Zeph Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Gjest 2011f...f4c skrev (5 timer siden): Hvorfor må må betale mer skatt på formue 1,7? Når grensen for 2026 er 1,900, og ifjor var den 1,7 noe der Anonymous poster hash: 2011f...f4c Om du er under grensa så betaler du ikkje formuesskatt, men eg antar du får litt renteinntekter på formuen, som du må betale skatt av. Skatten blir trukket på av fast inntekt, så den må bli trukket frå lønnslippen. Du må betale 22% skatt av renteinntekter. Om du har fått 80 00 renter på formuen eit år må du skatte 0,22*80000=17 600 kroner for det året på renter frå formuen. Alt dette står spesifisert på skattemeldinga og skattekortet, altså kva skattebeløpet totalt er basert på.
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Zeph skrev (15 minutter siden): Om du er under grensa så betaler du ikkje formuesskatt, men eg antar du får litt renteinntekter på formuen, som du må betale skatt av. Skatten blir trukket på av fast inntekt, så den må bli trukket frå lønnslippen. Du må betale 22% skatt av renteinntekter. Om du har fått 80 00 renter på formuen eit år må du skatte 0,22*80000=17 600 kroner for det året på renter frå formuen. Alt dette står spesifisert på skattemeldinga og skattekortet, altså kva skattebeløpet totalt er basert på. Med formueskatt er det ingen øvre grense for mye skatt man kan ende med å betale. Formue bør plasseres i egen eiendom da verdien maksimalt settes til 25%. I bank verdsettes det til 100%. Så bank er siste sted man bør sitte med formue.
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) Som nevnt av andre bruker du skattekalkulatoren for å få oversikt. Jeg har samlet info i tråden. Antar at: Du har 405 000 i inntekt på uføre 1,7 millioner i formue 85 000 i rente inntekter på formuen. Dette gir deg 97362 i skatt for 2026. (97362/405000)*100 = 24%. Altså må du betale 24% om du faktisk får så mye inn i renter. Da er du tett på 500 000 i inntekter. Siden dette skal betales på 10.5 måneder betaler du noe mer i renter pr måned samt at du må trekkes litt mer pga de forventede rente inntektene. Så, du betaler ikke 27% skatt på din uføre. Den utgjør ca 19.5%. Resten kommer av formuen din og rente inntekter. Det er også verdt å nevne seg i det tenkte eksempelet sitter du igjen med mye av rente inntektene, det trekkes under 20 000 i skatt fra disse 85 000. EDIT: Det er mange måter å "gjemme" formuen og inntekten. Som via bolig, men dette gir også kostnader til feks vedlikehold. Du kan kjøpe verdier som feks gull. Du kan kjøpe fond, aksjer, starte holdingselskap osv. Det beste er nok å gå til en rådgiver(med dine nevnte kunnskaper), samt forhøre deg med noen du stoler på som har en grei skuring på økonomi. EDIT 2: Det er også verdt å nevne at det ikke er formuen i seg selv du skatter av, men inntekter på renter. Endret 5. mai av Salvesen. 3
Patek Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Det er forskjell på forskuddstrekk og hva man faktisk betaler i skatt... Hører stadig kollegaer som klager over skattetrekket og ikke gidder å jobbe overtid fordi de må skatte så mye av overtiden, da har du misforstått litt. Jeg trekker 9% i forskuddstrekk, men endelig skatt ender opp rundt 25% som regel. Som sagt fra andre her så er det rentene på bankinnskuddet ditt som trekker opp skatteprosenten din.
Zeph Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) obygda skrev (48 minutter siden): Med formueskatt er det ingen øvre grense for mye skatt man kan ende med å betale. Formue bør plasseres i egen eiendom da verdien maksimalt settes til 25%. I bank verdsettes det til 100%. Så bank er siste sted man bør sitte med formue. Det er avhengig av så mangt. Med 1,7 m er du under grensa, og om du skulle bikke over er det uansett kun det over grensa du skatter av, så du kan ha mykje verdiar over grensa utan at det blir så store summer skatt av det. Eigen bustad er skattemessig ein fordel, men du kjøper sjeldan bustad kun av den grunn. Aksjefond har litt reduksjon, så det er verdssatt til 80%, men der har du òg ein langt høgare risiko enn i banken. Den største skattemessige fordelen med aksjefond er at du ikkje betalar skatt på avkastning årleg (som med innskot i bank), men kun ved realisering av gevinst. Om midlane står på ein høgrentekonto med rente opp mot 5% så er det ein heilt kurant stad å ha pengane. Poenget er uansett at det ikkje er noko grunn til å investere 1,7 m pga. formuesskatt. Patek skrev (11 minutter siden): Det er forskjell på forskuddstrekk og hva man faktisk betaler i skatt... Hører stadig kollegaer som klager over skattetrekket og ikke gidder å jobbe overtid fordi de må skatte så mye av overtiden, da har du misforstått litt. Jeg trekker 9% i forskuddstrekk, men endelig skatt ender opp rundt 25% som regel. Som sagt fra andre her så er det rentene på bankinnskuddet ditt som trekker opp skatteprosenten din. TS sa at det har vore sånn tidlegare år òg, med små avvik (1000 kr) på skattemeldinga. Endret 5. mai av Zeph 1
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Patek skrev (7 minutter siden): Det er forskjell på forskuddstrekk og hva man faktisk betaler i skatt... Hører stadig kollegaer som klager over skattetrekket og ikke gidder å jobbe overtid fordi de må skatte så mye av overtiden, da har du misforstått litt. Jeg trekker 9% i forskuddstrekk, men endelig skatt ender opp rundt 25% som regel. Som sagt fra andre her så er det rentene på bankinnskuddet ditt som trekker opp skatteprosenten din. Ja, dessverre er konseptet skatt fortsatt noe folk ikke forstår. Selv om det er flust av kalkulatorer og dokumentasjon på området. Jeg gjør som deg, setter skatten lavere enn hva jeg forventer(ut i fra beregninger med skatteetaten sin kalkulator), også betaler jeg restskatt. Da sparer jeg noen kroner også, samt det som legges til side får bedre rente osv. En skal dog ikke strekke denne for langt da det er "ulovlig" det også.. Det som folk ofte missforstår er konseptet av at det der de som er ansvarlig for å sjekke at tallene som skatteetaten bruker for å beregne skattekort er rett. Så påstanden er ofte "skatteetaten tar X av lønnen min", der det ikke tas hensyn til at dette er ett trekk og kan føre til tilbakebetaling. De sjekker ikke skattemelding for å faktisk se hva de skatter og bruker heller bare tallet de har sett på skattekortet når de snakker om dette. Og det er mye høyere enn faktisk skatt pga de 10.5 månedene med skattetrekk, som folk virker å slite med også(konseptet av "ingen" skatt på feriepenger og halv til jul). Det burde virkelig være ett prosjekt ila skolegangen, så lære seg om skatt. 1
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Patek skrev (1 time siden): Det er forskjell på forskuddstrekk og hva man faktisk betaler i skatt... Hører stadig kollegaer som klager over skattetrekket og ikke gidder å jobbe overtid fordi de må skatte så mye av overtiden, da har du misforstått litt. Jeg trekker 9% i forskuddstrekk, men endelig skatt ender opp rundt 25% som regel. Som sagt fra andre her så er det rentene på bankinnskuddet ditt som trekker opp skatteprosenten din. Skatten kan bli svært høy med formue og god inntekt. Jeg trekkes 50% av lønnen og ender med flere hundre tusen i baksmell. Alt skyldes formue. Det sier seg selv at jeg har null interesse å ta på meg noe ekstra arbeid (blir tilbudt det hele tiden) Så skatt betyr mye for arbeidsviljen.
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) obygda skrev (27 minutter siden): Skatten kan bli svært høy med formue og god inntekt. Jeg trekkes 50% av lønnen og ender med flere hundre tusen i baksmell. Alt skyldes formue. Det sier seg selv at jeg har null interesse å ta på meg noe ekstra arbeid (blir tilbudt det hele tiden) Så skatt betyr mye for arbeidsviljen. Hvorfor tar du ikke ekstra arbeid? Du blir ikke skattet over 50% for dette... EDIT: Og 50% er bare sprøyt. Legg til rentene dine i inntekten og vipps så skatter du noen å 30%.. Som folk flest med god lønn og økonomi. Endret 5. mai av Salvesen. 2
barfoo Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 13 minutes ago, Salvesen. said: Hvorfor tar du ikke ekstra arbeid? Du blir ikke skattet over 50% for dette... EDIT: Og 50% er bare sprøyt. Legg til rentene dine i inntekten og vipps så skatter du noen å 30%.. Som folk flest med god lønn og økonomi. Ut fra andre tråder sitter fyren og ruger på stor formue i cash, og nekter å innrette seg til skattesystemet - og klager over at det er urettferdig. Og joda, velger du ha store mengder cash så slår det uheldig ut. Men det å lage skattesystem som ikkje har uheldige konsekvenser i alle tenkelige og utenkelige scenarier er umulig. Alt i alt framstår det som et veldig marginalt problem, ettersom dei fleste med såpass stor formue stortsett ikkje velger å ha penger i cash. 1
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Salvesen. skrev (22 minutter siden): Hvorfor tar du ikke ekstra arbeid? Du blir ikke skattet over 50% for dette... EDIT: Og 50% er bare sprøyt. Legg til rentene dine i inntekten og vipps så skatter du noen å 30%.. Som folk flest med god lønn og økonomi. Feil. Jeg skatter over 50% sett opp mot min lønnsinntekt. Jeg har penger I banken,en del milloner -ikke høyrente ,og tjener ca 2 mill. Har en sliten bolig og et par ordinære biler..Ingen hytte. Jeg klarer meg fint og jeg kunne kjøpt større bolig eller investert i aksjer,fond. Men jeg liker å jobbe og har null interesse i å bli rikere. Men jeg føler en urettferdighet mhp skattebyrde og begrenser derfor arbeidsinnsats. Den som sier skatt ikke begrenser arbeid tar feil. Bare regn på det selv..nå vet du lønnen og formuen kan du jo selv beregne ut fra at jeg betaler mer enn 50%. Du kan se bort fra renteinntekter da jeg har mine penger på lønnskonto. Ja jeg vet at mange som elsker penger vil idiotforklare meg..men jeg er mer opptatt av et rettferdig skattesystem som gjør arbeid lønnsomt...enn å få passiv inntekt fra formue 1
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) barfoo skrev (24 minutter siden): Ut fra andre tråder sitter fyren og ruger på stor formue i cash, og nekter å innrette seg til skattesystemet - og klager over at det er urettferdig. Og joda, velger du ha store mengder cash så slår det uheldig ut. Men det å lage skattesystem som ikkje har uheldige konsekvenser i alle tenkelige og utenkelige scenarier er umulig. Alt i alt framstår det som et veldig marginalt problem, ettersom dei fleste med såpass stor formue stortsett ikkje velger å ha penger i cash. Det er korrekt...jeg nekter å være Støre sin slave. Så jeg arbeider heller mindre enn å tilpasse meg. Edit: skulle jeg ha behov for mer penger flytter jeg bare penger inn på høyrentekonto..Men slik passiv inntekt stinker i mitt hode. Endret 5. mai av obygda
barfoo Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 9 minutes ago, obygda said: Det er korrekt...jeg nekter å være Støre sin slave. Så jeg arbeider heller mindre enn å tilpasse meg. Nei, du nekter å oppføre deg rasjonelt. Det er for all del ditt privilegie, men det er litt sært å klage over. 3
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai barfoo skrev (5 minutter siden): Nei, du nekter å oppføre deg rasjonelt. Det er for all del ditt privilegie, men det er litt sært å klage over. Irrasjonelt mhp økonomi ja. Men det burde ikke være en forutsetning for skatt. Skatt bør være helt verdinøytralt. Det er det ikke.
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai obygda skrev (28 minutter siden): Feil. Jeg skatter over 50% sett opp mot min lønnsinntekt. Jeg har penger I banken,en del milloner -ikke høyrente ,og tjener ca 2 mill. Har en sliten bolig og et par ordinære biler..Ingen hytte. Jeg klarer meg fint og jeg kunne kjøpt større bolig eller investert i aksjer,fond. Men jeg liker å jobbe og har null interesse i å bli rikere. Men jeg føler en urettferdighet mhp skattebyrde og begrenser derfor arbeidsinnsats. Den som sier skatt ikke begrenser arbeid tar feil. Bare regn på det selv..nå vet du lønnen og formuen kan du jo selv beregne ut fra at jeg betaler mer enn 50%. Du kan se bort fra renteinntekter da jeg har mine penger på lønnskonto. Ja jeg vet at mange som elsker penger vil idiotforklare meg..men jeg er mer opptatt av et rettferdig skattesystem som gjør arbeid lønnsomt...enn å få passiv inntekt fra formue Altså, dette blir ekstremt urelevant. Men jeg klarer ikke å dy meg. For å betale 1mio når du tjener 2mio må du har 25 000 000 på lønnskonto uten rente inntekter. Om en regner enkelt på det via skatteetaten sin kalkulator for 2026. En må anta at en kan få minst 4% rente på disse pengene på høyrente, eller nettopp millionen du nå klager sånn over at du må skatte. Hadde du gjort denne endringen hadde du endt opp med 1 229 i skatt på 3 000 000 i inntekt eller en skatteprosent på 40% for total inntjening. Evt kan en tenke på det som 229 000 av 2 000 000 siden du er så fokusert på lønnsinntekt... Altså, jeg har lest innleggene dine mange ganger før og jeg kjøper ikke at du er så tett at du gjør dette for å "ikke være støre sin slave". Spar meg. 3 1
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Salvesen. skrev (1 minutt siden): Altså, dette blir ekstremt urelevant. Men jeg klarer ikke å dy meg. For å betale 1mio når du tjener 2mio må du har 25 000 000 på lønnskonto uten rente inntekter. Om en regner enkelt på det via skatteetaten sin kalkulator for 2026. En må anta at en kan få minst 4% rente på disse pengene på høyrente, eller nettopp millionen du nå klager sånn over at du må skatte. Hadde du gjort denne endringen hadde du endt opp med 1 229 i skatt på 3 000 000 i inntekt eller en skatteprosent på 40% for total inntjening. Evt kan en tenke på det som 229 000 av 2 000 000 siden du er så fokusert på lønnsinntekt... Altså, jeg har lest innleggene dine mange ganger før og jeg kjøper ikke at du er så tett at du gjør dette for å "ikke være støre sin slave". Spar meg. Vel..sånn er det. Men jeg vet det er økonomisk dumt..men hva med andre mennesker som IKKE vet det er dumt? Det finnes de også..Folk som har mye formue i bank og kanskje en lav inntekt..som regelrett blir ranet av Støre bare fordi de ikke har forvaltet sin formue rasjonelt mhp skatteregler. Den urettferdigheten der plager meg faktisk.
barfoo Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) 12 minutes ago, obygda said: Vel..sånn er det. Men jeg vet det er økonomisk dumt..men hva med andre mennesker som IKKE vet det er dumt? Det finnes de også..Folk som har mye formue i bank og kanskje en lav inntekt..som regelrett blir ranet av Støre bare fordi de ikke har forvaltet sin formue rasjonelt mhp skatteregler. Den urettferdigheten der plager meg faktisk. Det er marginalt problem. Dei som har såpass store formuer i cash får innrette seg slik at dei ikkje havner i den situasjonen; det er ikkje veldig vanskelig. Litt som at det ikkje er rasjonelt å fyre opp i peisen med tusenlapper, sjølv om ingen stopper deg. Å innrette skattesystemet fullstendig millimeterrettferdig i absolutt alle situasjoner er umulig. Endret 5. mai av barfoo 1
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai obygda skrev (8 minutter siden): Vel..sånn er det. Men jeg vet det er økonomisk dumt..men hva med andre mennesker som IKKE vet det er dumt? Det finnes de også..Folk som har mye formue i bank og kanskje en lav inntekt..som regelrett blir ranet av Støre bare fordi de ikke har forvaltet sin formue rasjonelt mhp skatteregler. Den urettferdigheten der plager meg faktisk. Det som irriterer meg er at velstående personer sutrer og klager seg over ting de faktisk lett kan gjøre noe med selv men heller bruker tiden på å sutre å klage. I ditt tilfelle burde du prøve å få pengene til å vokse, så kan du bruke de for å informere om din kjernesak altså alle disse stakkarslige fattige med enorme formuer som blir skattet i hel. Hjelp de ut av krisen. Jeg tenker mer på de som er fattige, uten formue. De blir skattet i hel de. De som har, si 400 000 i lønn og må ut med ca 20% av inntekten i skatt. Da de ofte ikke har råd til eiendom og derfor ikke får særlig fradrag på feks renter. De betaler alt til de med penger som eier boligen de leier. De trenger en bedre ordning, ikke den i samme situasjon som har 25 millioner på lønnskonto... 6 1
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai barfoo skrev (11 minutter siden): Det er marginalt problem. Dei som har såpass store formuer i cash får innrette seg slik at dei ikkje havner i den situasjonen; det er ikkje veldig vanskelig. Litt som at det ikkje er rasjonelt å fyre opp i peisen med tusenlapper, sjølv om ingen stopper deg. Å innrette skattesystemet fullstendig millimeterrettferdig i absolutt alle situasjoner er umulig. Er bare å fjerne formueskatten..så skal jeg stille opp med mer arbeidskraft. At mennesker skal fly rundt å lete etter måter å unngå skatt.. er for i si det mildt..helt sykt.
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai obygda skrev (8 minutter siden): Er bare å fjerne formueskatten..så skal jeg stille opp med mer arbeidskraft. At mennesker skal fly rundt å lete etter måter å unngå skatt.. er for i si det mildt..helt sykt. Det er mye bedre om du faktisk bruker de 25 millionene du har på lønnskonto til å utvikle landet mot at du jobber overtid.. Du lever i en fantasiverden. Formueskatten går ikke bort. 2
obygda Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Salvesen. skrev (4 minutter siden): Det er mye bedre om du faktisk bruker de 25 millionene du har på lønnskonto til å utvikle landet mot at du jobber overtid.. Du lever i en fantasiverden. Formueskatten går ikke bort. Du vet ikke hva jeg jobber med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå