VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden jjkoggan skrev (5 minutter siden): Du lyver. Jeg trenger bare litt mer enn etnisitet har jeg sagt flere ganger Vi vet mer enn etnisitet. Og hvis du er så ekstremt opptatt av å være helt sikker, hvorfor vil du ikke undersøke hjernene deres? Hva er det du egentlig vil vite? 3 1
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) VifteKopp skrev (5 minutter siden): Vi vet mer enn etnisitet. Og hvis du er så ekstremt opptatt av å være helt sikker, hvorfor vil du ikke undersøke hjernene deres? Hva er det du egentlig vil vite? Jeg trenger ikke å være helt sikker. Noe hatefulle online ytringer eller til andre will do (for eksempel) Endret 6 timer siden av jjkoggan 2
VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden jjkoggan skrev (1 minutt siden): Jeg trenger ikke å være helt sikker. Noe hatefulle online ytringer eller til andre will do (for eksempel) Aha, så nå har du jamret over flere innlegg at vi ikke kan være helt sikre om at disse terroristene hater jøder, og så trenger du ikke være helt sikker likevel. 6
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) En konto holder på med trolling - en annen tar over. Med nøyaktig samme svake ordforråd, hyppighet på innlegg og kverrulering. Hm 🙄 Endret 6 timer siden av DukeNukem3d 4 1
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden VifteKopp skrev (9 minutter siden): Aha, så nå har du jamret over flere innlegg at vi ikke kan være helt sikre om at disse terroristene hater jøder, og så trenger du ikke være helt sikker likevel. Vi kan ikke være helt sikkert uten alle relevante informasjon men vi kan være ganske sikre med mindre informasjon 2
Rhabagatz Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 1 hour ago, VifteKopp said: Aha, så nå har du jamret over flere innlegg at vi ikke kan være helt sikre om at disse terroristene hater jøder, og så trenger du ikke være helt sikker likevel. Dette er jo et skritt frem. Anklagen er ikke at man støtter eller unnskylder, eller tar forbehold. Nå er man egentlig kommet til kjernen i det som diskuteres - hvis vi ser bort ifra de som mener at all denne sympatien for ofrene er rørende, men som kanskje mener at enkelte burde ha vist noe av det samme overfor palestinske ofre. Men tilbake til kjernen. Det er to grunner til at jeg kverulerer her. Ja, det er petimetervirksomhet og strengt tatt kun av akademisk interesse. Men det er bruken av begrepet anti-semittisme som jeg synes brukes taktisk, og jeg protesterer mot dette. La oss huske på hva dette begrepet egentlig dekker: Den dekker en bevegelse eller synspunkt som gikk ut på at jøder var til skade for samfunnene de levde i. Det var angivelig selve jødenes eksistens og væremåte som var skadelig, og de lidende var de umiddelbare omgivelser, og nasjonen i ytterste instans. Dette kulminerte som kjent i Holocaust, som uten tvil var en tragedie som er helt hinsides. La oss kalle dette den klassiske antisemittismen. Den "antisemittismen" vi ser i dag er et annet dyr. Men unntak av noe få degenererte, henger den stor sett sammen med staten Israel og antisionisme. Så langt bør de fleste være enige, selv om noen vil hevde at det er en iboende egenskap ved Islam. Jeg er likevel overbevist om at antisionismen totalt overskygger en eventuell "klassisk" antisemittisme i dag. De som hater jøder gjør det i veldig stor grad på grunn av staten Israel og de lidelsene det har påført den opprinnelige ikke-jødiske befolkingen og landene rundt. Så kommer vi til det andre her, og som også er viktig for meg. Man bruker antisemittisme som et påskudd til å legge lokk på kritikk av Israels handlinger. Vi ser det i USA og Tyskland, og i Hamas-tråden. Vi ser at Netanyahu umiddelbart var ute og etterlyste til tiltak mot antisemittisme. Da tror jeg ikke han mente at man skal hindre distribusjon av Zions vises protokoller. Tilsvarende har vi i USA, der man kan bli utvist for å ytre feil ting, eller i Palestina, der man kan få administrativ forvaring hvis man setter halen på grisen, og kaller Israel for okkupant. I dette klimaet er det viktig å peke på at når jøder drepes av propalestinere, er det ikke grunnet klassisk antisemittisme. Det er fordi de blir sett på som Israels forlengede arm. Det skjer som ledd i en kamp mot Israel. Så er det likevel åpenbart for alle tenkende mennesker med et empatisk minstenivå at dette er ekstremt urettferdig. Og jeg har mange ganger skrevet at sett fra et jødisk ståsted, går det ut på ett. Man opplever fare og føler seg truet fordi man er jøde. Det er antisemittisme. Endret 5 timer siden av Rhabagatz 3 2
