Jobs Skrevet onsdag kl 14:53 Skrevet onsdag kl 14:53 Etter og ha fått statelig tilskudd på over 4 milliarder er eventyret over. Dette burde få etterspill da dette er luftslott og starte i Norge.Hadde de hatt noe revolusjonerende teknologi ja,men det hadde de ikke.Fullstendig katastrofe og noen bør ta sin hatt og gå. https://www.abcnyheter.no/nyheter/batterifabrikken-morrow-er-konkurs/1531322 https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/m0Qn4v/fire-milliarder-offentlige-kroner-sloest-bort-paa-morrow 1 1
Philber Desanex Skrevet onsdag kl 15:02 Skrevet onsdag kl 15:02 Jeg ser i fvn at lederne har fått "kompensasjon for aksjetap" Wow. 1 1
^fmj Skrevet onsdag kl 15:17 Skrevet onsdag kl 15:17 Dette er en skam og et hån mot skattebetalerne. Niesen min får ikke svømmeundervisning fordi bassenget på skolen er i for dårlig stand, det er snakk om småkroner for å fikse det. Det skal kuttes flere årsverk her på flere grendeskoler, det er utrolig provoserende. Jeg ønsker ikke et styre med Listhaug som statsminister, men idealisme-pengebruk som dette er helt bak mål. Det vitner om en utrolig arroganse og mangel på selvinnsikt. Hva trodde de kom til å skje? Gemini - KI Høy lønn og etterlønn: Tidligere konsernsjef Lars Christian Bacher hadde en årslønn på ca. 4,5 millioner kroner i 2024. Da han gikk av, fikk han med seg en etterlønn på i underkant av 2,2 millioner kroner. Aksjetap dekket av selskapet: Morrow dekket et aksjetap på 5,5 millioner kroner for en toppsjef etter et fall på 95 % i aksjeverdien. 2 1
Fibonacci Skrevet onsdag kl 15:29 Skrevet onsdag kl 15:29 Dette spådde private investorer for lenge siden, men staten er en evig optimistisk investor med bunnløs tro på alt som er "grønt". 1
Tussi Skrevet onsdag kl 15:35 Skrevet onsdag kl 15:35 Philber Desanex skrev (31 minutter siden): Jeg ser i fvn at lederne har fått "kompensasjon for aksjetap" Wow. Jeg regner med det ble utbetalt før arbeiderne fikk lønn, for de måtte visst bruke lønnsgarantiordningen. Dett er også bedriften som betalte ut mange millioner i lederlønninger flr et eneste batteri var tenkt på engang. Våre skattepenger sitter løst med sånne fantasiprosjekter, men kommunene sultefores. Hvem er så idiot at de tror man kan lykkes med en batterifabrikk i Norges dyreste strømsone? 2
Smule8o Skrevet onsdag kl 15:55 Skrevet onsdag kl 15:55 Spørsmålet er om den gjengse potensielle AP-velger bryr seg? Det er i så fall eneste vis dette kan få konsekvenser på. Kred til Frp som prøvde å røske i dette når de fikk tildelt penger fra staten via Innovasjon Norge. https://e24.no/energi-og-klima/i/Gy8zgm/reagerer-paa-morrow-hemmelighold Men dessverre fikk de kun med seg Rødt 2 2
Snylter Skrevet onsdag kl 15:57 Skrevet onsdag kl 15:57 Kompensasjon for aksjetap er nok utbetalt tidligere siden det stod om det i FVN i mars. Her kan dere forresten se hva ledelsen fikk i 2024: 3 1
Philber Desanex Skrevet onsdag kl 15:59 Skrevet onsdag kl 15:59 (endret) Tussi skrev (24 minutter siden): Jeg regner med det ble utbetalt før arbeiderne fikk lønn, for de måtte visst bruke lønnsgarantiordningen. Dett er også bedriften som betalte ut mange millioner i lederlønninger flr et eneste batteri var tenkt på engang. Våre skattepenger sitter løst med sånne fantasiprosjekter, men kommunene sultefores. Hvem er så idiot at de tror man kan lykkes med en batterifabrikk i Norges dyreste strømsone? Jeg tror det må ha skjedd før konkursen. Ellers er det ulovlig. Loven styrer hvem som har prioritet under en konkurs. Aksjonærene kommer sist. Jeg synes det er rart at private firma som lever på offentlige midler går helt i front når det gjelder å forsyne seg av bonuser før en krone er tjent. Det er et rødt flagg. Endret onsdag kl 16:00 av Philber Desanex 4
Tussi Skrevet onsdag kl 16:00 Skrevet onsdag kl 16:00 Snylter skrev (2 minutter siden): Kompensasjon for aksjetap er nok utbetalt tidligere siden det stod om det i FVN i mars. Her kan dere forresten se hva ledelsen fikk i 2024: De ler nok hele veien til banken, ihvertfall han lederen. Det eneste de har oppnådd er å berike seg selv. Jeg visste, allerede flr de startet opp, at det kom til å gå på ræva. Man trengte ikke akkurat superutdannign innen økonomi for å forstå det. Dette er rent tyveri av skattepenger for å berike enkeltpersoner 4
Tussi Skrevet onsdag kl 16:01 Skrevet onsdag kl 16:01 Philber Desanex skrev (1 minutt siden): Jeg tror det må ha skjedd før konkursen. Ellers er det ulovlig. Loven styrer hvem som har prioritet under en konkurs. Aksjonærene kommer sist. Jeg synes det er rart at private firma som lever på offentlige midler går helt i front når det gjelder å forsyne seg av bonuser før en krone er tjent. Det er et rødt flagg. Nettopp! Dette er ren utnyttelse av offentlige skattepenger, og de sugde ut så mye som de kunne fra starten av
Mag ne Skrevet onsdag kl 16:09 Skrevet onsdag kl 16:09 De fikk "utviklet" kommunen sin litt da. Det tjernet kommer nok ikke tilbake. Jeg håper naivt vås blir liggende på nettet, til å ta lærdom av. Bærekraftig batteriproduksjon - Arendal kommune før og etter bilder: 1 1
Tussi Skrevet onsdag kl 16:30 Skrevet onsdag kl 16:30 Mag ne skrev (20 minutter siden): De fikk "utviklet" kommunen sin litt da. Det tjernet kommer nok ikke tilbake. Jeg håper naivt vås blir liggende på nettet, til å ta lærdom av. Bærekraftig batteriproduksjon - Arendal kommune før og etter bilder: Den grå skiftet?
