det å bli en god del «frysebokser» på veiene nå. Noe irritasjon hos undertegnede fra tid til annen skal jeg ikke påstå at ikke forekommer, men så langt har i alle fall de jeg har møtt på kjørt både fint og i fartsgrensa :) Ene campingvogna vi passerte samme dag som ovennevnte situasjon hadde påskrevet «Slapp av, vi stopper hver time : )» bakpå. Fartsidiotene som stadig skal kjøre forbi camperne rett foran en sving har jeg derimot lite til overs for..

Endret av Samara
Lenke til kommentar

Til dere som blinker frenetisk med fjernlysene til motgående trafikk på landevei etc. GI FAEN! Jeg tror det er noe galt med bilen min, og kjører inn til siden for å sjekke fronten for defekte lys etc. Finner ut etterpå at dere gjør det for å varsle en politikontroll lenger bort...

Når noen blinker flere ganger er det ofte en kontroll de varsler om. Blinker de en gang så er det på grunn av at jeg har glemt å dimme langlysene eller noe sånt. Det er min erfaring. :p

Lenke til kommentar

Man blinker ikke med fjernlysa for å varsle kontroll når det er mørkt, det er noe man gjør på dagstid da det ikke går ut over trafikksikkerheten. Synes det er greit jeg, er jo ikke så vanskelig å ignorere det hvis man ønsker. Hvis bilen din er så upålitelig at du tror det er noe galt med bilen når dette skjer betyr vel bare at du burde tatt den til verksted ganske snart :p

 

Egentlige problemet er jo at fartsgrensene er satt så lavt at folk ikke har respekt for de, hadde folk ment at de som kjørte for fort var farlige for trafikken hadde de nok ikke varslet om kontroller.

Lenke til kommentar

Man blinker ikke med fjernlysa for å varsle kontroll når det er mørkt, det er noe man gjør på dagstid da det ikke går ut over trafikksikkerheten. Synes det er greit jeg, er jo ikke så vanskelig å ignorere det hvis man ønsker. Hvis bilen din er så upålitelig at du tror det er noe galt med bilen når dette skjer betyr vel bare at du burde tatt den til verksted ganske snart :p

 

Egentlige problemet er jo at fartsgrensene er satt så lavt at folk ikke har respekt for de, hadde folk ment at de som kjørte for fort var farlige for trafikken hadde de nok ikke varslet om kontroller.

En jeg møtte en kveld som var kreativ, brukte nødblinken for å varsle, så han ikke blendet meg. Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

2-3 blink med fjernlys vil jeg absolutt ikke påstå blender meg så kort som det varer...

 

Over til noe annet, litt flau her, tunnelen et sted var stengt. Lyskryss med 2 felt, til venstre var altså stengt. Masse kø og alle ligger i høyre felt, ikke skilta at det er stengt lenger fram. Så jeg kjører jo selvfølgelig I venstre felt og vips der stod det plutselig en sperring så jeg måtte inn i køen igjen og alle så på meg som en køsniker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...