Ballalaika Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Dette er jo et skritt frem. Anklagen er ikke at man støtter eller unnskylder, eller tar forbehold. Nå er man egentlig kommet til kjernen i det som diskuteres - hvis vi ser bort ifra de som mener at all denne sympatien for ofrene er rørende, men at man kanskje kunne ha vist noe av det samme overfor palestinske ofre. Men tilbake til kjernen. Det er to grunner til at jeg kverulerer her. Ja, det er petimetervirksomhet og strengt tatt kun av akademisk interesse. Men det er bruken av begrepet anti-semittisme som jeg synes brukes taktisk, og jeg protesterer mot dette. Er unngåelsen av begrepet anti-semittisme taktisk brukt? 3
VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden jjkoggan skrev (4 minutter siden): Vi kan ikke være helt sikkert uten alle relevante informasjon men vi kan være ganske sikre med mindre informasjon Vi kan aldri være helt sikre på hva som motiverer andre mennesker. Men har vi masse informasjon som peker i én retning, så kan vi ta oss friheten til å nå visse sannsynlige konklusjoner. 3
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 11 minutes ago, Rhabagatz said: Dette er jo et skritt frem. Anklagen er ikke at man støtter eller unnskylder, eller tar forbehold. Nå er man egentlig kommet til kjernen i det som diskuteres - hvis vi ser bort ifra de som mener at all denne sympatien for ofrene er rørende, men at man kanskje kunne ha vist noe av det samme overfor palestinske ofre. Men tilbake til kjernen. Det er to grunner til at jeg kverulerer her. Ja, det er petimetervirksomhet og strengt tatt kun av akademisk interesse. Men det er bruken av begrepet anti-semittisme som jeg synes brukes taktisk, og jeg protesterer mot dette. Å vite motivet er helt sentralt i enhver seriøs etterforskning, så jeg syns ikke det har bare akademisk interesse. 1
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 55 minutes ago, jjkoggan said: Du lyver, jeg har aldri skrek rasisme mot noen om meg, vi har det samme hudfargen. jeg trenger bare litt mer enn bare etnisitet, ikke detaljer Du er värre än vad jag trodde. Så om jag behandlar Ali med mörk hud lite förskjellig på grund av fördommar så er det alltså rasism. Men om jag behandlar Mick fra USA lite forskjellig på grund av fördommar mot amerikaner så er det alltså ikke rasism om Mike er vitt men rasism om Mike er svart. Hur kan noen komme komma på et system mot rasism som er så rasistiskt och ologiskt? 5 1
Uderzo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Dette er en tråd om terrorangrepet i Sydney, hvor uskyldige mennesker ble drept og skadet i en tragisk hendelse. Dette er ikke tidspunktet for politiske sidespor, provokasjoner osv. Avsporinger, personangrep og upassende kommentarer bidrar ikke til en respektfull og saklig diskusjon om hendelsen. Vennligst hold dere til fakta, vis respekt og hold diskusjonen relevant til selve angrepet. Videre avsporinger vil bli moderert og kan føre til advarsler/reaksjoner. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM. 6
jjkoggan Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden fredrik2 skrev (2 minutter siden): Du er värre än vad jag trodde. Så om jag behandlar Ali med mörk hud lite förskjellig på grund av fördommar så er det alltså rasism. Men om jag behandlar Mick fra USA lite forskjellig på grund av fördommar mot amerikaner så er det alltså ikke rasism om Mike er vitt men rasism om Mike er svart. Hur kan noen komme komma på et system mot rasism som er så rasistiskt och ologiskt? Du lyver igjen. Jeg har aldri sagt at rasisme er avhengig av hudfarge, det kan gå alle veiene uansett hudfarge så lenge det er mellom ulike hudfarger Systemiske rasisme, på andre hånd kan ikke utøves uten mer sosial makt. Hvite i Kina kan ikke utøve strukturelle rasisme i Kina fordi de ikke har nok sosial makt selv om de kan utøve individuell rasisme mot kinesere de treffer 2
