Gå til innhold

Terrorangrep i Sydney

Melding lagt til av Uderzo,

Dette er en tråd om terrorangrepet i Sydney.
Vis respekt for ofrene og hold dere til tema.

Avsporinger, politiske sidespor og usaklige innlegg vil bli fjernet og kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det er symptomatisk for hvor radikalisert en sfære blant venstreradikale er.

Man forstår ikke at grunnen til at det reageres på slike utsagn er at det rettferdiggjør terror.

Man tror det reageres fordi man ikke har forklart godt nok hvorfor terroren er rettferdiggjort.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, Ballalaika said:

Vi er der ja

I betydningen "det var et betydningsfullt vendepunkt". Denne professoren har ikke tatt et kurs i some-håndtering. Alt blir tatt i verste mening av folk som har interesse av å rive deg ned.

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, VifteKopp said:

Hans Rustad om 22. juli: 

"Du kan gjerne mene hva du vil om 22. juli. Om det er terror eller ikke terror, eller hvem som står bak og ikke står bak, eller hva som skjedde den 22 juli. Men det var et vendepunkt!"

Helt uproblematisk ja. 

Bortsett fra at 22. juli bare var et vendepunkt for Norge. 7de oktober var et vendepunkt for hele kloden og var startskuddet for et folkemord.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 minutter siden):

I betydningen "det var et betydningsfullt vendepunkt". Denne professoren har ikke tatt et kurs i some-håndtering. Alt blir tatt i verste mening av folk som har interesse av å rive deg ned.

Spagaten man må ned for å unnskylde dette utsagnet er rett og slett .. vakkert

• Liker 5
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Bortsett fra at 22. juli bare var et vendepunkt for Norge. 7de oktober var et vendepunkt for hele kloden og var startskuddet for et folkemord.

Poenget flyr rett over deg, gjør det ikke? 

• Liker 5
Skrevet
Ballalaika skrev (18 minutter siden):

Mulig det er symptomatisk for hvor radikalisert en sfære blant venstreradikale er.

Man forstår ikke at grunnen til at det reageres på slike utsagn er at det rettferdiggjør terror.

Man tror det reageres fordi man ikke har forklart godt nok hvorfor terroren er rettferdiggjort.

Problemet er at mange av dem ikke en gang ser på det som terror. 

Det er "vakker frigjøring". 

Som kanskje egentlig ble utført av Israel.

Det gir ingen mening, men det viktigste er at det føles godt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, VifteKopp said:

Poenget flyr rett over deg, gjør det ikke? 

Det er to forskjellige hendelser. Overflatisk sett er det likheter. Men har ABB blitt brutalt undertrykket og okkupert av arbeiderpartiungdom i mange tiår? Det gir ikke mening å sammenligne. Når historien om dette terrorangrepet skal skrives om noen år og det har blitt mer avstand til det kommer dette til å bli diskutert kjølig og rasjonelt.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Det er to forskjellige hendelser. Overflatisk sett er det likheter. Men har ABB blitt brutalt undertrykket og okkupert av arbeiderpartiungdom i mange tiår? Det gir ikke mening å sammenligne. Når historien om dette terrorangrepet skal skrives om noen år og det har blitt mer avstand til det kommer dette til å bli diskutert kjølig og rasjonelt.

Hvordan vil du beskrive det, på en rasjonell måte?

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (26 minutter siden):

Jeg trodde analogien til 22. juli skulle hjelpe deg med å se det problematiske i professorens sitat, men dum som jeg var gjorde det forutsigbart nok at du kunne flytte målstengene enda lenger unna det vi egentlig diskuterte. 

Men jeg fikk i det minste bekreftet det jeg allerede mistenkte at urovekkende mange pro-palestinere synes 7. oktober ikke var så ille. Det var kanskje, for å låne et adjektiv av den gode professoren som sosialistene ga sjokolade, vakkert?

(og så var det kanskje den falske staten Israel som stod bak)

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
17 minutes ago, VifteKopp said:

Jeg trodde analogien til 22. juli skulle hjelpe deg med å se det problematiske i professorens sitat, men dum som jeg var gjorde det forutsigbart nok at du kunne flytte målstengene enda lenger unna det vi egentlig diskuterte. 

Men jeg fikk i det minste bekreftet det jeg allerede mistenkte at urovekkende mange pro-palestinere synes 7. oktober ikke var så ille. Det var kanskje, for å låne et adjektiv av den gode professoren som sosialistene ga sjokolade, vakkert?

(og så var det kanskje den falske staten Israel som stod bak)

Det var du som dro frem en sammenligning som ikke gir mening. Ikke meg.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 timer siden):

Det var du som dro frem en sammenligning som ikke gir mening. Ikke meg.

Sammenligning gir bare ikke mening når du ikke forstår hva det er jeg sammenligner. Du fokuserte på feil del. Jeg skjønner at det ble litt avansert. 

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, DukeNukem3d said:

"Ja, selvsagt, for et urimelig svar på en kampanje som har isolert én setning fra foredraget hans!"

Jeg satte faktisk på hele foredraget hans igår (det ligger i sin helhet ute på youtube). Det er ingenting som tyder på at sitatet er tatt ut av kontekst eller noe slik. Foredraget er overraskende konspiratorisk og kunnskapsløst til at det er en professor som holder det. Materialet og presentasjonen minner heller om noe en VGS elev har rasket sammen kvelden før han skulle holde et 15 minutter presentasjon for klassen sin. Han starter foredraget med å si at Pål Steigan, ekstremisten vi kjenner til fra før av fra ytre venstre, "akkurat har oppsummert hele foredraget hans for han". Det forteller jo sitt i seg selv. 

Det handlet i hovedsak om Israel, Iran og litt om USA. En svakt begrunnet teori om at vi bør frykte Eretz Israel selvfølgelig, så cherrypicking av det han finner viktig med konflikten og en tweet fra Trump som jeg er enig i kan tolkes som en trussel om bruk av atombombe mot Iran. Men jeg ville vel lagt til at 90% av tweetene til Trump fra før av ikke kunne tas på alvor. Komisk ble det da han dro frem at Iran har en befolkning på 90 millioner, derfor kan ikke Iran tape noen krig. Uten å informere sitt publikum at 85%+ av befolkningen er mot eget regime. Det er altså heller et tidsspørsmål før regimet faller.

Når det kommer til meningsmotstandere med en viss faglig tyngde på sitt felt så tror jeg faktisk aldri jeg har sett noe som er så svakt.

Nå så jeg foredraget, og er ikke så imponert selv.

Altså utsagnet som har ført til overskrifter innebærer ikke en etisk eller moralsk vurdering av voldshandlinger, det er greit han personlig ikke anser 7. oktober som en seier eller triumf, men bruker utsagnet som et forsøk på å forklare perspektivet til et okkupert folk, samtidig som (jeg synes) det er en unødvendig polariserende måte å beskrive noe som har kostet så mange menneskeliv.

Han innrømmer at frykten for et større Israel er hans frykt, og selv om ikke du tror på det, synes jeg ikke det er en helt irrasjonell tanke, Israel fortsetter å vokse, er fremdeles uvillig til å definere egne grenser, Netanyahu viste faktisk frem et kart over det han kalte The New Middle East hvor Palestina og Golan-høydene var inkludert i Israel.

At Iran har en slags mental stabilitet (som Israel mangler) gjennom å være et gammelt land, eller at Israel er mer illegitimt fordi det jobber for andre stater, er litt sånne ting han gjerne må påstå (og som han argumenterer for), men som jeg ikke finner spesielt tungtveiende, uten at det nødvendigvis er spesielt diskvalifiserende i seg selv, men jeg kan finne mange eksempler på land som er nye (og dermed kanskje mangler en nasjonal identitet, eller en langsiktig trygghetsfølelse), eller i stor grad jobber for andre land, uten at jeg mener det er diskvalifiserende for landene i seg selv, Bosnia-Herzegovina er ikke illegitimt bare fordi det er et nytt land, like lite som Taiwan er illegitimt fordi de er en eksportdreven økonomi som hovedsakelig produserer varer for Kina & USA.
Min opplevelse av foredraget var at det innehold mange slike momenter, ting som ikke nødvendigvis er galt, men at de leder til underlig strukturerte argumenter. Det var ikke noe godt foredrag, men jeg synes det er mer riktig å kalle det et vinklet foredrag, fremfor et konspiratorisk foredrag.
Jeg skulle gjerne sett ham legge mer innsats í å faktisk forklare de store linjene enn å presentere Israel som en drage, og legge så mye legitimitet i hvor gammelt Iran ér, tiden kunne definitivt blitt brukt bedre.

Jeg gadd ikke å høre Steigans innledning, så jeg kan ikke kommentere på innholdet í det.
Grunnen til at jeg droppet Steigans innledning (utover å spare tid) er fordi jeg synes han har presentert for mye surr til at jeg tar ham alvorlig. Jeg sier dette for å si at selv om jeg er enig med deg at Steigan ikke er en troverdig fyr, så blir ikke nødvendigvis Bassam Hussein utroverdig av å takke ham for innledningen og mene introduksjonen var dekkende og god (det kan jo være den var dét), men nå skal jeg ikke skrive mer om Steigan for jeg kjenner jo mer jeg skriver, jo mer virker det nødvendig å høre på introduksjonen han leverer, og det tenkte jeg jo innledningsvis at var noe jeg slapp.

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, Imaginacíon said:

-Israel er eneste landet som snakker om eksistensiell trussel. Ingen andre land gjør det. Fordi de er et fake land.

De kanske snakker om det før att det faktiskt finns en del folk och länder som vil utsläta dem? 

Men er vel ikke så veldigt förvånad at du tycker det du tycker om föredraget. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 hours ago, VifteKopp said:

Sammenligning gir bare ikke mening når du ikke forstår hva det er jeg sammenligner. Du fokuserte på feil del. Jeg skjønner at det ble litt avansert. 

Ja persondebatt er alltid et hendig grep når en står uten argument. Rapporteres.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Ja persondebatt er alltid et hendig grep når en står uten argument. Rapporteres.

Jeg ser at du fremdeles ikke forholder deg til argumentet mitt. På tide å gi seg nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...