Zacken Skrevet torsdag kl 07:09 Skrevet torsdag kl 07:09 Generelt tenker jeg at det offentlige bør bidra til næringsutvikling enten det er nasjonalt eller lokalt, men dette bør være begrenset til tilrettelegging gjennom lover, reguleringsplaner og offentlig infrastruktur (som kan gjenbrukes av andre). Kommuner, fylkeskommuner og staten bør ikke være kommersielt involvert hverken på eiersiden eller som garantist. Grunnen er at slik involvering har vist at offentlige parter gjentatte ganger har vist seg å være alt for optimistiske og kanskje naive i møte med storkapitalen. Det har også gjentatte ganger ført til rolle sammenblanding som i beste fall er uheldig og i verste fall er korrupt. Hva kan det offentlige gjøre: Tilrettelegge lover, reguleringsplaner, toll, avgifter og skatter slik at ny næring får gode og ubyråkratiske vekstvilkår. Av det mer praktiske: Bygge infrastruktur som muliggjør utvikling f.eks. strøm, veier, vann og avløp. Vil legge til at dette ikke er spesifikke tanker om Morrow, men generelt om denne typen næringsutvikling. 2
sk0yern Skrevet torsdag kl 07:11 Skrevet torsdag kl 07:11 Denne kan man absolutt se. Det manglet ikke på advarsler før man begynte på dette "eventyret": https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202410/episode/NNFA51103124 Ingen greier å lage batterier i Norge uten penger fra Staten. Hvorfor skal vi i det hele tatt satse på det? 1
sedsberg Skrevet torsdag kl 07:17 Skrevet torsdag kl 07:17 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/konkurs/84587754 Quote Men vi skjønte tidlig at da Morrow ikke ble den gigafabrikken det skulle bli, at vi måtte tilpasse oss det og at vi som kommune aldri kan stole på staten når vi tar industrietableringer på vegne av dem. Åh neiii! Vi kan ikke stole på at staten skal pøse penger i det i uendelige på ulønnsomme tapsprosjekter! Huff-a meg! 2
kjellemannen Skrevet torsdag kl 07:20 Skrevet torsdag kl 07:20 Zacken skrev (3 minutter siden): Generelt tenker jeg at det offentlige bør bidra til næringsutvikling enten det er nasjonalt eller lokalt, men dette bør være begrenset til tilrettelegging gjennom lover, reguleringsplaner og offentlig infrastruktur (som kan gjenbrukes av andre). Feil. Uten statlig finansiering hadde vi i dag ikke hatt Equinor, Statkraft, Hydro blant mange andre. Men det har selvsagt også skjedd store feil, slik som Morrow. Annen positiv historie er Aker Verdal som har vært en enormt arbeidsplass fra 60 tallet, ble startet med SIVA midler. Det er viktig at staten går inn og hjelper bedrifter i oppstart eller i kriser. Feks under Covid. 1
Jobs Skrevet fredag kl 15:35 Forfatter Skrevet fredag kl 15:35 kjellemannen skrev (På 7.5.2026 den 9.20): Annen positiv historie er Aker Verdal som har vært en enormt arbeidsplass fra 60 tallet, ble startet med SIVA midler. Det er viktig at staten går inn og hjelper bedrifter i oppstart eller i kriser. Feks under Covid. Ja men da må de sette krav til moderat lønn og ikke bonuser før de tjener penger.Lønn og bonuser var hinsidig fornuft i Morrow. 1
Woff Skrevet fredag kl 16:00 Skrevet fredag kl 16:00 Tussi skrev (På 6.5.2026 den 18.01): Nettopp! Dette er ren utnyttelse av offentlige skattepenger, og de sugde ut så mye som de kunne fra starten av Synd at regjeringen kunne akseptere dette med 'våre' penger, men livsviktig medisin for Kari og Ola skal kuttes! Det er mye som er idiotisk fra ap-kattene nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå