Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Halloen.

Eg har 2 skjermer, 2x17, men kver gang eg skrur på dataen min etter å tatt den av, må eg stille inn skjermane slik som eg hadde de før eg skrudde av pc'en :S

Korleis kan eg "lagre" innstillingane mine slik at eg slepper å gjer de kver gang?

Utrolig Irriterende! : P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Først må jeg bare uttrykke min takknemlighet for en genial guide. Så til saken: Jeg har gått til innkjøp av ny hardware, bl.a. et 8800 gts 640mb. Jeg har nå lyst til å kjøre min nye skjerm, en samsung 226bw (22"), i trippeloppsett med mine eksisterende nec 1760nx (17"). Er dette mulig, og i såfall hvordan? Vil dette fungere med tilfredsstillende fps til spill? :hmm:

Lenke til kommentar
Mitt tips: Kjøp et PCI-kort som du setter til å drive de to 17"-skjermene og sett den nye 22" alene på 8800-kortet. 100% ytelse på den store i spill og du kan samtidig bruke de to andre til alt utenom spill.

9403142[/snapback]

 

Og hvordan vil jeg sette opp dette? jeg har faktisk et pci-e-kort liggende og, et x1600pro, og hovedkortet mitt har jo flere pci-e porter. Vil dette fungere til spill, eller er jeg fortsatt begrenset til å kun kunne bruke de tre skjermene i 2d applikasjoner?

Lenke til kommentar

PCIe-kortet bør du teste først med mindre de ekstra 15-25 wattene det trekker over R7000 er et problem for deg. Bare sett det inn i en ledig PCIe-port og start maskinen helt normalt. Windows skal rapportere at en ny enhet er funnet og du installerer de nyeste Radeondriverne som vanlig og rebooter. Etter en reboot skal du kunne høyreklikke på skrivebordet, velge Properties, Settings og se små representasjoner av skjermene dine. Trykk på de som er grået ut og velg "extend desktop to this monitor". Vises bildet på alle skjermene over de to skjermkortene er du da i mål.

Lenke til kommentar

Jeg har per idag Matrox Parhelia med 3 stk 19" skjermer. da jegholder på å bygge ny maskin må jeg oppgradere fra det AGP-kortet jeg har. Jeg har da vurdert å sette inn to PCIe skjermkort slik at jeg ha 4 skjermer. Alternativet er Matrox QiD eller Matrox Parhelia. Disse kortene er ikke de beste på 3D-støtte og at det ikke funker med Linux. Jeg vil med andre ord ha noe bedre som forhåpentligvis kan brukes på både Windows og Linux.

 

For ordens skyld nevner jeg at jeg har dette skjermkortet. hvilkene skjermkort vil dere anbefale som gir god 3D-støtte?

Lenke til kommentar

xBoxen har egentlig tatt over spillingen så jeg spiller minimalt på pc'n. jeg er derfor ute etter å gjøre forskjellige ting på skjermene samtidig.

 

eneste jeg eventuelt kommer til å spille på alle skjermene samtidig er Unreal Turnament. Den utgaven jeg har er såpass gammelt at det skal kunne gå ann å spille selv om jeg primært er ute etter å kunne gjøre forskjellige ting på alle skjermene.

Lenke til kommentar

Dersom spilling ikke er prioritert i det hele tatt og at spilling over >2 skjermer ikke skal gjøres hadde jeg kjøpt meg ett 500,- kort og et 1500-2500,- kort eller hva som gir mest ytelse for pengene for tiden. Det dyre kortet bør gi deg nok ytelse i dagens og til dels fremtidens spill og 500,- kortet skal bare ha 2x DVI og ellers ikke noe særlig mer.

 

Dette er hva jeg kommer til å selv kjøpe i løpet av høsten når jeg skal ha en ny hovedmaskin. Det blir nok enten et HD 2400 Pro eller 8600 GT som det svake kortet (550/1000,-) og et 8600 GTS/8800 GTS (1500/2200,-) som det kraftigere.

Lenke til kommentar
PCIe-kortet bør du teste først med mindre de ekstra 15-25 wattene det trekker over R7000 er et problem for deg. Bare sett det inn i en ledig PCIe-port og start maskinen helt normalt. Windows skal rapportere at en ny enhet er funnet og du installerer de nyeste Radeondriverne som vanlig og rebooter. Etter en reboot skal du kunne høyreklikke på skrivebordet, velge Properties, Settings og se små representasjoner av skjermene dine. Trykk på de som er grået ut og velg "extend desktop to this monitor". Vises bildet på alle skjermene over de to skjermkortene er du da i mål.

9406730[/snapback]

 

Burde jeg benytte pci-e 16x-brønn, eller holder det med en brønn som bare kjører 8x? Planen er jo i såfall å ha de to 17" på hver sin side av min nåværende 22" og kunne jobbe med andre ting på de to. Vil det funke i praksis?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Caliber: Det viktige er om porten er eletrisk 16x, ikke nødvendigvis at den har 16x datahastighet. Hva jeg mener med dette er at om du får et langt 16x kort ned i sporet, altså at porten er lang nok, så skal det fungere fint. Hovedkortet bør du muligens sette i 16x porten dersom du har én av hver for en ørliten teoretisk ytelsesøkning.

 

En 17" på hver side av 22" skal gå flott, husk å bruke Ultramon.

Lenke til kommentar
Caliber: Det viktige er om porten er eletrisk 16x, ikke nødvendigvis at den har 16x datahastighet. Hva jeg mener med dette er at om du får et langt 16x kort ned i sporet, altså at porten er lang nok, så skal det fungere fint. Hovedkortet bør du muligens sette i 16x porten dersom du har én av hver for en ørliten teoretisk ytelsesøkning.

 

En 17" på hver side av 22" skal gå flott, husk å bruke Ultramon.

9410973[/snapback]

 

Ok, takk for hjelpen så langt. Skal komme med en tilbakemelding når jeg har fått testet det ut!

Lenke til kommentar

Blir vel nesten samme spørsmål som caliber. Jeg har et radeon 9800 pro kort med dvi+vga+tvout utganger. Skal kjøre tre skjermer. Vi snakker pokerspilling, så kan vel tilnærmes med desktoparbeide over flere skjermer.

 

Har en 24'' Dell som skal være Hovedskjerm i midten med 1920x1200 oppløsning. Den skal foreløpig flankeres av en 20'' syncmaster 1600x1200 og en god gammeldags 20'' crt med 1600x1200. CRTen ryker sikkert for en syncmaster til etterhvert.

 

Har altså nå 2 skjermer som foretrekker dvi og en crt med vga.

 

Hva er mest hensiktsmessig? Kun kjøre 24'' på mitt opprinnelige skjermkort, og så bruke et pci kort med dvi+vga utgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...