Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ok. Har IKKE lest gjennom hele tråden, men HELE første post (opptil flere ganger :p )

 

Har en gammel lcd skjerm til overs, og det hørtes interessant ut å koble til denne. Men denne er av 15'' str., og jeg forstod at jeg måtte bruke "Independent mode/dual view".

 

Men er det noe gratis program som lar deg gjøre noe lignende? For var vel 30 dager trial (?)

Lenke til kommentar

Trenger da ikke noe program for det. Bare høyreklikk på skrivebordet, trykk egenskaper og velg innstillinger. Så trykker du på den andre skjermen og velger "utvid skrivebordet mitt til denne skjermen." Bør kanskje koble til skjermen før du starter PCen også.

 

Vet ikke hvilket program du tenker på, men hvis du mener videosaver så er det bare for å strekke en video over begge skjermene.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

post-3460-1183207943_thumb.jpghei.

endelig fått det meste som jeg vil her nå.

Har ett Radeon X1950 pro som hovedskjermkort, og har kjøpt meg ett Radeon 9250 PCI.

Dvs. 4 VGA/DVI utganger.

Jeg bruker 3 19" LCD skjermer på skrivebordet, og har projector koblet på 4'd utgang. samt TV på TV utgangen (som da blir byttet mellom projector og TV siden begge aldri trengs samtidig).

 

*eneste* problemet jeg nå har, er at jeg vil ha "Theater" mode til å fungere på 9250 kortet, men det går ikke i Catalyst CC... ser det ut til..?

så nå bruker jeg begge utgangene på 9250 kortet til LCD skjermene som står på hver sin side av hovedskjermen i midten, og sekundær utgangen på 1950 kortet til projektor og TV (siden den da støtter theater mode funksjonen.

men dette er ikke utelukkende ønskende, ettersom sekundær utgangen på x1950 kortet har bedre ytelse enn 9250 kortene (tenker da hovedsaklig på flight sim...)

 

er det noen måte å få theater mode til å fungere over på 9250 kortet?

 

bruker Catalyst Control Center (siden alle kortene er ATI Radeon fungerer det ganske bra) og Ultramon for bedre kontroll over bakgrunnsbilde® ) =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dingy! Har oppe gamleriggen med 9600PRO nå, og ser at du under "Video" i ATi Catalyst Control Center har mulighet til å velge "Graphics Adapter" helt på toppen. Dette ser også ut til å gjelde Theater Mode. Hvis ikke det hjelper, forsøk å starte film på primærskjermen på det andre kortet (skjerm #3?) og fyr så opp ATi CCC for å se om ikke noen flere justeringer kommer opp nå mens filmen surrer.

Lenke til kommentar

Mener du spesifike bilder eller _alle_ bilder?

For om det er spesifike bilder du vil ha på den andre skjermen er det ikke noe problem å hacke til noe i Opera.

 

Måten blir da at du høyreklikker på et bilde og velger et valg der som "Vis i ny browser" som fyrer opp et nytt Operavindu i fullscreen. Dersom det nye vinduet er av en helt ny installasjon vil den huske hvilken skjerm den skal åpnes på. Et bra triks kan være å bruke Operausb til dette da den ikke påvirker den eksisterende installen av Opera og starter veldig fort da den cleaner cache for hver oppstart.

 

Det samme er nok ikke noe problem i Firefox, men dette kan jeg slå sammen på tre minutter uten å måtte lære meg XUL først. :)

Lenke til kommentar
Hvor stor widescreen trenger jeg for å kunne matche høyden på min "standard" 19" lcd skjerm ?

og blir det no problem å bruke en widescreen og en ikke sammen?

9144588[/snapback]

Jeg har en 22'' widescreen og en 19'' "standard". - Høyden er så og si helt lik.

19''en er noen millimeter høyere enn 22''en men merker ikke noe spesielt til det.

Lenke til kommentar
Mener du spesifike bilder eller _alle_ bilder?

For om det er spesifike bilder du vil ha på den andre skjermen er det ikke noe problem å hacke til noe i Opera.

 

Måten blir da at du høyreklikker på et bilde og velger et valg der som "Vis i ny browser" som fyrer opp et nytt Operavindu i fullscreen. Dersom det nye vinduet er av en helt ny installasjon vil den huske hvilken skjerm den skal åpnes på. Et bra triks kan være å bruke Operausb til dette da den ikke påvirker den eksisterende installen av Opera og starter veldig fort da den cleaner cache for hver oppstart.

 

Det samme er nok ikke noe problem i Firefox, men dette kan jeg slå sammen på tre minutter uten å måtte lære meg XUL først. :)

9144456[/snapback]

Er spesifike bilder ja :)

Gjør ikke noe om jeg må bruke opera.

Fant foresten ikke noe valg som "vis i ny browser" så regner med du må ha endret på noe.

Lenke til kommentar
Hvor stor widescreen trenger jeg for å kunne matche høyden på min "standard" 19" lcd skjerm ?

og blir det no problem å bruke en widescreen og en ikke sammen?

9144588[/snapback]

Jeg har en 22'' widescreen og en 19'' "standard". - Høyden er så og si helt lik.

19''en er noen millimeter høyere enn 22''en men merker ikke noe spesielt til det.

9144627[/snapback]

 

Med forbehold om LCD hvor tommetallet gjelder for det visuelle området og at jeg ikke er helt av hengslene når det gjelder Pytagoras og hans vinkler.

 

((( 4 ^ 2 ) / (( 4 ^ 2 ) + ( 5 ^ 2 ))) * ( 19 ^ 2 )) ^ 0.5 =

11,869205903534060979831818128561

 

(( 11,869205903534060979831818128561 ^ 2 ) +

(( 11,869205903534060979831818128561 * 1.6 ) ^ 2 )) ^ 0.5 =

22,394772909287037138912103004992

 

En 19" 5/4 skjerm er altså nesten nøyaktig en cm høyere enn en 22" i 16/10 format.

 

maxila: Jeg har tydeligvis desverre skrytt litt på meg. Kommandolinjesvitsjen jeg tenkte på er tydeligvis fjernet i Windowsversjonen av Opera. :(

Jeg kunne sikkert se inn i andre måter å gjøre det, men det letteste er nok heller om du f.eks lager en tråd på operaforumet eller googler videre etter andre alternativer.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hvor stor widescreen trenger jeg for å kunne matche høyden på min "standard" 19" lcd skjerm ?

og blir det no problem å bruke en widescreen og en ikke sammen?

9144588[/snapback]

Jeg har en 22'' widescreen og en 19'' "standard". - Høyden er så og si helt lik.

19''en er noen millimeter høyere enn 22''en men merker ikke noe spesielt til det.

9144627[/snapback]

 

Med forbehold om LCD hvor tommetallet gjelder for det visuelle området og at jeg ikke er helt av hengslene når det gjelder Pytagoras og hans vinkler.

 

((( 4 ^ 2 ) / (( 4 ^ 2 ) + ( 5 ^ 2 ))) * ( 19 ^ 2 )) ^ 0.5 =

11,869205903534060979831818128561

 

(( 11,869205903534060979831818128561 ^ 2 ) +

(( 11,869205903534060979831818128561 * 1.6 ) ^ 2 )) ^ 0.5 =

22,394772909287037138912103004992

 

En 19" 5/4 skjerm er altså nesten nøyaktig en cm høyere enn en 22" i 16/10 format.

 

maxila: Jeg har tydeligvis desverre skrytt litt på meg. Kommandolinjesvitsjen jeg tenkte på er tydeligvis fjernet i Windowsversjonen av Opera. :(

Jeg kunne sikkert se inn i andre måter å gjøre det, men det letteste er nok heller om du f.eks lager en tråd på operaforumet eller googler videre etter andre alternativer.

9144772[/snapback]

Hehe, det du har rekna ut er nok riktig det ja. Selve skjermen er 1 cm. høyere viss jeg ser riktig her, men ramma på skjermen er ikke mer enn en mm. høyere.

Lenke til kommentar

Nei. Du bruker sjermkortets drivere og/eller Windows (i denne sammenheng?) sin egen skrivebordsbehandler ("Display Properties"). Alternative programmer kan derimot hjelpe å få bedre kontroll over programmer på flere skjermer, f.eks. med hensyn til bakgrunnsbilder.

 

Ellers kan skjermene kjøre forskjellige uavhengige oppløsninger (fargedybde, Hz etc), de kan kjøres som en stor samlet dobbel-oppløsning (SPAN/stretch), du kan kjøre et spill i vindu og ha MSN på skjerm #2. Du kan også kjøre spill i fullskjerm på hovedskjermen (skiller gjerne mellom "andre skjermer" og hovedskjermen som kan være vilkårlig), men så fort du tar et museklikk utenfor spillet vil det ofte minimeres noe som er helt normalt. Kjør i så fall spill som vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...