Duriello Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai leticia skrev (3 minutter siden): Det som utgjør forskjellen for @Duriello sitt søsken, er nok sannsynligvis at det er lån på eiendommen, og at hen derfor får fradrag for gjeldsrentene. Riktig, jeg leste nok tidligere poster feil. Trodde ts hadde lån på 1,4 mill. 🫣
leticia Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Duriello skrev (1 minutt siden): Riktig, jeg leste nok tidligere poster feil. Trodde ts hadde lån på 1,4 mill. 🫣 Det var en annen anonym bruker det 😜 1
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai leticia skrev (10 minutter siden): Du skal ha endel i nettoformue før du må betale skatt av det. Tror det ligger på 1,76 millioner per nå, og en eiendom verdsettes til 25 % av verdien. Dvs, hvis boligen din egentlig er verdt 4 millioner, så er ligningsverdien satt til 1 million. Det som utgjør forskjellen for @Duriello sitt søsken, er nok sannsynligvis at det er lån på eiendommen, og at hen derfor får fradrag for gjeldsrentene. Hvis du sjekker tallene i skattekortet ditt, så er det kanskje lettere å hjelpe deg. Er det rundt 385.000 inntekten din er på? Ser inntekt for 2026 er satt på 400500 da de har lagt på 15000 for 2026 da trygden øker snart Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Duriello Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai leticia skrev (5 minutter siden): Det var en annen anonym bruker det 😜 Det var det ja.😅 Det har vært en lang dag.
leticia Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Gjest 2011f...f4c skrev (11 minutter siden): Ser inntekt for 2026 er satt på 400500 da de har lagt på 15000 for 2026 da trygden øker snart Anonymous poster hash: 2011f...f4c Det skal uansett ikke slå ut så mye at du må betale 27 % i skattetrekk. Hvor mye fikk du igjen / får du igjen i år i skatteoppgjøret? Edit: Hvis tallene du har sagt stemmer så skal skattetrekket ditt være på 22 %. (Nå har jeg finregnet på det). Har tatt utgangspunkt i de 400.500 og null eiendeler, null gjeld. Endret 4. mai av leticia edit
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai leticia skrev (10 minutter siden): Det skal uansett ikke slå ut så mye at du må betale 27 % i skattetrekk. Hvor mye fikk du igjen / får du igjen i år i skatteoppgjøret? Edit: Hvis tallene du har sagt stemmer så skal skattetrekket ditt være på 22 %. (Nå har jeg finregnet på det). Har tatt utgangspunkt i de 400.500 og null eiendeler, null gjeld. Jeg måtte betale i år tilbake litt over 1000 kroner, har formue på rundt 1,7 Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Betalte nok 1000 kroner for lite i renter av formuen tror jeg, sikkert derfor jeg må ut med de 1000 Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Det kan være at jeg betaler 1000 kroner for lite på rentene som jeg fikk utbetalt for 2025 og derfor må gå inn med 1000 kroner på skatten i år Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jeg er ikke flink med tall TS Anonymous poster hash: 2011f...f4c
leticia Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Gjest 2011f...f4c skrev (7 minutter siden): Jeg måtte betale i år tilbake litt over 1000 kroner, har formue på rundt 1,7 Anonymous poster hash: 2011f...f4c Ja, men da gir skatteprosenten din mer mening, hvis dette er penger du har i banken og får renter på. Da er nok 27 % mer riktig. 2
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai leticia skrev (2 minutter siden): Ja, men da gir skatteprosenten din mer mening, hvis dette er penger du har i banken og får renter på. Da er nok 27 % mer riktig. Ok, tusen takk for hjelpen alle sammen! Jeg er ikke flink med tall og måtte høre med andre her Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Er penger jeg har i banken ja Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Hadde jeg skatta mindre om jeg heller hadde hatt de i fond? Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Hvorfor må må betale mer skatt på formue 1,7? Når grensen for 2026 er 1,900, og ifjor var den 1,7 noe der Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Gjest 2011f...f4c Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jeg har så langt vært under formue grensen og ennå ikke passert den heller ikke da før den ble endret ifjor Anonymous poster hash: 2011f...f4c
Radon Måling Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai 1 minute ago, Guest 2011f...f4c said: Hvorfor må må betale mer skatt på formue 1,7? Når grensen for 2026 er 1,900, og ifjor var den 1,7 noe der Anonymous poster hash: 2011f...f4c Skatt på formue står som et eget tall i den midlertidige utregningen i skattemeldingen. Skulle bli ganske lavt hvis du ligger akkurat rundt grensen. Sikkert et par tusinger. Kan være andre ting som regnes som formue.
Radon Måling Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Et annet tips er forøvrig å bruke Skattekalkulatoren Da kan du regne ut for hele året hva skatten skal bli basert på din inntekt og eventuelle andre variabler 1
leticia Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Gjest 2011f...f4c skrev (8 minutter siden): Hadde jeg skatta mindre om jeg heller hadde hatt de i fond? Anonymous poster hash: 2011f...f4c Ja. Da skatter du ikke før du tar ut overskuddet hvis du har en aksjesparekonto. 2
qualbeen Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Gjest 2011f...f4c skrev (1 time siden): Hvorfor må må betale mer skatt på formue 1,7? Når grensen for 2026 er 1,900, og ifjor var den 1,7 noe der Anonymous poster hash: 2011f...f4c Skatten vi regner på nå, gjelder for kalenderåret 2025. Du kan ikke legge ny oppdatert sats til grunn. Det er først neste år igjen, den gjelder. I tillegg til risiko for formue-skatt, så får du sikkert noen kroner i renteinntekter? Hvis det står på en sparekonto med middels-ok rente, er det vel fort 80_000 ekstra årlig inntekt? (Som skal skattes av!) Endret 4. mai av qualbeen
Gazer75 Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Trygda er skatta på lik linje som vanleg inntekt slik at det skal vere enklare å kombinere trygd med arbeid. Denne endringa kom vel tilbake i 2015 eller noko slikt. Før dette var brutto trygd lågare og skatta omlag slik som alderspensjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå