Gå til innhold

Hvor er dere i påsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

image.thumb.png.0c8418bce05c523da893386ceff759c3.png

For egen del har jeg aldri, i hele mitt liv, vært på ferie i påsken - har ingen hytte og har ingen planer om å skaffe noen  - men ser svært mange reiser bort i påsken.  Her blir det jobb frem til helligdagene deretter hjemme akkurat som alle andre år med påsken. Aldri helt forstått dette med påskeferie - våren møtes best lokalt i lokal natur er min holdning. For den som funderte - bor ikke i byen så det blir ikke noe bypåske heller.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Påsken er grei tid for å reise til Karibien. Det er også mange øyer der så det er fortsatt flere som jeg enda ikke har besøkt.

Å oppleve lokal natur trenger man ikke flere dager fri for å få til.

Skrevet

Hytte ja. For min del vart stort sett alle feriar i barndommen tilbringa på hytta, som låg på garden til onkel ved ein liten fjord på Vestlandet. Det var ein fin stad å kople av, med natur på alle kantar. Sidan eg likte meg så godt tok eg over garden til onkel, driv med mjølkeproduksjon og i dag kjem eg meg stort sett aldri av flekken.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hjemme hos meg selv, helt alene og i fullstendig avslappet stillhet. Ikke antydning til påske her.
Ikke et gult lys en gang og marsipanen har jeg spist opp. :) For noen herlige døgn som ligger og venter...

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hjemme. Hjelpe til med flytting.

Da jeg var barn/ungdom: I påsken dro man enten til fjells, eller tok trikken til Nordmarka og gikk på ski i skogen. Eller å sole seg på tribunen i Holmenkollbakken. Man ble brunest av hytte på fjellet. Klisterføre, Kvikklunsj, appelsiner og varm kakao. Mest stas var det å grille pølser ute.

NRK forsøkte å oppdra turglade nordmenn med fjellvettsreglene: Det er ingen skam å snu.

Påskeaften gjemte vi påskeegg.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (19 timer siden):

image.thumb.png.0c8418bce05c523da893386ceff759c3.png

For egen del har jeg aldri, i hele mitt liv, vært på ferie i påsken - har ingen hytte og har ingen planer om å skaffe noen  - men ser svært mange reiser bort i påsken.  Her blir det jobb frem til helligdagene deretter hjemme akkurat som alle andre år med påsken. Aldri helt forstått dette med påskeferie - våren møtes best lokalt i lokal natur er min holdning. For den som funderte - bor ikke i byen så det blir ikke noe bypåske heller.

Påskefjellet er oppskrytt. At «alle» drar på fjellet er en utdøende tradisjon som ikke frister lenger.
For meg blir det jobb, hjemme og vårforberedelser.

• Liker 2
Skrevet

Har hatt en tradisjon for å reise på påskeferie tidligere, da barna var mindreårige. Men turene våre ble gjort i utlandet. F.eks Danmark, Nederland, Disneyland Paris, middelhavsområdet. 

I fjor var jeg på ferie sørover i Påsken, men skal bli hjemme i år. Reiser heller om høsten (september / oktober) samt om vinteren (januar / februar). Men ser ikke bort fra at jeg fint kan reise i påsken senere år. 

Så påskeferie betyr ikke påskefjellet, jeg reiser heller for å komme bort fra snøen, ikke for å reise til den :whistle:

• Liker 2
Skrevet

På "hytta" som er mine besteforeldre sitt hus. Ligger ikke spesielt vakkert til og heller ikke populært område. Men sover alltid godt og slapper mer av der enn hjemme. 😀

• Liker 3
Skrevet

Rolig påske hjemme i år. Ingen planer bortsett fra at jeg skal få med meg en del påskekrim. 😂 Startet med Harry Hole, føler det blir vanskelig og toppe den i år. 🍿🍿

• Liker 4
Skrevet
torbjornen skrev (På 29.3.2026 den 13.13):

Har det nokon gong vore slik at "alle" dreg på påskefjellet?

Det norske glansbildet er glade skientusiaster som sitter i solveggen på fjellhytta og spiser appelsin eller Kvikklunsj.

Sannheten er en helt annen.
Bortskjemte nordmenn gidder ikke lenger å sitte i bilkø for å få noen hustrige dager på en nedsnødd hytte.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Duriello skrev (På 29.3.2026 den 16.32):

Rolig påske hjemme i år. Ingen planer bortsett fra at jeg skal få med meg en del påskekrim. 😂 Startet med Harry Hole, føler det blir vanskelig og toppe den i år. 🍿🍿

Spent på Harry Hole selv! Gleder meg til den kjenner jeg. Ellers blir det en dagstur på fjellet her med noen kompiser , lammelår middag en av dagene, mer god mat, litt avslapning og kanskje en tur til Oslo også på besøk. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det blir turer med firfotingen, har 10 min. reisetid til fjord og innsjø med mange fine turområder.Så lenge det er annerledes enn hjemme,så behøver jeg ikke å reise langt.

Endret av Mentos2
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...