Gå til innhold

Musikk og AI - Bekymret?

Lena Revanscar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutes ago, Lena Revanscar said:

Hei, er det bare meg som er bekymret for AI generert musikk? Synes den dukker opp overalt for tiden, vel så mye som AI generert video 😞

Jeg er ikke bekymret. Talenfulle unge musikere vil finne nye og spennende måter å bruke dette verktøyet på. Spesielt muligheten til å blande egne opptak med AI har stort potensiale.

• Liker 1
Skrevet

AI vil begrenses til visse stilarter. Akustiske instrumenter er verre. Utøvere håndterer instrumentene på forskjellige måter, dynamikk er et tema, anslags følsomhet noe annet. De fleste av oss vil ved en blindtest velge mennesket i dette. Forever.

Skrevet

Blir nok ikkje så veldig ulikt frå då autotune muliggjorde at kven som helst kunne framføre ein pop låt. 

Slik genererert musikk svekker sjølvsagt det kunstneriske aspektet av musikk, men heilt ærleg så har vi alt tapt kunsten i popmusikk. Popmusikk handlar i dag vel så mykje om å bruke markedsføring for å selge musikken. 

Det har også lenge vært slik at dei fleste artistar tener lite på å få musikken sin avspelt, pengane og levebrødet ligg i konsertane. KI kan fungere til å lage radiomusikk med mange avspelingar, men ein vil ikkje kunne turnere og spele låtane live.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Lena Revanscar skrev (1 time siden):

Hei, er det bare meg som er bekymret for AI generert musikk? Synes den dukker opp overalt for tiden, vel så mye som AI generert video 😞

Du er ikke alene om det. Ikke direkte musikk, men på YouTube florerer det av videoer som får en til å mistenke AI. Dette er kjedelige greier.

• Liker 2
Skrevet
Lena Revanscar skrev (7 timer siden):

Nja både og, det er en trist fremtid der det bare eksisterer ki musikk, men jeg tror ikke det vil skje, om noe tror jeg heller musikerne vil bruke den, og forhåpentligvis ikke misbruke den.

Jeg har dog merket meg falsk musikk på musikk appen min, blant annet er det kommet nye låter fra Bandet Nile, trodde jeg, det viste seg å ikke være det  amerikanske death metal bandet Nile, men et eller annet ki tekno ræl, irriterende at den driten regelrett infiltrerer ekte band og utnytter deres kundegruppe, håper de svina blir avslørt og at de ikke får ei eneste krone. 

• Liker 1
Skrevet

AI musikk er noe vi må forholde oss til fra nå av.  Jeg er ganske kresen på hva slags musikk jeg hører på og for å være helt ærlig har flere "selv bestilte" AI låter fenget mer enn det som er kommersielt tilgjengelig.

Jeg har svært blandede følelser om AI musikk.  Det både fyller meg med sorg og jeg kan bestille låter som er akkurat slik jeg vil ha dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er til dels bekymret ja.

For jeg tror fort musikken kan bli for ensporet og lik, og jeg tror 90% kommer til å syns det er helt fint.
For de 10% som er litt mer lidenskapelig opptatt av musikk vil det mangle noe spesielt.

Men siden "skikkelig artister" ikke lenger kan konkurrere da de har tapt majoriteten av lytterne til AI musikk så gjør dem en av to ting:

1. Følger strømmen og begynner med AI-musikk for å holde inntjeningen bærekraftig.

2. Legger opp da det ikke lenger er mulig å leve av ekte musikk.

Skrevet
Lena Revanscar skrev (10 timer siden):

Overhodet ikke bekymret for noe ang dette.. har ikke mye til overs for underholdningsbransjen da jeg mener de har det for lett uansett.. Når en hel bransje kan rapportere om at de som jobber i den føler de alle har "drømmejobben"..ja da har du bare seilet på en bølge.
Har siden Suno kommet ut laget min egen musikk etter sånn jeg vil ha det. Nå har jeg perfekte spillelister alt etter hvilke humør jeg er i. 

Det kommer til å bli helt likt for video/film også, om ikke lenge lager vi vår egen film og total underholdning blir styrt av deg selv ( hvis du vil ) 

Skrevet

Kl har kommet for å bli. Artister har nå utspilt sin rolle. De har laget mer enn nok musikkmateriale som Kl kan bruke i hundrevis av år. Artister blir nå erstattet akkurat som hest og kjerre og dampskip. En og annen kuriositet vil det nok være men disse artistene vil nok måtte bli kraftig subsidiert akkurat som dampmaskiner på muséer blir idag.

Artister forsvinner fordi Kodak og Nokia, mens Kl vil ta over fordi Wright-brødrene.

Skrevet
*F* skrev (59 minutter siden):

For jeg tror fort musikken kan bli for ensporet og lik,

Er den ikke allerede blitt det? Det er ikke ki sin feil at det har skjedd, sånne idol type programmer er mer skyldige i dette, de finner en eller annen person, mest sannsynlig en temmelig talentløs og vakker person som kan synge, en av de 10 samme produsentene som lager all musikk nå til dags lager en helt lik låt som de 10000 hen har lagd før, med en banal og ikke usannsynlig skadelig tekst, gjenta i det uendelige. 

*F* skrev (1 time siden):

og jeg tror 90% kommer til å syns det er helt fint.

Som de allerede gjør. 

For de 10% som er litt mer lidenskapelig opptatt av musikk vil det mangle noe spesielt.

Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg mer lidenskapelig opptatt av musikk, men jeg liker stort sett ikke pop, countrypop eller hiphoppop, eller enda verre countryhiphoppop som er blitt så populært i det siste, og da må man lete dypere, det er sånn det er blitt samtidig er det faktisk veldig mye variert og god musikk, man finner det bare ikke på radio eller på hitlister som på 90tallet, jeg tror musikerne vil overleve. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er til dels bekymret ja.

For jeg tror fort musikken kan bli for ensporet og lik, og jeg tror 90% kommer til å syns det er helt fint.

Men siden "skikkelig artister" ikke lenger kan konkurrere da de har tapt majoriteten av lytterne til AI musikk så gjør dem en av to ting:

1. Følger strømmen og begynner med AI-musikk for å holde inntjeningen bærekraftig.

2. Legger opp da det ikke lenger er mulig å leve av ekte musikk.

Det kan sikkert skrenke inn markedet for ekte musikere. Men jeg klarer ikke å se for meg at de forsvinner helt.

Altså 90% av dagens musikk (populær musikk) kunne like så godt vært AI-produsert, da det alikevell bare er enkle kopier av andre sin suksess.

Mange musikere tjener gode penger på live-musikk, og mange menesker er veldig glad i å gå ut og oppleve musikk.

Det er utrolig hvor primitiv musikken kan være om man får den servert i riktige rammer. Og det er utrolig hvor kompleks musikk kan være om man har interesse for hva som faktisk skapes.

Samtidig opplever jeg trender som noe som svinger og får motstand.

Kunst og kultur er ikke en ting eller statisk. Kvaliteten blir ikke alltid styrt av hvor mange lyttere eller penger det er å tjene. 

• Liker 1
Skrevet

Ekte musikere som faktisk kan lage musikk vil nok overleve da de faktisk er i stand til å konkurrere med Kl. Men samlebåndartister vil det nok bli mindre av. Live-shows kan utføres med hologrammer eller roboter. Sceneshow kan automatiseres ytterligere.

• Liker 1
Gjest Slettet-14hq8Y
Skrevet

Flott at folk er optimistiske, men jeg tror dere glemmer at AI er et verktøy som også misbrukes. For en tid tilbake så jeg en video av en bassist på YouTube, som oppdaget at noen hadde samplet noen «strofer»(?) han hadde spilt i videoene sine, og fått AI til å lage musikk rundt det, for deretter gi han copyright strikes. Disse som hadde gjort dette var en såkalt musikkfabrikk. Så nok en gang kan en nerd i underbuksa sitte på gutterommet og ødelegge levebrødet til faktiske musikere. Og noe av problemet er volumet på det hele. Med AI kan de spy ut enorme mengder slop til omtrent ingen kostnad. 

Skrevet
*F* skrev (2 timer siden):

Eg trur faktisk at det kan bli motsatt. KI har vist seg å være ganske god på kreativitet i genereringa av både tekst og bilder, så eg trur nok at KI kan være med på å om ikkje anna inspirere til heilt nye musikksjangere som ikkje finnes i dag.

Ellers så tenker at musikkarane vil overleve, men vi vil kanskje få klarare skiller mellom musikk til ulike anledningar.
Fest og pop-musikken har alt i mange år vært datastyrt, og om DJ'en som har miksa sangane også står på scena for å trykke play vil nok spele liten rolle. Lenge har det også vært slik at dei ekte musikkerane alltid er i bagrunnen, og det er berre pop-stjerna som står for vokalen som får stå i rampelyset. Inntoget av KI musikk kan føre til at framtidas pop-stjerner ikkje bruker band og produsent, men heller får KI til å generere lydsporet som ein legg ekte vokal oppå.

I forhold til markedet for live musikk enten det er lavkultur som ein trubadur på puben eller høgkultur ved harmonisk orkester i operaen, vil nok i liten grad være trua av KI. Det er ein grunn til at pub-trubaduren dreg folk, for det er gir ikkje same stemninga å sette på ei speleliste med gamle slagere (sjølv om kvaliteten på ei studioinnspeling frå originalbandet er nok utvilsomt mykje betre enn kva trubaduren Oddvar klarer å få fram på kassegitaren sin i dei seine nattetimar). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke AI i seg selv vil ta over faktisk musikk, men at et betydelig antall levende mennesker vil tillate det å skje. Samt det faktum at folk flest, dvs "mannen i gata", osv ikke eier AI, men at en konsentrert antall investorer og kapitalistiske aktører, som består av levende mennesker av kjøtt og blod, eier midlene til AI, og vil gjøre hva de kan for å sørge for at AI vil dominere de bransjene de kan.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...