jjkoggan Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (46 minutter siden): Dette er jo et skritt frem. Anklagen er ikke at man støtter eller unnskylder, eller tar forbehold. Nå er man egentlig kommet til kjernen i det som diskuteres - hvis vi ser bort ifra de som mener at all denne sympatien for ofrene er rørende, men som kanskje kunne ha vist noe av det samme overfor palestinske ofre. Men tilbake til kjernen. Det er to grunner til at jeg kverulerer her. Ja, det er petimetervirksomhet og strengt tatt kun av akademisk interesse. Men det er bruken av begrepet anti-semittisme som jeg synes brukes taktisk, og jeg protesterer mot dette. La oss huske på hva dette begrepet egentlig dekker: Den dekker en bevegelse eller synspunkt som gikk ut på at jøder var til skade for samfunnene de levde i. Det var angivelig selve jødenes eksistens og væremåte som var skadelig, og de lidende var de umiddelbare omgivelser, og nasjonen i ytterste instans. Dette kulminerte som kjent i Holocaust, som uten tvil var en tragedie som er helt hinsides. La oss kalle dette den klassiske antisemittismen. Den "antisemittismen" vi ser i dag er et annet dyr. Men unntak av noe få degenererte, henger den stor sett sammen med staten Israel og antisionisme. Så langt bør de fleste være enige, selv om noen vil hevde at det er en iboende egenskap ved Islam. Jeg er likevel overbevist om at antisionismen totalt overskygger en eventuell "klassisk" antisemittisme i dag. De som hater jøder gjør det i veldig stor grad på grunn av staten Israel og de lidelsene det har påført den opprinnelige ikke-jødiske befolkingen og landene rundt. Så kommer vi til det andre her, og som også er viktig for meg. Man bruker antisemittisme som et påskudd til å legge lokk på kritikk av Israels handlinger. Vi ser det i USA og Tyskland, og i Hamas-tråden. Vi ser at Netanyahu umiddelbart var ute og etterlyste til tiltak mot antisemittisme. Da tror jeg ikke han mente at man skal hindre distribusjon av Zions vises protokoller. Tilsvarende har vi i USA, der man kan bli utvist for å ytre feil ting, eller i Palestina, der man kan få administrativ forvaring hvis man setter halen på grisen, og kaller Israel for okkupant. I dette klimaet er det viktig å peke på at når jøder drepes av propalestinere, er det ikke grunnet klassisk antisemittisme. Det er fordi de blir sett på som Israels forlengede arm. Det skjer som ledd i en kamp mot Israel. Så er det likevel åpenbart for alle tenkende mennesker med et empatisk minstenivå at dette er ekstremt urettferdig. Og jeg har mange ganger skrevet at sett fra et jødisk ståsted, går det ut på ett. Man opplever fare og føler seg truet fordi man er jøde. Det er antisemittisme. Skiller du mellom rasistisk antisemittisme og religiøse antisemittisme? Denne situasjonen ser ut til å bli inspirert av ISIS. Isåfall tror du ISIS er motivert mer av religiøse eller rasistiske antisemittisme? Endret 5 timer siden av jjkoggan
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 2 minutes ago, jjkoggan said: Du lyver igjen. Jeg har aldri sagt at rasisme er avhengig av hudfarge, det kan gå alle veiene uansett hudfarge så lenge det er mellom ulike hudfarger Då sa det nettopp. Du påpekade at du var vitt och att det derfor ikke var rasism ... 2 minutes ago, jjkoggan said: Systemiske rasisme, på andre hånd kan ikke utøves uten mer sosial makt. Hvite i Kina kan ikke utøve strukturelle rasisme i Kina fordi de ikke har nok sosial makt selv om de kan utøve individuell rasisme mot kinesere de treffer Men svarta kan uppenbart utöva strukturel i rasism i många områden som ett annat eksempel. 2
Uderzo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Også setter vi en strek for kritisk raseteori, som heller ikke har noe relevans for terrorangrepet i Sydney. Videre OT vil bli slettet. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. 2
Duriello Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg fordømmer på det sterkeste dette terrorangrepet på uskyldige mennesker i Sydney! 1 2
Vokteren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (På 14.12.2025 den 14.10): Jødehatet har vokst dramatisk i vesten i visse miljø (muslimske og venstreorienterte) etter at Hamas angrep Israel 7.oktober 2023. Så ja, jeg tror ikke den koblingen er kontroversiell. Konflikten har vært kjent i århundrer. Nå kommer den stadig nærmere fordi mange vestlige land opprettholder befolkningstallet/arbeidsstyrken/økonomisk vekst ved å importere mange fra muslimske land. Heia fri flyt ….. 1 1
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Atib Azzad skrev (5 timer siden): Jeg stiller meg bak Antirasistisk senter: 💔 Støtter. Disse ordene trengte jeg å høre nå. 1
jjkoggan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden DukeNukem3d skrev (20 timer siden): Hva er det falske bildet som er skapt her? Eventuelt: hva er det vi risikerer her? Misinformation som hindrer løsninger 2
DukeNukem3d Skrevet 9 minutter siden Forfatter Skrevet 9 minutter siden Fantastisk kronikk av Hanne Skartveit nok en gang. Og veldig aktuell i lys av dette Kommentar: Jødenes frykt handler om Norge 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå