Capitan Fracassa Skrevet i går, 06:50 Skrevet i går, 06:50 Innlegget under er egentlig et svar til @flott fra denne tråden, men fortjener en egen tråd. Min påstand (som jeg kan begrunne) er altså at om man leser de fire evangeliene og sammenligner med GT, så oppfylte Jesus faktisk ikke en eneste klar Messia-profeti (eller noen andre profetier for den saks skyld), og Jesus egne profetier om endetiden som skulle skje i disiplenes levetid feilet. Den ukjente forfatteren av Matteus-evangeliet var spesielt ivrig til å skrive at Jesus oppfylte profetier, men han rotet det til gang på gang, ved å feilsitere, misforstå siden han ikke leste hebraisk, og ta setninger ut av sin sammenheng. Spesifikt nevner @flott to profetier han mener Jesus oppfylte, noe jeg svarer på i neste innlegg, men setter pris på om kristne eller andre som mener Jesus oppfylte profetier, viser til hvor jeg eventuelt har tatt feil. 2 1
Capitan Fracassa Skrevet i går, 06:51 Forfatter Skrevet i går, 06:51 (endret) Takk for svar til meg i denne tråden @flott ! For første gang virker det som om du faktisk svarer på det jeg skriver med egne ord, håper du kan fortsette med det 😃 flott skrev (12 timer siden): Matt 1:22-23 viser at det at Jesus ble født av en jomfru var en oppfyllelse av Jesaja 7:14. Da kan du ikke ha lest Jesaia 7 (og 8). Jesaia 7 handler om kong Akas av Juda under den syro-efraimitiske krigen rundt år 734 fvt., som fryktet en militær trussel fra kongene av Syria og Israel (nord-riket). Profeten Jesaia gir han flere profetier om hvordan krigen skal gå, og den siste av disse gis i Jesaia 7.14, hvor Jesaia sier til kong Akas: Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, den unge jenta skal bli med barn og føde en sønn, og hun skal gi ham navnet Immanuel. 15 Rømme og honning skal han spise inntil han forstår å forkaste det onde og velge det gode. 16 For før gutten forstår å forkaste det onde og velge det gode, skal det bli øde i landet til de to kongene du frykter. Dette skjedde faktisk allerede to år senere da begge fiendekongene ble drept, og Jesaia 8 forteller om gutten som blir født som oppfyllelse av profetien. Det er altså absolutt ingenting om noen Messias her, og heller ingenting om at noen skulle bli født av en jomfru, og Maria ga sin sønn navnet "Jesus", ikke "Immanuel", så både du og forfatteren av Matteus tar fullstendig feil @flott Det er verdt å merke seg at den hebraiske teksten sier at den unge jenta er gravid, ikke at hun skal bli gravid, dette er en av mange dårlige oversettelser. Forfatteren av Matteus-evangeliet leste ikke den hebraiske teksten, men baserte seg på en 300 år gammel gresk oversettelse. Da denne ble oversatt betydde det greske ordet "parthenos" simpelthen "ung kvinne", jomfru eller ikke, men i løpet av de 300 årene til forfatteren av Matteus skrev, hadde den greske betydningen endret seg til "jomfru". Så forfatteren av Matteus misforsto Jesaia fordi han ikke leste hebraisk, men selv med hans lesning av Jesaia er det absolutt ingenting i Jesaia 7 som passer med, eller hinter om Messias (eller om jomfrufødsel) - forfatteren av Matteus gjorde ei tabbe, noe han gjorde mange ganger. flott skrev (12 timer siden): Ved sin dåp ble Jesus Messias- Jehovas Salvede . Nei. "Messias" betyr "den salvede", og salving var noe som ble gjort når en konge ble kronet, eller en øversteprest innsatt. Dåp var aldri synonymt med salving, så Jesus ble ikke "den salvede" ved sin dåp, eller senere. Profetiene om Messias sier altså at han skal innsettes/salves som konge på Davids trone, noe som jo Jesus aldri oppfylte. Jeg lurer på om du i det hele tatt har lest GT... flott skrev (12 timer siden): Jesus ble forrådt for 30 sølvpenger (Sakarja 11:12) Matt 26:15) Det ser ikke ut som du har lest Sakarja heller. Sakarja handler om profeten som er misfornøyd med Israels folk og egen lønn, og kaster fra seg lønnen sin på 30 sølvpenger. Det er ingen antydning om at noen blir forrådt i Sakarja. Matteus roter det som vanlig til, i Matt 27:9 siterer han dette, men sier at det kommer fra Jeremia, ikke Sakarja, og får ikke her heller til å sitere rett. Så nei, Matt 26-27 om at Jesus ble forrådt for sølvpenger er på ingen måte en oppfyllelse av noen profeti, verken i Sakarja eller i Jeremia slik forfatteren av Matteus helt feilaktig påstår. Jeg setter pris på at du svarer med egne ord @flott, nå mangler det bare at du leser GT selv også, slik at du kan se at Matteus roter det til gang på gang, feilsiterer og tar enkelt-setninger helt ut av sin sammenheng for å får det til å se ut som om Jesus oppfylte profetier når han ikke gjorde det. Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, men er vel kjent blant Bibelkjennere, og åpenbart hvis du leser kapitlene i GT som Matteus viser til. Endret i går, 07:14 av Capitan Fracassa 2 2
Capitan Fracassa Skrevet i går, 07:15 Forfatter Skrevet i går, 07:15 (endret) Det er verdt å nevne at de faktiske Messias-profetiene i GT sier at Messias (den salvede konge) skal være en konge av Davids slekt (noe vi ikke har indikasjoner på at Jesus var) og seire militært over Israels fiender, samle landet og skape trygget for Israels folk - noe Jesus beviselig aldri gjorde. Jødene, som jo kjente sine egne hellige skrifter, avviste dermed med god grunn Jesus som Messias, siden han ikke hadde oppfylt deres Messias-profetier. Grekere, Romere og andre ikke-jøder som ikke kjente Jødenes Bibel og profetiene hadde derimot lettere for å tro på bløffene fra Matteus (og andre) om at Jesus var Messias. Endret i går, 07:17 av Capitan Fracassa 2 1
James G Skrevet i går, 07:46 Skrevet i går, 07:46 Kristne profetiene er kommunismen, slik sovjeterne sa: «Kommunismen er allerede i horisonten. Hva betyr det?» «Vel, det betyr at den alltid ligger foran oss, men at vi aldri når den.»
flott Skrevet i går, 10:53 Skrevet i går, 10:53 James G skrev (2 timer siden): Kristne profetiene er kommunismen, slik sovjeterne sa: «Kommunismen er allerede i horisonten. Hva betyr det?» «Vel, det betyr at den alltid ligger foran oss, men at vi aldri når den.» Den ateistiske stat har forsøkt å utrydde religionen i Sovjetsamveldet, men den har funnet at det er for kostbart. Ettersom den sovjetiske regjering har innsett dette harde faktum, bruker den den russiske kirke til sine egne politiske formål ved å la den påvirke kirkemedlemmmene i patriotisk retning. akkurat som Islam
James G Skrevet i går, 12:29 Skrevet i går, 12:29 (endret) flott skrev (2 timer siden): Den ateistiske stat har forsøkt å utrydde religionen i Sovjetsamveldet, men den har funnet at det er for kostbart. Ettersom den sovjetiske regjering har innsett dette harde faktum, bruker den den russiske kirke til sine egne politiske formål ved å la den påvirke kirkemedlemmmene i patriotisk retning. akkurat som Islam Noen er «for stort til å falle» er ikke et godt argument for å bevise dets korrekthet og rasjonalitet. Endret i går, 13:26 av James G
Romeren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Capitan Fracassa skrev (På 1.7.2026 den 8.50): Innlegget under er egentlig et svar til @flott fra denne tråden, men fortjener en egen tråd. Min påstand (som jeg kan begrunne) er altså at om man leser de fire evangeliene og sammenligner med GT, så oppfylte Jesus faktisk ikke en eneste klar Messia-profeti (eller noen andre profetier for den saks skyld), og Jesus egne profetier om endetiden som skulle skje i disiplenes levetid feilet. Den ukjente forfatteren av Matteus-evangeliet var spesielt ivrig til å skrive at Jesus oppfylte profetier, men han rotet det til gang på gang, ved å feilsitere, misforstå siden han ikke leste hebraisk, og ta setninger ut av sin sammenheng. Spesifikt nevner @flott to profetier han mener Jesus oppfylte, noe jeg svarer på i neste innlegg, men setter pris på om kristne eller andre som mener Jesus oppfylte profetier, viser til hvor jeg eventuelt har tatt feil. Om du tar feil? Nei, si det, rent faktisk kan du sikkert ha rett. Det som er ment og sagt ett sted blir tolket helt annerledes et annet. Jeg oppfatter at du ofte "faktasjekker" hvordan et utsagn eller hendelse blir brukt "over langs", gjerne som tegn på om hele bibelen er å stole på? Men, som vi har snakket om før - bibelen er ikke en sammenhengende bok fra perm til perm - og er heller ikke ment å være det. Den er en samling av 66 ulike skrifter - fra ulike tider og fra ulike forfattere / - grupper med ulik bakgrunn og tenkning. Et godt kjent eksempel på det er allerede de to skapelsesberetningene i 1. Moseboks første kapitler. Derfor endrer det seg også hvordan de ulke forfatterne forstår en sak. Det er mange eksempler på hvordan bibelen er i diskusjon med seg selv. Eller det som blir påstått ett sted, blir imøtegått et annet. Det skjer internt i GT, og mellom GT og NT. Vi skal ikke glemme at dette var vel kjent - i jødiske miljøer både før og etter Jesu tid - og i den tidlige kristne kirken, uten at de forkastet skriftene av den grunn. Jeg synes heller det gir mer å trenge inn i forskjellene, i endringene, og se hvorfor de er der og hvilken endret forståelse det har gitt.
Capitan Fracassa Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Takk for et sindig svar @Romeren. Min tråd var (som nevnt) basert på @flott sine påstander, og dessverre har jeg lett for å bli konfronterende når jeg svarer fundamentalistiske innlegg - men fint at du heller trekker det i saklig retning. ☺️ Romeren skrev (2 timer siden): Om du tar feil? Nei, si det, rent faktisk kan du sikkert ha rett. Det som er ment og sagt ett sted blir tolket helt annerledes et annet. Jeg oppfatter at du ofte "faktasjekker" hvordan et utsagn eller hendelse blir brukt "over langs", gjerne som tegn på om hele bibelen er å stole på? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å "faktasjekke hvordan et utsagn blir brukt over langs" - men jeg mener absolutt ikke at faktafeil (eller korrekt fakta for den saks skyld) ett sted sier noe om hvor mye man kan stole på et annet tekststed av en annen forfatter. Slike faktafeil (eller tekststeder som er i konflikt), beviser selvsagt at Bibelen ikke er 100% feilfri, slik en del fundamentalistisk troende mener, men det er en annen sak. Romeren skrev (2 timer siden): Men, som vi har snakket om før - bibelen er ikke en sammenhengende bok fra perm til perm - og er heller ikke ment å være det. Den er en samling av 66 ulike skrifter - fra ulike tider og fra ulike forfattere / - grupper med ulik bakgrunn og tenkning. Et godt kjent eksempel på det er allerede de to skapelsesberetningene i 1. Moseboks første kapitler. Jeg er absolutt helt enig. Jeg har tidligere lenket til Bart Ehrmans avslutningsforedrag (han er nå pensjonert fra sin professorstilling, selv om han fortsatt skriver bøker), og hovedpoenget i hele foredraget var at forståelsen av akkurat dette er den viktigste oppdagelsen i moderne Bibelforskning, viktigere enn funn av Dødehavsrullene og alt annet. Det er allikevel langt fra alle som ser det slik, og da særlig fundamentalistiske kristne, og andre mystikere (som Wall Dorf her på forumet) mener at det er en sammenhengende bok fra ende til annen, ledet av Guds ånd, og hvor det gir mening å lese 1. Mosebok gjennom Paulus sine brev eller Johannes fra Patmos sin åpenbaring. Romeren skrev (2 timer siden): Derfor endrer det seg også hvordan de ulke forfatterne forstår en sak. Det er mange eksempler på hvordan bibelen er i diskusjon med seg selv. Eller det som blir påstått ett sted, blir imøtegått et annet. Det skjer internt i GT, og mellom GT og NT. Vi skal ikke glemme at dette var vel kjent - i jødiske miljøer både før og etter Jesu tid - og i den tidlige kristne kirken, uten at de forkastet skriftene av den grunn. Jeg er helt enig 😃 Romeren skrev (2 timer siden): Jeg synes heller det gir mer å trenge inn i forskjellene, i endringene, og se hvorfor de er der og hvilken endret forståelse det har gitt. Nok en gang helt enig. For å parafrasere Bart Ehrman: Hvis du leser Bibelen som om alle forfatterne mener det samme, så går du glipp av budskapene forfatterne faktisk ønsket å komme med. Jeg synes f.eks. det har vært veldig interessant å lære om hvor forskjellige budskap de fire evangeliene har, noe man går helt glipp av hvis man antar det er det samme overalt. 2 1
flott Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jehova Gud hadde latt 12 menn bli ført fram for en domstol. Året var 33 e.kr og domstolen var det jødiske Sanhedrinet. De som blir stilt for retten, var Jesu Kristi apostler. Hør. Vi påla dere strengt ikke å lære i dette navn og nå har dere spredt læren over hele Jerusalem sier øverstepresten. Da svarer Peter og de andre apostlene: Vi må adlyde Gud som hersker mer enn mennesker.(Apgj 5:27-29) De sa med andre ord: Jehova er vår Hersker. Ja, det er Jehova som er Jesu sanne etterfølgeres Hersker. Apostlene kunne innta et fast standpunkt for Gud fordi de var blitt åndelig styrket. Kristus døde på en torturpæl men de visste at han hadde fått en oppstandelse. Jesus viste seg for dem i materialiserte legemer i 40 dager. Han kom med bevis for at han levde og underviste i sannheter om Riket. Før apostlene var blitt døpt med den hellige ånd, trodde de feilaktig at et jordisk styre skulle gjøre slutt på det romerske herredømme. De spurte: Herre, vil du på den tid ( i denne tiden) gjenreise riket for Israel? Jesus svarte i virkeligheten nei, for som han sa, var det ikke deres sak å kjenne tider og stunder. Da De Hellige Ånd kom over dem, skulle den gi dem kraft til å vitne om Guds himmelske rike, ikke et rike på jorden. De skulle forkynne i Jerusalem, Judea og Samaria og like til jordens ender. Med den hellige ånds hjelp utfører Jehovas vitner et slikt verdensomfattende arbeid nå i de siste dager. Jesus hadde nettopp gitt dette oppdraget som gikk ut på å forkynne verden over, da han begynte å fare opp til himmelen. Hans himmelfart begynte med en oppadstigende bevegelse bort fra disiplene og senere kom han til sin himmelske Herskers nærvær og ble virksom i åndeverdenen. Etter at en sky hadde skjult Jesus for disiplene, dematerialiserte han sitt kjødelige legeme. To engler viste seg og sa at han skulle komme igjen på samme måte. Sli er det også blitt. Det var bare Jesu disipler som så ham fare opp til himmelen og det er bare Jehovas vitner som er klar over at han er kommet usynlig tilbake. Snart var apostlene tilbake i Jerusalem. I en sal ovenpå ( kanskje hjemme hos Markus mor, Maria ) var de 11 lojale apostlene utholdende i bønn sammen med Jesu halvbrødre, hans andre disipler og hans Mor, Maria.(Mark 6:3) Men hvem skulle få Judas tilsynsembete? (Salme 109:8) Omkring 120 disipler var til stede da Gud utvalgte en mann som skulle erstatte Judas som forrådte Jesus og dermed sørget for at antall apostler igjen ble 12. Valget måtte falle på en som hadde vært disippel under Jesu tjeneste og som hadde vært vitne til hans oppstandelse. Han måtte selvfølgelig også anerkjenne Jehova som sin Hersker. Etter at de hadde bedt, kastet de lodd mellom Mattias og Josef Barsabbas. Gud lot loddet falle på Mattias. (Ordsp 16:33) Judas Iskariot hadde så avgjort ikke anerkjent Jehova som sin Hersker. Han hadde jo forrådt Guds Sønn for 30 sølvpenger. Til deres overraskelse er det en av Jesu egne apostler, Judas Iskariot han som Satan har inngitt den tanke å forråde sin Mester. Så glade de blir når Judas sier: Hva vil dere ( de religiøse lederne legger onde planer om å få Jesus drept) gi meg for å utlevere ham til dere? De blir enige om å gi ham 30 sølvpenger, prisen på en slave ifølge Moseloven. (2.Mos 21:32)
sofiemyr Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden flott skrev (2 minutter siden): Jehova Gud hadde latt 12 menn bli ført fram for en domstol. Året var 33 e.kr og domstolen var det jødiske Sanhedrinet. De som blir stilt for retten, var Jesu Kristi apostler. Hør. Vi påla dere strengt ikke å lære i dette navn og nå har dere spredt læren over hele Jerusalem sier øverstepresten. Da svarer Peter og de andre apostlene: Vi må adlyde Gud som hersker mer enn mennesker.(Apgj 5:27-29) De sa med andre ord: Jehova er vår Hersker. Ja, det er Jehova som er Jesu sanne etterfølgeres Hersker. Apostlene kunne innta et fast standpunkt for Gud fordi de var blitt åndelig styrket. Kristus døde på en torturpæl men de visste at han hadde fått en oppstandelse. Jesus viste seg for dem i materialiserte legemer i 40 dager. Han kom med bevis for at han levde og underviste i sannheter om Riket. Før apostlene var blitt døpt med den hellige ånd, trodde de feilaktig at et jordisk styre skulle gjøre slutt på det romerske herredømme. De spurte: Herre, vil du på den tid ( i denne tiden) gjenreise riket for Israel? Jesus svarte i virkeligheten nei, for som han sa, var det ikke deres sak å kjenne tider og stunder. Da De Hellige Ånd kom over dem, skulle den gi dem kraft til å vitne om Guds himmelske rike, ikke et rike på jorden. De skulle forkynne i Jerusalem, Judea og Samaria og like til jordens ender. Med den hellige ånds hjelp utfører Jehovas vitner et slikt verdensomfattende arbeid nå i de siste dager. Jesus hadde nettopp gitt dette oppdraget som gikk ut på å forkynne verden over, da han begynte å fare opp til himmelen. Hans himmelfart begynte med en oppadstigende bevegelse bort fra disiplene og senere kom han til sin himmelske Herskers nærvær og ble virksom i åndeverdenen. Etter at en sky hadde skjult Jesus for disiplene, dematerialiserte han sitt kjødelige legeme. To engler viste seg og sa at han skulle komme igjen på samme måte. Sli er det også blitt. Det var bare Jesu disipler som så ham fare opp til himmelen og det er bare Jehovas vitner som er klar over at han er kommet usynlig tilbake. Snart var apostlene tilbake i Jerusalem. I en sal ovenpå ( kanskje hjemme hos Markus mor, Maria ) var de 11 lojale apostlene utholdende i bønn sammen med Jesu halvbrødre, hans andre disipler og hans Mor, Maria.(Mark 6:3) Men hvem skulle få Judas tilsynsembete? (Salme 109:8) Omkring 120 disipler var til stede da Gud utvalgte en mann som skulle erstatte Judas som forrådte Jesus og dermed sørget for at antall apostler igjen ble 12. Valget måtte falle på en som hadde vært disippel under Jesu tjeneste og som hadde vært vitne til hans oppstandelse. Han måtte selvfølgelig også anerkjenne Jehova som sin Hersker. Etter at de hadde bedt, kastet de lodd mellom Mattias og Josef Barsabbas. Gud lot loddet falle på Mattias. (Ordsp 16:33) Judas Iskariot hadde så avgjort ikke anerkjent Jehova som sin Hersker. Han hadde jo forrådt Guds Sønn for 30 sølvpenger. Til deres overraskelse er det en av Jesu egne apostler, Judas Iskariot han som Satan har inngitt den tanke å forråde sin Mester. Så glade de blir når Judas sier: Hva vil dere ( de religiøse lederne legger onde planer om å få Jesus drept) gi meg for å utlevere ham til dere? De blir enige om å gi ham 30 sølvpenger, prisen på en slave ifølge Moseloven. (2.Mos 21:32) Link gjerne til Vakttårnet om du vil men dette er et forum hvor vi prøver å diskutere egne meninger - da blir klipp & lim fra jw.org veldig lite konstruktivt... 3
Jobs Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jesus oppfylte den viktigste profetien 100% med og ofre seg for verdens synd på Golgata Kors.
Klote Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Mye bibelkunnskap her, men blir en klokere av en vitenskapelig tilnærming rundt en tro? En kan få inntrykk av at for mange er gamle tekster i veien for en god tro. Journalismen for 2000 år siden var neppe mer troverdig enn i dag. Kanskje er det mer nytte i å lete etter noe som gir mening og fornuft til ditt eget liv?
Jobs Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Ha oppfylte mange .Google Ai. 1. Fødsel og opprinnelse Født av en jomfru: Profeten Jesaja forutsa at en jomfru skulle bli med barn og føde en sønn som skulle hetes Immanuel (Jesaja 7,14), noe som ifølge evangeliene ble oppfylt da Jesus ble født av Maria. Født i Betlehem: Profeten Mika forutsa at herskeren i Israel skulle komme fra den lille byen Betlehem (Mika 5,1). Slekt fra kong David: Det ble gjentatte ganger profetert at Messias skulle være av Davids ætt og sitte på hans trone (Jesaja 11,1; Jeremia 23,5). 2. Hans gjerning og budskap Tjeneste for de svake: Jesaja 61,1–2 forutsa at Messias skulle komme med et gledesbudskap, helbrede de knuste hjerter og forkynne frihet for fanger. Jesus siterte selv dette i synagogen i Nasaret. Undere og helbredelser: Profetene sa at når Gud kom, skulle de blindes øyne åpnes, døve høre og lamme hoppe (Jesaja 35,5–6). Innrykk i Jerusalem: Sakarja 9,9 profeterte at kongen skulle komme ridende inn i Jerusalem på en eselfole. Dette skjedde under det som i dag feires som palmesøndag. [1] 3. Lidelsen og døden Forrådt for 30 sølvpenger: Profeten Sakarja forutsa at Messias ville bli verdsatt til denne prisen (Sakarja 11,12–13), noe som stemmer overens med at Judas Iskariot forrådte Jesus for 30 sølvpenger. Taus foran sine anklagere: Jesaja 53,7 beskriver hvordan han skulle være som en sau som ledes til slaktebenken, og ikke åpne sin munn til forsvar. Gjennomborede hender og føtter: Salme 22,17 beskriver en lidelse der hender og føtter blir gjennomboret, noe som korresponderer med korsfestelsen. Lot kastet om klærne hans: Salme 22,19 forutså at fiendene skulle dele klærne hans mellom seg og kaste lodd om kappen hans. Ingen ben ble brukket: Salme 34,21 forutsier at "han bevarer alle hans ben, ikke ett av dem blir brutt," noe som ble oppfylt ved at soldatene ikke knuste knærne til Jesus på korset (slik de gjorde med de to andre). Gravlagt hos en rik mann: Jesaja 53,9 sier at han fikk sin grav blant de ugudelige, men var hos en rik i sin død, noe som passer med at Josef fra Arimatea (en rik mann) la Jesus i sin egen nye grav. 4. Oppstandelsen Stod opp fra de døde: Salme 16,10 profeterer at Guds Hellige ikke skulle se forråtnelse i graven, hvilket i Det nye testamentet refererer til at Jesus sto opp igjen og beseiret døden. Vil du vite mer om hvordan man historisk regner ut sannsynligheten for at én person oppfyller alle disse profetiene, eller ønsker du å gå dypere inn i spesifikke profetier fra Jesaja?
O3K Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Capitan Fracassa skrev (På 1.7.2026 den 8.51): Takk for svar til meg i denne tråden @flott ! For første gang virker det som om du faktisk svarer på det jeg skriver med egne ord, håper du kan fortsette med det 😃 flott skrev (På 30.6.2026 den 20.28): Matt 1:22-23 viser at det at Jesus ble født av en jomfru var en oppfyllelse av Jesaja 7:14. flott skrev (På 30.6.2026 den 20.28): Ved sin dåp ble Jesus Messias- Jehovas Salvede . Beklager å måtte skuffe deg, @Capitan Fracassa men det er nok (som vanlig) rene avskriv og ikke @flott sine egne ord du svarer på:
sjamanen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jobs skrev (2 timer siden): Ha oppfylte mange .Google Ai. 1. Fødsel og opprinnelse Født av en jomfru: Profeten Jesaja forutsa at en jomfru skulle bli med barn og føde en sønn som skulle hetes Immanuel (Jesaja 7,14), noe som ifølge evangeliene ble oppfylt da Jesus ble født av Maria. Født i Betlehem: Profeten Mika forutsa at herskeren i Israel skulle komme fra den lille byen Betlehem (Mika 5,1). Slekt fra kong David: Det ble gjentatte ganger profetert at Messias skulle være av Davids ætt og sitte på hans trone (Jesaja 11,1; Jeremia 23,5). 2. Hans gjerning og budskap Tjeneste for de svake: Jesaja 61,1–2 forutsa at Messias skulle komme med et gledesbudskap, helbrede de knuste hjerter og forkynne frihet for fanger. Jesus siterte selv dette i synagogen i Nasaret. Undere og helbredelser: Profetene sa at når Gud kom, skulle de blindes øyne åpnes, døve høre og lamme hoppe (Jesaja 35,5–6). Innrykk i Jerusalem: Sakarja 9,9 profeterte at kongen skulle komme ridende inn i Jerusalem på en eselfole. Dette skjedde under det som i dag feires som palmesøndag. [1] 3. Lidelsen og døden Forrådt for 30 sølvpenger: Profeten Sakarja forutsa at Messias ville bli verdsatt til denne prisen (Sakarja 11,12–13), noe som stemmer overens med at Judas Iskariot forrådte Jesus for 30 sølvpenger. Taus foran sine anklagere: Jesaja 53,7 beskriver hvordan han skulle være som en sau som ledes til slaktebenken, og ikke åpne sin munn til forsvar. Gjennomborede hender og føtter: Salme 22,17 beskriver en lidelse der hender og føtter blir gjennomboret, noe som korresponderer med korsfestelsen. Lot kastet om klærne hans: Salme 22,19 forutså at fiendene skulle dele klærne hans mellom seg og kaste lodd om kappen hans. Ingen ben ble brukket: Salme 34,21 forutsier at "han bevarer alle hans ben, ikke ett av dem blir brutt," noe som ble oppfylt ved at soldatene ikke knuste knærne til Jesus på korset (slik de gjorde med de to andre). Gravlagt hos en rik mann: Jesaja 53,9 sier at han fikk sin grav blant de ugudelige, men var hos en rik i sin død, noe som passer med at Josef fra Arimatea (en rik mann) la Jesus i sin egen nye grav. 4. Oppstandelsen Stod opp fra de døde: Salme 16,10 profeterer at Guds Hellige ikke skulle se forråtnelse i graven, hvilket i Det nye testamentet refererer til at Jesus sto opp igjen og beseiret døden. Vil du vite mer om hvordan man historisk regner ut sannsynligheten for at én person oppfyller alle disse profetiene, eller ønsker du å gå dypere inn i spesifikke profetier fra Jesaja? Alt dette her er jo bare noe hvem som helst kan finne opp at har skjedd? 1
sjamanen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Jobs skrev (3 timer siden): Jesus oppfylte den viktigste profetien 100% med og ofre seg for verdens synd på Golgata Kors. At det ikke er åpenbart for absolutt alle at temaet om "syndefallet" kun er et intrikat og utspekulert trekk fra kirkens side forå undertrykke mennesker med frykt - er og blir en enorm gåte for meg. Gud er ingen feit mann med skjegg som sitter og blir sinna og glad og kaster lyn rundt seg. Det er forferdelig at denne fryktpropagandaen har fått sånt tak. Man trenger heller ikke alt dette tullet og mirakler for å hylle Jesus. Det brukes kun for å skape et hierarki hvor man underkaster seg Gud og dens forlengelse Guds stedfortreder, kirken. Jesus var nok en svært spirituelt opplyst person som formidlet en lære veldig tett opp mot Buddhas lære, han viste at Guds rike er inne i deg og vend det andre kinnet til er ren buddhisme. Kanskje var Jesus i Himalaya. Å gjøre han til alt det andre greiene her inkludert den forferdelige ideen om at vi alle er fødte syndere og derfor må "frelses" er ikke noe annet enn verdens største svindel. Endret 3 timer siden av sjamanen 1
Romeren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Capitan Fracassa skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å "faktasjekke hvordan et utsagn blir brukt over langs" - men jeg mener absolutt ikke at faktafeil (eller korrekt fakta for den saks skyld) ett sted sier noe om hvor mye man kan stole på et annet tekststed av en annen forfatter. Nei, ikke sant? Det var derfor jeg stusset når du konkluderer så bastant om Matteus (min utheving): Capitan Fracassa skrev (På 1.7.2026 den 8.51): Det er altså absolutt ingenting om noen Messias her, og heller ingenting om at noen skulle bli født av en jomfru, og Maria ga sin sønn navnet "Jesus", ikke "Immanuel", så både du og forfatteren av Matteus tar fullstendig feil @flott Videre: Capitan Fracassa skrev (5 timer siden): Det er allikevel langt fra alle som ser det slik, og da særlig fundamentalistiske kristne, og andre mystikere (som Wall Dorf her på forumet) mener at det er en sammenhengende bok fra ende til annen, ledet av Guds ånd, og hvor det gir mening å lese 1. Mosebok gjennom Paulus sine brev eller Johannes fra Patmos sin åpenbaring. Jo, men det kan det vel fortsatt være? Om fakta og tolkning endrer seg, kan det fortsatt gi mening og ny forståelse å lese Paulus og Johannes. De nytolker GT sett i lys av Jesu liv og lære - erfaringer GTs forfattere ikke hadde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå