PÃ¥inter Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli I kristen tradisjon regnes Jesus fra Nasaret som oppfyllelsen av over 300 profetier fra Det gamle testamente. Disse forutsigelsene omhandler blant annet hans fødsel, liv, mirakler, død og oppstandelse. Dette står sentralt i hvordan Jesus Kristus fremstilles. 1
Romeren Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Capitan Fracassa skrev (11 timer siden): Men spørsmålet jeg stiller, og som du hele tiden går rundt grøten om, og lar være å svare på, er om disse "nytolkningene" er saklige, rimelige og redelige. Beklager om jeg har vært uklar - ja, det mener jeg. Capitan Fracassa skrev (11 timer siden): Jeg argumenterer med konkrete eksempler hvorfor jeg mener de ikke er det Det har jeg forstått. Capitan Fracassa skrev (11 timer siden): Profeti er ikke hvilket som helst budskap, men et budskap om noe som skal skje i framtiden. Det kan det være, men langt fra bare. Det kan og f.eks. være: Dom over ugjerninger - som i 1. Mos. 4, 9-11 Velsignelser - som i Luk. 1, 41 - 42 Beskjeder om hva en skal gjøre, hvorfor og hvordan - som i 1. Mos. 6, 17 - 21 og Apgj. 10, 9 - 16 Guds kall til omvendelse - som i Sakarja 1, 2-4 Capitan Fracassa skrev (11 timer siden): Ja, du starter med konklusjonen om at evangeliene er sanne, og godtar kun bevisene som støtter konklusjonen du startet med - akkurat det jeg beskylder deg og andre kristne for. Hvis vi leser hva Matteus skriver og sammneliger med teksten i GT uten å starte med denne konklusjonen, leder bevisene i en helt annen retning enn konklusjonen din. Ja, du mener det? Jeg tror ikke på grunn av profetiene, men på grunn av vitnesbyrdet om Jesu liv, død og oppstandelse. Men jeg har et sterkere vitneutsagn enn det Johannes ga: de gjerningene Far har gitt meg å fullføre. Og det er disse gjerningene jeg gjør, som vitner om at Far har sendt meg. Ja, Far som har sendt meg, har selv vitnet om meg. Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett, og hans ord lar dere ikke bli værende i dere, for dere tror ikke på den han har sendt. 39 Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv. (Joh. 5, 36 - 40) Capitan Fracassa skrev (11 timer siden): Eller vi kan bruke vår hjerne til å lese og sammenligne disse tekstene, og se om de stemmer overens, og ikke bare overlate det til blind tro. Jeg takker for svar, men kan ikke la være å bemerke at du ikke virker villig til å diskutere tekstene, bare fortelle at du velger å tro dem uten å vurdere om det er saklig, rimelig eller rasjonelt. Ville du trodd på Jesus som din frelser om alle profetiene stemte på en prikk? 1 1
Capitan Fracassa Skrevet 9. juli Forfatter Skrevet 9. juli Romeren skrev (2 timer siden): Beklager om jeg har vært uklar - ja, det mener jeg. Jeg synes ikke du har vært uklar på hva du mener. Men jeg synes du er ekstremt uklar på hva slags saklig begrunnelse du har for å mene det, når man sammenligner det som står i NT med GT. Romeren skrev (2 timer siden): Det kan det være, men langt fra bare. Det kan og f.eks. være: Dom over ugjerninger - som i 1. Mos. 4, 9-11 Velsignelser - som i Luk. 1, 41 - 42 Beskjeder om hva en skal gjøre, hvorfor og hvordan - som i 1. Mos. 6, 17 - 21 og Apgj. 10, 9 - 16 Guds kall til omvendelse - som i Sakarja 1, 2-4 Da har vi forskjellig forståelse av hva ordet "profeti" betyr, men det er ikke viktig, siden vi uansett diskuterer undergruppene som er ment å oppfylles senere. Romeren skrev (2 timer siden): Ja, du mener det? Jeg tror ikke på grunn av profetiene, men på grunn av vitnesbyrdet om Jesu liv, død og oppstandelse. Kan du forklare hva du mener her? Dette skjønner jeg ikke. Fordi en tekst sier noe, så er det begrunnelse for å tro at en annen tekst av en annen forfatter er korrekt? Du må nesten hjelpe meg å koble sammen punktene her, for jeg ser ikke sammenhengen. Romeren skrev (2 timer siden): Ville du trodd på Jesus som din frelser om alle profetiene stemte på en prikk? Nei, men jeg ville trodd han var Messias. Det er ikke alle disse gale påstandene om oppfyllelse av profetier som gjør at jeg ikke tror, og jeg forventer heller ikke at troende skal slutte å tro selv om de lærer at Jesais 7.14 ikke handler om Messias og ikke spådde at en jomfru skulle bli med barn - men jeg synes slike detaljer i Bibelen er interessante. 3
Capitan Fracassa Skrevet 9. juli Forfatter Skrevet 9. juli PÃ¥inter skrev (4 timer siden): Udokumenterte påstander du kommer med. Nei, du dokumenterer jo tydelig i tråden her, at du ikke er villig til å gjøre en oppriktig sammenligning av påstandene i NT mot tekstene i GT, og lukker øynene for bevis som ikke stemmer med din tro. Mener du å si at du tror de fleste kristne er mye mer åpen for fakta enn deg? 4
PÃ¥inter Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli (endret) Dette er en udokumenterte påstander.👇🏼 Capitan Fracassa skrev (6 timer siden): da de fleste kristne gjør akkurat som deg, leser NT og lukker øynene for alle motsigelsene mellom GT og NT og mellom de forskjellige bøkene i NT Her påstår du å vite hva ca 2,6 milliarder gjør og i tillegg setter disse menneskene i bås. Stor tro på seg selv her tør jeg påstå. Her er 70 profetier til du kan avsløre som tullball. Chart of Old Testament prophecies fulfilled by Jesus Endret 9. juli av PÃ¥inter 1
Uten Filter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli 14 hours ago, PÃ¥inter said: Start med denne👇🏼profetien og plukk den i filler. Den plukker vel seg selv i filler om man ser litt større del av teksten, gjør den ikke? I Jesajaboken omtales "Herrens tjener" flere steder. Noen ganger er tjeneren tydelig identifisert som Jesajabokens Israel: «Du, Israel, er min tjener, Jakob, som jeg har utvalgt …» (Jes 41:8) «Jeg har lagt min Ånd på ham» Derfor mener mange bibelforskere at tjeneren i kapittel 42 i første rekke representerer Israel – eller kanskje den trofaste delen av Israel – som har fått et kall til å bringe Guds rett og lys til folkeslagene. Men på samme måte som Matteus teksten, ofte feilaktig henter ting ut av sin sammenheng og tillegger det jesus, har også kristendommen her valgt å tillegge dette Jesus. «Han skriker ikke og roper ikke»... Jesus ble rasende og med en svepe av tau jaget han ut dem som solgte og kjøpte, veltet pengevekslernes bord og kastet over ende benkene til duehandlerne... (Matt 21,12-22) Handler det om Jesus? 1 1
Uten Filter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) On 7/1/2026 at 8:51 AM, Capitan Fracassa said: Da kan du ikke ha lest Jesaia 7 (og 8). Jesaia 7 handler om kong Akas av Juda under den syro-efraimitiske krigen rundt år 734 fvt., som fryktet en militær trussel fra kongene av Syria og Israel (nord-riket). Profeten Jesaia gir han flere profetier om hvordan krigen skal gå, og den siste av disse gis i Jesaia 7.14, hvor Jesaia sier til kong Akas: Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, den unge jenta skal bli med barn og føde en sønn, og hun skal gi ham navnet Immanuel. 15 Rømme og honning skal han spise inntil han forstår å forkaste det onde og velge det gode. 16 For før gutten forstår å forkaste det onde og velge det gode, skal det bli øde i landet til de to kongene du frykter. Dette skjedde faktisk allerede to år senere da begge fiendekongene ble drept, og Jesaia 8 forteller om gutten som blir født som oppfyllelse av profetien. Det er altså absolutt ingenting om noen Messias her, og heller ingenting om at noen skulle bli født av en jomfru, og Maria ga sin sønn navnet "Jesus", ikke "Immanuel", så både du og forfatteren av Matteus tar fullstendig feil @flott Det er verdt å merke seg at den hebraiske teksten sier at den unge jenta er gravid, ikke at hun skal bli gravid, dette er en av mange dårlige oversettelser. Forfatteren av Matteus-evangeliet leste ikke den hebraiske teksten, men baserte seg på en 300 år gammel gresk oversettelse. Da denne ble oversatt betydde det greske ordet "parthenos" simpelthen "ung kvinne", jomfru eller ikke, men i løpet av de 300 årene til forfatteren av Matteus skrev, hadde den greske betydningen endret seg til "jomfru". Så forfatteren av Matteus misforsto Jesaia fordi han ikke leste hebraisk, men selv med hans lesning av Jesaia er det absolutt ingenting i Jesaia 7 som passer med, eller hinter om Messias (eller om jomfrufødsel) - forfatteren av Matteus gjorde ei tabbe, noe han gjorde mange ganger. Her er jeg faktisk enig med deg. Matteus bruker den greske oversettelsen som åpenbart er feiloversatt. I nyere bibelutgave har man gått tilbake til den hebraiske originalteksten. Ordet jomfru som feilaktig er brukt, er endret tilbake til ung kvinne. Så ikke bare henviser Matteus til en feil tekst, men også en feiloversatt tekst. Når man leser hele kapittel 7 i sammenheng, handler det tydelig om en konkret politisk krise på Jesajas egen tid. Situasjonen er denne: Kong Ahas av Juda blir truet av en allianse mellom Resin (Aram/Syria) og Pekah (Nordriket Israel). De ønsker å avsette Ahas og sette inn en annen konge i Jerusalem. Jesaja møter Ahas og sier at han ikke skal frykte, fordi Gud vil beskytte Juda. Deretter tilbyr Gud Ahas et tegn. Ahas avslår, men Jesaja sier likevel at Gud skal gi et tegn: «Den unge kvinnen skal bli med barn ...» Og så kommer den avgjørende tidsangivelsen noen vers senere (Jes 7:15–16): «Før gutten vet å forkaste det onde og velge det gode, skal landet til de to kongene du gruer deg for, ligge øde.» Dette er viktig. Tegnet er knyttet til en hendelse som skal skje innen få år, mens barnet ennå er lite. Og historisk vet vi at både Resin og Pekah faktisk ble beseiret kort tid etter av assyrerne. Det er derfor mange bibelforskere, både kristne og jødiske, mener at Jesaja 7 først og fremst handler om en hendelse på 700-tallet f.Kr., ikke om en fødsel rundt 700 år senere. Dette burde være åpenbart for folk som studerer bibelen og er opptatt av sannhet, for hva er egentlig sant? På meg virker det som at mye av dette neppe er av Matteus som fulgte Jesus, men er lagt til senere. Endret 10. juli av Uten Filter 2 1
PÃ¥inter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) DukeNukem3d skrev (På 5.7.2026 den 16.02): (og som vanlig er alle tegneseriekontoene her inne helt enige med hverandre om alle tema) Beklager men måtte bare låne sitatet ditt @DukeNukem3d 🤭 Uten Filter skrev (5 timer siden): Den plukker vel seg selv i filler om man ser litt større del av teksten, gjør den ikke? I Jesajaboken omtales "Herrens tjener" flere steder. Noen ganger er tjeneren tydelig identifisert som Jesajabokens Israel: «Du, Israel, er min tjener, Jakob, som jeg har utvalgt …» (Jes 41:8) «Jeg har lagt min Ånd på ham» Derfor mener mange bibelforskere at tjeneren i kapittel 42 i første rekke representerer Israel – eller kanskje den trofaste delen av Israel – som har fått et kall til å bringe Guds rett og lys til folkeslagene. Men på samme måte som Matteus teksten, ofte feilaktig henter ting ut av sin sammenheng og tillegger det jesus, har også kristendommen her valgt å tillegge dette Jesus. «Han skriker ikke og roper ikke»... Jesus ble rasende og med en svepe av tau jaget han ut dem som solgte og kjøpte, veltet pengevekslernes bord og kastet over ende benkene til duehandlerne... (Matt 21,12-22) Handler det om Jesus? Akkurat samme skrivestil som en viss annen her. Jesaja 42 Ja det er Jesus det er snakk om her👇🏼 Se, min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, i ham har jeg min glede. Jeg har lagt min Ånd på ham, han skal føre retten ut til folkeslagene. 2 Han skriker ikke og roper ikke, hans røst høres ikke i gatene. 3 Han bryter ikke et knekket siv og slukker ikke en rykende veke. Med troskap skal han føre retten ut. 4 Han skal ikke slukne og ikke knekkes før han har satt retten igjennom på jorden. Fjerne kyster venter på hans lov.» Matteus 12: «Mange [folk] fulgte med ham, og han helbredet dem alle. 16 Men han påla dem strengt at de ikke måtte gjøre kjent hvem han var. 17 Slik skulle det ordet oppfylles som er talt gjennom profeten Jesaja: 18 Se, min tjener som jeg har utvalgt, den elskede, i ham har jeg min glede. Jeg vil legge min Ånd på ham, og han skal forkynne retten for folkeslagene. 19 Han skal ikke trette og ikke rope, og ingen skal høre hans røst i gatene. 20 Han skal ikke knuse et knekket siv og ikke slukke en rykende veke før han har ført retten fram til seier. 21 Til hans navn skal folkeslagene sette sitt håp.» Endret 10. juli av PÃ¥inter
