Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen hjemmel i loven som gir myndighetene reaksjonsmulighet på biler som kan forveksles med politi/ambulanse etc hva farge og dekor angår. Eneste regelen jeg kjenner til er den ang blålys, så det betyr at så lenge du ikke har blålys på bilen og at den ikke er en dønn lik kopi av en slik tjenestebil (altså med "POLITI" påskrevet) så er det tillatt.

Tror også at riksvåpenet er beskyttet.

Minnet meg om denne som jeg synes var kreativ og morsom:

(https://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/denne-russebilen-faar-sykehuset-oestfold-til-aa-steile/a/10092942/)

1613018.jpg

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister kan gjøre hva enn de vil i 40 sona for min del for der pleier de fleste å holde fartsgrensa, men i 60 kan de dra til et sted i Gausdal hvis de sykler mer enn 1 i bredden

 

Du vil heller aldri komme forbi, enn å faktisk kunne kjøre forbi et helt felt? Det er ingen lov som sier at man ikke kan sykle flere i bredden, og jo flere som sykler sammen, jo kortere forbikjøring må du ta når du skal forbi.

 

I bærum tror jeg det er mangel på blinklysolje og blinklysbatterier, samt blindsonevarslere. skikkelig gøy for oss på to hjul når så mange ikke bryr seg med å fortelle hvor de skal eller ser seg for..

Lenke til kommentar

Det er trangt, svingete, bratt og lite oversiktlig her jeg bor, syklister tar det som en utfordring for en eller annen grunn så sykler de mer enn 1 i bredden er det umulig å kjøre forbi. Jeg har ingenting i mot syklister så lenge de aksepterer at de er treige og en hindring i flyten av trafikken og gir folk plass til å kjøre forbi trygt og raskt. Det er en del traktorer her også, men alle de stopper der det er plass for å la folk kjøre forbi

Lenke til kommentar

Du vil heller aldri komme forbi, enn å faktisk kunne kjøre forbi et helt felt? Det er ingen lov som sier at man ikke kan sykle flere i bredden, og jo flere som sykler sammen, jo kortere forbikjøring må du ta når du skal forbi.

Hvordan får du 1,5 meters avstand til sykkelfeltet ved forbikjøring om de er flere i bredden og de ytterste ligger på gulstripa?

 

Greit nok at det ikke er noen lov som sier at de aldri kan sykle flere i bredden, men det er faktisk en lov (dvs en paragraf i trafikkreglene, §12) som sier at du skal "vike til høyre og sette ned farten eller stanse" når du 1) kjører sakte (eller du tar stor plass, som kan gjelde traktor, men ikke sykkel), og 2) vegen er uoversiktlig eller har møtende trafikk. Derimot trenger i og for seg ikke syklistene vike til høyre selv om de kjører sakte, om vegen ellers både er oversiktlig og uten møtende trafikk, men da har de også kun seg selv å skylde på om det blir for dårlig avstand (dvs under de "anbefalte" 1,5m) sideveis til den som kjører forbi.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det er trangt, svingete, bratt og lite oversiktlig her jeg bor, syklister tar det som en utfordring for en eller annen grunn så sykler de mer enn 1 i bredden er det umulig å kjøre forbi. Jeg har ingenting i mot syklister så lenge de aksepterer at de er treige og en hindring i flyten av trafikken og gir folk plass til å kjøre forbi trygt og raskt. Det er en del traktorer her også, men alle de stopper der det er plass for å la folk kjøre forbi

Så du bor på en plass hvor det ikke går an å kjøre forbi andre biler, traktorer, større maskinkjøretoy og syklister?

Er det ikke forbikjøringsplasser, er det ikke mulighet til det. Er det ikke så enkelt da?

Lenke til kommentar

Så du bor på en plass hvor det ikke går an å kjøre forbi andre biler, traktorer, større maskinkjøretoy og syklister?

Er det ikke forbikjøringsplasser, er det ikke mulighet til det. Er det ikke så enkelt da?

Nei, da er det så enkelt som dette:

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Altså, når du sykler sakte og veien er uoversiktlig må du, om nødvendig, stoppe helt opp for å slippe forbi den som vil forbi.

 

Men jeg ser tildels poenget ditt; er veien uoversiktlig, svingete og smal, så er det (om man kjører noe større enn sykkel, f.eks. traktor) ikke nødvendigvis forsvarlig å slippe forbi den bak selv om man stopper helt opp, siden han fortsatt må over i motgående felt hvor det plutselig kan komme en møtende bil. Men en syklist som stopper helt opp kan imidlertid normalt vike så langt til høyre at det ikke er behov for å legge seg ut i møtende felt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordi saken er ganske konkret: Tullball22 sier at forbikjøring av 2 i bredden går ikke, selv om de okkuperer samme område som en liten personbil

Noe som vil si at på denne veien går det ikke ann å kjøre forbi andre kjøretøy, og at alle forbikjøringen av enkeltsyklister mest sannsynligvis også er uforsvarlig.

Enten kommer man seg til motgående felt for å kjøre forbi, og har nok sikt til å kjøre forbi der, eller så er det trafikkulykke ahoy.

Lenke til kommentar

Det anbefales at en skal holde 1,5 meters avstand, men det stå også at en skal over midtstripa med begge hjul, så den avstanden kan du drite i

 

Er veien under 6 meter brei skal det ikke være noen midtstripe, så på smale veier må man tenke avstand.

 

(...)I bærum tror jeg det er mangel på blinklysolje og blinklysbatterier, samt blindsonevarslere. skikkelig gøy for oss på to hjul når så mange ikke bryr seg med å fortelle hvor de skal eller ser seg for..

 

Selv i Bærum er det nok færre bilister som ikke bruker blinklys enn det er syklister som ikke signaliserer at de skal svinge, er det mangel på skulderolje også her i landet? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er trangt, svingete, bratt og lite oversiktlig her jeg bor, syklister tar det som en utfordring for en eller annen grunn så sykler de mer enn 1 i bredden er det umulig å kjøre forbi.

 

Du kan ta motorveien (kanskje ikke akkurat der du bor, men andre steder). På motorveien hadde det vært enkelt å kjøre forbi syklister, men der er det forbudt å sykle. Syklister er derfor henvist til å benytte de smale krongleveiene. Og nå sier du at de er i veien der også? Beregn deg mer kjøretid og ta det med ro, så kommer alle frem i god behold. Eller kjør en knøttliten omvei og benytt motorveien. Du kan velge, det kan ikke syklistene ...

Lenke til kommentar

Du kan ta motorveien (kanskje ikke akkurat der du bor, men andre steder). På motorveien hadde det vært enkelt å kjøre forbi syklister, men der er det forbudt å sykle. Syklister er derfor henvist til å benytte de smale krongleveiene. Og nå sier du at de er i veien der også? Beregn deg mer kjøretid og ta det med ro, så kommer alle frem i god behold. Eller kjør en knøttliten omvei og benytt motorveien. Du kan velge, det kan ikke syklistene ...

 

Du som syklist kan ta sykkelveien, eller kanskje ikke akkurat der du bor men andre steder...

 

Ser du problemet med argumentet ditt her :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er sykkelveier i dette landet? De finnes ikke. Tenker du på kombinerte gang- og sykkelveier (en særnorsk konstruksjon)? Juridisk sett er de fortau, det vil altså si at det er fotgjengernes område. Det er kun på Island, i Nord-Korea og i Norge det er tillatt å sykle på fortau, og i Norge er det fortussykling bare ett unntak under en drøss forutsetninger. Hovedregelen er at syklister skal ferdes i kjørebanen.

 

Syklister er kjørende, ikke en slags fotgjengere. Ser du problemet med argumentet ditt her?

Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan ta motorveien (kanskje ikke akkurat der du bor, men andre steder). På motorveien hadde det vært enkelt å kjøre forbi syklister, men der er det forbudt å sykle. Syklister er derfor henvist til å benytte de smale krongleveiene. Og nå sier du at de er i veien der også? Beregn deg mer kjøretid og ta det med ro, så kommer alle frem i god behold. Eller kjør en knøttliten omvei og benytt motorveien. Du kan velge, det kan ikke syklistene ...

 

Hadde motorveien gått rett hjem til meg så. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...