Gå til innhold

Vinter OL 2026

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Sølv er kjempebra men... seks hundredeler er liksom et knips, og knapt nok det. 

Det vet jeg hun hadde inne..men hun mangler dette kicket..Hun burde psyket seg litt opp. Beste løperen på mellomdistanse totalt..

Skrevet
Imaginacíon skrev (33 minutter siden):

Da rykker rekordsjansen for medaljer betraktelig nærmere.

Siden det stadig blir flere grener er det kanskje mere spennende å se på andelen gull (eller medaljer) av totalen, for å sammenlikne med tidligere år.

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, frohmage said:

Siden det stadig blir flere grener er det kanskje mere spennende å se på andelen gull (eller medaljer) av totalen, for å sammenlikne med tidligere år.

Jo det er klart. Skal tro vi slår den når det gjelder gull mens når det gjelder medaljer spørs det.

Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Noe sånt siden det er klassisk.

Ja - det er en ganske tøff løype sies det - så sluttiden kan fort være litt over 2 timer.

Men det kommer ann på føret også. Jeg skal heie på Emil Iversen - jeg tror han kan overraske. Han fikk en grei gjennomgang på stafetten og gikk egentlig ikke noe bra der - så jeg tror kanskje formen løsner etter dette. Martin løwstrøm nyenget er nok normalt en bedre løper enn Emil - men vi får se. Klæbo vil trolig ikke gjøre mye av seg før helt på slutten - så det er vel først og fremst de to første jeg nevnte her som vil forsøke å dytte opp hastigheten. De første 25 km vil det trolig skje lite - det er i alle fall ofte slik på fellesstarter. Så 1 av 10 fellesstarter forsøker noen å stikke avgårde etter ca 30 km - det er det jeg håper på i år. Fellestarter er veldig kjedelige greier så jeg har full forståelse for de som ikke gidder å sitte å se 50 km, men nøyer seg med f.eks de siste 10 km.  Jeg skulle ønske vi en eller annen gang kunne få enkeltstarter på 50 km tilbake - det hadde vært fantastisk for en som faktisk elsker å se langrenn. Men man må jo kunne følge med å holde orden på løpsutvikling til mange løpere for å kunne ha glede av enkeltstarter - og de færreste i dag klarer det dessverre. Sånn sett får vi sikkert ikke se den beste 50 km løperen vinne i dag - men den beste spurteren - og hvem det er vet vi jo alle sammen allerede. 

Skrevet
6 minutes ago, obygda said:

Ja - det er en ganske tøff løype sies det - så sluttiden kan fort være litt over 2 timer.

Men det kommer ann på føret også. Jeg skal heie på Emil Iversen - jeg tror han kan overraske. Han fikk en grei gjennomgang på stafetten og gikk egentlig ikke noe bra der - så jeg tror kanskje formen løsner etter dette. Martin løwstrøm nyenget er nok normalt en bedre løper enn Emil - men vi får se. Klæbo vil trolig ikke gjøre mye av seg før helt på slutten - så det er vel først og fremst de to første jeg nevnte her som vil forsøke å dytte opp hastigheten. De første 25 km vil det trolig skje lite - det er i alle fall ofte slik på fellesstarter. Så 1 av 10 fellesstarter forsøker noen å stikke avgårde etter ca 30 km - det er det jeg håper på i år. Fellestarter er veldig kjedelige greier så jeg har full forståelse for de som ikke gidder å sitte å se 50 km, men nøyer seg med f.eks de siste 10 km.  Jeg skulle ønske vi en eller annen gang kunne få enkeltstarter på 50 km tilbake - det hadde vært fantastisk for en som faktisk elsker å se langrenn. Men man må jo kunne følge med å holde orden på løpsutvikling til mange løpere for å kunne ha glede av enkeltstarter - og de færreste i dag klarer det dessverre. Sånn sett får vi sikkert ikke se den beste 50 km løperen vinne i dag - men den beste spurteren - og hvem det er vet vi jo alle sammen allerede. 

Jeg har forståelse for fellesstarter i skiskyting. Det blir spennende på standplass. Men når det gjelder langrenn er jeg enig. Det blir et lureløp i store deler.

Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Jeg har forståelse for fellesstarter i skiskyting. Det blir spennende på standplass. Men når det gjelder langrenn er jeg enig. Det blir et lureløp i store deler.

FIS bestemmer og FIS ødelegger langrenn.

Skrevet

Forstår hvorfor dem har fellesstart. En femmil er veldig lang og interessen er rett og slett ikke stor nok til at mer enn spesielt interesserte gidder å sitte og vente pal til alle er i mål (snakker på generell basis her).

Antagelig mange årsaker til det, men det er ikke til å stikke under en stol at underholdningskrigen er tøffere nå enn den var på 90-tallet. Med så mye annet å sloss med om oppmerksomheta til folk så skjønner jeg at at det kan være bedre for produktet med noen spennende sisteminutter enn å måtte vente to timer for å se èn person sprinte mot klokka. 

Er det bedre sånn? Tja, det får være opp til hver enkelt. Personlig likte jeg intervallstart, og ingen kan overbevise meg om at det oppløpet til Bjørn Dæhlie i Nagano 1998 var kjedeligere enn Northug sitt i Vancouver 2010 - men jeg forstår hvorfor det har blitt sånn. 

Vil tro "Førstemann i mål" prinsippet er enklere for de fleste som egentlig ikke er så interessert i sporten å forstå.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Nyenget prøver seg på en Olsson / Holund så tidlig?

Husker jeg på "lulz" satte en 100-lapp på at Holund skulle vinne den VM femmila bare fordi det var latterlige 1:50 i odds. Vant jaggu 5000 kr. 

Endret av Wheeljack
Skrevet
Wheeljack skrev (10 minutter siden):

Forstår hvorfor dem har fellesstart. En femmil er veldig lang og interessen er rett og slett ikke stor nok til at mer enn spesielt interesserte gidder å sitte og vente pal til alle er i mål (snakker på generell basis her).

Tja, sammenligner femilen med et sykkelritt. Hensikten er ikke at man skal slitte å se med høy-puls fra start til mål, men mer som "kose-tv", som man kan slappe av med en lørdags formiddag. 

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Mr.Duklain said:

Tja, sammenligner femilen med et sykkelritt. Hensikten er ikke at man skal slitte å se med høy-puls fra start til mål, men mer som "kose-tv", som man kan slappe av med en lørdags formiddag. 

Helt klart, jeg er enig med deg jeg, men ski-interesserte nordmenn er en bitteliten del av et veldig stort publikum. Enda mer så når alle deltagende nordmenn ofte er plassert innafor topp 6 (på herresida ihvertfall). Tror FIS prøver å gjøre det dem kan for å gjøre seeropplevelsen spennende for "folk flest". Om det vil si at fler kun ser på den siste halvmila, så er det (antagelig) fortsatt å foretrekke enn noen som kanskje zapper innom og ser løpere som går i skogen med store mellomrom og en tidtager. 

"Hvorfor vant han ikke? Han er jo i mål før han som går bak der?"

Endret av Wheeljack

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...