Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

140 km/t er da absolutt inget problem. Selv pleier jeg å si "det er forskjell på og kjøre fort og å kjøre idiot". Kjører du som en tulling og gjøre hurtige feltskift mellom biler og generelt kjører dust, så bør du levere inn førerkortet ditt.

Oppfører du deg, respekterer andre i trafikken og ikke utsetter noen for direkte fare, er det ikke noe problem å kjøre i 150 km/t + på motorveier i Norge.

 

Hvis jeg ligger i venstrefila i f.eks 120 km/t etter en forbikjøring, og en bil kommer bak i f.eks 160 km/t og ønsker å opprettholde denne farten, så flytter jeg meg. Enkelt og greit :)

 

Hva du tjener på og kjøre såpass fort vs. risikoen er jo en helt annen sak. Du kommer jo ikke spesielt mye fortere frem, og drivstofforbruket øker.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han lå i venstrefeltet, tyder det på at det ikke var null trafikk likevel, eller?

Hvis det var "opplyst og rett", så burde han ha sett denne bilen.

Så er det jo morsomt med argument rundt fart, at dersom en hadde holdt fartsgrensa som jeg antar er 30km/t lavere, så hadde det vært like katastrofalt (for da følger man tydeligvis ikke med, heller)

 

Bommer jeg mye hvis jeg sier argumentene kommer fra gutter/menn 20-30år ? :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Sitter i passasjersetet og halvveis sover på E18 med nesten null trafikk så sent som nå mens kameraten har på cruise på 140 og ligger rolig i venstrefelt før jeg plutselig våkner av en bråbrems og unnamanøvr og spør hva som skjer...

 

'Så du ikke den bilen?!' sier han og forteller det er en bil uten noe lys som plutselig kasta seg ut foran han fra midtrabatten, altså de mellomrommene rundt tunneler der det hender man bytter side hvis en tunnel er stengt osv...

Cruise i 140 km på E18, eller norske motorveier generelt, er galskap. Kameraten din skulle vært fratatt førerkortet for alltid. Denne kjøringen kunne endt katastrofalt.

Da vet jeg ikke hvor du holder til, men strekningen mellom Drammen-Sandefjord er ganske fin og rett. Det her skjedde faktisk rett ved Sande, som er den retteste strekningen av alt vil jeg påstå. Miste førerkort for alltid? Sist jeg sjekket mister man vel førerkort ved 151 I 110 sone. Makan til overdrivelse... 'katastrofalt med 140 med nesten null trafikk på E18 som er både opplyst og rett'. Om man ligger i fartsgrensen er det nok like katastrofalt om en mørklagt bil kjører rett ut foran deg og man ikke følger med :)

 

 

Retteste strekket ja, og det går ikke ei uke uten at jeg leser i Sande avis at noen har mistet lappen der. Fartsgrensa er 110 til Hanekleiva, deretter 100 til du har passert Holmestrand. Brudd på fartsgrenser er også et lovbrudd. Det er skremmende å se hvor mange som synes det er greit å bryte loven i trafikken. Synes dere det er like greit å naske i butikken eller slå ned andre også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Sitter i passasjersetet og halvveis sover på E18 med nesten null trafikk så sent som nå mens kameraten har på cruise på 140 og ligger rolig i venstrefelt før jeg plutselig våkner av en bråbrems og unnamanøvr og spør hva som skjer...

 

'Så du ikke den bilen?!' sier han og forteller det er en bil uten noe lys som plutselig kasta seg ut foran han fra midtrabatten, altså de mellomrommene rundt tunneler der det hender man bytter side hvis en tunnel er stengt osv...

Cruise i 140 km på E18, eller norske motorveier generelt, er galskap. Kameraten din skulle vært fratatt førerkortet for alltid. Denne kjøringen kunne endt katastrofalt.
Da vet jeg ikke hvor du holder til, men strekningen mellom Drammen-Sandefjord er ganske fin og rett. Det her skjedde faktisk rett ved Sande, som er den retteste strekningen av alt vil jeg påstå. Miste førerkort for alltid? Sist jeg sjekket mister man vel førerkort ved 151 I 110 sone. Makan til overdrivelse... 'katastrofalt med 140 med nesten null trafikk på E18 som er både opplyst og rett'. Om man ligger i fartsgrensen er det nok like katastrofalt om en mørklagt bil kjører rett ut foran deg og man ikke følger med :)

Retteste strekket ja, og det går ikke ei uke uten at jeg leser i Sande avis at noen har mistet lappen der. Fartsgrensa er 110 til Hanekleiva, deretter 100 til du har passert Holmestrand. Brudd på fartsgrenser er også et lovbrudd. Det er skremmende å se hvor mange som synes det er greit å bryte loven i trafikken. Synes dere det er like greit å naske i butikken eller slå ned andre også?

Lovbrudd uten 'tapere' annet enn seg selv bryr jeg meg lite om. Kjøre litt over fartsgrensa på natten på E18 er noe annet enn å ligge i 45 i en 30 sone midt på dagen.

Lenke til kommentar

Hvis han lå i venstrefeltet, tyder det på at det ikke var null trafikk likevel, eller?

Hvis det var "opplyst og rett", så burde han ha sett denne bilen.

Så er det jo morsomt med argument rundt fart, at dersom en hadde holdt fartsgrensa som jeg antar er 30km/t lavere, så hadde det vært like katastrofalt (for da følger man tydeligvis ikke med, heller)

 

Bommer jeg mye hvis jeg sier argumentene kommer fra gutter/menn 20-30år ? :)

Som jeg presiserte, så hadde jeg akkurat lukket øynene og lagt meg til å sove litt. Null trafikk nei, men kan nok telle på en hånd hvor mange biler vi passerte.

 

Bilen så han selvfølgelig, men det er svært få som forventer at en mørklagt bil parkert godt unna veibanen plutselig skal kjøre inn rett foran seg, vel? Han fulgte jo med, ellers hadde han truffet denne. Tror det hadde vært tilnærmet like katastrofalt om han kjørte i 110 og ikke fulgte med like bra, og hadde truffet denne bilen.

 

La oss glemme faktum at han lå over fartsgrensen. Det jeg skulle fram til var det at en idiot uten lys enten tok en u-sving eller gjorde et eller annet stillestående midt på E18 og nesten forårsaket en ulykke om sjåføren min ikke hadde fulgt med så bra som han gjorde...

 

Det var hverken lys eller nødblink på bilen.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Lovbrudd uten 'tapere' annet enn seg selv bryr jeg meg lite om. Kjøre litt over fartsgrensa på natten på E18 er noe annet enn å ligge i 45 i en 30 sone midt på dagen.

I dette tilfellet kunne jo "taperne" i tillegg til føreren ha blitt deg selv og/eller de i bilen uten lys. 30 km/t over fartsgrensa er ikke "litt", selv ikke i 110-soner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det heller fornuftig å ønske at fartsgrensene økes med 10km/t fremfor å ha en regel som gir unntak for høyere hastighetsoner..

Svært få fartsmålere er korrekt og da kanskje vi får de som kjører under fartsgrensen, til å holde fartsgrensen, som igjen skaper mindre ulykker

Selv når jeg bare kjører 5 over (10 over på speedo) så tar jeg igjen sinker som er flere kilometer lengre fram

Lenke til kommentar

Svært få fartsmålere er korrekt og da kanskje vi får de som kjører under fartsgrensen, til å holde fartsgrensen, som igjen skaper mindre ulykker

Selv når jeg bare kjører 5 over (10 over på speedo) så tar jeg igjen sinker som er flere kilometer lengre fram

Problematikken vil fortsatt eksistere uavhengig om man øker fartsgrensen eller gir et unntak på 10km/t i høyere fartsoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...