Complexity Skrevet i går, 11:04 Skrevet i går, 11:04 37 minutes ago, BadCat said: Jeg fyller 10 til 20 liter bensin hver torsdag. Det er bekymringsløst og har funket i 25 år. Pumpa fyller 40 liter i minuttet. Det er ferdig på minuttet inkludert tapping av Google pay. Jeg slippe å fylle bensin hver torsdag. Slipper å kjøre omvei for å dra innom bensinstasjonen. Det synes jeg er kjekt. Bruker kun hutiglading på ferieturer om sommeren. Resten av året holder 500km om dagen for meg og det fylles på mens jeg sover.. Har eid flere bensin og dieselbiler tidligere. Vil ikke tilbake til alt det styret. 1 1
Marzo Skrevet i går, 11:24 Skrevet i går, 11:24 25 minutes ago, sedsberg said: Feil. En hybrid går en stund på batteri med bensinmotoren på tomgang før den kobles inn. Dette gir mindre slitasje enn på tradisjonell fossilbil. Du påstår det motsatte her; Problemstillingen er fortsatt den samme selv om mange hybrider starter fossil motoren i kulden for å lage varme.
sedsberg Skrevet i går, 11:26 Skrevet i går, 11:26 (endret) 2 minutes ago, Marzo said: Du påstår det motsatte her; Problemstillingen er fortsatt den samme selv om mange hybrider starter fossil motoren i kulden for å lage varme. Gjør jeg virkelig det? Edit: Ja hvis du tvinger den til å koble inn så vil den det. Men ved normal kjøring så starter bensinmotoren på tomgang en stund før den kobles inn. Du kan sammenligne det med å gi bånn gass rett etter man har startet en vanlig fossilbil. Det er noe man vanligvis unngår. Endret i går, 11:27 av sedsberg
Terrassebord Skrevet i går, 11:35 Forfatter Skrevet i går, 11:35 1 hour ago, Simen1 said: Det tror jeg er veldig modellavhengig. Jeg har en Outlander PHEV 2014 og flere uavhengige bekjente som jobber på verksteder sier enstemmig behold den, den modellen er det veldig lite feil med. Det samme sa selgeren som viste fram en KGM Musso 4x4 til meg for litt siden. "ikke kjøp ny bil - behold den gamle". _________ Men tilbake til spørsmålet. Hvis du planlegger å kjøre den bilen du skal kjøpe 30k i året, så vil bare drivstoffbesparelsen være i størrelseorden 25 000 kr/år og forsvare et økt verdifall i samme størrelseorden, sammenlignet med tilsvarende bensinbil. Et verdifall på 25k/år vil sånn røffly si 200 000 kr høyere innkjøpspris. Så kun for drivstoffbesparelsen alene kan det være lurt å betale inntil 200 000 kr ekstra for å få en elbil kontra en bensinbil. Hvis du sparer på bompenger i tillegg så vil du kunne forsvare en ennå høyere prisdifferanse. Det mest rasjonelle vil være å sette opp et regneark over kostnader med begge alternativene og prøve å estimere de så godt det lar seg gjøre etter dine forutsetninger. Da får du en rasjonell økonomisk vurdering. Deretter bør du nok lytte litt på din og familiens følelse, komfort og behov som kan legge tunga på vektskåla i det endelige valget. Hei. Nei, den nye bilen skal erstatte den gamle stasjonsvognen. Den elbilen vi har i dag skal fremdeles brukes til jobbpendling og er allerede avskrevet og skal kjøres "into the ground". Den skal leve livet sitt ved garasjen nede ved veien. Den brukes også som farte rundt i byen på småærend. Drivstoffkostnad på den andre bilen er av mindre betydning da den går betraktelig kortere ila. et år. For meg er ikke bil helt rasjonelt heller. Jeg ønsker meg en bil som tikker alle boksene, både "må ha" og "vil ha".
Marzo Skrevet i går, 11:42 Skrevet i går, 11:42 10 minutes ago, sedsberg said: Gjør jeg virkelig det? Edit: Ja hvis du tvinger den til å koble inn så vil den det. Men ved normal kjøring så starter bensinmotoren på tomgang en stund før den kobles inn. Du kan sammenligne det med å gi bånn gass rett etter man har startet en vanlig fossilbil. Det er noe man vanligvis unngår. Jeg har kjørt flere hybrid biler hvor dette ikke har vært tilfelle, men forstår det er ulikt fra forskjellige produsenter. Du mener altså at alle hybrider starter motoren for å varme opp olje etc før de skal kobles inn.
sedsberg Skrevet i går, 11:43 Skrevet i går, 11:43 Just now, Marzo said: Du mener altså at alle hybrider starter motoren for å varme opp olje etc før de skal kobles inn. Min VW gjør dette. Og siden VW lager de desidert dårligste bilene i hele verden så går jeg sterkt ut i fra at alle de andre har i det minste et likt system eller bedre. 1
Terrassebord Skrevet i går, 11:43 Forfatter Skrevet i går, 11:43 (endret) Det er tydelig at dette var et tema som engasjerer 🙂 Vi nordmenn er glade i bilen vår og den representerer for mange, meg selv inkludert, et verktøy for livsutfoldelse, ikke bare transport. Det mest rasjonelle er jo å bare gjøre som alle andre og kjøpe en Tesla Model Y LR på rentekampanje og ikke tenke noe mer på det. Men jeg liker ikke Tesla Model Y og det er argument nok for meg til å ikke bruke 500K+ på en. Jeg er en person som liker tanken på at bilen jeg har kan løse alle utfordringer jeg måtte ha. Det være seg trekke henger, kjøre helt til hytta på vinteren, laste inn alt jeg måtte finne på å ta med etc.. Hadde man bodd i USA hadde ikke dette vært noe problem for biler som løser dette finnes en masse. Men her hjemme er disse bilene i stor grad uønsket av myndighetene dersom det ikke er elbil. Ikke rart hauggamle V70 Cross Country holder seg latterlig høyt i pris selv 10 år etter de gikk ut av produksjon... edit: La til "av myndighetene". Endret i går, 11:45 av Terrassebord
bzzlink Skrevet i går, 16:31 Skrevet i går, 16:31 Av det du skriver så tror jeg du blir lykkeligere med den her i livet ditt enn en Model Y. https://www.finn.no/mobility/item/438932678?ci=2 Bomringer og drivstoff gjør at jeg kjører Y. Nå skal det sies at jeg er blitt fryktelig glad i nøkkelfritt, autoinnstilling av seter og sånn når jeg tar i dørhåndtaket og overnatting i bilen. Så vet ikke helt om jeg ville gått tilbake selv om jeg ikke sparte masse penger.
Trestein Skrevet i går, 16:48 Skrevet i går, 16:48 bzzlink skrev (13 minutter siden): Av det du skriver så tror jeg du blir lykkeligere med den her i livet ditt enn en Model Y. https://www.finn.no/mobility/item/438932678?ci=2 Bomringer og drivstoff gjør at jeg kjører Y. Nå skal det sies at jeg er blitt fryktelig glad i nøkkelfritt, autoinnstilling av seter og sånn når jeg tar i dørhåndtaket og overnatting i bilen. Så vet ikke helt om jeg ville gått tilbake selv om jeg ikke sparte masse penger. Tror den skodaen har det meste av det du er glad i. Har inntrykk av at brukte relativt nye bensin og diesel biler nesten stiger i pris for tiden. Veldig vanskelig å få fatt i. 99% av alle nyere biler er el. For dem som ikke har mulighet for å lade hjemme eller andre behov er det nå helt håpløst å få fatt i rene diesel og bensin biler. Det finnes endel hybrider
Kajac Skrevet i går, 17:00 Skrevet i går, 17:00 Terrassebord skrev (8 timer siden): Når man leser slikt som dette begynner man jo å tenke på hva som skjer med bensinbiler i fremtiden. Men regner også med at dersom dette blir vedtatt så blir det populært å eksportere norske biler til utlandet. https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-fjerne-alle-bensin-og-dieselbiler-i-norge-innen-2035/s/5-95-2746524 Dette blir ikke vedtatt. Det er streng tatt ikke engang et forslag. "Forslaget" kommer ikke fra politikerne heller, men fra bransjen som har som eneste oppgave å selge mest mulig nye biler... Ellers vil jeg absolutt anbefale elbil. Med mindre du har helt spesielle grunner for å velge bensin, så dekker elbilen alle vanlige (og de fleste uvanlige) behov. Og de er grisebillig å bruke, spesielt hvis du kan lade hjemme. Jeg bruker vel rundt 150 kroner i måneden på strøm til elbilen. Det tilsvarer vel en tiendedels tank med bensin 😂 2