Romeren Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Capitan Fracassa skrev (10 timer siden): Kan du forklare hva du mener her? Dette skjønner jeg ikke. Fordi en tekst sier noe, så er det begrunnelse for å tro at en annen tekst av en annen forfatter er korrekt? Du må nesten hjelpe meg å koble sammen punktene her, for jeg ser ikke sammenhengen. Politiet som sitter i grensekontrollen sjekker gjerne pass og andre papirer nøye for å se hvem som kommer inn i landet. Er han eller hun den papirene tyder på? Men - hva betyr "mørkt hår" eller "blå øyne"? Hvor mørkt og hvor blondt? For min del er ikke passbildet det jeg ville hengt på veggen som et portrett av meg selv. Det kommer stadig mer avanserte metoder for identifisering. Men ingen ting er 100% og til slutt må maskiner og mennesker ta en beslutning - er vedkommende den han eller hun utgir seg for å være? Noen som ikke er den vi tror vil alltid dukke opp. I starten ventet Israel en sterk leder, en ny David, som kunne ta dem tilbake til storhetstiden. En konge som kunne beseire fiender og okkupanter og sette folket fri. Denne kongen lot vente på seg og etter hvert utviklet tanken seg om at det kanskje ikke var nå det skulle skje, men der fremme et sted. Tanken om Messias ble stadig mer eskatologisk. Det manglet vel heller ikke på folk som mente de var i stand til å fylle rollen. Men ikke Jesus, i hvertfall ikke på den måten som var ventet av Messias. Han tok ingen militær ledelse, han ledet ikke noe opprør. Derimot opptrådte han som om Gud selv var kommet til jorden, midt i blandt dem. Akkurat det forsto alle, det var de enige om: Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Men nettopp derfor delte folk seg i to leire. De som så og trodde ham leste og tekstene om Messias på en ny måte - det er jo om ham, Jesus, dette er skrevet. Messias, Guds sønn er faktisk kommet til oss nå. Her er han! Det han gjør viser oss dette. De andre sa at, nei, dette stemmer ikke. Messias er ikke slik, han skal ikke gjøre dette eller hint. Han tar ikke ledelsen. Men det Jesus gjør er blasfemiskHan spotter Gud, han må dø. Vi må og velge - om vi vil lese tekstene bokstavtro og vente på en Messias som passer nøyaktig, eller lese dem på nytt i lys av Jesu liv og person. Jeg velger som sagt det siste. 1
PÃ¥inter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Uten Filter skrev (6 timer siden): Han skriker ikke og roper ikke»... Jesus ble rasende og med en svepe av tau jaget han ut dem som solgte og kjøpte, veltet pengevekslernes bord og kastet over ende benkene til duehandlerne... (Matt 21,12-22) Det er greit å være uenig med bibelen og troende, men å direkte komme med usannheter om hva som står i bibelen blir vel å kalle lavmål ?. Jeg tipper du sitter med egen oversettelse, det kan jeg strekke meg til. Her er sitatet: «12 Så gikk Jesus inn på tempelplassen og jaget ut alle dem som solgte og kjøpte der. Han veltet pengevekslernes bord og duehandlernes benker 13 og sa til dem: «Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Men dere gjør det til en røverhule.» Men vi kan ta med en profeti👇🏼til i samme slengen, siden du Gish galloppèr til et nytt: Salme 69: 8-10 For din skyld må jeg tåle spott; mitt ansikt rødmer av skam. 9 Jeg er blitt en fremmed for mine brødre, en ukjent mann for min mors sønner. 10 Ja, brennende iver for ditt hus har fortært meg, jeg er rammet av hånsord fra dem som håner deg 1
Capitan Fracassa Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli (endret) Romeren skrev (1 time siden): Vi må og velge - om vi vil lese tekstene bokstavtro og vente på en Messias som passer nøyaktig, eller lese dem på nytt i lys av Jesu liv og person. Jeg velger som sagt det siste. La meg se om jeg har forstått deg rett: Det er ikke relevant for deg om Jesus oppfylte Messiasprofetiene i GT eller om evangelienes påstander om oppfylte profetier stemmer, da du tror av helt andre grunner. Stemmer dette? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare sa det med en gang. Jeg må nok en gang bemerke at verken du, @PÃ¥inter eller andre kristne i tråden ser ut til å bry dere så mye om hva Bibelen faktisk sier, men heller lukker øynene for alt som ikke stemmer med konklusjonen dere starter med. Endret 10. juli av Capitan Fracassa 2 1
Capitan Fracassa Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli PÃ¥inter skrev (13 timer siden): Dette er en udokumenterte påstander.👇🏼 Her påstår du å vite hva ca 2,6 milliarder gjør og i tillegg setter disse menneskene i bås. Stor tro på seg selv her tør jeg påstå. Jeg la merke til at du uredelig som vanlig klippet vekk starten av setningen min som du siterte fra, slik at du fikk klippet vekk «jeg tror». Sitat Her er 70 profetier til du kan avsløre som tullball. Chart of Old Testament prophecies fulfilled by Jesus Disse er tullball. Mange av de første er diverse gjentgalser om at Messis skal være av slekten til David, Abraham eller andre, og viser som bevis til Matteus som har en slektslinje med flere kjente feil, og som ikke inkluderer Jesus i det hele tatt, men bare hans adoptivfar Josef. Men hvorfor skal jeg svare på disse når du ikke svarer på en eneste av de fire jeg har kommet med argumenter for? PÃ¥inter skrev (58 minutter siden): Men vi kan ta med en profeti👇🏼til i samme slengen, siden du Gish galloppèr til et nytt: Du har ikke mye selvinnsikt, når du kort tid etter å ha bedt meg svare på 70 eksempler fra en bok, klager over gisp gallop fra @Uten Filter fordi hen kommer med ett nytt tekststed. 2 1
PÃ¥inter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Capitan Fracassa skrev (20 minutter siden): Disse er tullball Din udokumenterte påstand. (Psst, try make an effort)
PÃ¥inter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden): Jeg la merke til at du uredelig som vanlig klippet vekk starten av setningen min som du siterte fra, slik at du fikk klippet vekk «jeg tror». De fleste som kan lese her ser hva du skrev.
Romeren Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Capitan Fracassa skrev (51 minutter siden): Jeg må nok en gang bemerke at verken du, @PÃ¥inter eller andre kristne i tråden ser ut til å bry dere så mye om hva Bibelen faktisk sier, men heller lukker øynene for alt som ikke stemmer med konklusjonen dere starter med. Det er greit. I tilfelle er vi i selskap med en rekke av bibelens forfattere som først og fremst forholdt seg til egne åpnebaringer, profetiske budskap og / eller Jesus selv - og heller leste tidligere tekster på bakgrunn av det. Som du jo og alt har påpekt.
Capitan Fracassa Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli PÃ¥inter skrev (21 minutter siden): De fleste som kan lese her ser hva du skrev. Og alle kan se at du bare vil kverulere om meg og alt annet, heller enn å diskutere sak. 1 2
PÃ¥inter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Da har jo du all mulighet til å være den «voksne» her, men igjen👆🏼
Capitan Fracassa Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli (endret) PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Da har jo du all mulighet til å være den «voksne» her, men igjen👆🏼 Ja, og jeg svarer på sak, diskuterer med glede sak, og oppfordrer deg og andre til å gjøre det samme. Dessverre blir det ingen god diskusjon av at bare en av oss er voksen og forsøker å diskutere sak og komme med begrunnede argumenter. Det vil glede meg hvis du også forsøker å oppføre deg voksent. Du kan f.eks. plukke en av tekststedene vi har diskutert som Matt 1.22-23 og begrunne hvorfor du mener dets henvisning til Jesaia 7.14 er saklig og korrekt. Endret 10. juli av Capitan Fracassa 1 3
PÃ¥inter Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): plukke en av tekststedene vi har diskutert som Matt 1.22-23 og begrunne hvorfor du mener dets henvisning til Jesaia 7.14 Det bare er sånn, tekst stedet ligner på det i Jesaja 7, det er fint og har en fin shvong over seg, samtidig er det få ord. 👇🏼 Ordspråkene 26:5 edit: Her er 350 til: 351 Old Testament Prophecies Fulfilled In Jesus Christ Endret 10. juli av PÃ¥inter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå