Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest mange av svarene her, men det er litt for mange til å lese alt i et jafs.

 

Spørsmålet mitt, eller problemet mitt kan du si, er at jeg (også) ønsker 3 skjermer.

Jeg vil ha go 3d egenskaper, og tenkte å gå for en løsning med et bra skjermkort til spillskjermen og vesentlig enklere et til de andre 2 skjermene.

 

MEN

 

Konfigurasjonen jeg ønsker er at jeg har hovedskjermen, koblet til det gode kortet imidten, og de andre 2 skjermene RUNDT på hver side av denne.

 

1. Kan jeg da f.eks. flytte en applikasjon fra venstre skjerm OVER alle skjermene sidelengs eller går den fra høyre side skjerm direkte til venstre siden de ikke er tilknyttet hovedskjermen med samme skjermkort?

 

2. Hvis jeg spiller et spill som kanskje støtter 3 skjermer? Vil jeg noen gang få prøvd dette?

 

3. Hvis jeg FÅR prøvd det, vil jeg kunne ha overstyre og ha lavere grafikk instillinger på skjermene rundt siden de har et dårligere skjermkort, for å unngå hakking?

De vil jo tilhøre sidesynet og sånn sett trenger ikke ha mye detajler...?

 

4. Kan jeg bruke begge PCI-E slottene til disse 2 kortene? Eller MÅ jeg ha et PCI skjermkort? Og er det viktig at de er fra samme produsent eller chippsett produsent?

 

På forhånd takk for svar :)

Endret av Radey
Lenke til kommentar

Har du to skjermkort kan du fint ha "ett skjermkort" i midten og "et annet skjermkort" på hver side. Du kan flytte skjermene akkurat som du vil, gjerne oppå hverandre hvis du vil :) Du kan bruke begge PCI-E slottene (gjør dette hjemme : 7800GT + 7300GS).

 

3D blir en helt annen historie. Kortene kan tegne uavhengig, men f.eks. 3dstudio max blir problematisk. Å spille over 2 skjermkort er problematisk for å si det mildt (en får ikke SPAN over flere skjermkort). openGL pleier å gå bedre, men Direct3D pleier å gå...galt.

 

Jeg har eksperimentert med et lite program som heter SoftTH (en slags 'Direct3D proxy renderer') hvor det ene skjermkortet gjør hele tegnejobben mens selve bildet via software blir fordelt ut på flere skjermkort. En slags software versjon av triplehead2go. Men, det fungerer ikke heeelt bra enda...

Lenke til kommentar
Har du to skjermkort kan du fint ha "ett skjermkort" i midten og "et annet skjermkort" på hver side. Du kan flytte skjermene akkurat som du vil, gjerne oppå hverandre hvis du vil :) Du kan bruke begge PCI-E slottene (gjør dette hjemme : 7800GT + 7300GS).

 

3D blir en helt annen historie. Kortene kan tegne uavhengig, men f.eks. 3dstudio max blir problematisk. Å spille over 2 skjermkort er problematisk for å si det mildt (en får ikke SPAN over flere skjermkort). openGL pleier å gå bedre, men Direct3D pleier å gå...galt.

 

Jeg har eksperimentert med et lite program som heter SoftTH (en slags 'Direct3D proxy renderer') hvor det ene skjermkortet gjør hele tegnejobben mens selve bildet via software blir fordelt ut på flere skjermkort. En slags software versjon av triplehead2go. Men, det fungerer ikke heeelt bra enda...

9604113[/snapback]

 

Tusen takk for bra svar.

 

Er noob , men har ennå ikke forstått forskjellen mellom span og stretch...?!

Blir det umulig å f.eks. spille CS med side skjermene også aktive, om så i dårligere oppløsning. Poenget er bare å få følelsen av surround... kvaliteten kan være noe dårligere, fordi jeg ser jo ikke så godt med sidesynet uansett. Ingen gjør :)

Lenke til kommentar

Forstår tankegangen din, med SoftTH kan det godt være det fungerer :) Noen på forumet her, også denne tråden, har lekt seg med 3 skjermer på et skjermkort via Matrox Triplehead2Go som er en ekstra boks man bruker utenfor selve maskinen. Står litt om det noe lengre opp tror jeg, en slags skjermfordeler for å si det litt grovt MEN da får du 3 skjermer ut av ett skjermkort (det kraftigste f.eks.). Den fås også i DVI versjon. Problemet med spilling over flere skjermer, utenom Flight Simulator etc. som bruker 'viewports', er at alle skjermer må være samme oppløsning. F.eks., du kjører (1280*3) x 1024. I praksis kjører du altså 3840x1024.

 

Span / stretch er litt forvirrende fordi Matrox/nVidia/ATi bruker litt forskjellig terminologi hvis det er det riktige ordet? I mine øyne som nVidia/ATi eier vil det si at begge skjermkort utgangene kjøres som en skjerm. DVS, Windows oppgavelinjen strekkes ut over begge skjermer (som er det første kjennetegnet). Det betyr at du helt 100% kan spille hva du vil over de to skjermene uten å tenke på problemet.

 

Matrox hadde i sin tid en kortserie som het Parhelia, og snadderet med dette var at dette ene kortet hadde mulighet for å kjøre 3 skjermer i span/stretch. Vanligvis idag får man kun 2, på en gang! Så fort du kjører to skjermkort får du litt problemer fordi forløpig kan man ikke bruke span/stretch over flere skjermkort, kun utganger på samme skjermkort :=(

 

Som standard i Windows kjører du en primærskjerm, og resten som "extended" / utvidet. Hvis du maksimerer et vindu f.eks., vil den holde seg til den ene skjermen, og Windows oppgavelinje vil holdes på den ene skjermen man kjører den på. Spill kjøres også på primærskjermen. Skal du ha span/stretch bruker du skjermkortets kontrollpanel, og kan da spille over alle skjermene som du kjører på skjermkortet. Typisk 2 skjermer - dualhead - fordi du ikke kan kjøre SPAN over flere skjermkort. Her kommer SoftTH inn som en mulig redning...

Lenke til kommentar

Men funker det å spille spill over to skjermer, da? Eller blir alt veldig strukket? Ta for eksempel CS; dersom ikke alt skal bli strukket, vil du kunne se mye mer enn dine motstandere, eventuelt mye mindre av høyden. Hvordan vil dette fungere? En kamerat med widescreen sa han kunne se rundt hjørnene. Vet ikke om han mente dette bokstavlig eller om bildene bare var veldig breie ...

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvordan spillet lar deg justere oppløsningen. Doom 3 f.eks. strakk selve bildet ut til sidene i starten når det kom ut, men de ga ut en patch som hjalp. Spesielt widescreen brukere :) Farcry "zoomer inn" slik at bildet ser helt greit ut uten stretch på sidene a-la Bioshock, men på begge kan man manuelt endre dette slik at man kommer litt bakover igjen.

 

Ellers hender det ofte at man må justere "FOV" manuelt via ini-filer, men ikke alltid! Homeworld mener jeg gikk helt fint, Neverwinter Nights gikk glimrende, NWN2 fantastisk, Trackmania er litt småartig i starten hehe

 

MEN: Command & Conquer f.eks. hvor man må gjøre en liten FOV justering nekter å kjøre multiplayer hvis man gjør dette, så tydeligvis er det visse anti-cheat systemer som ligger i bakgrunnen på noen spill :)

 

EDIT: Så ja, når det fungerer får man mer i bredden :thumbup: Lurer på om jeg ikke postet noen bilder noen sider bakover?

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Triple screen derimot. Eller surroundgaming som det som oftest er kalt, er nok en fryd for øyet. :D

FPS-spill med dual-screen er nærmest umulig. Øyet mitt klarte ivhertfall aldri å fortstå at det ikke "fantes" noe mellom kantene på skjermene. (hjernen vil automatisk tro at det er noe av bildet som hjemmer seg under kanten på skjermene, noe som selvfølgelig ikke er tilfelle)

 

Strategispill og dual-screen fungerer dog utmerket. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

På den ene dataen jeg har (laptop med nvidia go7200) dukker skjerm to opp med riktige innstillinger så fort jeg plugger i skjermen og forsvinner når jeg tar ut. Slik vil jeg ha det.

 

Men på den jeg sitter på nå med GeForce8400 (laptop) må jeg inn i innstillingene (nvidia kontrollpanel) for å gi den signaler, og stille inn alt hver gang. I tillegg fortsetter den å bruke begge skjermene selv om jeg plugger den ut :S Slik vil jeg ikke ha det...

 

Noen som vet en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Har ikke testet de spillene du nevner, men det var ihverfall kult å spille med dualscreen på World In Conflict

9605141[/snapback]

Hvordan endrer du oppløsningen? Er det den du kan endre på under instillinger for snarveien ved å legge til ett eller annet? Tror ikke det går an å fikse det in game ...

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Hvordan få til Clone på 4 skjermer?

Har skummet gjennom mange sider her nå, så mulig jeg har oversett det. Eller at løsningen ligger mellom linjene et sted.

Men får prøve med et spesifikt spørsmål.

 

Kjører XP pro, 7600GT(PCIx16) og 7600GS(PCIx4) kort i min HTPC. Denne skal vise det samme på TV, Prosjektor, kabinet skjerm, og vanlig LCD skjerm. Kjører 1024x768 på alle skjermene, noe alle klarer fint.

 

 

Så til problemet:

 

Jeg får kun til å kjøre clone på 2 og 2. Men 2 av de blir da en dualview :thumbdown:

Jeg kan også kjøre alle på dualview, og få 4 skjermer i bredden.

 

Hvordan i kloden skal jeg få til clone på alle 4 samtidig :hmm:

 

 

For å få aktivert alle skjermene i første omgang. Må jeg velge under Settings: "Extend my windows desktop onto this monitor". På de 3 skjermene som ikke er standardskjermen. Alle monitorene kommer da på, og er aktive (i dualview 4 i bredden). Gjør jeg ikke dette her, kommer ikke det ene skjermkortet opp i nView menyen.

Så går jeg inn i nView menyen. Og velger på de 2 skjermkortene: "Clone".

Men da får jeg kun 2 og 2 i dualview....

Ute i Settings er da 2 skermer aktive, og 2 er skravert ut.

På den ene skjermen står det da fortsatt "Extend my windows desktop onto this monitor". Men jeg kan ikke fjerne haken på denne. For da blir de 2 skjermene som er koblet til denne sorte.....

 

 

Hva må til for å clone alle 4. (På en måte å fjerne haken på "Extend my windows desktop onto this monitor", uten at 2 av skjermene da går i sort).

Lenke til kommentar

Muligens ikke det beste svaret, men jeg greide dette med software en gang. Vi skulle se film men hadde ingen god måte å alle samles rundt én skjerm, så jeg klonet to og to og to skjermutganger på tre Matrox G450 PCI jeg hadde i maskinen og brukte et program for å klone alle de tre primærutgangene på hvert av programmene og startet så filmen som ble vist på alle seks skjermene samtidig.

 

Jeg husker ikke hva dette programmet heter, men med litt googling bør det være mulig å finne et program med samme funksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...