kremt Skrevet i går, 17:44 Skrevet i går, 17:44 Det er ingen fasit på dette. Jevnt over vil jeg si de som har holdt seg til fossilbil har klart seg temmelig bra. Men det betinger ofte et begrenset antall km per år og ganske lange eierskap. Det var jo også den unike situasjonen etter 2019-2020 at "alt" begynte å øke kraftig i pris og derfor har visket ut en del verditap. Det er jo knapt solgt fossilbiler her i landet de siste 3-4 årene så utvalget blir svært begrenset. Samtidig har det blitt eksportert titusenvis av fossilbiler, en utvikling man aldri noensinne har sett her til lands, bilfrakter etter bilfrakter med fulle lass, rett til eksport på båt. Ganske absurd. Man bør sette opp realistiske regnestykker der man tar med absolutt alt. Nå for tiden kjøper jo folk bil over evne bare fordi prisen er ventet å øke pga moms fra første krone. Men det er fortsatt ikke vedtatt. Det er fascinerende å se hvor mye folk er villig til å punge ut hvis de tror at de kan spare så-og-så mye per måned. Folk er svært opptatt av denne "kostnaden per måned" men samtidig utelater mange å regne med verditap eller tar med bare deler av det. F.eks kjøpte man en tesla y-performance i slutten av 2022 kostet denne 650 tusen. I dag er verdien omtrent 350-400 tusen. Mao et verditap på 250-300 tusen. Samtidig har man betalt ned bare en liten del av det. Ønsker man å selge bilen etter man har betalt i 3 år må man mest trolig spytte inn en sum utenfor for å slette lånet. 650 tusen over 10 år til 3 % rente gir restgjeld på 475 tusen etter å ha betalt for bilen i 3 år. Trolig at man må betale mellom 75 tusen og 125 tusen for å selge bilen sin. Dette er grunnen til at så få vil selge bilen sin, de har ikke råd til å selge den. Jeg hører fra folk at de hadde ikke engang råd til å kjøpe vinterdekk utenom for ca 20 tusen, måtte kjøpes med bilen og finansieres. For en yngre sjåfør med lav bonus og litt kjørelengde koster det fort 3 tusen per måned på en ny tesla med årsavgift og forsikring. Folk er svært opptatt av rentekampanjer og at alle andre kjøper det, de er egentlig ikke veldig opptatt av totalkostnaden på det hele. Rentekampanje fungerer enkelt sagt slik: Du betaler 50 tusen mer for bilen for å få lav eller null rente i 3 år. Mange lurer seg selv. 24 minutes ago, Kajac said: grisebillig å bruke, spesielt hvis du kan lade hjemme. Jeg bruker vel rundt 150 kroner i måneden på strøm til elbilen. Det tilsvarer vel en tiendedels tank med bensin 😂 Og hva koster verditap, forsikring, finansiering etc? Med en vanlig kjørelengde på 12 tusen kilometer i året ville du trolig brukt langt, langt mindre i året om du hadde en Volvo 240 som brukte 1 liter på mila, alle kostnader medregnet. 2
Kajac Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden kremt skrev (5 minutter siden): Og hva koster verditap, forsikring, finansiering etc? Med en vanlig kjørelengde på 12 tusen kilometer i året ville du trolig brukt langt, langt mindre i året om du hadde en Volvo 240 som brukte 1 liter på mila, alle kostnader medregnet. Nå står alternativene mellom en relativt ny pent brukt bensinbil eller en relativt ny pent brukt elbil. Da vil elbilen for de aller fleste være det økonomisk fornuftige valget. Ikke for alle, men for de aller fleste. Å kjøre en gammel bil til under 10 000 kroner og mekke selv vil sannsynligvis være ekstremt mye billigere totalt sett, men det er ikke det OP spurte om. 2
Brakbjelle Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Hadde helt utelukket brukt elbil selv om det verste verditapet er over. En må huske på det at etter garanti er gått ut så vil feil som må repareres være katastrofalt dyre OM du får deler. Er det noe mere enn en sprekk i baklysglasset så vil 10.000 lappene flagre slik 1000 lappene gjorde før OM det svarer seg i det hele tatt. I tillegg så har vi et batteri som er slitt og det nytter lite å lappe på det da resten av batterimodulene er like gamle og brukte og har kølapp for å ryke rett etter en ev. steikedyr "reparasjon". I tillegg så bør en sjekke forsikring da denne er ofte betydelig dyrere enn vanlig. Ser en på total regnestykket kan en ved rett valg av en bensin bil spare betydelige summer. Men: Hadde vært rimelig skeptisk til nyere brukte VAG biler da de har alt etter versjon PLENTY med feil og problemer og som regel av den dyre sorten. Hadde mye heller kjøpt Japansk: Toyota, Mazda, Honda. Nyere Mazda6 med Skyactiv-G motoren (IKKE diesel) får veldig mye skryt mht driftsikkerhet. poenget er at ta å Google driftsikkerhet på biler som har gått minst 5 år så vil du se mye interessant. Endret 22 timer siden av Brakbjelle
leticia Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Hadde kjøpt bensinbil hvis du ser for deg å kjøpe bruktbil, men elbil hvis du skal kjøpe nybil.
barfoo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 2 hours ago, Brakbjelle said: Hadde helt utelukket brukt elbil selv om det verste verditapet er over. En må huske på det at etter garanti er gått ut så vil feil som må repareres være katastrofalt dyre OM du får deler. Er det noe mere enn en sprekk i baklysglasset så vil 10.000 lappene flagre slik 1000 lappene gjorde før OM det svarer seg i det hele tatt. Det gjeld vel alle moderne biler, og er ikkje spesifikt for elbiler. Tvert imot er det eg har sett av TCO-analyser at elbiler er billigere å ha, på grunn av mindre komponenter med behov for vedlikehald. 2 hours ago, Brakbjelle said: I tillegg så har vi et batteri som er slitt og det nytter lite å lappe på det da resten av batterimodulene er like gamle og brukte og har kølapp for å ryke rett etter en ev. steikedyr "reparasjon". FUD. Batteri har vist seg meir holdbare enn alle antok i 2015, så problemet er mindre enn det vi antok i 2015. I praksis er det liten risiko - og bensinbiler kan og få katastrofalt motorhavari utav det blå. 2 hours ago, Brakbjelle said: Ser en på total regnestykket kan en ved rett valg av en bensin bil spare betydelige summer. Det reknestykket skulle eg likt å sjå! 1
Hollabaloo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden I nyeste utgave av Motor så har de undersøkt delepriser hos forskjellige verkstedkjeder samt merkeforhandler. Er man uheldig å må bytte ombordlader på en 2018 Nissan Leaf, så koster det 90 000 kr.
Hollabaloo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) barfoo skrev (35 minutter siden): Det gjeld vel alle moderne biler, og er ikkje spesifikt for elbiler. Tvert imot er det eg har sett av TCO-analyser at elbiler er billigere å ha, på grunn av mindre komponenter med behov for vedlikehald. Jeg antar du med TCO mener "totale eierskapskostnader" (jeg måtte slå det opp). Man betaler ikke pr bokstav lenger slik som man måtte når man la ut annonse i papir-Aftenposten for en evighet siden for de som husker det, så man kan jo like gjerne skrive begrepene fullt ut. Jeg tror faktisk jeg har til gode å se analyser av totale eierskapskostnader for en elbils siste halvdel av sitt liv, det jeg stort sett ser er beregninger fra bilen er ny og noen år fram i tid. Endret 19 timer siden av Hollabaloo
barfoo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 7 minutes ago, Hollabaloo said: I nyeste utgave av Motor så har de undersøkt delepriser hos forskjellige verkstedkjeder samt merkeforhandler. Er man uheldig å må bytte ombordlader på en 2018 Nissan Leaf, så koster det 90 000 kr. Og er du uheldig og må bytte bensinmotor...? 1
Hollabaloo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) barfoo skrev (8 minutter siden): Og er du uheldig og må bytte bensinmotor...? Ja, man kan absolutt være uheldig med en fossilbil også. Men ihvertfall for sånne som meg som gjør research på typiske feil, historikk etc. og er veldig kresen i valget av bruktbil, så oppleves det tryggere å velge den kjente og velprøvde teknologien der man i stor grad også selv er med på å bestemme driftsikkerheten gjennom vedlikehold og bruk. For eksempel med motoren gjennom hyppige oljeskift og forsiktig bruk. Med elbil så oppleves det i langt større grad som fullstendig bingo der vedlikeholdsfrie deler plutselig kan ryke til astronomiske summer helt uavhengig av hvor flink og nøye man er til å stelle med bilen. Endret 19 timer siden av Hollabaloo 1
Complexity Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) 30 minutes ago, Hollabaloo said: I nyeste utgave av Motor så har de undersøkt delepriser hos forskjellige verkstedkjeder samt merkeforhandler. Er man uheldig å må bytte ombordlader på en 2018 Nissan Leaf, så koster det 90 000 kr. Meget sjelden de ryker da. Og man kan jo alltids kjøpe seg en brukt? 25 tusen for bytte av lader på en Tesla. Svært sjelden de og ryker men litt billigere iallefall. Vil du finne en sinnsykt dyr elbil å eie så sjekk ut prisene på Audi e-tron. Endret 19 timer siden av Complexity 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå