Gå til innhold

Jesus oppfylte ingen profetier!

Anbefalte innlegg

Skrevet
afterall skrev (På 5.7.2026 den 0.14):

Jeg skjønner ikke helt her. Er underet at Jesus, en jøde, kjente til og kunne sitere jødiske tekster? 

Apropos uredelighet 👇🏼

Capitan Fracassa skrev (På 5.7.2026 den 11.55):

Faktisk kunne ikke Jesus enn gang det, i følge Bibelen.

Johannes 7

Jødene undret seg og sa: «Hvor har han sin lærdom fra, han som selv ikke har fått noen opplæring?» 

Lukas 4

«Ryktet om ham spredte seg over hele området.  15 Han lærte folket i synagogene og fikk lovord av alle.
16 Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen som han pleide. Da han reiste seg for å lese av Skriften, 17 rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant det stedet:…

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Kalte jeg han «uredelig»? Jeg skrev at jeg ikke vet om det er oppspinn, løgn eller misforståelser.

.. vel, du skrev ..

Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

I motsetning til særlig forfatteren av Matteus bruker jeg redelige kriterier som er så objektive som mulig. Kom gjerne med kriterier du synes er gode, og hvilke av de påståtte oppfyllelsene i Matteus som oppfyller dine, bedre kriterier. Hvis ikke, er dette bare sutring. Jeg hadde ventet bedre av deg.

At du synes det er «merkelig» at jeg tar tekstene seriøst og leser hva som faktisk står, synes jeg er ditt problem, ikke problem med min lesning eller tolkning.

(..)

Jeg skjønner at dette er utfordrende for din (og andres) tro, men hvis du klarer å lese det med et åpent sinn, hvor du ikke allerede har bestemt deg for at det Matteus sier er rett, tror jeg du vil klare å se at det jeg sier stemmer.

Jeg merker meg at verken du, @Romeren eller andre gjør mer enn å sutre.

(..)

..men har du virkelig ikke bedre enn sutring å komme med som forsvar?

Og jeg merker meg at du liker å karakterisere andre negativt. Vi kan fortsette samtalen om og evt. når du ønsker å diskutere sak og ikke person.

Endret av Romeren
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Romeren skrev (54 minutter siden):

Og jeg merker meg at du liker å karakterisere andre negativt. Vi kan fortsette samtalen om og evt. når du ønsker å diskutere sak og ikke person.

Jeg deltar mer enn gjerne diskusjon om sak med deg.

Siden du ønsker det også, venter jeg på at du kommer med et innlegg om sak, hvor du forklarer og begrunner hva som er galt med mine kriterier, eller forklarer og begrunner på hvilken måte Matteus 1:22-23 eller andre tilsvarende tekststeder faktisk er oppfyllelse av profetier i GT etter saklige kriterier.

Det er dette som er sak i denne tråden, og jeg har oversett det hvis du har forsøkt noe av dette.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 5
Skrevet
PÃ¥inter skrev (23 timer siden):

Apropos uredelighet 👇🏼

Johannes 7

Jødene undret seg og sa: «Hvor har han sin lærdom fra, han som selv ikke har fått noen opplæring?» 

Lukas 4

«Ryktet om ham spredte seg over hele området.  15 Han lærte folket i synagogene og fikk lovord av alle.
16 Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen som han pleide. Da han reiste seg for å lese av Skriften, 17 rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant det stedet:…

Før Jesus kom til jorden, ble han kalt Guds Ord. Denne tittelen viser at han tjente i himmelen som den som talte på Guds vegne. Han blir også kalt Guds førstefødte og Guds enbårne Sønn. (Joh 1:14 og 3:16) Heb 1:6) Det betyr at han ble skapt før alle de andre Guds åndesønner og at han er den eneste som ble skapt direkte av Gud. Bibelen forklarer at denne førstefødte sønn var sammen med Jehova om å skape alt de andre. (Kol 1:15-16)

Det var følgelig denne sin Sønn Gud talte til da han sa: La oss skape mennesker i vårt bilde. Ja, han som senere kom til jorden og ble født av en kvinne, hadde vært med på å skape alle ting. Han hadde allered levd i himmelen hos sin Far i et ukjent antall år. (1.Mos 1:26) Ordsp 8:22,30) Joh 1:3)

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (På 6.7.2026 den 13.25):

Apropos uredelighet 👇🏼

Noe du vet mye om ja.

Sitat

Lukas 4

Her bekrefter du jo min påstand om at du og andre leser evangeliene ukritisk og stoler på at påstander om oppfyllelse av vers i GT stemmer med det som står i GT, helt uten å sjekke hva som faktisk står.

Og ikke overraskende er dette enda et slikt eksempel hvor Jesus blander to forskellige vers, og stopper midt i en setning, og utelater det som passer dårligst.

Lukas 4 er langt fra det verste eksempelet, men fortsatt dårlig.

Si meg @PÃ¥inter, har du lest stedene i Jesaia som Jesus blander sammen her?

Tillegg: For å begrunne mine påstander for dere som ikke sjekker selv:

Sitatet i Lukas 4 stammer fra Jesaia 61:1-2, men med en setning midt i fra 58:6, og den kutter ut midt i en setning fra 61:2 som ender med "og en hevnens dag fra vår Gud".

I tillegg stammer ikke "blinde få synet igjen" fra den hebraiske originalen, men fra en kjent gresk oversettelse. Med andre ord kjente Jesus (hvis vi skal tro Lukas) den greske og ikke den Hebraiske versjonen av teksten, noe som ikke gir mening - men det gir god mening at forfatteren av Lukas kun kjente den greske.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Så når det tjener ditt narrativ så er det greit å bruke bibelen…? 🤭

Jeg bruker da Bibelen hele tiden i min argumentasjon her, så hva i all verden snakker du om? 

Og jeg merker meg at det tydeligvis ikke er sak du besvarer, jeg regner med at det er fordi du ikke har noe saklig svar å komme med.

• Liker 3
Skrevet
PÃ¥inter skrev (På 6.7.2026 den 13.25):

Johannes 7

Lukas 4

Jesus kjente skriftene ut og inn selvfølgelig.☝🏼

• Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (20 minutter siden):

Jesus kjente skriftene ut og inn selvfølgelig.☝🏼

Så ditt svar til mine begrunnede bevis, er altså først å klage på at jeg bryr meg om det som står i Bibelen for så å gjenta din blinde tro. Skikkelig saklig og overbevisende. 🙄

• Liker 4
Skrevet

Bra du igjen påpeker forskjellen, du tror ikke, jeg tror, samt største delen av menneskeheten på denne kloden. 

2. Timoteus 3:

«Den hele Skrift er innblest av Gud av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet, 
17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig til all god gjerning.»

• Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (50 minutter siden):

Bra du igjen påpeker forskjellen, du tror ikke, jeg tror,

Du har rett. Jeg leter etter bevis, og lar tilgjengelige bevis lede meg til en rasjonell konklusjon basert på bevisene. Og jeg argumenterer med begrunnelse i disse bevisene.

Du starter med konklusjonen og lukker øynene for alle bevis som ikke stemmer med konklusjonen du startet med. Og din eneste begrunnelse er konklusjonen du startet med.

Det er stor forskjell på oss.

En annen forskjell er at jeg forsøker å diskutere sak, mens du ikke klarer å fokusere, men heller diskutere meg, din tro eller alt annet enn sak.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

En annen forskjell er at jeg forsøker å diskutere sak, mens ikke klarer å fokusere, men heller diskutere meg, din tro eller alt annet enn sak.

Tror de fleste her ser dette👇🏼

Romeren skrev (På 6.7.2026 den 14.50):

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden):

Du har rett. Jeg leter etter bevis, og lar tilgjengelige bevis lede meg til en rasjonell konklusjon basert på bevisene. Og jeg argumenterer med begrunnelse i disse bevisene.

Du leter feil,du må gjøre som det står i Matteus 7.7-8 og begynne og be til Gud i Jesus navn om visdom og åpenbaring. Da tenker jeg du får de bevisene du trenger.

Skrevet

Hva tror du disse ordene betyr?:

2. Korinter
«For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde..»

Du har tidligere argumentert hardt i en annen tråd, med bibelen som ditt bevis, at skaperen forherdet hjertet til farao med vilje, hvordan vil du argumentere mot bibel sitatet over?
Skal du velge å tro på Mosebøkene og ikke brevet til Korinterne??

• Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (19 minutter siden):

Hva tror du disse ordene betyr?:

Nå mister du fokus igjen.

Denne tråden handler om i hvilken grad evangelienes påstander om at Jesus oppfylte profetier fra GT stemmer når man leser GT og bruker saklige og fredelige kriterier.

Hvorfor kan du ikke diskutere sak?

Sitat

Du har tidligere argumentert hardt i en annen tråd, med bibelen som ditt bevis, at skaperen forherdet hjertet til farao med vilje,

Nei, jeg har argumentert at Bibelen sier dette, ikke at det faktisk skjedde.

Sitat

hvordan vil du argumentere mot bibel sitatet over?
Skal du velge å tro på Mosebøkene og ikke brevet til Korinterne??

Jeg tror da at Paulus skrev dette, og kan godta at han trodde det også. Men derfra til å tro at det er sant, har vi ingen rasjonelle bevis for - akkurat som med mosebøkene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Det er nok du som ikke har funnet noe fokus ennå, hele bibelen handler om Jesus og hans komme.

Men det er ikke fokus i denne tråden. Og dette er en trospåstand helt uten bevis.

Sitat

Du kan begynne med bibelens første profeti. 1. Mosebok 3: 14-15

Jesus er ikke nevnt eller antydet i denne teksten, og den passer heller ikke med Jesus.

Jeg er helt klar over at deler av NT påstår det, noe som jo akkurat er mitt hovedpoeng, at NT gang på gang påstår at Jesus oppfylte profetier i GT, men teksten i GT ikke passer.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...