Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har et lite spørsmål. Har nettop fått meg ny skjerm og har lyst til å ha destoppen på den gamle skjermen mens jeg spiller. Viss jeg har forstått det riktig er det Independent mode jeg må bruke.

 

Men hvordan får jeg satt det opp.

 

Har 7800 gt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dersom jeg spiller ... la oss si BF2 eller andre til dels krevende spill, og samtidig har bilde på den andre skjermen, vil da kapasiteten reduseres noe særlig? Den skjermen det ikke spilles på vil jo ikke ha noe særlig krevende oppgaver, da. Bare bakgrunn, msn og litt annet stæsj ...

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål. Har nettop fått meg ny skjerm og har lyst til å ha destoppen på den gamle skjermen mens jeg spiller. Viss jeg har forstått det riktig er det Independent mode jeg må bruke.

 

Men hvordan får jeg satt det opp.

 

Har 7800 gt.

8521692[/snapback]

Lurer på det samme :p

Lenke til kommentar

Har nå eksperimentert litt med singlehead vs dualhead på et 9600PRO ATi skjermkort, og et 7800GT nVidia kort. Resultatene var ganske interessante, faktisk litt overraskende på nVidia sin side.

 

Jeg kjørte to tester. Den ene var med dualhead, hvor Yahoo, Hardware.no, command prompt, og Windows Task Manager kjørte på skjerm #2 mens spill kjørte på skjerm #1. Den andre var uten programmene, uten skjerm #2, og kun med 1 skjerm. Direct3D og openGL ble testet, 1600x1200 fullscreen.

 

post-15998-1178322658_thumb.jpg

 

Følgende resultater ble oppnådd:

 

post-15998-1178323209_thumb.png

 

ATi taklet openGL og Direct3D praktisk talt likt uavhengig om jeg kjørte dualhead eller singlehead.

 

nVidia havnet tilnærmet likt i Direct3D uavhengig om jeg kjørte dualhead eller singlehead. Ytelsen i openGL derimot ble nesten halvert ved å kjøre dualhead framfor singlehead. Dette ble testet og dobbeltsjekket flere ganger for å få bekreftet, og både KOTOR:2 og PREY viser tilnærmet likt ytelsestap.

 

post-15998-1178323227_thumb.png

 

Løsningen kan være å gjøre en justering i nVidia kontrollpanelet ved å endre "Hardware acceleration" fra "Multi-display performance mode" til "Single-display mode". Dette kan man gjøre selv om man kjører dualhead, og skjerm #2 vil tilsynelatende fungere som vanlig.

 

EDIT: Eksperimenterte med "Add into post" knappen. Dette ble litt rotete, men mangler serverplass for tiden så da må bildene bare bli som de blir :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Noen som vet hvorfor jeg ikke får hatt TV på en skjerm, og f.eks Trackmania på den andre? Har innstallert fullversjonen av UltraMon, men TV'n vil ikke vise bilde hvis jeg flytter den over på skjerm nr.2. Spillet klarer ikke UltraMon å flytte...

 

Indenpendet mode forresten..

 

Noen som har en løsning?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Hm...litt vanskelig å forstå oppsettet ditt, mener du en TV-tuner/TV kort på en skjerm, og spill++ på en annen? Eller mener du et TV på den ene utgangen og en vanlig skjerm på den andre? Hvilken skjerm har du som skjerm #1 / primærskjerm (engelsk "primary" i Windows, skjerm #2 = engelsk "extended" i Windows) ?

 

De fleste Direct3D spill vil ha problemer med å kjøre på en annen skjerm enn den de starter på/primærskjerm. openGL/software 2D spill derimot er litt annerledes der, og er f.eks. enklere å sette opp i dualhead. Kjører du SPAN/stretch etc. er problemer med Direct3D løst.

 

EDIT: Jeg vet ikke om du får lest dette i tide, men hvis du sliter med å spille på den ene skjermen kan du bytte skjermoppsettet slik #1 -> #2 og #2 -> #1 samtidig som du beholder den fysiske plasseringen. Høyreklikk på skrivebordet og sjekk eventuelt skjerminnstillingene.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Altså, TV-tuneren viser bildet på skjermen som er "primary." Skjermen som er extended vil hverken vise bilde på TV-tuner, spill eller film.. Lurer derfor på om det er mulig å fikse dette, slik at jeg kan bruk TV-tuner, spille og se film på den skjermen jeg vil!

 

Jeg må kjøre independent mode, fordi skjermene ikke er like..

Lenke til kommentar

Jepp, samme erfaring her. Stop/play/pause, starte filmen fra scratch (drag&drop), ALT+ENTER. Typisk overlay :)

 

Det med spill derimot er ikke helt enkelt å "fikse", så sant man ikke forsøker et openGL vindu/spill hvor det praktisk talt alltid går helt knirkefritt (man kan til og med plassere et spill midt imellom to skjermer). Tilfeldig eksempel, Guild Wars Direct3D på skjerm #1: +50FPS, skjerm #2: <16FPS. Resultatet er omtrent det samme på både ATi og nVidia. Spill på primærskjerm :)

 

EDIT: Leste akkurat at det skulle være mulig å flytte på vinduene som en ville i flerskjermoppsett uten tap av bilderate/framerate i Vista. Aldri forsøkt Vista selv, men dette er jo litt interessant :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Nå har jeg satt 2 CRT skjermer ved siden av hverandre. Problemet er det at jeg ikke klarer å åpne en film slik at den vises på begge skjermene....

Når jeg åpner en film i windows mediaplayer, så strekker WMP seg over begge skjermene, men når jeg spiller av filmen, kommer bare halve bildet på den ene skjermen. WMA vises fortsatt på den andre, men det er bare helt svart der som filmen egentlig skulle spilles av....

2055034[/snapback]

 

WMA er et filformat WMP er et program

 

WMP= medieavspiller

Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag min nye skjerm (Samsung 205BW). Denne kjører jeg nå i dualscreen sammen med en 15". Skjermkortet mitt er et ATi Radeon X1600XT.

 

Hvordan kan jeg få TVen min til å klone seg med en av skjermene? Går ut ifra at det er dette som kalles Theatre-mode, men jeg finner ingen innstillinger for dette i Catalyst Control Center.

TVen kobles forøvrig til skjermkortet via S-Video.

Lenke til kommentar
Jeg har iallfall erfart at du må trykke stoppfilmen når du har flyttet den over, for å så trykke play. Om du flytter den rett over mens den spiller eller står på pause, har alt blitt sort hos meg. :)

 

Gossciny ;)

8638008[/snapback]

 

Det fungerte faktisk! Takk! Men spillene ble det verre med, og Pinacle PCTV Vision går det ikke ann å dra over skjermene.. så, da får det bare være slik så lenge..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

God kveld folkens! (første post med ny bruker:))

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe 2x20" lcd-skjermer + 32" lcd-tv.

Jeg skal kunne vise tre forskjellige bilder på tre forskjellige skjermer(feks. surfe, spille og se film),

så det vil si at en splitter vil ikke være mulig å bruke i dette tilfellet.

Siden en splitter kloner vel bare bilde?

Så da står jeg vel bare igjen med 2 skjermkort så vidt jeg vet?

 

Planen var slik

 

Det skal jo egentlig ikke være et problem å bruke to skjermkort.

Men i mitt tilfellet så er dette faktisk et problem

Jeg har en shuttle SN95G5, altså jeg har bare en AGP8X og en PCI port til rådighet..

 

Så da er mitt spørsmål som følger, kan jeg løse dette problemet på en annen måte en å kjøpe ny datamaskin?

 

Har bare 240w psu velogmerke.. se signatur for pc spess.

evt. hvor mye penger kan jeg få for den pc'en? hvis jeg må kjøpe ny så selger jeg jo bare denne.

Endret av frredrik
Lenke til kommentar

Heisann Fredrik og og velkommen til forumet. :)

 

Det er en mulighet for en splitter med forskjellig bilde med en Matrox Dualhead2Go som du f.eks kan sende et 2048x768 bilde til og kunne koble til to 1024x768 skjermer til.

 

Dette syntes jeg derimot er en dårlig løsning da den er dyr, har begrensninger på oppløsninger som kan brukes, må vise samme oppløsning på begge skjermer og jeg tror ikke den støtter HDCP.

 

Dersom du allerede har et Ti200 i maskinen er nok det beste å bare koble til et billig PCI-skjermkort i maskinen hvor de to siste alternativene desverre er Radeon 9250 PCI og GeForce FX5200 PCI. Begge tror jeg er vifteløse og er omtrent like gode til det som gjelder og ubrukelig til resten.

 

Men et annet punkt er spørsmålet om hvor god ditt Ti200s TMDS-transmitter til det digitale signalet i DVI-kontakten er. En jeg kjenner hadde for mange år siden problemer med å ikke kunne velge visse oppløsninger, og om jeg husker rett var også dette kortets DVI-signal dårligst i en test av dette jeg leste et par år siden. Dersom dette er noe du har problemer med og ønsker litt høyere ytelse (om du trenger det) er muligens et 7600 GS AGP noe du kan se på.

 

Antall watt oppgitt på en PSU i en barebone trenger du egentlig ikke bry deg så mye om da de der ofte er i brukbar kvalitet og er mer edruelige når de setter tallet på klistremerket. Min 220 watt barebone-PSU har ikke hatt problemer med 9800Pro, fire disker og en Pentium 4, og det er mange med hissigere konfigurasjon, så det er ikke før spenningene synker eller temperaturen blir i PSU blir veldig høy du bør tenke på det.

 

Til slutt vil jeg bare som moderator legge til en påminnelse om vår retningslinje #12 som dikterer at makslegde på signaturer er fire linjer.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg skal lese retningslinjene nå.

Men da blir det vel 7600gs og fx5200 i første omgang.

Så må jeg vel kjøpe helt ny pc til høst, slik at det er mulighet for å spille de nyere spillene :)

(kommer til å savne gfti200 som jeg har vokst opp med)

Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som har triplehead 2 go og Vista x64. Jeg har problemer med Matrox sin PowerDesk SE. Får faktisk ikke startet explorer når den er aktiv. PowerDesk SE er et matrox program som holder styr på skjermene dine, har ikke sett så mye på det men den viktigeste funksjonen er maximering av skjermer. uten programmet vil en maximering gå over alle 3 skjermene mens med programmet over bare en skjerm (hvis du da ikke holder CTRL inne) Dette gjelder selvsagt bare i desktoppen. Brukte den til win XP før men har fått meg ny PC med Vista x64.

 

Ellers funker triplehead 2 go utmerket i både xp og vista x64. Er vel egentlig skjermkortet som gjør det.

Matrox triplehead 2 go passer aller best med monitorer med oppløsningen 1280x1024 som native oppløsning. Slik at du kan kjøre 3840x1024. spill ser fantastisk ut i den oppløsningen og det er utrolig behagelig å arbeide på en pc med 3 skjermer.

 

Men hvis noen har noen tips eller triks for å få det til å funke i vista x64 så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...