Gå til innhold

Hvorfor må jeg betale så mye som 27 % skatt på min ung uføretrygd

Gjest 2011f...f4c

Anbefalte innlegg

Gjest 2011f...f4c
Skrevet

Hvorfor må jeg betale så mye som 27 % skatt på min ung uføretrygd når jeg verken har lån eller eiendeler, og heller ikke betaler formuesskatt for øyeblikket?

Anonymous poster hash: 2011f...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må jeg betale så mye som 27 % skatt på min ung uføretrygd når jeg verken har lån eller eiendeler, og heller ikke betaler formuesskatt for øyeblikket?

For det første, lån(renter) reduserer skatten.

For det andre, du betaler ikke 27%. Men du trekkes kanskje dette. Det er ditt ansvar å sjekke at du har lagt inn rett tall i skatteetaten sin beregner.

For det tredje, vi betaler skatt 10.5 ganger i året. Det øker prosenten noe slik at det ser ut som du betaler mer.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Skal være glad du får gratis penger av staten og vi har et sosialt system som tar vare på dere som ikke kan jobbe. At du betaler skatt som alle oss andre er en selvfølge 

• Liker 9
Gjest 74463...dbb
Skrevet

Kan vise min med 1 400 000 i i husbanklån.

ca 20k ekstra om ikke hadde hatt lån. 

Screenshot(119).png

Screenshot(118).png

Anonymous poster hash: 74463...dbb

Gjest 2011f...f4c
Skrevet
paatur skrev (22 minutter siden):

Skal være glad du får gratis penger av staten og vi har et sosialt system som tar vare på dere som ikke kan jobbe. At du betaler skatt som alle oss andre er en selvfølge 

Jeg reagerer på at jeg ser andre med rundt 30 000 kr mer i årslønn sitter igjen med en skatteprosent på 25 %. Kan dette ha en sammenheng med fradrag for lån, eller er det andre faktorer som gjør at skattetrekket mitt blir annerledes?

Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (39 minutter siden):

Haha, du "betaler" 27%...?

Du får gratis penger, også blir du trukket en symbolsk sum slik at det skal bli litt mer rettferdig for alle andre.. 

Tror ikke jeg har snakket med noen som blir trukket under 30% og det er som regel alltid folk med lån 

Den synes jeg var både morsom og freidig gitt 🙂

• Liker 2
Gjest 2011f...f4c
Skrevet

Det jeg har i trygd nå tilsvarer 93% av det jeg ville ha hatt i 100% stilling. Klager ikke, men synes 27% skatt er mye

Skrevet
paatur skrev (43 minutter siden):

Men er det egentlig vits? Burde trygd ha skatt? Det er bare sysselsettingi staten.

Gjest 2011f...f4c skrev (2 minutter siden):

Det jeg har i trygd nå tilsvarer 93% av det jeg ville ha hatt i 100% stilling. Klager ikke, men synes 27% skatt er mye

Det er helt sinnsykt.

• Liker 3
Gjest 2011f...f4c
Skrevet
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Men er det egentlig vits? Burde trygd ha skatt? Det er bare sysselsettingi staten.

Det er helt sinnsykt.

Hvorfor det? Det er ung ufør

Gjest 2011f...f4c
Skrevet

Jeg er ok med at trygd har skatt, men synes 27% var mye

Gjest 2011f...f4c
Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Gjør som @Salvesen. sier, logg deg inn på skatteetaten og sjekk at tallene dine stemmer.

Har du hatt ufør lenge? 

Noen få år. Jeg har sjekket skattemeldingene og alt stemmer

Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (1 time siden):

Hvis de tallene du sier stemmer -   altså at din ung uføretrygd er din eneste inntekt, og du verken har lån eller eiendeler, så er skattetrekket ditt litt høyt. 

Men... det fører til at du får igjen penger ved skatteoppgjøret. 

Du kan evt gå inn og endre skattekortet ditt slik at skattetrekket blir lavere. Men mange , spesielt om de har lite penger i utgangspunktet (som en trygdet gjerne har), foretrekker heller å få tilbake i skatteoppgjøret enn å risikere å måtte betale tilbake ved at skattetrekket settes for lavt. 

Skal du gå i null så vil jeg gjette at skattetrekket ditt burde ligget på rundt 22 %, uten at jeg har finregnet på det. 

Holdningene til enkelte i tråden her må du ikke la gå innpå deg. Det er et dem problem, det sier ingenting om deg. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (4 minutter siden):

Da går du på skattemeldingen fra sist år, så tar du endelig betalt skatt(etter oppgjør), deler på årslønn. Gang med 100. Da vill du få ett tall som er nærmere 17% enn 27%.

• Liker 3
Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (12 minutter siden):

@leticia og @Salvesen. kom med gode svar her.

Har ett søsken på ung ufør, h*n betaler ett sted mellom 15 og 20%.

Gjest 2011f...f4c
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

@leticia og @Salvesen. kom med gode svar her.

Har ett søsken på ung ufør, h*n betaler ett sted mellom 15 og 20%.

Har h*n noe formue?

Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (2 minutter siden):

Har h*n noe formue?

Leiligheten h*n betaler på. Har ikke oversikt nå over hva verdi og lån er på. 👍

Gjest 2011f...f4c
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Leiligheten h*n betaler på. Har ikke oversikt nå over hva verdi og lån er på. 👍

Jeg bare leier, kan være derfor jeg betaler 27%

Skrevet
Gjest 2011f...f4c skrev (6 minutter siden):

Jeg bare leier, kan være derfor jeg betaler 27%

Du skal ha endel i nettoformue før du må betale skatt av det. Tror det ligger på 1,76 millioner per nå, og en eiendom verdsettes til 25 % av verdien. Dvs, hvis boligen din egentlig er verdt 4 millioner,  så er ligningsverdien satt til 1 million. Det som utgjør forskjellen for @Duriello sitt søsken, er nok sannsynligvis at det er lån på eiendommen, og at hen derfor får fradrag for gjeldsrentene. 

Hvis du sjekker tallene i  skattekortet ditt, så er det kanskje lettere å hjelpe deg. Er det rundt 385.000 inntekten din er på? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...